Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 191
Offentligt
1826691_0001.png
Den 24. november 2017
MFVM 408
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om udkast til Kommissionens gennemførelsesforordning xx/xx af dd.mm.2017
om ikke-fornyet godkendelse af aktivstoffet metazachlor, jf. Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009 om markedsføring af
plantebeskyttelsesmidler, og om ændring af bilaget til Kommissionens gennem-
førelsesforordning (EU) nr. 540/2011 (Komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen foreslår, at aktivstoffet metazachlor ikke gives fornyet godkendelse i henhold til for-
ordning 1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler. Hvis forslaget bliver vedtaget, vil det betyde, at
stoffet slettes fra bilag til Kommissionens forordning nr. 540/2011 af 25. maj 2011 om gennemførelse
af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009 for så vidt angår listen over god-
kendte aktivstoffer, og at stoffet ikke må indgå i godkendte midler i Danmark. Der er ingen økonomi-
ske eller administrative konsekvenser for stat, regioner eller kommuner. Forslaget forventes sat til
afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder den 12.-13. december 2017.
Samlet set påvirker forslaget om ikke fornyet godkendelse af metazachlor ikke miljøbeskyttelsesni-
veauet i Danmark, da der ikke er godkendt midler med dette aktivstof i Danmark, og der er ikke er
givet dispensationer hertil i Danmark. Regeringen mener, at der ikke kan vises sikker anvendelse til
de i EU ansøgte anvendelsesområder for metazachlor. Regeringen agter derfor at støtte Kommissio-
nens forslag om ikke at forny godkendelsen af metazachlor.
Baggrund
Foreløbigt forslag til Kommissionsforordning udkast til Kommissionens gennemførelsesforordning
xx/xx af dd.mm.2017 om ikke-fornyet godkendelse af aktivstoffet metazachlor, jf. Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009 om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler,
og om ændring af bilaget til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 540/2011 forventes
fremsendt til medlemsstaterne.
Forslaget har hjemmel i forordning 1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler især artikel 14, og 20, som
fastlægger, at godkendelsen af aktivstoffer skal fornyes i henhold til forordningen, og at Kommissionen
skal foreslå enten en fornyet godkendelse eller en ikke fornyet godkendelse af et aktivstof, når revurde-
ringen af dette er foretaget.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder. Afgiver Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forsla-
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 191: Notat om komitésag om ikke-fornyet godkendelse af aktivstoffet metazachlor
1826691_0002.png
get. Afgiver Komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forsla-
get, idet Kommissionen inden for to måneder kan forelægge Komitéen et ændret forslag eller indenfor
en måned kan forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret
flertal, kan Kommissionen indenfor to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller indenfor en
måned forelægge forslaget for appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ
udtalelse om forslaget, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalifice-
ret flertal en positiv udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen
udtalelse med kvalificeret flertal kan Kommissionen på egen hånd vedtage forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder den
12.-13. december 2017.
Formål og indhold
Det foreløbige forslag drejer sig om ikke fornyet godkendelse af aktivstoffet metazachlor i henhold til
forordning om plantebeskyttelsesmidler. Aktivstoffet er blevet vurderet af en medlemsstat, og vurde-
ringen er derefter behandlet i mindre ekspertgrupper og endelig i arbejdsgrupper under Den Europæi-
ske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), hvor flere medlemsstaters pesticidmyndigheder har deltaget.
Disse vurderinger har resulteret i ovennævnte forslag, der har til hovedformål ikke at forny godkendel-
sen af aktivstoffet i henhold til forordning 1107/2009. EFSA har udarbejdet konklusionsrapport over
risikovurderingen for aktivstoffet. Rapporten
er tilgængelig på EFSA’s hjemmeside.
Ifølge Kommissionens udkast til vurderingsrapport, der hører til forslaget, har vurderingen af aktiv-
stoffet ud fra de i bilag II angivne anvendelsesområder vist, at det ikke kan antages, at aktivstoffet op-
fylder betingelserne i artikel 4 stk. 1-4 i forordning 1107/2009 for godkendelse. Det vil sige, at der er
uacceptable effekter på sundhed og miljø.
De angivne anvendelsesområder er:
Aktivstof
Metazachlor
Anvendelsesområde
Bekæmpelse af ukrudt i vinter- og vårraps og ved prydbuske
og-træer.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Aktivstoffet metazachlor er godkendt i EU i henhold til forordning 1107/2009 om plantebeskyttelses-
midler, som er direkte gældende i Danmark.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Hvis forslaget bliver vedtaget, vil stoffet blive slettet fra bilag til Kommissionens gennemførelsesfor-
ordning (EU) Nr. 540/2011 af 25. maj 2011 om gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning (EF) nr. 1107/2009 for så vidt angår listen over godkendte aktivstoffer. Denne liste er direkte
2
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 191: Notat om komitésag om ikke-fornyet godkendelse af aktivstoffet metazachlor
1826691_0003.png
gældende i Danmark, og der vil derfor ikke være lovgivningsmæssige konsekvenser af forslaget. Der er
ikke godkendt plantebeskyttelsesmidler med metazachlor i Danmark, og ikke givet dispensationer
hertil i Danmark.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige
eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser. Forslaget om ikke-godkendelse af metazachlor har ingen erhvervsøkonomiske konse-
kvenser, da der ikke er godkendt midler med dette stof i Danmark, og ikke er givet dispensationer her-
til i Danmark.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget om ikke fornyet godkendelse af metazachlor påvirker ikke miljøbeskyttelsesniveauet i Dan-
mark, da der ikke er godkendt midler indeholdende dette aktivstof i Danmark, og ikke er givet dispen-
sationer hertil i Danmark.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i EU-Miljøspecialudvalget.
Det Økologiske Råd (DØR) støtter forslaget om ikke-godkendelse af metazachlor på grund af risiko for
grundvandsforurening med nedbrydningsprodukter.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater. På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag er det usikkert, hvorvidt der
vil være et kvalificeret flertal for forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
EU-vurderingen har vist, at metazachlor nedbrydes relativt hurtigt i jord med halveringstider på 2
14
dage i feltforsøg. Ved nedbrydningen omdannes metazachlor til fem nedbrydningsprodukter, der alle
har længere halveringstid end metazachlor, dvs. de er længere tid om at blive nedbrudt. Metazachlor
og alle de fem nedbrydningsprodukter bindes svagt i jord, og de er dermed potentielt mobile i jorden.
Grundvandsmodelleringerne for anvendelse i raps viser, at metazachlor ikke udvasker, men alle fem
nedbrydningsprodukter udvaskes over grænseværdien på 0,1 µg/L i alle 6 scenarier. To af nedbryd-
ningsprodukterne er sundhedsmæssigt relevante, og skal derfor også i EU overholde grænseværdien
på 0,1 µg/L. Der er ikke udført modelleringer for anvendelsen i prydplanter. Ansøger har indsendt
moniteringsstudier fra Frankrig og Tyskland fra områder, hvor der dyrkes raps, for at belyse udvask-
ningsrisikoen i felten. Der er dog ikke nok lokaliteter af god kvalitet til at vurdere udvaskningsrisikoen,
og moniteringsstudierne kan derfor ikke anvendes til at ændre på konklusionen om, at der er høj risiko
for udvaskning af de fem nedbrydningsprodukter. På baggrund af ovenstående vurderer regeringen, at
der ikke er vist sikker anvendelse for så vidt angår grundvand. Regeringen agter på den baggrund at
støtte Kommissionens forslag om ikke-godkendelse af metazachlor.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3