Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 197
Offentligt
1827592_0001.png
Den 30. november 2017
MFVM 411
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af an-
vendelsen af 1,2-dichlorethan (EDC) som proceskemikalie i industriel produkti-
on i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH) (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af stof-
fet 1,2-dichlorethan (Ethylendichlorid, EDC) som proceskemikalie til sulfonering af polystyren-
divinylbenzen-copolymer i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1907/2006 (REACH). Forslaget giver den italienske og den franske virksomhed DOW Italia S.R.L. og
DOW France SAS tilladelse til efter optag på godkendelseslisten, bilag XIV i REACH, fortsat at an-
vende stoffet i en periode på 12 år fra ”solnedgangsdatoen” den 22. november 2017.
Forslaget forven-
tes sat til afstemning i REACH-komiteen den 12. - 13. december 2017. Forslaget vurderes ikke at have
lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Dan-
mark. Sagen forventes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet -
ej heller statsfinansielle konsekvenser. Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt
problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes
egnede alternativer. I den konkrete sag drejer det sig om en specifik anvendelse af stoffet på to loka-
liteter i EU, hvor der ikke findes alternativer for ansøgerne. RAC har på baggrund af ansøgningen
vurderet, at de foreslåede risikohåndteringsforanstaltninger er tilstrækkelige til at sikre arbejdsta-
gere og den generelle befolkning via miljøet, og den beregnede maksimale koncentration i arbejds-
miljøet er da også væsentligt lavere end Arbejdstilsynets bindende grænseværdi. Regeringen agter
på den baggrund at støtte forslaget, idet man dog finder, at der er mulighed for at nedsætte risikoen
yderligere, og man vil derfor arbejde for, at der fastsættes krav om reduktion af arbejdstagernes
udsættelse for stoffet.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af 1,2-
dichlorethan (EDC) som proceskemikalie i industriel produktion i henhold til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH). Kommissionen vil herefter i henhold til REACH
træffe en forvaltningsafgørelse vedrørende ansøgningen fra virksomhederne
DOW Italia S.R.L. og
DOW France SAS
om godkendelse til fortsat at anvende EDC i EU.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 197: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af 1,2-dichlorethan (EDC) som proces-kemikalie i industriel produktion (REACH)
Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8. Afstemning skal herefter ske i hen-
hold til artikel 133, stk. 3, i REACH-forordningen, som henviser til forskriftproceduren i artikel 5 i
Rådets afgørelse 1999/468/EF. Forskriftproceduren er nu erstattet af undersøgelsesproceduren i hen-
hold til artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 182/11, jf. dennes artikel 13, stk. 1, litra
c).
Ved kvalificeret flertal i komitéen vedtager Kommissionen forslaget. Hvor der hverken er kvalificeret
flertal for eller imod i komitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget, idet basisretsakten anses
for at bestemme, at forslaget ikke kan vedtages, når der hverken er kvalificeret flertal for eller imod.
Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslaget for en appelkomité inden for 1 måned eller
at forelægge et revideret forslag for komitéen inden for 2 måneder. Det samme gælder, hvor der er
kvalificeret flertal imod i komitéen, og hvor Kommissionen vurderer, at foranstaltningerne er nødven-
dige. I appelkomitéen kan Kommissionen vedtage forslaget i tilfælde af kvalificeret flertal for, samt
hvor der hverken er kvalificeret flertal for eller imod forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-komiteen den 12. - 13. december 2017.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig
med at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret,
og at disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er
økonomisk og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter allerede ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten. Her starter en del virksomheder arbejdet med at skifte til bedre alternativer. Udfas-
ningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer,
der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste ende skal
de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om
og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de socioøko-
nomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV opregner de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan mar-
kedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (dvs. den dato, hvor anvendelse skal
ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godkendelse af
fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og
komme med en vurdering af, om der findes egnede alternativer (substitutionsmuligheder).
Forslaget til gennemførelsesretsakten vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgning fra virksomhederne DOW Italia S.R.L. og DOW France SAS fra
henholdsvis Italien og Frankrig om fortsat samlet anvendelse af op til 50 tons om året af EDC:
Til anvendelse som proceskemikalie til sulfonering af polystyren-divinylbenzen copolymer
DOW Italia S.R.L. og DOW France SAS fremsendte den 17. februar 2016 ansøgning om godkendelse af
EDC til ovennævnte anvendelse. Ansøgningen har i henhold til procedurerne i REACH-forordningen
været behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og
socioøkonomisk vurdering, SEAC, som den 11. januar 2017 har afgivet følgende udtalelser:
2
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 197: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af 1,2-dichlorethan (EDC) som proces-kemikalie i industriel produktion (REACH)
1827592_0003.png
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforan-
staltninger og anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er passende og effektive i
forhold til at begrænse risikoen for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. SEAC har desuden
konkluderet, at ansøgeren har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for
menneskers sundhed eller miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet.
o
På grundlag af analysen af alternativer mv., som ansøgeren har udarbejdet, anbefaler Kommissionen,
at der gives en godkendelse med en frist for fornyet vurdering på 12 år fra solnedgangsdatoen frem til
den 22. november 2029 for den beskrevne anvendelse under forudsætning af anvendelse af de risiko-
håndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som ansøgeren har beskrevet. Udvalgene stiller
ikke forslag om yderligere betingelser for godkendelsen, men foreslog at ansøger skal medtage alle
kilder til emission til luften i en eventuel fremtidig ansøgning om forlænget godkendelse.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget til gennemførelsesretsakten er at udmønte EU forvaltningsbeføjelser i alle-
rede gældende fællesskabsregulering, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til godkendelsen er ikke relevant i forhold til dansk lovgivning, da den kun
vedrører anvendelse uden for Danmark.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser. Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveau
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, da godken-
delsen søges til industriel anvendelse af stoffet på to specifikke lokaliteter i henholdsvis Frankrig og
Italien. Koncentrationen i slutproduktet er under 0,001 %, og forbrugerne vurderes ikke at blive udsat
for stoffet.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU-Miljøspecialudvalget.
Det Økologiske Råd (DØR) tilslutter sig, at der stilles skærpede krav til virksomhederne om bedre be-
skyttelse af arbejdstagerne. Videre anføres, at en tidsfrist til fornyet godkendelse på 12 år derimod er
3
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 197: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af 1,2-dichlorethan (EDC) som proces-kemikalie i industriel produktion (REACH)
for lang, da den ikke vil virke som incitament til at udvikle erstatningsstof eller en anden teknologi, og
at perioden bør sænkes til f.eks. 5 år.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være et kvalificeret flertal af medlemsstater, som vil støtte forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anvendel-
se være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socio-økonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje even-
tuelle risici for mennesker og miljø.
I det konkrete tilfælde drejer det sig om to konkrete virksomheders specifikke anvendelse af stoffet i en
årlig samlet mængde på 1-50 tons, hvor der ikke findes egnede alternativer for ansøgerne. Kemikalie-
agenturets risikovurderingskomité, RAC, har konkluderet, at de beskrevne risikohåndteringsforan-
staltninger er tilstrækkelige og effektive til begrænsning af risici for arbejdstagere og den generelle
befolkning via miljøet, og Kemikalieagenturets socioøkonomiske komité, SEAC, har konkluderet, at de
socioøkonomiske fordele opvejer risici for arbejdstagere. SEAC har på baggrund af ansøgerens oplys-
ninger om analyser og forskning vedrørende alternativer foreslået, at godkendelsen gives for en perio-
de på 12 år, hvilket Kommissionen har fulgt.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget, idet der tages udgangspunkt i, at ansøgeren skal
overholde de generelle krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende ar-
bejdsmiljø- og miljøkrav. Den beregnede maksimale koncentration i luften i arbejdsmiljøet (0,28
mg/m
3
) er lavere end Arbejdstilsynets bindende grænseværdi for arbejdsmiljøet på 4 mg/m
3
, men det
vurderes dog, at der fortsat er mulighed for at nedsætte risikoen yderligere (idet livstidsrisikoen for
kræft på begge lokaliteter er på 1,7 * 10
-4
). Derfor vil regeringen arbejde for, at der stilles skærpede
krav til virksomheden om bedre beskyttelse af arbejdstagerne.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4