Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 23
Offentligt
1800161_0001.png
Fødevarestyrelsen
J.nr. 2017-9808
Den 6. oktober 2017
MFVM 384
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til forordning om gennemførelse af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning nr. 853/2004 for så vidt angår særlige
garantier vedrørende
Salmonella spp.
i kyllingekød (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til en forordning, der vil give Danmark særstatus med hensyn til
salmonellaforekomst i kyllingekød. En tildeling af særstatus indebærer, at Danmark kan stille de
samme krav om fravær af salmonella i kyllingekød ved import og samhandel af kyllingekød, som
Sverige og Finland fik tildelt ret til i forbindelse med deres optagelse i EU i 1995. I praksis vil det
betyde, at alle partier af kyllingekød, der indføres til Danmark, skal være undersøgt efter særlige
retningslinjer og fundet fri for salmonella. Samtidig vil der skulle foreligge et handelsdokument,
hvoraf dette fremgår. Forslaget forventes sat til indikativ afstemning i Den Stående Komité for
Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF) den 18. oktober 2017 og forventes til endelig
afstemning i januar 2018. Forslaget vurderes generelt at hæve beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsendt forslag til kommissionsforordning om gennemførelse af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning nr. 853/2004 (hygiejneforordningen) for så vidt angår særlige
garantier vedrørende Salmonella spp. for sendinger af kyllingekød (Gallus
gallus)
til Danmark.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 8, stk. 3, litra b, i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning nr. 853/2004 om særlige hygiejnebestemmelser for animalske fødevarer.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder (SCoPAFF). Afgiver Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager
Kommissionen forslaget. Afgiver Komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager
Kommissionen ikke forslaget. Kommissionen kan i stedet inden for to måneder forelægge Komitéen et
ændret forslag eller indenfor en måned forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen
udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen vedtage forslaget.
Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen
ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 23: Notat om komitésag om særlige garantier vedr. Salmonella spp. i kyllingekød
Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan
Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget forventes sat til indikativ afstemning på mødet i Den Stående Komité for Planter, Dyr,
Fødevarer og Foder (SCoPAFF) den 18. oktober 2017. Såfremt forslaget ved den indikative afstemning
opnår kvalificeret flertal, vil det efterfølgende skulle sendes i høring i verdenshandelsorganisationen
(WTO). Efter afsluttet høring vil forslaget skulle sættes til en endelig afstemning i Den Stående Komité
for Planter, Dyr, Fødevarer (SCoPAFF).
Formål og indhold
Forslaget indebærer, at Danmark får særstatus for kyllingekød (Gallus
gallus)
og dermed kan stille
krav om fravær af alle salmonellatyper i kyllingekød, der indføres til Danmark. I praksis vil det betyde
at alle partier, der indføres til Danmark, skal være undersøgt og fundet fri for salmonella, og der skal
foreligge et handelsdokument i overensstemmelse med modellen i bilag IV i Kommissionens
Forordning (EF) Nr. 1688/2005 om gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 853/2004 for så vidt angår særlige garantier vedrørende salmonella for sendinger til Finland og
Sverige af visse typer kød og æg, hvoraf dette fremgår.
Der er ikke i EU-fødevarelovgivningen en generel nul-grænse for salmonella. Sverige og Finland fik
dog i forbindelse med deres optagelse i EU tildelt særstatus vedrørende salmonella i fersk kød og
konsumæg. Derfor kan Sverige og Finland stille krav om fravær af salmonella ved import af disse
produkter. Andre medlemsstater kan, med hjemmel i hygiejneforordningen, søge om at opnå en
tilsvarende status, hvilket Danmark som den første medlemsstat gjorde i september 2007. En
vedtagelse af forslaget vil give Danmark særstatus for salmonella i kyllingekød, ligesom Danmark
siden 2012 har haft særstatus for konsumæg.
Det er en betingelse for at opnå særstatus, at ansøgerlandets kontrolprogrammer kan ligestilles med de
svenske og finske. Det betyder, at de danske kontrolprogrammer skal sikre, at det kyllingekød, der er
produceret og markedsført i Danmark, er lige så sikkert som tilsvarende produkter i Sverige og
Finland. Desuden skal forekomsten af salmonella i ansøgerlandet ligge på et lavt niveau. Der er i EU
udarbejdet kriterier for, hvad et ansøgerland skal opfylde for at opnå særstatus. Danmark opfylder alle
kriterierne, og Kommissionen foreslår på dette grundlag, at Danmark opnår samme særlige status som
Sverige og Finland.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Det danske kontrolprogram for salmonella i kyllingekød er fastlagt i bekendtgørelse nr. 77 af 20.
januar 2017 om forholdsregler vedrørende salmonellose hos fjerkræ samt salmonella og campylobacter
i slagtefjerkræ m.m.
2
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 23: Notat om komitésag om særlige garantier vedr. Salmonella spp. i kyllingekød
1800161_0003.png
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ingen
væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU´s budget.
Forslaget skønnes heller ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser. Ligeledes
medfører forslaget ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet, idet de
nødvendige ændringer i det danske kontrolprogram blev gennemført i 2007.
Forslaget vurderes at have positive erhvervsøkonomiske konsekvenser for danske producenter og
slagterier, idet konkurrencen på det danske marked mellem danske produkter og produkter fra andre
medlemsstater vil kunne foregå på mere lige vilkår. Ligeledes vurderes dansk salmonella særstatus at
kunne benyttes i forbindelse med markedsføringen af danske slagtekyllinger på udenlandske
markeder.
Forslaget vil samlet set betyde et højere beskyttelsesniveau for danske forbrugere, da Danmark ved
import af kyllingekød kan stille krav om dokumentation for fravær af salmonella.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende høringssvar:
Det Danske Fjerkræraad oplyser, at de er positivt stillede over for forslaget om dansk særstatus og
ingen yderligere bemærkninger har til indholdet.
Landbrug & Fødevarer oplyser, at de er positivt stillede over for forslaget om dansk særstatus og ingen
yderligere bemærkninger har til indholdet.
Dansk Industri oplyser, at de er positivt stillede over for forslaget om dansk særstatus og ingen
yderligere bemærkninger har til indholdet.
Gråsten Fjerkræ A/S: bemærker, at de ikke støtter forslaget. Ifølge Gråsten Fjerkræ vil særstatus til
Danmark ikke sænke forekomsten af tilfælde med human salmonellose. Gråsten Fjerkræ er derudover
bekymret for, om en tildeling af særstatus til Danmark vil være konkurrenceforvridende, og om det vil
medføre højere priser for danske kyllingeprodukter, samt om det vil vanskeliggøre indførsel af
kyllingekød til Danmark, fordi der stilles krav om, at produkterne skal være testet fri for salmonella.
Fødevarestyrelsen bemærker hertil, at andelen af humane tilfælde af salmonella er faldet siden
arbejdet med at opnå særstatus blev igangsat. Det gælder særligt for sygdomstilfælde, som kan
tilskrives dansk kyllingekød. I perioden 2011-2013 og i 2015 var der ingen sygdomstilfælde, der kunne
relateres til dansk kyllingekød. Ved en vedtagelse af forslaget om særstatus forventes det, at
sygdomstilfælde, som kan tilskrives udenlandsk kyllingekød, kan reduceres.
For så vidt angår forslagets påvirkning på de danske producenters konkurrenceevne bemærker
Fødevarestyrelsen, at den danske fjerkræbranche i næsten ti år har været stillet overfor et dansk
kontrolprogram for salmonella i kyllingekød, der stiller skrappe krav til producenterne, herunder nul-
tolerance for alle salmonellatyper i kyllingekød, uden at det har været muligt at stille tilsvarende krav
til udenlandsk produceret kyllingekød. Forslaget betyder derfor, at der bliver mere lige
konkurrenceforhold.
3
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 23: Notat om komitésag om særlige garantier vedr. Salmonella spp. i kyllingekød
For så vidt angår forholdene omkring indførsel af kyllingekød til Danmark bemærker
Fødevarestyrelsen, at tildeling af særstatus til Danmark vil medføre et krav om, at udenlandske
leverandører af kyllingekød dokumenterer ved analyser, at partiet er fri for salmonella, og dette skal
fremgå af handelsdokumenterne. Der er klare bestemmelser i EU lovgivningen for, hvilket
analyseprogram leverandørerne skal undersøge efter, og hvilke oplysninger, der skal fremgå af
handelsdokumenterne. Det medfører ikke, at varer blokeres ved grænsen, hvis dokumentationen
foreligger. Der har i mange år været krav til undersøgelse af kyllingekød, der sendes til Sverige og
Finland og denne ordning vil ved en vedtagelse af Kommissionens forslag blive udvidet til også at
omfatte Danmark.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
På baggrund af tidligere drøftelser forudses det, at der blandt medlemsstaterne kan samles det
nødvendige kvalificerede flertal for forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Forslaget imødekommer den danske ansøgning om særstatus med hensyn til salmonellaforekomst i
kyllingekød, hvorfor regeringen agter at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4