Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 269
Offentligt
1842076_0001.png
Fødevarestyrelsen/Kemi og Fødevarekvalitet
Sags.nr.: 2017-29-22-02638
Den 4. januar 2018
MFVM 420
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om godkendelse af produkter, der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret
majs MON87427 x MON89034 x NK603, samt genetisk modificeret majs, der kombinerer to af
begivenhederne MON87427, MON89034 og NK603, i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1829/2003 om genetisk modificerede fødevarer og foderstoffer (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har i henhold til GMO-forordningen fremsat forslag om godkendelse af genetisk modificeret
majs MON87427 x MON89034 x NK603, samt genetisk modificeret majs, der kombinerer to af begivenhederne
MON87427, MON89034 og NK603. Godkendelserne vil gælde fødevarer- og foderanvendelser samt import og
forarbejdning af de genmodificerede majs. Godkendelserne vedrører ikke dyrkning i EU. De genmodificerede
majs kombinerer egenskaberne fra de tre allerede godkendte genmodificerede majs MON87427, MON89034 og
NK603. MON87427 og NK603 danner CP4 EPSPS-proteiner, som giver tolerance over for glyphosat-baserede
ukrudtsmidler, mens MON89034 danner proteinerne Cry1A.105 og Cry2Ab2, som giver resistens over for visse
skadelige insekter af sommerfuglefamilien. De GMO-majs, der foreslås godkendt, indeholder ikke
antibiotikaresistensgener. Vurderingen i forbindelse med godkendelsen
af GMO’er
i EU omhandler sikkerheden
af de produkter, der ønskes markedsført, og ikke hvorvidt der er en nyttevirkning heraf. Den Europæiske
Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) vurderer, at de GMO-majs, der foreslås godkendt, er lige så sikre som
tilsvarende konventionelle ikke-genmodificeret majs med hensyn til potentielle effekter på menneskers og dyrs
sundhed og på miljøet ved de påtænkte anvendelser. De rådgivende danske eksperter ved DTU
Fødevareinstituttet og Aarhus Universitet er enige i denne vurdering. En vedtagelse af forslaget vurderes ikke
at ville berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU. Regeringen konstaterer således, at der ikke er fagligt eller
juridisk grundlag for at modsætte sig en godkendelse og kan støtte forslaget. Forslaget forventes at komme til
afstemning på møde i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder den 16. januar 2018.
Baggrund
Kommissionen har den 19. december 2017 fremsat forslag om tilladelse til markedsføring af produkter, der
indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret majs MON87427 x MON89034 x NK603, samt
genetisk modificeret majs, der kombinerer to af begivenhederne MON87427, MON89034 og NK603. Forslaget er
fremsat i henhold til reglerne i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1829/2003 af 22. september
2003 om genetisk modificerede fødevarer og foderstoffer (GMO-forordningen). Da underkombinationen
MON89034 x NK603 allerede er godkendt, vil en godkendelse indebære, at Kommissionens beslutning nr.
2010/420/EU, der vedrører denne underkombination, vil blive ophævet.
Forslaget er fremsat med hjemmel i GMO-forordningens artikel 7 og 19.
Beslutningen træffes på grundlag af et forslag fra Kommissionen, som forelægges Den Stående Komité for Planter,
Dyr, Fødevarer og Foder (Stående Komité) efter undersøgelsesproceduren.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 269: Notat om komitésag om godkendelse af produkter, der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret majs MON87427 x MON89034 x NK603
1842076_0002.png
Hvis komitéen afgiver en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Opnås der
ikke kvalificeret flertal for forslaget i komitéen, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden
for to måneder kan forelægge et ændret forslag for komitéen eller inden for en måned kan forelægge forslaget for
appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen
ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse eller ingen udtalelse,
vedtager Kommissionen forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder den 16. januar
2018.
Formål og indhold
I september 2013 indsendte Monsanto Europe S.A., i henhold til reglerne i GMO-forordningen, en ansøgning om
godkendelse til fødevarer- og foderbrug, samt import og forarbejdning, af majs MON87427 x MON89034 x
NK603 og af genetisk modificeret majs, der kombinerer to af begivenhederne MON87427, MON89034 og NK603.
De genmodificerede majs kombinerer egenskaberne fra de tre allerede godkendte genmodificerede majs
MON87427, MON89034 og NK603. MON87427 og NK603 danner CP4 EPSPS proteiner, som giver tolerance
over for glyphosat-baserede ukrudtsmidler, mens MON89034 danner proteinerne Cry1A.105 og Cry2Ab2, som
giver resistens over for visse skadelige insekter af sommerfuglefamilien. Majsene indeholder ikke
antibiotikaresistensgener.
Den sundheds- og ernæringsmæssige kvalitet af majs MON87427 x MON89034 x NK603 og under-
kombinationerne adskiller sig ifølge ansøgningen ikke fra konventionel (ikke-genmodificeret) majs. Udover
dokumentation for den sundheds- og ernæringsmæssige kvalitet af majsene var ansøgningen i henhold til
reglerne ledsaget af et forslag til miljømæssig overvågning.
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har med en udtalelse af 1. august 2017 vurderet, at majs
MON87427 x MON89034 x NK603 og dens underkombinationer, ved de påtænkte anvendelser, er lige så sikre at
anvende som tilsvarende produkter fra ikke-genmodificeret majs med hensyn til potentielle effekter på
menneskers og dyrs sundhed og på miljøet.
EFSA har i sin vurdering taget hensyn til de specifikke spørgsmål og bekymringer, der var indsendt af EU-
medlemsstaterne i forbindelse med høringen af de kompetente myndigheder i henhold til artikel 6 og 18 i GMO-
forordningen.
EFSA har desuden konkluderet, at den miljømæssige monitoreringsplan i form af en generel overvågningsplan
indsendt af ansøger er på linje med de tiltænkte anvendelser af majsen.
Godkendelsens omfang
Kommissionens forslag lægger op til, at der gives tilladelse til import, forarbejdning og markedsføring af
fødevarer og foderstoffer, som indeholder, består af eller er fremstillet af majs MON87427 x MON89034 x NK603
eller dens underkombinationer. Samtidig gives der godkendelse til anden industriel brug af majsene på lige fod
med konventionel majs. Godkendelsen omfatter ikke dyrkning af majsene i EU.
Godkendelsen vil gælde fra datoen for offentliggørelse af en eventuel beslutning om godkendelse i EU-Tidende.
Beslutningen vil gælde i 10 år fra denne dato. Såfremt godkendelsen ønskes opretholdt efter udløb af 10 års
fristen, vil der skulle ansøges om re-godkendelse.
Side 2/4
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 269: Notat om komitésag om godkendelse af produkter, der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret majs MON87427 x MON89034 x NK603
1842076_0003.png
Mærkning
Produkter til fødevarer- eller foderbrug, der består af, indeholder eller er fremstillet af majs MON87427 x
MON89034 x NK603 eller underkombinationerne skal i henhold til forslaget mærkes til den endelige forbruger
med ”genetisk modificeret
majs”
eller ”fremstillet af genetisk modificeret
majs”
i overensstemmelse med de
almindelige GMO-mærkningsregler.
Teksten ”ikke til dyrkning” skal fremgå af mærkningen af foder og produkter til andre formål end fødevare-
og
foderbrug, hvis disse indeholder eller består af spiredygtige kerner af majs MON87427 x MON89034 x NK603
eller dens underkombinationer.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens holdning,
at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
En vedtagelse af forslaget kræver ikke implementering og har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser i Danmark,
idet området overordnet er reguleret af en forordning, og dermed er reglerne umiddelbart anvendelige i Danmark.
De enkelte beslutninger er rettet til bestemte virksomheder og umiddelbart gældende for disse.
Konsekvenser
Forslaget har ikke samfundsøkonomiske eller statsfinansielle konsekvenser og vurderes ikke at indebære
administrative byrder. Det vurderes, at forslaget kan have positive erhvervsøkonomiske konsekvenser for den
animalske produktion i Danmark, idet en manglende godkendelse vil kunne afskære erhvervet fra forsyningen af
gængse råvarer på verdensmarkedet. Godkendelsen af de konkrete genmodificerede majs forventes desuden ikke
at medføre ændringer af det eksisterende importmønster.
Med hensyn til de sundheds- og miljømæssige konsekvenser af anvendelsen af majs MON87427 x MON89034 x
NK603 eller underkombinationerne konkluderer EFSA, at majstyperne ved de påtænkte anvendelser er lige så
sikre som tilsvarende konventionel, ikke-genmodificeret majs med hensyn til potentielle effekter på menneskers
og dyrs sundhed og på miljøet. Dette indebærer bl.a., at de nye proteiner, der dannes som følge af
genmodificeringen, vurderes at være sundhedsmæssigt uproblematiske.
DTU Fødevareinstituttet har ligeledes vurderet det fremsendte ansøgningsmateriale. Instituttet kan tilslutte sig
EFSA’s vurdering af, at
majs MON87427 x MON89034 x NK603 samt underkombinationerne er at betragte som
andre konventionelle majs i relation til de sundhedsmæssige og ernæringsmæssige aspekter.
Vurderingen i forbindelse med godkendelsen i EU omhandler sikkerheden af de produkter, der ønskes
markedsført, og ikke hvorvidt der er en nyttevirkning heraf.
Fødevarestyrelsen bemærker, at sikkerheden ved brug af ukrudtsmidler, og rester heraf i fødevarer og foder,
vurderes og reguleres under EU’s pesticid-regler
og ikke under GMO-reglerne. Eventuelle restindhold af
pesticider skal overholde de samme grænseværdier som konventionelle (ikke-genmodificerede) afgrøder.
Landbrugsstyrelsen har i 2015 bedt eksperter ved Nationalt Center for Miljø og Energi på Aarhus Universitet
(DCE) om at vurdere de miljømæssige konsekvenser ved en godkendelse af majs MON87427 x MON89034 x
NK603. DCE har vurderet, at der over tid vil ske tab af spiredygtige majsfrø til omgivelserne og at disse i sjældne
tilfælde vil kunne spire, men at de ikke vil være i stand til at etablere permanente majsbestande. DCE vurderer
Side 3/4
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 269: Notat om komitésag om godkendelse af produkter, der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret majs MON87427 x MON89034 x NK603
1842076_0004.png
samlet, at der ikke kan forventes uønskede konsekvenser for natur og miljø ved markedsføring af majs
MON87427 x MON89034 x NK603 til andre formål end dyrkning, og at den foreslåede generelle overvågning
med årlig rapportering er tilstrækkelig.
DCE’s vurdering er hermed i overensstemmelse med EFSA’s
vurdering.
På den baggrund skønnes forslaget ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:
DI Fødevarer anbefaler, at ansøgningen imødekommes uden
forsinkelse. Ud fra EFSA’s positive udtalelse er det
brancheforeningens vurdering, at der er tilvejebragt tilstrækkelig dokumentation for at imødekomme
ansøgningen.
Biodynamisk Forbrugersammenslutning opfordrer til at stemme nej til ansøgningen. Foreningen er ikke enig i
vurderingen af, at markedsføringen af majsen ikke vil have negative effekter på menneskers og dyrs sundhed.
Forbrugersammenslutningen er af den opfattelse, at GMO’er generelt er farlige
for sundhedens opretholdelse.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Hidtidige afstemninger blandt medlemsstaterne om godkendelse af GMO’er under GMO-forordningen
har
hverken vist et kvalificeret flertal for eller imod. Det forventes, at afstemningen om forslaget i den Stående Komité
vil give samme resultat. Forslaget kan på den baggrund forventes at blive sendt til appeludvalget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at afgørelser vedrørende tilladelse til at anvende genmodificerede afgrøder
skal træffes på baggrund af en sundheds- og miljømæssig risikovurdering som fastsat i GMO-forordningen.
Den sundheds- og miljømæssige vurdering af anvendelsen af fødevarer og foder bestående af eller fremstillet af
majs MON87427 x MON89034 x NK603, eller dens underkombinationer, giver ikke danske og internationale
eksperter anledning til bemærkninger.
Der er ikke krav i lovgivningen om, at ansøgere skal redegøre for den samfundsmæssige nyttevirkning af GMO’er.
Dette aspekt indgår ikke i forordningens kriterier for godkendelse.
Regeringen noterer sig, at betingelserne for opnåelse af en godkendelse er opfyldt og at der på den baggrund ikke
er fagligt eller juridisk grundlag for at modsætte sig en godkendelse. Regeringen kan støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 4/4