Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 273
Offentligt
1842712_0001.png
21. december 2017
J.nr. 2017-6214
Til Folketinget
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 41 af 7. december 2017 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Mette Reissmann (S).
Karsten Lauritzen
/ Annemette Ottosen
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 273: Kopi af EUU alm. del - spm. 41 om, hvad ministeren vil gøre for at forhindre, at SU-gælden ikke stiger yderligere 25 pct. i år og altså tillægger ca. 100 mio. kroner ekstra i den misligholdte SU-gæld fra udenlandske statsborgere, fra skatteministeren
1842712_0002.png
Spørgsmål
I uddannelses- og forskningsministerens svar på UFU, alm del, spm 9 fremgår det, at an-
delen af misligholdt SU-gæld fra udenlandske statsborgere er steget til i alt 436 mio. kro-
ner, hvilket er en stigning på ca. 25 pct. på blot 1 år. Hvad vil ministeren gøre for at for-
hindre, at tallet ikke stiger yderligere 25 pct. på 1 år og altså tillægger ca. 100 mio. kroner
ekstra i den misligholdte SU-gæld fra udenlandske statsborgere?
Svar
Det ligger mig stærkt på sinde at sikre, at vi får forbedret inddrivelsen af studiegæld hos
udenlandske studerende bosat uden for Danmark. I den forbindelse bemærkes, at opgø-
relsen over den misligholdte SU-gæld i alm. del spm. 9 også vedrører udenlandske stude-
rende, som fortsat bor i Danmark.
Problemerne med inddrivelse af SU-gæld skal ses i sammenhæng med, at hele inddrivel-
sesområdet de seneste to år har været præget af suspenderingen af it-systemet EFI i sep-
tember 2015 og udfordringerne med at gennemgå gældsposterne manuelt for at sikre, at
de er gyldige, før der kan inddrives på dem. Hele inddrivelsesområdet, herunder også ind-
drivelsen af SU-gæld, har således kørt på lavt blus, fordi inddrivelsen hovedsageligt sker
ved modregning eller ved frivillige betalinger og ellers foregår manuelt.
Som jeg redegjorde for på det fælles samråd den 7. november 2017 med uddannelses- og
forskningsministeren om inddrivelse af SU-gæld i udlandet er der iværksat forskellige ini-
tiativer på området.
Ud over et samlet Folketing står bag en aftale om at styrke den offentlige gældsinddri-
velse, der bl.a. indebærer tilførsel af markant flere medarbejdere til den nye Gældsstyrelse,
og oprettelse af en særlig enhed målrettet skyldnere med stor gæld i udlandet, undersøges
det også, om der kan skabes bedre instrumenter til at inddrive SU-gæld over for skyldnere
bosat i udlandet.
Der arbejdes således på at etablere et EU-retligt instrument, der skal etablere gensidig ad-
ministrativ bistand mellem de relevante administrative myndigheder i EU-landene til ind-
drivelse af studielån. Problemstillingen er rejst i EU-regi, og jeg har sammen med uddan-
nelses- og forskningsministeren også påpeget problemerne i et brev til EU-Kommissio-
nen. Herudover tages der kontakt til andre medlemslande med henblik på at afdække mu-
ligheden for at opbygge alliancer, der kan fremme etableringen af nye regler om gensidig
administrativ bistand til inddrivelse af studiegæld. Samtidig hermed er der iværksat en ind-
sats for at få udvidet den eksisterende nordiske bistandsaftale til også at omfatte studielån.
Der undersøges også alternative veje til inddrivelse af SU-gæld i udlandet, bl.a. ses der på
muligheden for at anlægge sag enten ved en dansk domstol eller ved domstolene i det
land, hvor skyldner er bosat. EU-Kommissionen har i et svar på henvendelsen fra uddan-
nelses- og forskningsministeren og mig modtaget den 13. december 2017 bl.a. påpeget, at
såfremt danske SU-lån falder ind under det civil- og handelsretlige område, er der mulig-
Side 2 af 3
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 273: Kopi af EUU alm. del - spm. 41 om, hvad ministeren vil gøre for at forhindre, at SU-gælden ikke stiger yderligere 25 pct. i år og altså tillægger ca. 100 mio. kroner ekstra i den misligholdte SU-gæld fra udenlandske statsborgere, fra skatteministeren
1842712_0003.png
hed for at anvende Bruxelles-I forordningens regler til at fuldbyrde en dansk dom om til-
bagebetaling af et SU-lån i det land, hvor skyldner bor. Svaret fra EU-Kommissionen
nærlæses og vurderes p.t. med henblik på at overveje næste skridt i sagen. Som det er op-
lyst i mit svar på UFU alm. del spm. 32 er det fortsat usikkert, hvorvidt forordningen fin-
der anvendelse i forhold til danske SU-lån, og det undersøges således, om inddrivelse af
SU-gæld i udlandet via forordningens model er en mulighed, og om det i givet fald er en
velegnet inddrivelsesmetode.
Jeg vil understrege, at det desværre ikke er nemme problemer at løse, og at det vil tage tid
at få gennemført løsninger på international plan. Hertil kommer, at selv om vi får gen-
nemført et bistandsdirektiv eller bilaterale aftaler på området forudsætter dækningen af
gælden jo, at skyldner har betalingsevne eller aktiver, der kan gøres til genstand for inddri-
velse. Jeg mener dog, at vi med ”Aftale om at styrke den offentlige gældsinddrivelse” har
gode forudsætninger for at kunne prioritere området fremover.
Side 3 af 3