Europaudvalget
REFERAT
AF 13. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
fredag den 15. december 2017
kl. 08.00
vær. 2-133
Erik Christensen (S), formand, Kenneth Kristensen Berth (DF),
næstformand, Jan E. Jørgensen (V), Eva Kjer Hansen (V), Jens Joel
(S), Claus Larsen-Jensen (S), Søren Søndergaard (EL), Søren Egge
Rasmussen (EL), Rasmus Nordqvist (ALT) og Holger K. Nielsen (SF)
erhvervsminister Brian Mikkelsen og energi-, forsynings- og klimami-
nister Lars Christian Lilleholt
Desuden deltog:
FO
Punkt 1. Frie datastrømme: Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om en ramme for fri udveksling af andre data end
personoplysninger i Den Europæiske Union
Tidlig forelæggelse
KOM (2017) 0495
KOM (2017) 0495
–
bilag 2 (samlenotat)
EUU alm. del (17)
–
bilag 224 (kommenteret dagsorden)
EUU alm. del (17)
–
bilag 235 (foreløbigt referat af Europaudvalgets møde
1/12-17)
Erhvervsministeren:
Sagen forelægges til forhandlingsoplæg. Jeg forelægger sagen nu,
fordi forhandlingerne i Rådet går stærkt.
Forslaget blev drøftet på telerådsmødet den 4. december. På baggrund af drøftelsen kon-
kluderede det estiske formandskab, at de vil arbejde for, at Rådet inden årets udgang bliver
enige om et mandat til at indlede trilogforhandlinger med Europa-Parlamentet. Jeg finder
det derfor rigtigst, at vi fra dansk side kan påvirke Rådets position på baggrund af en linje,
der har opbakning her i udvalget.
Forslagets overordnede formål er at øge mængden af databaserede tjenester på tværs af
grænserne i EU. I dag er der flere tilfælde af nationale restriktioner for, hvor data må opbe-
vares.
Forslaget omhandler data, som ikke er personoplysninger. Persondata reguleres som be-
kendt i den generelle persondataforordning, som i øvrigt indeholder et princip om fri bevæ-
gelighed for persondata.
Dette forslag om frie datastrømme medfører for det første, at krav om fysisk placering af
data, der ikke kan begrundes med hensyn til offentlig sikkerhed, forbydes. Det skal forbedre
virksomhedernes muligheder for at operere på tværs af grænserne og indrette deres for-
retning mere effektivt. F.eks. vil virksomheder, der har aktiviteter i flere medlemsstater,
kunne samle deres regnskaber hos en enkelt udbyder i én medlemsstat. Medlemsstaterne
482