Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 349
Offentligt
1852499_0001.png
Udenrigsministeriet
Juridisk Tjeneste, EU-retskontoret
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Tlf.: 33 92 03 24 Fax: 33 92 03 03
Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse
JTEU j.nr. 2015 - 30240
2. februar 2018
Til orientering fremsendes nedenstående liste over EU-Domstolens aktiviteter i de kommende tre uger
i retssager, som har den danske regerings interesse. For så vidt angår sager, hvor der er nedsat proces-
delegation, indeholder listen oplysninger om tidspunktet for mundtlig forhandling, fremsættelse af ge-
neraladvokatens forslag til afgørelse (GA) og afsigelse af dom. I sager, der i øvrigt følges af den danske
regering, oplyses der om tidspunkt for generaladvokatens forslag til afgørelse og afsigelse af dom. Ge-
neraladvokatens udtalelser og EU-Domstolens domme offentliggøres på EU-Domstolens hjemmeside
(http://curia.europa.eu/) på selve datoen for fremsættelse eller afsigelse.
Der tages forbehold for, at listen er udarbejdet på baggrund af EU-Domstolens retslister, og at EU-
Domstolen med kort varsel kan foretage ændringer i egne retslister.
Liste over sager, hvor der nedsat procesdelegation:
Sagsnr.
C-28/17
Titel og kort sagsresumé
NN (sag forelagt af Østre Landsret)
Spørgsmål 1: Hvilke elementer skal inddrages ved
vurderingen af, om hjemmehørende selskaber i en
situation som den foreliggende er underlagt en "til-
svarende betingelse", jf. Philips-dommens præmis 20,
med hensyn til modregning af underskud, som gælder
for filialer af ikke-hjemmehørende selskaber?
Spørgsmål 2: Hvis det lægges til grund, at de danske
beskatningsregler ikke indeholder en forskelsbehand-
ling som omhandlet i Philips-sagen, udgør et forbud
mod modregning svarende til det beskrevne - i så-
danne tilfælde, hvor overskuddet i det ikke-
hjemmehørende selskabs faste driftssted tillige er
undergivet værtslandets beskatningskompetence - i
sig selv en restriktion af retten til fri etableringsret, jf.
TEUF artikel 49, der skal retfærdiggøres af et tvin-
gende alment hensyn? Spørgsmål 3: I bekræftende
fald kan en sådan restriktion da retfærdiggøres af
hensynet til at forhindre dobbelt anvendelse af under-
skud, målet om at sikre en afbalanceret fordeling af
beskatningskompetencen mellem medlemsstaterne
eller af en kombination af begge disse? Spørgsmål 4: I
bekræftende fald er en sådan restriktion da proporti-
onal?
Deltager i PD
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Skatteministeriet
Kammeradvokaten
Processkridt
GA
Dato
21.02.18
1
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 349: Liste over judicielle aktiviteter pr. 2/2-18 i sager af dansk interesse
1852499_0002.png
C-49/17
Koppers Denmark (sag forelagt af Østre Lands-
ret)
Sagen vedrører: 1. Skal artikel 21, stk. 3, i direktiv
2003/96/EF
om
omstrukturering
af
EF-
bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og
elektricitet fortolkes således, at forbrug af egenprodu-
cerede energiprodukter til fremstilling af andre ener-
giprodukter er afgiftsfritaget i en situation som den i
hovedsagen foreliggende, hvor de fremstillede ener-
giprodukter ikke anvendes til motorbrændstof eller
brændsel til opvarmning? 2. Skal artikel 21, stk. 3 i
direktiv 2003/96/EF om omstrukturering af EF-
bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og
elektricitet fortolkes således, at medlemsstaterne kan
begrænse fritagelsens anvendelsesområde til alene at
omfatte forbrug af et energiprodukt, der medgår til
produktionen af et tilsvarende energiprodukt (dvs. et
energiprodukt, der som det forbrugte energi produkt
også er afgiftspligtigt)?
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Skatteministeriet
Kammeradvokaten
GA
22.02.18
Liste over sager, der i øvrigt følges af den danske regering:
Sagsnr.
T-611/15
Titel og kort sagsresumé
Edeka-Handelsgesellschaft Hessenring mod
Kommissionen
Påstande:
Kommissionens afgørelse af 3. sep-
tember 2015 i sag 2015/4023, hvorved sagsøgeren
fik fuldstændigt afslag på aktindsigt i den ikke
fortrolige affattelse af Kommissionens afgørelse af
4. december 2013 i kartelsag AT/39914
EIRD
og i indholdsfortegnelsen over Kommissionens
akter i denne sag, annulleres helt eller subsidiært, i
det mindste for så vidt som Kommissionen har
afslået at give aktindsigt i den del af den ikke for-
trolige affattelse af denne afgørelse eller denne
indholdsfortegnelse, hvis fortrolighed de virksom-
heder, som er berørt af afgørelsen, ikke havde
påberåbt sig eller ikke længere har påberåbt sig.
Subsidiært
for det tilfælde at Kommissionens
afgørelse af 3. september 2015 i sag 2015/4023,
hvorved sagsøgeren fik fuldstændigt afslag på akt-
indsigt i den ikke fortrolige affattelse af Kommissi-
onens afgørelse af 4. december 2013 i kartelsag
AT/39914
EIRD og i indholdsfortegnelsen
over Kommissionens akter i denne sag, ikke og for
så vidt ikke erklæres ugyldig, fordi og for så vidt
som den ikke fortrolige affattelse af Kommissio-
nens afgørelse af 4. december 2013 i kartelsag
AT/39914
EIRD og/eller den ikke fortrolige
affattelse af indholdsfortegnelsen over Kommissi-
onens akter i denne sag ikke findes
fastslås det,
at Kommissionen retsstridigt har undladt at udar-
Interessent
Miljø- og Fødevaremini-
steriet
Udenrigsministeriet
Processkridt
Dom
Dato
05.02.18
2
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 349: Liste over judicielle aktiviteter pr. 2/2-18 i sager af dansk interesse
1852499_0003.png
bejde en ikke fortrolig affattelse af sin afgørelse af
4. december 2013 i kartelsag AT/39914
EIRD
og/eller en ikke fortrolig affattelse af indholdsfor-
tegnelsen i denne sag og at sende den til sagsøge-
ren.
Europa-Kommissionen tilpligtes at betale sa-
gens omkostninger.
T-235/15
Pari Pharma mod EMA
Påstande: Afgørelse ASK-11351 (Vantobra) af 24.
april 2015 truffet af Det Europæiske Lægemiddel-
agentur (herefter »EMA«) annulleres, for så vidt
som der heri gives en tredjepart aktindsigt i CHMP
Assessment Report for VANTOBRA on similarity
with
Cayston
and
TOBI
Podhaler
(EMA/CHMP/702525/2014) og CHMP Asses-
sment Report on clinical superiority to TOBI Pod-
haler (EMA/CHMP/778270/2014), i henhold til
forordning (EF) nr. 1049/2001 (1). EMA tilpligtes
ikke at udbrede de dokumenter, der henvises til i
den første påstand.
Subsidiært, annulleres EMA’s
afgørelse ASK-11351 (Vantobra) af 24. april 2015,
for så vidt som der heri gives en tredjepart aktind-
sigt i (i) CHMP Assessment Report on clinical
superiority
to
TOBI
Podhaler,
(EMA/CHMP/778270/2014), uden yderligere
redigeringer på side 9 (Superior Respiratory Tole-
rability of Vantobra over Tobi Podhaler), side 11-
12 og 14 (Extrapolation of tolerability from TOBI
to Vantobra), side 17-19
(Claimant’s position Q.1
and assessment of the response) og side 19-23
(Claimant’s position
Q.2, Assessment of the re-
sponse, 3. Conclusion and Recommendation), som
omhandlet i bilag A1, og (ii) CHMP Assessment
Report for VANTOBRA on similarity with
Cayston
and
TOBI
Podhaler,
(EMA/CHMP/702525/2014), uden yderligere
redigeringer på side 9-10, afsnit 2.3 (Therapeutic
indication, 1) Data from field survey) og side 11-
12, afsnit 2.3 (Therapeutic indication, 2) Interview
of physicians in CF centers), som omhandlet i bilag
A2, og påstand om, at EMA tilpligtes ikke at vide-
regive de førnævnte dokumenter uden de redige-
ringer, der følger af bilag A1 og bilag A2, og
EMA tilpligtes at betale sagens omkostninger.
Lægemiddelstyrelsen
Udenrigsministeriet
Dom
05.02.18
3
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 349: Liste over judicielle aktiviteter pr. 2/2-18 i sager af dansk interesse
1852499_0004.png
T-729/15
MSD Animal Health Innovation og Intervet
international mod EMA
Påstande:
— EMA’s afgørelse af 25. november
2015, som blev meddelt sagsøgerne den 3. decem-
ber 2015, om at give en tredjepart adgang til oplys-
ninger om et veterinærlægemiddel i henhold til
forordning (EF) nr. 1049/2001 (EFT 2001 L 145,
s. 43) annulleres, for så vidt som afgørelsen vedrø-
rer kommercielt fortrolige oplysninger, hvis offent-
liggørelse vil krænke sagsøgernes rettigheder, og for
så vidt som afgørelsen er forbudt i henhold til EU-
retten.
EMA tilpligtes at betale sagens omkostninger.
Louboutin et Christian Louboutin
Sagen vedrører: Er begrebet [form] som omhandlet
i artikel 3, stk. 1, litra e), nr. iii), i direktiv
2008/95/EF (henholdsvis »Form«, »shape« og»
forme« i den tyske, den engelske og den franske
version af varemærkedirektivet) begrænset til va-
rens tredimensionelle egenskaber, såsom dens
konturer, mål og volumen (som kan udtrykkes
tredimensionelt), eller omfatter denne bestemmelse
også andre (ikke tredimensionelle) egenskaber ved
varen såsom farven?
Altun
Sagen vedrører: Kan en E 101- attest, der er ud-
stedt i henhold til artikel 11, stk. 1, i Rådets forord-
ning (EØF) nr. 574/72 af 21. marts 1972 om regler
til gennemførelse af forordning (EØF) nr. 1408/71
om anvendelse af de sociale sikringsordninger på
arbejdstagere og deres familiemedlemmer, som
flytter inden for Fællesskabet, således som den var
gældende, indtil den blev ophævet ved artikel 96,
stk. 1, i forordning (EF) nr. 987/2009 om de nær-
mere regler til gennemførelse af forordning (EF)
nr. 883/2004 om koordinering af de sociale sik-
ringsordninger, annulleres eller lades ude af be-
tragtning af en anden ret end en ret i den udstatio-
nerende medlemsstat, såfremt de faktiske omstæn-
digheder, som den skal tage stilling til, tillader den
konstatering, at attesten er erhvervet eller gøres
gældende på svigagtig vis?
American Express
Sagen vedrører: 1) Finder kravet i artikel 1, stk. 5,
og artikel 2, nr. 18), i forordning (EU) nr.
2015/751 (herefter »IGF«), hvorefter en betalings-
kortordning med tre parter, der udsteder kortbase-
rede betalingsinstrumenter sammen med en partner
under samme varemærke eller gennem en agent,
anses for at være en betalingskortordning med fire
parter, kun anvendelse, for så vidt som denne co-
brandingpartner eller agent handler som »udsteder«
i den forstand, hvori dette udtryk er anvendt i
artikel 2, stk. 2, i og 29. betragtning til IGF (nemlig
når partneren eller agenten har en aftale med beta-
leren i medfør af hvilken, vedkommende stiller et
Miljø- og Fødevare-
ministeriet
Lægemiddelstyrelsen
Dom
05.02.18
C-163/16
Patent- og Vare-
mærkestyrelsen
GA
06.02.18
C-359/16
Beskæftigelsesministeriet
Dom
06.02.18
C-304/16
Erhvervsministeriet
Finanstilsynet
Dom
07.02.18
4
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 349: Liste over judicielle aktiviteter pr. 2/2-18 i sager af dansk interesse
1852499_0005.png
betalingsinstrument til rådighed med henblik på at
initiere og behandle betalerens kortbaserede beta-
lingstransaktioner)? 2) Hvis svaret på det første
spørgsmål er »nej«, er IGF’s artikel 1, stk. 5, og
artikel 2, nr. 18), da ugyldige, for så vidt som de
bestemmer, at sådanne ordninger anses for at være
betalingskortordninger med fire parter, på grund af:
a) en manglende begrundelse i overensstemmelse
med artikel 296 TEUF b) åbenbart urigtigt skøn
og/eller c) tilsidesættelse af proportionalitetsprin-
cippet?
C-643/16
American Express
Sagen vedrører: 1) Bliver et betalingssystem, som
adgangsforpligtelsen i artikel 35, stk. 1, i direktiv
(EU) 2015/2366 (herefter »PSD2«) ellers ikke ville
finde anvendelse på, i henhold til PSD2’s artikel 35,
stk. 2, litra b), omfattet af denne forpligtelse i) ved
at indgå co-brandingordninger med co-
brandingpartnere, der ikke selv udbyder betalings-
tjenester i det pågældende system i relation til det
co-brandede produktudbud, og/eller ii) ved at
anvende en agent til at handle på sine vegne ved
udbud af betalingstjenester? 2) Hvis svaret på det
første
spørgsmål er »ja«, er PSD2’s artikel 35, stk. 1,
da ugyldig, for så vidt som den bestemmer, at beta-
lingssystemer med sådanne ordninger skal være
omfattet af adgangsforpligtelsen, på grund af: a) en
manglende begrundelse i overensstemmelse med
artikel 296 TEUF b) åbenbart urigtigt skøn og/eller
c) tilsidesættelse af proportionalitetsprincippet?
Pfizer Ireland Pharmaceuticals, Operations
Support Group
Sagen vedrører: 1. Kan indehaveren af et supple-
rende beskyttelsescertifikat, som er blevet tildelt
ham gældende for Forbundsrepublikken Tyskland
(herefter »BRD«), under påberåbelse af reglerne i
den særlige ordning forhindre indførsel af produk-
ter fra tiltrædelsesstaterne Den Tjekkiske Republik,
Estland, Letland, Litauen, Ungarn, Polen, Sloveni-
en, Slovakiet, Rumænien, Bulgarien og Kroatien
(bilag IV til tiltrædelsesakt 2003, EUT 2003, L 236,
s. 797, med ændringer i henhold til EUT 2004, L
126, s. 4, for Estland, Letland, Litauen, Polen,
Slovenien, Ungarn, Slovakiet, Den Tjekkiske Re-
publik; del I, bilag V, nr. 1), i tiltrædelsesakt 2005,
EUT 2005, L 157, s. 268, for Rumænien og Bulga-
rien; bilag IV til tiltrædelsesakt 2011, EUT 2012, L
112, s. 60, for Kroatien) til BRD, når der blev
ansøgt om det supplerende beskyttelsescertifikat i
BRD på et tidspunkt, hvor der allerede eksisterede
regler i tiltrædelsesstaterne for at opnå et tilsvaren-
de supplerende beskyttelsescertifikat, men indeha-
veren af det beskyttelsescertifikat, der var tildelt
gældende for BRD, ikke havde ansøgt om et sådant
supplerende beskyttelsescertifikat i den pågældende
tiltrædelsesstat, eller det ikke kunne tildeles ham,
fordi det grundpatent, der kræves for tildeling af
Finanstilsynet
Dom
07.02.18
C-681/16
Patent- og Vare-
mærkestyrelsen
GA
07.02.18
5
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 349: Liste over judicielle aktiviteter pr. 2/2-18 i sager af dansk interesse
1852499_0006.png
beskyttelsescertifikatet, manglede i tiltrædelsessta-
ten? 2. Gør det en forskel for besvarelsen af det
første spørgsmål, hvis det kun var på tidspunktet
for ansøgningen om det grundpatent, der blev
tildelt gældende for BRD, at der ikke kunne opnås
en tilsvarende beskyttelse ved hjælp af et grundpa-
tent i tiltrædelsesstaten, mens en sådan beskyttelse
godt kunne opnås i tidsrummet indtil offentliggø-
relsen af den ansøgning, som ligger til grund for
det tildelte grundpatent, der gælder for BRD? 3.
Kan indehaveren af et supplerende beskyttelsescer-
tifikat, som er tildelt ham gældende for Forbunds-
republikken Tyskland (BRD), under påberåbelse af
reglerne i den særlige ordning forhindre indførsel af
produkter fra tiltrædelsesstaterne Den Tjekkiske
Republik, Estland, Letland, Litauen, Ungarn, Po-
len, Slovenien, Slovakiet, Rumænien, Bulgarien og
Kroatien til BRD, når indførslen af produkterne
sker efter udløbet af det supplerende beskyttelses-
certifikats gyldighedsperiode, der var fastsat i den
oprindelige tildelingsafgørelse, men før udløbet af
beskyttelsescertifikatets seks måneder forlængede
gyldighedsperiode, som blev tildelt ham på grund-
lag af forordning (EF) nr. 1901/2006 om lægemid-
ler til pædiatrisk brug og om ændring af forordning
(EØF) nr. 1768/92, direktiv 2001/20/EF, direktiv
2001/83/EF og forordning (EF) nr. 726/2004? 4.
Gør det i Kroatiens tilfælde en forskel for besvarel-
sen af det tredje spørgsmål, at den særlige ordning
som følge af Kroatiens tiltrædelse i 2013 først
trådte i kraft den 26. januar 2007, efter ikrafttrædel-
sen af forordning (EF) nr. 1901/2006 om lægemid-
ler til pædiatrisk brug og om ændring af forordning
(EØF) nr. 1768/92, direktiv 2001/20/EF, direktiv
2001/83/EF og forordning (EF) nr. 726/2004
i
modsætning til de øvrige medlemsstater, der var
tiltrådt før den 26. januar 2007, nemlig Den Tjekki-
ske Republik, Estland, Letland, Litauen, Ungarn,
Polen, Slovenien, Slovakiet, Rumænien og Bulgari-
en?
T-74/16
POA mod Kommissionen
Påstande:
Afgørelse Ares(2015)5632670 truffet
af Generalsekretariatet den 7. december 2015 om
afslag på den genfremsatte begæring, der blev ind-
givet af sagsøgeren ved skrivelse af 15. september
2015, hvorved sagsøgeren i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1049/2001 af 30. maj 2001 om aktindsigt i Europa-
Parlamentets, Rådets og Kommissionens doku-
menter (EFT L 145, s. 43) begærede aktindsigt i
dokumenter angående en cypriotisk producentor-
ganisations ansøgning om registrering af betegnel-
sen »Halloumi« i henhold til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EU) nr. 1151/2012 af 21.
november 2012 om kvalitetsordninger for land-
brugsprodukter og fødevarer (EUT 2012 L 343, s.
1), annulleres.
Europa-Kommissionen tilpligtes at betale sag-
Udenrigsministeriet
Miljø- og Fødevare-
ministeriet
Miljøstyrelsen
Dom
08.02.18
6
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 349: Liste over judicielle aktiviteter pr. 2/2-18 i sager af dansk interesse
1852499_0007.png
søgerens omkostninger til advokatbistand.
C-144/17
Lloyd's of London
Sagen vedrører: Er de i EU-konkurrenceretten
fastsatte principper som omhandlet i traktaten om
Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF)
samt de deraf afledte principper, såsom princippet
om buddenes selvstændighed og hemmelighed, til
hinder for nationale bestemmelser, som fortolket i
retspraksis, der tillader forskellige syndacatesʼ sam-
tidige deltagelse i det samme udbud, som er iværk-
sat af en ordregivende myndighed, når disse synda-
cates
tilhører Lloyd’s of London, og
deres bud
underskrives af en og samme person, der er gene-
ralagent for landet?
Europa-Kommissionen mod Kongeriget Spa-
nien
Påstande:
Det fastslås i overensstemmelse med
artikel 258 i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde, at Kongeriget Spanien har tilsidesat
sine forpligtelser i henhold til artikel 3 og artikel 5,
litra b), i forordning (EF) nr. 1071/2009 om betin-
gelser for udøvelse af transporterhvervet, idet det
har fastsat et mindsteantal af køretøjer, for at der
kan opnås tilladelse til offentlig transport.
Kongeriget Spanien tilpligtes at betale sagsom-
kostningerne.
Belgien mod Kommissionen
Påstande: Den af Retten afsagte kendelse i sag T-
721/14 ophæves i det hele.
Annullationssøgsmålet antages til realitetsbehand-
ling. Der træffes afgørelse om realiteten. Begærin-
gerne om intervention fra Den Helenske Republik
og Den Portugisiske Republik imødekommes.
Europa-Kommissionen tilpligtes at betale sagens
omkostninger.
Europa-Kommissionen mod Republikken
Polen
Påstande:
Det fastslås, at Republikken Polen har
tilsidesat sine forpligtelser i henhold til artikel 6,
stk. 3, i Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj
1992 om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og
planter (1) (herefter »habitatdirektivet«), idet den
har vedtaget et bilag til skovforvaltningsplanen for
skovfogedsområdet Białowie a, uden at have sikret
sig, at dette bilag ikke ville have en negativ indvirk-
ning på integriteten af lokaliteten af fælleskabsbe-
tydning (LAF) og det særlige bevaringsområde
(SBO)
PLC200004 Puszcza Białowieska. —
Det
fastslås, at Republikken Polen har tilsidesat sine
forpligtelser i henhold til habitatdirektivets artikel
6, stk. 1, og artikel 4, stk. 1 og 2, i Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2009/147/EF af
30. november 2009 om beskyttelse af vilde fugle (2)
(herefter »fugledirektivet«), idet den ikke har truffet
Miljø- og Fødevare-
ministeriet
Dom
08.02.18
C-181/17
Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet
Dom
08.02.18
C-16/16 P
Udenrigsministeriet
Dom
20.02.18
C-441/17
Miljø- og Fødevaremini-
steriet
GA
20.02.18
7
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 349: Liste over judicielle aktiviteter pr. 2/2-18 i sager af dansk interesse
1852499_0008.png
de nødvendige bevaringsforanstaltninger, som
opfylder de økologiske behov for naturtyper i bilag
I til habitatdirektivet, arter i bilag II til samme
direktiv, fugle i bilag I til fugledirektivet og regel-
mæssigt tilbagevendende trækfuglearter, som ikke
er anført i det sidstnævnte bilag, for hvilke LAF’en
og SBO’et PLC200004 Puszcza Białowieska blev
oprettet.
Det fastslås, at Republikken Polen har
tilsidesat sine forpligtelser i henhold til habitatdi-
rektivets artikel 12, stk. 1, litra a) og d), idet den
ikke har sikret en streng beskyttelse af de i bilag IV
til habitatdirektivet anførte saprofytiske billearter
(sinoberbille [Cucujus cinnaberinus], pragtbille
[Buprestis splendens], melandryidaebille [Phryg-
anophilus ruficollis] og pythidaebille [Pytho kol-
wensis]), dvs. ikke har forbudt forsætligt drab og
forstyrrelse samt beskadigelse eller ødelæggelse af
disse billers yngle- eller rasteområder i skovfogeds-
området Białowie a. —
Det fastslås, at Republik-
ken Polen har tilsidesat sine forpligtelser i henhold
til fugledirektivets artikel 5, litra b) og d), idet den
ikke har sikret beskyttelse af de i [bilag I til] fugledi-
rektivet anførte fuglearter, især den hvidryggede
flagspætte (Dendrocopos leucotos), den tretåede
spætte (Picoides tridactylus), spurveuglen (Glauci-
dium passerinum) og perleuglen (Aegolius fune-
reus), eller ikke har sikret, at disse fuglearter i skov-
fogedsområdet Białowie a ikke dræbes og ikke
forstyrres i yngletiden, og at deres reder og æg ikke
forsætligt ødelægges, beskadiges eller fjernes.
Republikken Polen tilpligtes at betale sagsom-
kostningerne.
C-518/15
Matzak
Sagen vedrører: Skal artikel 17, stk. 3, litra c), nr.
iii), i direktiv 2002/88 om visse aspekter i forbin-
delse med tilrettelæggelse af arbejdstiden fortolkes
således, at den giver medlemsstaterne ret til at
udelukke visse kategorier af brandmænd ansat af
det offentlige brandvæsen fra alle bestemmelserne
til gennemførelse af dette direktiv i national ret,
herunder de bestemmelser, hvorved arbejdstid og
hviletid defineres?
For så vidt som direktiv
2002/88 om visse aspekter i forbindelse med tilret-
telæggelse af arbejdstiden ikke indeholder mini-
mumsstandarder, skal det da fortolkes således, at
det ikke er til hinder for, at den nationale lovgiver
opretholder eller vedtager en bredere definition af
arbejdstid?
Henset til artikel 153, stk. 5, TEUF og
målene med direktiv 2002/88 om visse aspekter i
forbindelse med tilrettelæggelse af arbejdstiden,
skal dette direktivs artikel 2, for så vidt som det
definerer de vigtigste begreber, der anvendes i
direktivet, bl.a. arbejdstid og hviletid, da fortolkes
således, at det ikke finder anvendelse på begrebet
arbejdstid, der gør det muligt at fastsætte lønnen i
forbindelse med tilkaldevagt?
Udgør direktiv
2002/88 om visse aspekter i forbindelse med tilret-
telæggelse af arbejdstiden en hindring for, at tilkal-
Beskæftigelsesministeriet
Dom
21.02.18
8
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 349: Liste over judicielle aktiviteter pr. 2/2-18 i sager af dansk interesse
1852499_0009.png
devagt betragtes som arbejdstid, når de krav, der
stilles til arbejdstageren i denne vagtperiode (f.eks.
forpligtelsen til at reagere på arbejdsgiverens op-
kald inden for en frist på 8 minutter), selv om den
udføres i arbejdstagerens hjem, i betydeligt omfang
begrænser dennes mulighed for at udføre andre
aktiviteter?
C-667/16
Nooren
Sagen vedrører: 1) Har unionslovgiver i artikel 70,
71 og 72 i Kommissionens forordning (EF) nr.
1122/2009 af 30. november 2009 om gennemfø-
relsesbestemmelser til Rådets forordning (EF) nr.
73/2009 for så vidt angår krydsoverensstemmelse,
graduering og det integrerede forvaltnings- og
kontrolsystem inden for rammerne af de ordninger
for direkte støtte til landbrugerne, som er omhand-
let i nævnte forordning, og om gennemførelsesbe-
stemmelser til Rådets forordning (EF) nr.
1234/2007 for så vidt angår krydsoverensstemmel-
se inden for rammerne af støtteordningen for vin
fastsat en mulighed for
som i den foreliggende
sag, hvor der er tale om flere misligholdelser på det
samme krydsoverensstemmelsesområde– at addere
støttenedsættelserne på grund af gentagen mislig-
holdelse og ikkegentagen misligholdelse af kryds-
overensstemmelsesforpligtelser i tilfælde, hvor der
er tale om dels uagtsom misligholdelse, dels forsæt-
lig misligholdelse heraf? 2) Såfremt spørgsmål 1)
besvares bekræftende, hvilken bestemmelse udgør
da hjemlen for denne addition, og hvorledes er
beregningsmåden? 3) Såfremt spørgsmål 1) besva-
res benægtende, findes der da en hjemmel herfor
andetsteds i EU-retten?
Peugeot Deutschland
Sagen vedrører: Udbyder den, der driver en video-
kanal på internettjenesten YouTube, fra hvilken
internetbrugere kan hente korte reklamevideoer for
modeller af nye personbiler, en audiovisuel medie-
tjeneste som omhandlet i artikel 1, stk. 1, litra a), i
direktiv 2010/13/EU?
Miljø- og Fødevaremini-
steriet
GA
21.02.18
C-132/17
Kulturministeriet
Dom
21.02.18
T-731/15
Klyuyev mod Rådet
Påstande:
Rådets afgørelse 2015/1781/FUSP af
5. oktober 2015 om ændring af Rådets afgørelse
2014/119 af 5. marts 2014 om restriktive foran-
staltninger over for visse personer, enheder og
organer på baggrund af situationen i Ukraine og
Rådets gennemførelsesforordning (EU) nr.
2015/1777 om gennemførelse af Rådets forord-
ning (EU) nr. 208/2014 af 5. marts 2015 om re-
striktive foranstaltninger over for visse personer,
Udenrigsministeriet
Dom
21.02.18
9
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 349: Liste over judicielle aktiviteter pr. 2/2-18 i sager af dansk interesse
1852499_0010.png
enheder og organer på baggrund af situationen i
Ukraine annulleres, for så vidt som de vedrører
sagsøgeren.
Rådet for Den Europæiske Union tilpligtes at
betale sagsøgerens omkostninger
C-103/16
Porras Guisado
Sagen vedrører: 1) Skal artikel 10, nr. 1), i direktiv
92/85 fortolkes således, at de »særlige tilfælde, som
ikke har forbindelse med deres tilstand, hvor af-
skedigelse er tilladt efter national lovgivning
og/eller praksis«, der er en undtagelse til forbuddet
mod afskedigelse af arbejdstagere, der er gravide,
lige har født eller ammer, udgør tilfælde, der ikke
svarer til »en eller flere grunde, som ikke kan tilreg-
nes arbejdstageren selv« som anført i artikel 1, stk.
1, litra a), i direktiv 98/59 af 20. juli 1998, men er et
tilfælde af mere begrænset karakter? 2) I tilfælde af
kollektiv afskedigelse er det med henblik på at
vurdere, om der foreligger særlige tilfælde, der kan
begrunde afskedigelse af arbejdstagere, der er gra-
vide, lige har født eller ammer, i henhold til artikel
10, nr. 1), i direktiv 92/85, da et krav, at den berør-
te arbejdstager ikke kan indsættes i en anden stil-
ling, eller er det tilstrækkeligt, at der fremlægges
dokumentation for økonomiske, tekniske eller
produktionsmæssige grunde, der berører den på-
gældendes stilling? 3) Er en lovgivning som den
spanske, der gennemfører artikel 10, nr. 1), i direk-
tiv 92/85 af 19. oktober 1992, om forbud mod
afskedigelse af arbejdstagere, der er gravide, lige har
født eller ammer, forenelig med den nævnte be-
stemmelse, når denne lovgivning fastsætter en
garanti, hvorefter afskedigelsen erklæres ugyldig,
såfremt der ikke fremlægges beviser for de grunde,
der berettiger afskedigelsen (udbedrende beskyttel-
se) uden at fastsætte et forbud mod afskedigelse
(præventiv beskyttelse)? 4) Er en lovgivning som
den spanske, der ikke indebærer en fortrinsret for
arbejdstagere, der er gravide, lige har født eller
ammer, således at disse kan forblive i virksomhe-
den i tilfælde af en kollektiv afskedigelse, forenelig
med artikel 10, nr. 1), i direktiv 92/85 af 19. okto-
ber 1992? 5) Er en national lovgivning forenelig
med artikel 10, nr. 2), i direktiv 92/85, når denne
lovgivning fastsætter, at det er tilstrækkeligt, at der
foreligger en meddelelse om afskedigelse som i det
foreliggende tilfælde, der ikke henviser til, at der ud
over begrundelsen for den kollektive afskedigelse
er tale om et særligt tilfælde med henblik på, at den
gravide arbejdstager kan omfattes af afgørelsen om
kollektiv opsigelse?
Beskæftigelsesministeriet
Moderniseringsstyrelsen
Dom
22.02.18
10
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 349: Liste over judicielle aktiviteter pr. 2/2-18 i sager af dansk interesse
1852499_0011.png
C-181/16
Gnandi
Sagen vedrører: Skal artikel 5 i Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2008/115/EF af
16. december 2008 om fælles standarder og proce-
durer i medlemsstaterne for tilbagesendelse af
tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold, der
pålægger medlemsstaterne i forbindelse med gen-
nemførelsen af direktivet at respektere princippet
om nonrefoulement og retten til effektive retsmid-
ler i samme direktivs artikel 13, stk. 1, og i artikel
47 i Den Europæiske Unions charter om grund-
læggende rettigheder, fortolkes således, at den er til
hinder for, at der træffes afgørelse om tilbagesen-
delse, således som det fremgår af artikel 6 i direktiv
2008/115/EF og artikel 52/3, stk. 1, i loi du 15
décembre 1980 sur l’accès au territoire, l'établisse-
ment, le séjour et l'éloignement des étrangers (lov
af 15.12.1980 om udlændinges indrejse, etablering
og ophold på samt udvisning fra statens område)
og artikel 75, stk. 2, i arrêté royal du 8 octobre 1981
sur l'accès au territoire, le séjour, l'établissement et
l'éloignement des étrangers (kongelig bekendtgørel-
se af 8.10.1981 om udlændinges indrejse, etablering
og ophold på samt udvisning fra statens område),
straks når Commissaire général aux réfugiés et aux
apatrides har givet afslag på en ansøgning om asyl,
og dermed inden retsmidlerne til prøvelse af denne
afgørelse er udtømt, og inden asylproceduren er
endelig afsluttet?«
Europa-Kommissionen mod Republikken
Polen
Påstande:
Det fastslås, at Republikken Polen har
tilsidesat sine forpligtelser i henhold til artikel 13,
stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2008/50/EF af 21. maj 2008 om luftkvaliteten og
renere luft i Europa (1), sammenholdt med bilag
XI dertil, dette direktivs artikel 23, stk. 1, andet
afsnit, og artikel 22, stk. 3, sammenholdt med bilag
XI dertil, idet denne
fra 2007 og mindst indtil
2013 har overskredet den daglige grænseværdi i 35
luftkvalitetsområder og den årlige grænseværdi for
PM10 i ni luftkvalitetsområder og ikke fremlagt
oplysninger, hvoraf fremgår, at denne situation er
blevet bedre
ikke i luftkvalitetsprogrammet har
truffet egnede foranstaltninger med henblik på, at
gøre den periode, hvor grænseværdierne for PM10
i luften overskrides, kortest mulig
har overskre-
det de daglige grænseværdier og tolerancemargenen
fra den 1. januar 2010 til den 10. juni 2011 i områ-
de 14.17, Radom by, område 14.18, Puszków-
yrardów, og område 16.15. Kędzierzyn-Ko le, og
fra den 1. januar 2011 til den 10. juni 2011 i områ-
de 30.3, Ostrów-Kępno
ikke har gennemført
artikel 23, stk. 1, andet afsnit, i Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2008/50/EF af 21.
maj 2008 om luftkvaliteten og renere luft i Europa
korrekt.
Republikken Polen tilpligtes at betale
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
GA
22.02.18
C-336/16
Miljø- og Fødevaremini-
steriet
Dom
22.02.18
11
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 349: Liste over judicielle aktiviteter pr. 2/2-18 i sager af dansk interesse
1852499_0012.png
sagens omkostninger.
C-572/16
INEOS
Sagen vedrører: Er bestemmelserne i artikel 10a i
Europa-Parlamentets
og
Rådets
direktiv
2003/87/EF af 13. oktober 2003 om en ordning
for handel med kvoter for drivhusgasemissioner i
Fællesskabet og om ændring af Rådets direktiv
96/61/EF samt bestemmelserne i Kommissionens
afgørelse af 27. april 2011 om fastlæggelse af mid-
lertidige EU-regler for harmoniseret gratistildeling
af emissionskvoter i henhold til artikel 10a i direk-
tiv 2003/87/EF (2011/278/EU) til hinder for en
bestemmelse i en medlemsstat, som for handelspe-
rioden 2013-2020 fastsætter en materiel præklusi-
onsfrist for ikke rettidigt indgivne ansøgninger om
tildeling af gratis emissionscertifikater til bestående
anlæg og i denne forbindelse udelukker berigtigelse
af fejl eller supplering af (ufuldstændige) oplysnin-
ger i ansøgningen om tildeling, som først konstate-
res efter udløbet af den frist, som medlemsstaten
har fastsat?
Dyson
Sagen vedrører: Kan en nøje overholdelse af støv-
sugerforordningen (uden at supplere etiketten i
forordningens bilag II med oplysninger om de
testbetingelser, der har ført til en indplacering i en
energieffektivitetsklasse i henhold til bilag I) anses
for en vildledende undladelse som omhandlet i
artikel 7 i direktivet om urimelig markedspraksis?
Energistyrelsen
Dom
22.02.18
C-632/16
Energistyrelsen
GA
22.02.18
C-44/17
The Scotch Whisky Association
Sagen vedrører: 1. Kræver en »indirekte kommerci-
el brug« af en registreret geografisk betegnelse for
spiritus i henhold til artikel 16, litra a), i forordning
(EF) nr. 110/2008, at den registrerede geografiske
betegnelse anvendes i identisk eller fonetisk
og/eller optisk lignende form, eller er det tilstræk-
keligt, at den omtvistede del af tegnet hos den
relevante kundekreds vækker en association af en
hvilken som helst art til den registrerede geografi-
ske betegnelse eller det geografiske område? Så-
fremt sidstnævnte er tilfældet: Spiller det da også en
rolle i forbindelse med vurderingen af, om der
foreligger en »indirekte kommerciel brug«, i hvilken
sammenhæng den omtvistede bestanddel af tegnet
er indføjet, eller kan denne sammenhæng ikke
modvirke en indirekte kommerciel brug af den
registrerede geografiske betegnelse, selv om den
omtvistede bestanddel af tegnet er ledsaget af en
angivelse af produktets virkelige oprindelse? 2.
Kræver en »antydning« af en registreret geografisk
betegnelse i henhold til artikel 16, litra b), i forord-
ning (EF) nr. 110/2008, at der foreligger fonetisk
og/eller optisk lighed mellem den registrerede
geografiske betegnelse og den omtvistede bestand-
del af tegnet, eller er det tilstrækkeligt, at den om-
Miljø- og Fødevaremini-
steriet
Patent- og Varemærke-
styrelsen
GA
22.02.18
12
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 349: Liste over judicielle aktiviteter pr. 2/2-18 i sager af dansk interesse
1852499_0013.png
tvistede del af tegnet hos den relevante kundekreds
vækker en association af en hvilken som helst art til
den registrerede geografiske betegnelse eller det
geografiske område? Såfremt sidstnævnte er tilfæl-
det: Spiller det da også en rolle i forbindelse med
vurderingen af, om der foreligger en »antydning«, i
hvilken sammenhæng den omtvistede bestanddel af
tegnet er indføjet, eller kan denne sammenhæng
ikke modvirke en antydning i kraft af den omtvi-
stede bestanddel af tegnet, selv om den omtvistede
bestanddel af tegnet er ledsaget af en angivelse af
produktets virkelige oprindelse? 3. Spiller det en
rolle i forbindelse med vurderingen af, om der
foreligger en »anden falsk eller vildledende angivel-
se« i henhold til artikel 16, litra c), i forordning nr.
110/2008, i hvilken sammenhæng den omtvistede
bestanddel af tegnet er indføjet, eller kan denne
sammenhæng ikke modvirke en vildledende angi-
velse, selv om den omtvistede bestanddel af tegnet
er ledsaget af en angivelse af produktets virkelige
oprindelse?
C-59/17
SCI Château du Grand Bois
Sagen vedrører: 1. Bemyndiger bestemmelserne i
artikel 76, 78 og 81 i gennemførelsesforordningen
af 27. juni 2008 de medarbejdere, der gennemfører
en kontrol på stedet, til at trænge ind på en land-
brugsbedrifts arealer uden at have opnået landbru-
gerens samtykke? 2. I tilfælde af, at dette første
spørgsmål besvares bekræftende, skal der da son-
dres mellem, om de pågældende arealer er indheg-
nede eller ej?3. I tilfælde af, at dette første spørgs-
mål besvares bekræftende, er bestemmelserne i
artikel 76, 78 og 81 i gennemførelsesforordningen
af 27. juni 2008 da forenelige med princippet om
boligens ukrænkelighed, som sikret ved artikel 8 i
den europæiske menneskerettighedskonvention?
Miljø- og Fødevaremini-
steriet
GA
22.02.18
13