Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 363
Offentligt
1853394_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 15. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
fredag den 19. januar 2018
kl. 10.00
vær. 2-133
Erik Christensen (S), formand, Kenneth Kristensen Berth (DF),
næstformand, Jan E. Jørgensen (V), Eva Kjer Hansen (V), Peter
Hummelgaard Thomsen (S), Clausen Larsen-Jensen (S), Søren
Søndergaard (EL), Zenia Stampe (RV) og Holger K. Nielsen (SF).
udenrigsminister Anders Samuelsen, finansminister Kristian Jensen
og minister for fiskeri, ligestilling og nordisk samarbejde Karen Elle-
mann.
Desuden deltog:
Punkt 1. Modtagelse af deputation: Afrika Kontakt vedr. fiskeripartnerskabsaftale
med Marokko
KOM (2018) 0001
KOM (2018) 0001
bilag 2 (henvendelse af 15/1-18 fra Afrika Kontakt)
Nina Back Andersen, Afrika Kontakt
Morten Nielsen, Afrika Kontakt
Morten Nielsen, Afrika Kontakt,
oplyste, at Afrika Kontakt ikke anså det for et problem,
at EU indgår en fiskeripartnerskabsaftale med Marokko, så længe aftalen ikke omfatter
Vestsahara. Vestsahara er en tidligere spansk koloni, som blev uafhængig efter Francos
død i 1975, men straks efter blev besat af Marokko. Ingen regering eller international insti-
tution ud over Marokko selv anerkender Marokkos overherredømme over Vestsahara. EU-
Parlamentets juridiske tjeneste,
FN’s generalsekretær og FN’s sikkerhedsråd er alle enige
om, at Marokko holder Vestsahara besat i strid med folkeretten. En aftale med en besæt-
telsesmagt om det besatte områdes ressourcer er i konflikt med Genèvekonventionen.
FN’s
generalsekretærs juridiske rådgiver, Hans Corell, udfærdigede for et par år siden et
notat med to principper for, hvornår en besættelsesmagt kan udnytte ressourcerne: Dels
skal befolkningen i det besatte område give sin accept, dels skal den drage fordel af ud-
nyttelsen af ressourcerne.
På den baggrund havde danske regeringer uanset politisk farve stemt nej til alle tidligere
fiskeriaftaler med Marokko. Derfor studsede Afrika Kontakt over regeringens samlenotat,
hvor man ønskede en fiskeripartnerskabsaftale, som omfatter Vestsahara. Ifølge EU-Dom-
stolen bliver 91,5 pct. af de fisk, som den eksisterende aftale omfatter, fanget i Vestsaharas
farvande. Men i andre sammenhænge plejer Danmark og EU at stå fast på, at det ikke skal
være en god forretning at agere besættelsesmagt. Derfor burde udvalget undlade at give
mandatet, og Danmark burde sige på DER-mødet, at man ikke ønsker en aftale, der om-
fatter Vestsahara.
520
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 363: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 19/1-18
15. Europaudvalgsmøde 19/01 2018
Nina Back Andersen, Afrika Kontakt,
nævnte, at en dom fra EU-Domstolen fra den 21.
december 2016 om associeringsaftalen mellem EU og Marokko bestemmer, at en handels-
aftale ikke må omfatte Vestsahara, fordi det ud FN’s selvbestemmelsesret klassificeres
som et separat territorium. Dommen slår endvidere fast, at handel med Vestsahara skal
ske med lokalbefolkningens samtykke. Det var svært at se, hvordan man kunne opnå et
sådant samtykke i en aftale, der var med til at vedligeholde besættelsen, og som forsinkede
FN’s arbejde for at gennemføre en folkeafstemning.
Danmark blev desuden nødt til at tage stilling til sidste uges juridiske udtalelse fra EU-
Domstolens generaladvokat Wathelet, som vurderede, at den eksisterende aftale er ugyl-
dig, fordi Marokkos besættelse er ulovlig, og at EU ikke havde ret til at indgå en fiskeripart-
nerskabsaftale, der omfatter Vestsaharas farvande. Han sagde også, at EU ikke accepterer
sahrawiernes ret til selvbestemmelse, når fiskere fra EU fisker ud for Vestsaharas kyst som
resultat af aftalen. Det kunne dertil ikke dokumenteres, at sahrawierne drager nytte af den
økonomiske støtte, der følger med. EU måtte overveje konsekvenserne, inden man indgik
en ny aftale.
Morten Nielsen, Afrika Kontakt,
tilføjede, at sahrawiernes organisation, Polisario, efter
dommen om associeringsaftalen var gået aktivt til værks internationalt, hvilket havde ramt
danske rederier. I Panama slap et skib fra Ultrabulk med nød og næppe væk, før en dom
ville have fået det tilbageholdt, så nu havde Ultrabulk besluttet at sejle fosfat fra Vestsahara
til Canada hele vejen ned forbi Kap Horn
en tre gange så lang tur som gennem Panama-
kanalen. I Sydafrika blev et nu Mærskejet skib lagt op med 55.000 tons fosfat fra Vestsa-
hara, og højesteretten i Port Elizabeth lod lasten beslaglægge og gav den til sahrawierne,
fordi man anså den for plyndret. Endelig blev et skib med fiskeolie fra Vestsahara kort tid
efter EU-Domstolens dom tilbageholdt i Frankrig, og det er stadig en verserende sag.
Polisario har til hensigt at fortsætte med at bruge domstolene til at opnå den folkeafstem-
ning, som de blev lovet af FN ved indgåelsen af en våbenhvile i 1992. FN havde arbejdet
aktivt for denne folkeafstemning, dels ved oprettelsen af FN-styrken MINURSO, dels ved
at have udpeget en forhandler, den tidligere tyske præsident Horst Köhler. Det ville være
et dårligt udgangspunkt for ham, hvis EU dels ignorerede EU-Domstolens domme, dels
fortsatte engagementet med Marokko, som om ingenting var hændt. I juni 2016 stemte alle
Folketingets partier for et beslutningsforslag, der opfordrede danske offentlige institutioner
og firmaer til at holde sig væk fra Vestsahara, så længe situationen var uafklaret, og hvis
man alligevel engagerede sig der, skulle man have folkerettens to principper for øje. Det
fremgik hverken af ministeriets samlenotat eller Kommissionens udspil.
521
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 363: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 19/1-18
15. Europaudvalgsmøde 19/01 2018
Punkt 2. Rådsmøde nr. 3591 (udenrigsanliggender) den 22. januar 2018
EUU alm. del (17)
bilag 290 (kommenteret dagsorden)
Udenrigsministeren
orienterede om, at alle punkter på dagsordenen for rådsmødet for
udenrigsanliggender den 22. januar 2018 var til orientering.
1. Forslag til rådsbeslutning, der bemyndiger EU-Kommissionen til at åbne
forhandlinger om en partnerskabsaftale mellem EU og lande i Afrika, Vestindien
og Stillehavet
Præsentation
KOM (2017) 0763
Rådsmøde 3591
bilag 1 (samlenotat side 2)
EUU alm. del (16)
bilag 805 (udvalgsmødereferat side 1061, senest
behandlet i EUU 11/5-17)
Udenrigsministeren:
Det første punkt, jeg vil forelægge, omhandler forslag til ny partner-
skabsaftale mellem EU og lande i Afrika, Vestindien og Stillehavet, som udviklingsministe-
ren tidligere har forelagt for udvalget. Kommissionen har nu fremsat et egentligt udkast til
mandat for de kommende forhandlinger med AVS-landene om samarbejdet efter 2020.
Da det er ambitionen fremadrettet at gøre dette samarbejde mere politisk,
har EU’s uden-
rigsrepræsentant ønsket at benytte lejligheden til en præsentation af forslaget for udenrigs-
ministrene. Herefter vil der frem mod et uformelt udviklingsministermøde den 20. februar
være drøftelser på embedsmandsniveau, der munder ud i, at formandskabet formentligt i
slutningen af februar eller begyndelsen af marts præsenterer et revideret oplæg. Ud-
viklingsministeren vil vende tilbage til udvalget frem mod en forventet vedtagelse af Kom-
missionens forhandlingsmandat i maj.
522
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 363: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 19/1-18
15. Europaudvalgsmøde 19/01 2018
2. Mellemøsten
Politisk drøftelse
Rådsmøde 3591
bilag 1 (samlenotat side 6)
EUU alm. del (17)
bilag 287 (udvalgsmødereferat side 423,
senest behandlet i EUU 8/12-17)
Udenrigsministeren:
Jeg forventer en drøftelse af den seneste udvikling i Mellemøstregi-
onen med fokus på den mellemøstlige fredsproces.
Ministerdrøftelsen finder sted inden frokosten med den palæstinensiske præsident Abbas.
En tilsvarende drøftelse fandt sted i december med den israelske premierminister Netany-
ahu. Jeg forventer, at der under drøftelsen både med og uden Abbas vil være fokus på den
palæstinensiske forsoningsproces og støtten til tostatsløsningen. Det er også sandsynligt,
at situationen i Gaza bliver en del af drøftelsen.
Efter præsident Trumps udmelding om flytning af den amerikanske ambassade til Jerusa-
lem har der ikke været kendte kontakter mellem palæstinenserne og USA. Det er ikke i
længden en holdbar situation. Palæstinenserne har efterfølgende meldt ud, at de ikke be-
tragter USA som en troværdig mægler. Fra EU’s side vil man opfordre
palæstinenserne til
at engagere sig med amerikanerne igen. Det er Danmarks og EU’s politik, at en fredsløs-
ning ikke er realistisk uden konstruktiv medvirken fra USA.
Det er også derfor, Mogherini har taget initiativ til et møde den 31. januar i den internatio-
nale donorgruppe for Palæstina
AHLC
hvor bl.a. Israel, USA og PA er faste medlem-
mer.
På rådsmødet forventer jeg enighed om, at EU skal fastholde sin grundlæggende tilgang
til fredsprocessen baseret på en tostatsløsning.
Rasmus Nordqvist
syntes, det var godt, at EU gik aktivt ind og forsøgte at få parterne til
at mødes. Den luxembourgske udenrigsminister havde beklaget, at der ikke var en fælles
holdning i EU og opfordrede til en anerkendelse af Palæstina, hvor Frankrig skulle gå for-
rest. Mente ministeren ikke, at det var på tide, at EU rykkede lidt på den anerkendelse for
at gøre op med den ubalance, der var kommet efter Trumps udmelding? Talte ministeren
med både Luxembourg og Frankrig om den sag?
Kenneth Kristensen Berth
gjorde det klart, at Dansk Folkeparti ikke var enig med rege-
ringen i
kritik af USA’s melding om
at give Jerusalem status af Israels hovedstad og gerne
så, at Danmark i FN havde fulgt Rusland, Tjekkiet, Kroatien, Polen, Rumænien og Letland
i at undlade at stemme for resolutionen. Hvad forestillede ministeren sig at få ud af mødet
med Abbas?
Søren Søndergaard
mente, at der var tale om en rutinepræget udmelding fra dansk side.
Samme holdning kunne være skrevet i samlenotatet 5 år tidligere. Havde regeringen plan-
523
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 363: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 19/1-18
15. Europaudvalgsmøde 19/01 2018
er om
eventuelt igennem EU
at gøre noget andet end blot at gentage, at fredsforhand-
lingerne skulle genoptages? Trump havde sagt, at dem, der ikke stemte det, som han øn-
skede, ville undgælde for det. Havde der været en reaktion over for Danmark på grund af
afstemningen, eller repressalier over for Danmark eller andre EU-lande på grund af den?
Holger K. Nielsen
mente, at det for regeringen og for EU var business as usual, men at
forholdet mellem Palæstina og Israel derimod var ikke det samme siden Trumps udmel-
ding. Spurgte man palæstinenserne om perspektivet for dem, var svaret EU, idet de for-
ventede, at EU gik ind og spillede en mere aktiv rolle. Færre og færre troede efterhånden
på tostatsløsningen. For at det hele ikke skulle falde fra hinanden, var EU nødt til at have
større ambitioner end bare at sige, at USA må tilbage i sin mæglerrolle. Hvis amerikanerne
havde brændt deres broer, var det jo svært at få til at ske. Regeringen måtte arbejde for en
EU-politik, der kan skabe et minimum af håb hos palæstinenserne om, at det ikke er nød-
vendigt at ty til meget radikale metoder.
Udenrigsministeren
svarede, at EU’s politik
om en tostatsløsning med Jerusalem som
delt hovedstad var kendt. Hverken EU eller Danmark havde ikke fraveget den politik, og
ingen lande havde udtrykt planer om at flytte ambassader til Jerusalem eller om at aner-
kende Jerusalem som Israels hovedstad, uden at den samtidig anerkendes som Palæsti-
nas hovedstad. Til Rasmus Nordqvist sagde ministeren, at en eventuelt anerkendelse af
en palæstinensisk stat ikke var op til EU, men til nationalstaterne. Ministeren mente ikke,
at det var realistisk at finde en løsning på konflikten uden amerikanerne. Derfor var det nu
vigtigt at få parterne til at køle ned, og EU måtte spille en aktiv rolle og på mødet sende et
signal om, at fredsprocessen ikke var glemt. Den luxembourgske udmelding ændrede ikke
på den danske indstilling. Den danske modstand mod anerkendelsen af palæstinensisk
stat var ikke principiel, men bundet op på en tostatsløsning. Det var det spor, man ønskede
at forfølge, men der var selvfølgelig varierende syn på sagen. Alle kendte f.eks. svensker-
nes holdning.
Han svarede Kenneth Kristensen Berth, at det var vigtigt at få processen tilbage på sporet
og sørge for, at amerikanerne blev en del af den. Ellers ville der ikke komme en løsning.
Han respekterede, at der var et ønske om, at EU blev tydeligere. Man ville diskutere det
og arbejde på at få fredsprocessen tilbage på sporet.
Til Søren Søndergaard sagde ministeren, at der ikke var kommet nogen reaktion på af-
stemningen. Amerikanerne havde inviteret 65 udvalgte lande til en reception i FN-regi, men
det betragtede han ikke som en sanktion.
Søren Søndergaard
savnede, at udenrigsministeren forholdt sig til den nye situation. Man
kunne ikke bare gentage sin holdning til den tidligere situation, men måtte overveje at gøre
brug af nye redskaber.
Rasmus Nordqvist
henviste til ministerens udsagn om, at der var en klart defineret politik
om Palæstina-Israel-konflikten. Man kan bare ikke blive ved med at stå stille, når hele
524
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 363: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 19/1-18
15. Europaudvalgsmøde 19/01 2018
verden ændrer sig. Hvad mente ministeren, der skulle til fra EU’s side for at komme videre
nu, hvor situationen var forværret ved Trumps udmelding om Jerusalem? Der skulle en
tostatsløsning til sagde ministeren, og man kunne derfor ikke anerkende Palæstina, men
man skal vel anerkende Palæstina for at have to stater? Hvordan kunne man skabe en
balance?
Udenrigsministeren
bekræftede, at situationen var forværret efter Trumps udmelding,
men ikke på en måde, så det ændrede på den danske politik. Det ændrede muligvis beho-
vet for, at EU var mere tydelig, men man kom ikke udenom, at man måtte finde en løsning,
der involverer amerikanerne.
Holger K. Nielsen
påpegede, at problemet lå i, at Trumps udtalelser havde medført, at
palæstinenserne ikke længere havde tillid til amerikanerne. EU måtte komme med mere
konstruktive bud på, hvordan man kan undgå, at situationen igen eksploderer i de palæsti-
nensiske områder.
Udenrigsministeren
havde altid troet på, at EU kan spille en positiv rolle, fordi EU ikke er
en del af konflikten
og dermed få parterne til at tale sammen igen. P.t. var splittelsen stor;
den skulle overkommes, og der kunne EU spille en rolle.
525
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 363: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 19/1-18
15. Europaudvalgsmøde 19/01 2018
3. Libyen
Politisk drøftelse
Rådsmøde 3591
bilag 1 (samlenotat side 8)
Rådsmøde 3557
bilag 2 (skriftlig forelæggelse af rådsmøde
udenrigsanliggender 17/7-17)
Udenrigsministeren:
Der vil også være en drøftelse af Libyen, hvor FN’s særlige repræ-
sentant for Libyen, Ghassan Salamé, ventes at orientere Rådet om den seneste udvikling
på jorden og status over de FN-ledede forhandlinger om en politisk løsning på krisen i
Libyen.
Salamé har siden lanceringen af en ny handlingsplan for Libyen i september 2017 arbejdet
intenst på at få de libyske parter til at enes om en revision af den nuværende politiske aftale
for Libyen. En tilpasset aftale skal bl.a. bane vejen for afstemning om en ny forfatning samt
afholdelse af præsident- og parlamentsvalg i 2018.
Til trods for fremskridt er der fortsat store udfordringer med at sikre libysk buy-in i proces-
sen. Derfor er det yderst vigtigt, at alle regionale og internationale aktører bakker op om
FN’s bestræbelser. EU og Danmark står 100 procent bag Salamé. Vi kan ikke acceptere
en fejlslagen stat så tæt på Europas grænser, der destabiliserer hele regionen og øger
terrortruslen mod Europa. Uden en fredelig politisk løsning i Libyen kan vi heller ikke løse
den massive migrantudfordring i det centrale middelhav.
Mogherini forventes derudover at give en status over arbejdet i den trilaterale task force for
AU, EU og FN om netop migration. Taskforcen blev nedsat efter EU-AU topmødet i no-
vember sidste år og har bl.a. til formål at hjælpe strandede migranter i Libyen tilbage til
deres hjemlande og evakuere de flygtninge, der har behov for international beskyttelse.
Samarbejdet har allerede ført til positive resultater. Op imod 7.000 migranter er hjulpet
tilbage siden slutningen af november sidste år. Målet er yderligere knap 10.000 ved udgan-
gen af februar i år.
Det er opmuntrende, at oprindelseslandene arbejder tæt sammen med FN om at tage imod
egne statsborgere. Vi ser dog gerne et endnu mere effektivt samarbejde om tilbagetagelse.
Danmark støtter dette vigtige arbejde igennem et yderligere øremærket bidrag på 30 mio.
kr.
til EU’s trustfond for Afrika med særligt fokus på støtte til FN’s migrationsorganisation
IOM.
Kenneth Kristensen Berth
spurgte, hvor langt man var med at arrangere formaliserede
tilbagesendelser af flygtninge til Libyen.
Udenrigsministeren
svarede, at Libyen var en afgørende nøgle til at få løst problemet
med migration. Det var glædeligt at se, at det arbejde, der blev lagt i at løse situationen,
bar frugt. Mere end 7.000 migranter var blevet hjulpet hjem siden slutningen af november
526
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 363: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 19/1-18
15. Europaudvalgsmøde 19/01 2018
2017. Det var mere end en tredjedel af alle de hjemsendelser, der var sket fra Libyen i
2017. Målet var, at yderligere 10.000 skulle hjælpes hjem. Arbejdet var støttet af den dan-
ske regering via et bidrag på yderligere
30 mio. kr. til EU’s trustfund for Afrika, og det var
oveni det bidrag på 45 mio. kr., som Danmark gav i 2015, og som placerede Danmark
blandt de største bidragsydere. Samtidig var det vigtigt at holde sig for øje, at migrations-
krisen i Middelhavet ikke kun ville blive løst ved hjælp af frivillige hjemsendelser og lukning
af detentionscentre i Libyen. Det krævede en langsigtet indsats med stabilisering af Libyen
og med at løse de grundlæggende årsager til migration. Det arbejdede man også på de
steder, hvor man kunne.
527
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 363: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 19/1-18
15. Europaudvalgsmøde 19/01 2018
4. Eventuelt
Udenrigsministeren:
Jeg vil endvidere nævne, at jeg på rådsmødet under punktet even-
tuelt vil orientere mine kolleger om en sag fra Europarådet, hvor Danmark som bekendt i
disse måneder er formand for Ministerkomiteen. Det drejer sig bl.a. om Ruslands aktuelle
forhold til og arbejde i Europarådets Parlamentariske Forsamling, PACE, og den russiske
regerings beslutning om at holde dele af sit budgetbidrag til Europarådet tilbage.
Vi har de seneste måneder fulgt sagen med bekymring, da den potentielt kan få store ne-
gative konsekvenser for arbejdet i Europarådet. Sagen har sin oprindelse i Ruslands ulov-
lige annektering af Krim i 2014. PACE indførte sanktioner mod de russiske PACE-parla-
mentarikere, der bl.a. mistede deres stemmerettigheder. Efterfølgende besluttede den rus-
siske PACE-delegation helt at udeblive fra arbejdet i forsamlingen.
I juni 2017 besluttede den russiske regering så at tilbageholde to tredjedele af sit budget-
bidrag til Europarådet med krav om, at man først vil betale, når de russiske parlamentari-
kere kan møde op i PACE og være sikre på ikke igen at få frataget deres stemmeret. Det
betyder, at der lige nu mangler ca. 22 mio. euro i Europarådets budget.
I overensstemmelse med reglerne i Europarådet kan Rusland risikere at måtte forlade or-
ganisationen, hvis man ikke betaler. Den russiske beslutning er derfor kritisabel. Sagen
skal efter min opfattelse løses af PACE, hvor den er opstået. Der bliver i regi af PACE gjort
en række bestræbelser på at finde en løsning, som alle kan leve med. Det er dog for tidligt
at sige, om de vil bære frugt.
Jeg er i min egenskab af formand for Ministerkomiteen løbende blevet orienteret om sagen
bl.a. af repræsentanter for Folketingets PACE-delegation.
Jeg finder det relevant at gøre mine udenrigsministerkolleger opmærksomme på sagen og
høre eventuelle synspunkter. Det er den danske regerings opfattelse, at Rusland skal over-
holde sine forpligtelser som medlem af Europarådet. Samtidig finder vi, at det vil være
uheldigt, hvis Rusland til skade især for den almindelige russer skal forlade samarbejdet.
Europarådet er en vigtig menneskerettighedsorganisation, hvis standarder forpligter Rus-
land, ligesom det er et vigtigt dialogforum.
Endelig vil jeg nævne, at der vil være en morgenmadsdrøftelse om etablering af en udvik-
lingsfinansieringsenhed i EIB-regi
en idé fremsat af præsidenten for den Europæiske
Investerings Bank, Werner Hoyer, i november 2017. Hoyer er inviteret til at redegøre nær-
mere for sin idé.
528
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 363: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 19/1-18
15. Europaudvalgsmøde 19/01 2018
Søren Søndergaard
sagde, at spørgsmålet om den russiske betaling måske ikke var det
største problem p.t., men dog et stort økonomisk problem, fordi Rusland i modsætning til
EU-landene havde påtaget sig store økonomiske forpligtelser i Europarådet. Der var en vis
ironi i, at nogle af de værste slyngelstater betalte mest. Det var nok ikke tilfældigt. Skulle
landene diskutere, hvordan man kan tage ejerskab over Europarådet for at undgå at være
afhængig af disse lande og deres trusler? Og ville ministeren her under det danske for-
mandskab for Europarådets Ministerkomité tage spørgsmålet op om den manglende op-
følgning på Lissabontraktatens løfte om at tilslutte sig den europæiske menneskerettig-
hedskonvention? Der var nu næsten 10 år siden, at Søren Søndergaard selv havde med-
virket til at forhandle den aftale igennem med Europarådet på vegne af Europa-Parlamen-
tet.
Udenrigsministeren
bekræftede, at det var meget problematisk med de manglende mid-
ler, og at man forsøgte at få russerne ombord igen. Det ville være ulykkeligt, hvis de måtte
træde ud af samarbejdet
først og fremmest af hensyn til beskyttelsen af de russiske bor-
geres rettigheder. På sigt er det også relevant at diskutere, hvordan man kan organisere
finansieringen på en måde, så Europarådet er mindre afhængigt af enkelte donorer. Som
det så ud nu, var det mest presserende at få løst situationen, og ministeren mente, at PACE
var det rigtige regi for en løsning.
Søren Søndergaard
fandt det problematisk, at navnlig EU-landene havde udstyret rus-
serne med en kæmpe magt ved at acceptere, at de betalte så stor en del af Europarådets
budget. Man kunne vælge ikke at gøre noget for at undgå en konfrontation med russerne,
eller man kunne vælge at se på, hvordan man kan begynde at afmontere den magt, der
gør dem i stand til at true med at underminere budgettet. Jo længere man venter med at
tage den diskussion, jo dyrere vil det være at få russerne til at blive. Diskuterede man i
Europarådet, hvor meget EU skal gå på kompromis for at få russerne til at blive? Man måtte
ud af den klemme, så det kun er forholdet til de russiske borgere, der er af interesse og
ikke det forhold, at Europarådet vil gå fallit, hvis Rusland ikke betaler.
Søren Søndergaard mente i øvrigt, at det i udenrigsministerens rolle som formand for Eu-
roparådets Ministerkomité måtte være naturligt at tage det mest presserende op, nemlig
den manglende opfølgning på Lissabontraktaten. Den sag var handlet af mange år tidli-
gere, så hvordan havde man tænkt sig at følge op?
Udenrigsministeren
svarede, at det var et kæmpe problem for Europarådet med de mang-
lende penge fra Rusland, og at man samtidig var interesseret i at have russerne med for
at sikre de russiske borgere. Reglerne dikterer dog, at hvis man ikke betaler, ryger man ud.
Man arbejdede på at få russerne til at betale og leve op til deres forpligtelser. Sagen var
ikke på rådsmødedagsordenen, men ministeren mente, at det var vigtigt at orientere ud-
valget om den.
Holger K. Nielsen
var enig i, at Europarådet var blevet for afhængigt af finansieringen fra
lande som Rusland og Tyrkiet. Hvis det ikke lykkes at få Rusland til at betale, ville man så
smide dem ud? Eller var løsningen, at EU betalte lidt mere? Russerne har en interesse i
529
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 363: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 19/1-18
15. Europaudvalgsmøde 19/01 2018
at være med i det selskab, for det er et af de få gode, de er med i, og der er vigtigt at føre
dialog med dem i det regi. Var der en strategi for, hvad man ville gøre, hvis det ikke lykke-
des at få dem til at betale?
Udenrigsministeren
mente ikke, at der var uenighed mellem ham og udvalget i sagen.
Der er en fælles interesse i, at russerne er med i Europarådet, nemlig hensynet til borgerne,
og man ved, at de har en stor interesse i at deltage. Der var dog klare regler for præmis-
serne for deltagelse. Ministeren troede på, at russerne igen ville være med og dermed også
betale deres del af regningen. Diskussionen om, hvordan Europarådet finansieres, var ikke
på rådsmødedagsordenen.
5. Siden sidst
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
530
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 363: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 19/1-18
15. Europaudvalgsmøde 19/01 2018
Punkt 3. Rådsmøde nr. 3592 (økonomi og finans) den 23. januar 2018
EUU alm. del (17)
bilag 290 (kommenteret dagsorden)
Finansministeren:
Årets første Økofin finder sted på tirsdag. Det bliver endnu et spæn-
dende og vigtigt år for EU, hvor man skal forsøge at nå nærmere en Brexit-aftale og fast-
sætte en kurs for videreudviklingen af ØMU- og EU-samarbejdet.
Den økonomiske fremgang fortsætter, og der er udsigt til endnu et år med vækst og mærk-
bare fald i arbejdsløsheden. Men de strukturelle udfordringer består. Vi er ikke i mål med
finanspolitisk konsolidering og reformer, der skal styrke arbejdsudbud og produktivitet.
Det er vigtigt, at man på tværs af Europa undgår fortidens fejl og i stedet bruger opsvinget
til at gøre vores økonomier robuste over for nye kriser. Det påhviler især Økofin at fastholde
den dagsorden, og jeg håber, vi igen i år kan levere konkrete resultater, der bidrager til en
velfungerende ØMU og et stærkt økonomisk EU-samarbejde, der fremmer sund finanspo-
litik og reformer i EU-landene samt en fortsat fælles kamp mod skatteunddragelse.
Jeg forelægger alle sager til udvalgets orientering og henviser generelt til samlenotatet om
sagerne.
1.
Videreudvikling af ØMU’en
Udveksling af synspunkter
KOM (2017) 0824, KOM (2017) 0826, KOM (2017) 0823, KOM (2017) 0822, KOM
(2017) 0821, KOM (2017) 0825, KOM (2017) 0827
Rådsmøde 3592
bilag 1 (samlenotat side 2)
EUU alm. del (17)
bilag 261 (udvalgsmødereferat side 321, sager vedr.
styrkelse af bankunionen forelagt EUU 1/12-17)
EUU alm. del (17)
bilag 164 (udvalgsmødereferat side 172, orientering om
møde i eurogruppen forelagt EUU 3/11-17)
EUU alm. del (16)
bilag 312 (udvalgsmødereferat side 415 (ØMU rapport)
og 471 (stabilitets- og vækstpagten) forelagt EUU 2/12-17)
Finansministeren:
Vi skal drøfte ØMU’ens udvikling som
opfølgning på de udvidede eu-
rogruppemøder og det udvidede eurotopmøde i slutningen af 2017. De centrale temaer i
ØMU-drøftelserne er særlig styrkelsen af bankunionen, udviklingen af eurolandenes låne-
fond ESM, EU’s finanspolitiske regler og en eventuel fælles
finanspolitik med fokus på eu-
rolandene.
Bankunionen er den del af ØMU-reformerne, som er længst fremme, og man vil i den kom-
mende tid formentlig forsøge at opnå enighed om en opdatering af den eksisterende
531
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 363: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 19/1-18
15. Europaudvalgsmøde 19/01 2018
køreplan fra juni 2016. Jeg har løbende orienteret udvalget om bankunionen, senest forud
for Økofin 5. december 2017.
Drøftelsen på dette rådsmøde ventes primært at fokusere på den overordnede proces samt
Kommissionens ØMU-pakke fra den 6. december 2017. Pakken indeholder lovforslag om,
at eurolandenes lånefond (ESM) skal udvikles og bringes ind under EU-retten, forslag om
indskrivning af finanspagten i EU-retten og forslag om øget støtte og incitamenter til natio-
nale strukturreformer. Pakken indeholder også mindre konkrete udspil: Et udspil om en
form for fælles finanspolitik via en eurolinje i EU-budgettet, hvor der ventes et konkret for-
slag senere og et udspil om en europæisk finansminister. Der er fortsat meget delte me-
ninger om ØMU’ens udvikling, og
Tyskland har endnu ikke en ny regering med en klar
holdning til disse spørgsmål.
ØMU’en ventes drøftet løbende frem mod et topmøde kun for eurolandene i marts og et
nyt udvidet eurotopmøde i juni. Vi vil selvfølgelig arbejde for, at drøftelserne i finansmini-
sterregi i så høj grad som muligt finder sted blandt alle EU-lande.
Regeringen støtter ØMU-arbejdet og vil særlig arbejde for tre hovedprioriter som de bedste
midler til at styrke ØMU’en:
For det første fremskridt med bankunionen og kapitalmarkedsunionen, som afkobler ban-
ker og statsfinanser. For det andet sund finanspolitik på nationalt plan på basis af de fælles
finanspolitiske regler, der samlet set bør være mindst lige så ambitiøse som i dag og gerne
sikre bedre konsolidering i gode tider. For det tredje fremskridt med nationale reformer, der
sikrer tilpasningsdygtige økonomier.
Det er de vigtigste midler til en styrket ØMU. Fælles finanspolitik og eurointegration
f.eks.
en form for eurobudget
bør ikke være centrale prioriteter. De bidrager ikke til en robust
ØMU, og vil marginalisere Danmark. Fælles finanspolitik er også forbundet med flere ud-
fordringer, bl.a. risiko for svækkede incitamenter til sund national økonomisk politik.
Søren Søndergaard
henviste til, at der i samlenotatet stod, at man ville justere betingel-
serne for adgangen til struktur- og investeringsfonde. Det var godt, men det lod til kun at
være forbundet med villigheden til at gennemføre økonomiske reformer. Var det tilstræk-
keligt? To lige så relevante områder var svindel og svig samt overholdelsen af menneske-
rettighederne. Kommissionen overvejede at gøre brug af den såkaldte atombombeparagraf
over for lande, der overtræder menneskerettighederne meget groft, men det kom aldrig til
at ske, idet blot ét lands veto er nok til at forhindre det. Overvejede man at have andre og
mindre våben i arsenalet, som f.eks. at undlade at give strukturfonds- og investeringsmidler
til lande, der groft overtræder menneskerettighederne?
I samlenotatet stod der ligeledes, at mange lande ønskede en reform af de finanspolitiske
regler. Hvilke lande var det? Og i hvilke retninger ønskede de at gå? Det var relevant at
vide, hvilke lande der står for hvilke synspunkter, idet der snart skulle gives mandat i sag-
532
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 363: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 19/1-18
15. Europaudvalgsmøde 19/01 2018
en. Hvis ministeren ikke kunne sige det åbent, kunne man tage det op på et lukket samråd,
eller han kunne oversende et fortroligt notat.
Søren Søndergaard påpegede, at finanspagten havde haft store konsekvenser for de dan-
ske kommuners økonomi, så det var interessant at vide, hvad det vil betyde at gå fra en
mellemstatslig aftale mellem alle eurolande og et par lande uden for eurozonen til en aftale,
der er indskrevet i traktaten. Hvad betyder det f.eks. for en kommune, når der står, at der
skulle formuleres krav om flerårige budgetlofter? Og hvad er Danmarks mulighed for at
udtræde af aftalen, når den blev en del af traktaten? Vil det stadigt være muligt at trække
sig ud, hvis et flertal konstaterer, at den arbejdsløshed, som finanspagten havde været
med til at skabe gennem budgetloven i Danmark, var lidt for voldsom? Og hvilken betydning
havde det for Sverige, der ikke var en del af finanspagten?
Finansministeren
så gerne, at en vedvarende høj grad af svindel havde en betydning for
landenes adgang til strukturfondsmidler. Han havde også gerne set, at man i højere grad
kunne tage fat på spørgsmålet om overholdelse af menneskerettighederne. Princippet var,
at man skal vedblive med at kunne leve op til de kriterier bag den adgangsbillet til EU, som
man har fået tildelt, inklusive københavnerkriterierne og overholdelse af menneskerettighe-
derne. Det var korrekt, at atombombeparagraffen bliver blokeret, når bare ét land
ud over
det land, det handler om
nedlægger veto. Når der er flere lande i spil, kan man altså
regne med, at de dækker hinanden af. Derfor må man finde andre metoder. Der var dog
ikke planlagt en diskussion af netop det, men af spørgsmålet om de økonomiske instru-
menter: at man får understøttet nogle af de reforminstrumenter, der ligger.
Hvilke lande, der ønskede enten en mere finanspolitisk disciplin og håndhævelse eller mere
fleksibilitet, kunne man tage på et andet tidspunkt
eventuelt på et lukket samråd eller
skriftligt. Den slags vurderinger foretages bedst internt.
Ministeren oplyste, at finanspagten allerede var implementeret i dansk ret. Det havde med-
virket til, at Danmark kom hurtigere over finanskrisen, og at man i dag har en stærkere
økonomi, hvor man ikke ser det overforbrug i den offentlige sektor, der var med til at gene-
rere problemer i slutningen af 00’erne. Kommissionens
direktivforslag lagde op til frivillig-
hed for ikkeeurolande. Det betød, at Danmark, der havde valgt at deltage som ikkeeuro-
land, fortsat kunne vælge at være med. Sverige havde som ikkeeuroland valgt ikke at del-
tage og kunne vælge fortsat at stå udenfor. Hvis man som ikkeeuroland har valgt at deltage,
kan man vælge at træde ud, og er man ude, kan man vælge at træde ind. Det betød altså,
at det at indskrive finanspagten i EU-retten ikke ville have en væsentlig betydning for Dan-
mark, idet man stadig har fleksibiliteten til at vælge, om man vil efterleve den.
Søren Søndergaard
var glad for, at ministeren bekræftede, at indskrivningen i traktaten
ikke fik konsekvenser i forhold for muligheden for at udtræde af finanspagten. Men hvad
betød det, når der stod, at der er krav om flerårige budgetlofter, eller at det ikke får store
økonomiske konsekvenser? Det virkede rimeligt at prøve at få et overblik over, hvad det
533
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 363: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 19/1-18
15. Europaudvalgsmøde 19/01 2018
konkret vil betyde for den almindelige dansker f.eks. ude i kommunerne. Hvis ministeren
ikke kunne svare på stående fod, ville det være fint at modtage et notat eller tage det op
på et senere tidspunkt.
Finansministeren
påpegede, at finanspagten ikke blev skrevet ind i traktaten, men i et
direktiv. I Danmark arbejdede man allerede med flerårige udgiftslofter. Man havde et 4-
årigt rullende udgiftsloft. Sammen med finansloven bliver der fremsat to lovforslag: et om
justeringer af de kommende 3 års udgiftslofter og det andet om fastsættelse af det fjerde
udgiftsloft. Det blev indført i Danmark med budgetloven, og det medførte en grænse for,
hvad man kan bruge, idet man afstemmer det offentlige udgiftstryk og forbrug efter kapa-
citetsmulighederne i samfundet
mere end efter likviditeten. Hvis man følger statens og
kommunerne indtægter, vil man kunne se, at indtægterne svinger ret meget. Salg af virk-
somheder og arveafgifter kan give store likviditetsmæssige udsving, og hvis man alene
styrer ud fra likviditeten og ikke ud fra udgifterne, vil man se store udsving undervejs. Det
var efter ministerens mening ikke gavnligt, hvis man har en stop and go-politik, hvor man
har pludselige indtægter nogle år og mulighed for at sætte mange ting i gang, men året
efter må drosle ned. Den nærmere gennemgang af konsekvenserne for økonomien i kom-
munerne måtte blive formidlet i et notat.
2. Præsentation af bulgarsk formandskabsprogram
Udveksling af synspunkter
Rådsmøde 3592
bilag 1 (samlenotat side 8)
Finansministeren:
Vi skal drøfte det bulgarske formandskabs arbejdsprogram. Udviklin-
gen af ØMU’en vil fylde meget her i det nye år. Der ventes
især fokus på styrkelsen af
bankunionen. På det finansielle område vil man også forsøge at nå i mål med pakken af
finansiel regulering, hvor vi drøftede et mandat her i udvalget forud for det sidste Økofin
inden jul.
Hvad angår kampen mod skatteundgåelse, sigter man efter enighed om strammere oplys-
ningskrav til skatterådgivere m.v. i lyset de seneste læksager. Man vil også prioritere ind-
satsen mod momssvig og momshandlingsplanen fra april 2016.
Det europæiske semester er også en prioritet. Udover vedtagelsen af konklusioner på dette
rådsmøde er der senere på foråret bl.a. planlagt en drøftelse af reformindsatsen i EU med
et særligt fokus på, hvordan vi styrker produktiviteten. Det er en central udfordring for alle
lande. Regeringen kan overordnet støtte formandskabets program, og der ventes generel
støtte til prioriteterne på Økofin.
534
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 363: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 19/1-18
15. Europaudvalgsmøde 19/01 2018
3. Rådkonklusioner m.v. om Kommissionens pakke vedr. det europæiske semester
for 2018
Rådskonklusioner
KOM (2017) 0771, KOM (2017) 0770, KOM (2017) 0690
Rådsmøde 3592
bilag 1 (samlenotat side 26)
EUU alm. del (17)
bilag 286 (udvalgsmødereferat, samråd om det
europæiske semester 8/12-17)
EUU alm. del (17)
bilag 261 (udvalgsmødereferat side 331, senest
behandlet i EUU 1/12-17)
Finansministeren:
Økofin skal vedtage konklusioner om Kommissionens vækstundersø-
gelse og varslingsrapport for 2018. Jeg præsenterede rapporterne ved samrådet den 8.
december. Rådskonklusionerne ventes at understrege mange af vækstundersøgelsens
vigtigste budskaber
bl.a. opfordringen til at bruge nuværende opgangstider til at gennem-
føre reformer og opbygge finanspolitiske buffere for at gøre de europæiske økonomier
mere robuste. Det er en væsentlig pointe, synes jeg.
Det gælder også budskaberne om at forbedre erhvervsklima og produktivitet for at fremme
investeringer samt reformer rettet mod styrket beskæftigelse (bl.a. at flytte skatten væk fra
arbejde, især for lavindkomstgrupper).
Der lægges også vægt på håndtering af makroøkonomiske ubalancer, især i de 12 lande
med de alvorligste ubalancer. Det handler om sikring af lavere gæld, stærkere konkurren-
ceevne m.v. Det vil styrke tilliden
også i resten af EU.
Eurolandene vil også vedtage anbefalingerne til euroområdet som helhed. Flere temaer
går igen fra EU-konklusionerne, ligesom det
anbefales at prioritere udviklingen af ØMU’en
i samarbejde med landene uden for euroen.
535
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 363: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 19/1-18
15. Europaudvalgsmøde 19/01 2018
4. Status for handlingsplan for misligholdte lån (NPL)
Status
KOM (2018) 0037
Rådsmøde 3592
bilag 1 (samlenotat side 35)
Rådsmøde 3555
bilag 2 (skriftlig forelæggelse af rådsmøde
økofin 11/7-17)
Finansministeren:
Vi skal også gøre status over Rådets handlingsplan for misligholdte
lån, dvs. lån, der ikke tilbagebetales som aftalt. Det er en af de største udfordringer i en
række landes banksektorer. Handlingsplanen sigter på både at nedbringe eksisterende
misligholdte lån og forebygge nye misligholdte lån. Det omfatter flere tiltag: øget tilsyn,
sikring af effektive juridiske processer og lettere handel med dårlige lån mellem banker.
Kommissionen vil i dette forår komme med en større pakke med forslag, som skal følge op
på handlingsplanen. Det ventes at blive regler for såkaldte dårlige banker, som overtager
og afvikler misligholdte lån, nemmere køb og salg af misligholdte lån, bedre muligheder for
at indkræve tilgodehavender samt krav om hensættelser til mulige tab på misligholdte lån.
Ud over Kommissionen er Den Europæiske Banktilsynsmyndighed (EBA), ECB og andre
relevante myndigheder undervejs med tiltag, som indgår i Rådets handlingsplan.
Regeringen vil tage orienteringen på Økofin til efterretning. Regeringen støtter ligesom de
øvrige lande generelt handlingsplanen og tiltag til nedbringelse af mængden af misligholdte
lån i EU-landene. Der er også et vigtigt ansvar på nationalt plan inden for rammerne af
statsstøtteregler.
5. Eventuelt
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
6. Siden sidst
Finansministeren:
Endelig vil jeg
måske lidt ekstraordinært
nævne et punkt, der ellers
bare bliver behandlet som et A-punkt. Det handler om den sortliste over skattely, som vi
vedtog i Økofin i december, som allerede nu skal opdateres. Opdateringen ventes at blive
gennemført som et A-punkt og dermed uden drøftelse. Det foreslås at tage otte lande af
sortlisten, som på tilstrækkeligt højt politisk niveau har forpligtet sig til at efterleve de krite-
rier, vi har opstillet, for ikke at komme på listen. Der er tale om en administrativ udmøntning
af en allerede vedtaget politisk beslutning. Den proces og de kriterier, som blev besluttet
politisk på Økofin i december, er altså dem man nu efterlever.
536
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 363: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 19/1-18
15. Europaudvalgsmøde 19/01 2018
Det er sådan set en god nyhed, for hele ideen bag sortlisten var at få landene til at opføre
sig således, at de ikke længere er på sortlisten. Det viser, at listen har en effekt. Det er en
integreret del af processen, at der holdes øje med, om de lande, der tilkendegiver, at de vil
gennemføre regler, der får dem af listen, også rent faktisk gennemfører, hvad de tilkende-
giver. Det gælder også for de otte lande. Efterlever man ikke sine tilsagn, ryger man tilbage
på sortlisten. Det finder vi vigtigt fra dansk side. Jeg har haft et samråd i Skatteudvalget,
og der har jeg tilkendegivet, at vi fremover løbende vil orientere Folketinget om fremtidige
ændringer af sortlisten
også selv om, at der er tale om en administrativ proces ud fra de
politiske kriterier, der var enighed om i december måned.
Rasmus Nordqvist
sagde, at det måtte være en politisk afvejning, om udmeldingerne fra
landene om at gøre, hvad der skulle til for at komme af listen, var reelle. Det undrede ham,
at man valgte at fjerne lande fra listen, før de havde udvist handling. Mente ministeren, at
der skulle laves ændringer i proceduren, så man får en ordentlig politisk kontrol og parla-
mentarisk kontrol?
Søren Søndergaard
fandt det glædeligt, at sortlisten virkede så godt. Så kunne man ærgre
sig endnu mere over, at nogle af EU-landene ikke var kommet på.
Kenneth Kristensen Berth
bad ministeren løfte sløret for, hvilke lande der havde sagt, at
de ville anstrenge sig for at komme af sortlisten.
Peter Hummelgaard Thomsen
kvitterede for samrådet i Skatteudvalget dagen før. Måske
havde ministeren hørt om udtalelser fra PANA, Parlamentets undersøgelsesudvalg, om, at
EU’s
sortliste mister sin
troværdighed ved, at man fjerner lande fra den så tidligt. Fra dansk
side burde man understrege, at det ikke er godt nok at erklære en intention om at ville gøre
noget, men at der skal udvises handling, før man kan overgå til den grå liste. Hvad ville
ministeren sige på mødet?
Finansministeren
svarede Kenneth Kristensen Berth, at de otte lande var Barbados, Gre-
nada, De Forenede Arabiske Emirater, Macao, Mongoliet, Panama, Sydkorea og Tune-
sien. Nogle af dem kunne man have forståelse for kom af listen, andre ikke. Regeringen
havde gerne set en stærkere ramme om sortlisten. Konkrete handlinger såsom vedtagne
love, gennemførte informationsudvekslinger eller lignende burde konstateres, før lande ta-
ges af listen. Ministeren havde også gerne set det meget klarere tilkendegivet, at man
skulle lave en gennemgang af interne forhold
i tråd med det, som man fra dansk side
fremførte på Økofin om, at det er vigtigt at holde orden i eget hus. Men hvis man havde
stået fast på det ideelle, havde man slet ikke fået indført en sortliste i december 2017. Nu
eksisterende den som det første vigtige skridt med en bestemmelse om, at hvis et land på
højt politisk niveau tilkendegiver, at det vil efterleve de kriterier, der er stillet op, for at
komme af listen, bliver det flyttet til grålisten
en slags mellemfase. Ministeren gik selv ind
for, at landene forbliver på sortlisten, indtil de har ageret, men reglerne dikterede noget
andet. På samrådet i Skatteudvalget havde han foretaget en mere detaljeret gennemgang
af, hvad nogle af de lande, der var taget af listen, havde sagt
ud fra de kriterier, der blev
stillet op i december
for at komme af sortlisten.
537
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 363: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 19/1-18
15. Europaudvalgsmøde 19/01 2018
Hvis man ønskede, at det skulle kunne gøres gældende, at intentioner og tilkendegivelser
ikke er nok, måtte man altså have haft det med fra starten. Man måtte nu afvente den årlige
generelle drøftelse af kriterierne bag sortlisten. I den forbindelse kunne man prøve at få
skabt så stærk en alliance som muligt for at få flyttet sortlistens krav i stadig håndfast ret-
ning. For at kunne gøre det var man nødt til at få lande nok med, der også ønsker at
stramme op, og derfor måtte man overveje, hvornår og hvordan man ville presse på for at
få flyttet det i den rigtige retning.
Den optimistiske udlægning af sagen var, at man fik en fornemmelse af, at sortlisten er et
effektivt værktøj, når selv nogle af de lande, som er notorisk kendt for ikke at overholde
bedste praksis på skatteområdet, finder det vigtigt at komme af sortlisten. Ministeren lagde
stor vægt på en opfølgning på, at tilkendegivelserne bliver efterlevet, og på, at landene
ryger tilbage på listen, hvis de ikke efterlever kravene. Han havde altså gerne set skrappere
kriterier og en højere grad af sanktioner, men man måtte heller ikke glemme, at sortlisten
havde medvirket til, at mange lande var begyndt at gennemføre den nødvendige lovgiv-
ning. At der kun var 17 lande på den oprindelige sortliste fra december 2017, skyldtes, at
en række lande havde tilkendegivet, at de gerne ville flytte sig. En anden årsag var, at en
række orkanramte lande havde fået udsættelse.
Søren Søndergaard
takkede ministeren for den gode vilje. Det var en god start.
538
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 363: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 19/1-18
15. Europaudvalgsmøde 19/01 2018
FO
Punkt 4. Henstilling til Rådets afgørelse om bemyndigelse til at indlede forhandlinger
om en ny protokol til fiskeripartnerskabsaftalen mellem Det Europæiske Fællesskab
og Kongeriget Marokko
Tidlig forelæggelse
KOM (2018) 0001
KOM (2018) 0001
bilag 1 (samlenotat)
KOM (2018) 0001
bilag 2 (henvendelse af 15/1-18 fra Afrika Kontakt)
EUU alm. del (17)
bilag 290 (kommenteret dagsorden)
EUU alm. del (11)
bilag 419 (udvalgsmødereferat side 653 FO,
forhandlingsoplæg vedr. forhandlingsdirektiverne forelagt 20/1-12)
EUU alm. del (13)
bilag 61 (udvalgsmødereferat side 71 FO,
forhandlingsoplæg vedr. fiskeriprotokollen forelagt 8/10-13)
Ministeren for fiskeri, ligestilling og nordisk samarbejde:
Den 8. januar fremsendte
Kommissionen et udkast til en henstilling til Rådet, hvor de beder om bemyndigelse til at
indlede forhandlinger med Kongeriget Marokko om en ny fiskeriprotokol.
Der er i dag en fiskeriprotokol med Marokko, som trådte i kraft i 2014. Denne protokol
udløber den 14. juli i år, og der skal derfor indledes forhandlinger om en ny fiskeriprotokol.
Der er altså tale om et mandat til at indlede forhandlinger med Marokko
et mandat til, at
Kommissionen på vegne af EU går i gang med at drøfte det kommende samarbejde på
fiskeriområdet med Marokko. Når forhandlingsresultatet for en ny protokol foreligger, vil det
skulle vedtages i Rådet, og vi vil få lejlighed til grundigt at analysere resultatet.
Kommissionen har foreslået et sæt forhandlingsdirektiver, som forhandlingerne skal ske i
overensstemmelse med.
Hensigten med en fiskeriprotokol er at skabe et partnerskab om udvikling af en politik for
bæredygtigt fiskeri og ansvarlig udnyttelse af fiskeressourcerne i Marokkos fiskerizone i
begge parters interesse. Protokollen skal medvirke til at sikre en bæredygtig udnyttelse af
fiskeressourcerne ud fra miljømæssige, økonomiske og sociale hensyn.
Det overordnede formål med protokollen er at skabe fiskerimuligheder for EU-fartøjer i ma-
rokkanske fiskerizoner inden for det tilgængelige overskud. At fiske på et overskud vil sige
fiskeri på bestande, hvor marokkanske fiskere ikke selv kan opfiske den mængde, der er
til rådighed ud fra et biologisk synspunkt.
Blandt EU-medlemsstaterne har de sydlige og baltiske medlemsstater meget store interes-
ser i et fortsat samarbejde med Marokko på fiskeriområdet.
Protokollen skal implementeres i overensstemmelse med udvikling af dialog og samar-
bejde og med respekt for demokratiske principper og menneskerettigheder. Dette lægger
regeringen vægt på
og det er helt i tråd med den eksisterende protokol.
539
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 363: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 19/1-18
15. Europaudvalgsmøde 19/01 2018
I dag omfatter fiskeriprotokollen med Marokko adgang til fiskeri efter bl.a. tun, sardin, ma-
krel, hestemakrel og ansjos i Marokkos fiskerizoner. Til gengæld herfor får Marokko en
finansiel modydelse, som består af betaling for fiskerimulighederne og støtte til udvikling af
fiskerisektoren. Denne støtte til fiskerisektoren er afgørende for den positive udvikling i
Marokkos forvaltning af bestandene
en udvikling, der omfatter øget forskning, videnska-
belige vurderinger og implementering af en strategi for fiskeripolitikken i Marokko.
Der skal også være fokus på miljømæssig bæredygtighed samt sikkerhed for, at fiskeriak-
tiviteterne udelukkende målrettes overskudsressourcer.
Det har været og er vigtigt for EU, at Marokko over for EU redegør for brugen af sektorstøt-
ten, herunder om de forventede økonomiske og sociale følger af deres geografiske forde-
ling.
Som led i monitoreringen af samarbejdet på fiskeriområdet med Marokko har Kommissio-
nen fået udarbejdet en evalueringsrapport af den nuværende fiskeriprotokol. Rapporten er
fra september 2017 og er udarbejdet af uafhængige eksperter. Det konkluderes i evalue-
ringsrapporten, at fiskeriprotokollen med Marokko har været tilfredsstillende.
Sektorstøtten bidrager effektivt til bæredygtig udnyttelse af bestandene og har bidraget til
en fremskyndelse af implementeringen af Marokkos fiskeripolitiske strategi. Protokollen har
haft positiv indflydelse på beskæftigelsen i både EU og Marokko. Både EU og Marokko får
gavn af samarbejdet. Af evalueringsrapporten fremgår det, at to regioner i Vestsahara har
modtaget henholdsvis 47 pct. og 19 pct. af sektorstøtten.
FO
Regeringen lægger særlig vægt på, at forhandlingsdirektiverne
som foreslået af Kommissio-
nen
præciserer, at protokollen skal inkludere forsikringer om, at Marokko opfylder sine for-
pligtelser under folkeretten med hensyn til Vestsahara.
FN står som bekendt i spidsen for de internationale bestræbelser på at opnå en politisk
løsning på konflikten om Vestsahara. En fredelig løsning opnås bedst ved direkte FN-le-
dede forhandlinger mellem parterne. Det er denne model, som støttes af det internationale
samfund med FN’s Sikkerhedsråd i spidsen. EU og Danmark bakker fuldt op om FN’s ind-
sats. Det er vigtigt at nævne, at man i EU er meget opmærksom på, at forhandlinger i EU
ikke må præjudicere en FN-løsning.
Vi afventer EU-Domstolens afgørelse på en sag om fiskeriprotokollen i forhold til Vestsa-
haraproblematikken. Vi agter ikke på forhånd at stille en række krav, men afventer dom-
men.
Så for at konkludere: Vi støtter EU’s fælles fiskeripolitik, som omfatter denne type fiskeri-
partnerskabsaftaler med tredjelande. Regeringen lægger vægt på, at den nye fiskeriproto-
kol opfylder de generelle principper om fiskeripartnerskabsaftaler, der fremgår af Rådets
540
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 363: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 19/1-18
15. Europaudvalgsmøde 19/01 2018
konklusioner om fiskeripolitikkens eksterne dimension af 19. marts 2012 og er i overens-
stemmelse med de generelle principper om bæredygtige fiskeripartnerskabsaftaler i for-
ordningen om den fælles fiskeripolitik (grundforordningen).
Jeg vil gerne gentage, at vi på nuværende tidspunkt drøfter et mandat til at indlede for-
handlingerne. Når forhandlingsresultatet for en ny protokol foreligger, vil det skulle vedta-
ges i Rådet, og vi får lejlighed til grundigt at analysere resultatet.
Regeringen lægger derfor op til, at vi fra dansk side
ud fra en samlet afvejning af den
store økonomiske betydning for erhvervet i EU og den fiskeripolitiske udvikling i Marokko
tilslutter os, at Rådet bemyndiger Kommissionen til at indlede og føre forhandlinger om
indgåelse af en ny protokol til fiskeripartnerskabsaftalen med Marokko.
Regeringens forhandlingsoplæg går derfor ud på, at man fra dansk side støtter udkastet til
forhandlingsmandat, idet man
- lægger vægt på, at fiskeripartnerskabsaftalen med tilhørende protokol samlet set
opfylder de generelle principper om fiskeripartnerskabsaftaler, der fremgår af Rå-
dets konklusioner om fiskeripolitikkens eksterne dimension af 19. marts 2012 og
den nye grundforordning,
- henholder sig til principperne, der blev fremlagt på samrådet om fiskeripartner-
skabsaftaler i Folketingets Fødevareudvalg den 12. januar 2011, og
- lægger vægt på, at det sikres, at forhandlingsmandatet pålægger Kommissionen
at forhandle en ny fiskeriprotokol, der vil være til gavn for Vestsaharas lokalbefolk-
ning.
Formanden
bad ministeren bekræfte, at hun ville vende tilbage til udvalget for at bede om
et nyt mandat, når forhandlingsresultatet foreligger, men inden Rådet tager en beslutning.
Ministeren for fiskeri, ligestilling og nordisk samarbejde
bekræftede, at det var korrekt
forstået. I dag bad hun blot om et mandat til, at Kommissionen kunne indlede forhandlin-
gerne.
Søren Søndergaard
forstod godt, at det var vigtigt for EU at forny aftalen, for den nuvæ-
rende var en virkelig god forretning. EU betaler 30 mio. euro for aftalen om året, og EU-
fiskere tjener 80 mio. euro. Det giver et overskud på 50 mio., og man skulle tilbage til kolo-
nitiden for at finde en lignende forretning. Det var næsten tyveri. Ministeren så vel en mu-
lighed for, at danske fiskere kunne få del i den gode forretning, men man blev nødt til at
anlægge et bredere perspektiv. Var ministeren i tvivl om noget i EU-Domstolens general-
advokaturs foreløbige udtalelse om, at den nuværende fiskeriaftale med Marokko er er
ugyldig, fordi den omfatter Vestsaharas havterritorier? Var der noget at fortolke? Hvis ja,
hvad ville så blive anderledes med en ny aftale? Ministeren kunne svare, at den nye aftale
ville blive anderledes, fordi den lægger vægt på demokrati og menneskerettigheder. Men
hvorfor havde ministeren så ikke lagt afgørende vægt på den del? Den ville blive solgt i
forhandlingernes første runde, hvis den ikke havde afgørende betydning for den danske
stillingtagen. Og så ville aftalen blive folkeretsstridig.
541
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 363: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 19/1-18
15. Europaudvalgsmøde 19/01 2018
Kenneth Kristensen Berth
meddelte, at Dansk Folkeparti støttede regeringens forhan-
dingsoplæg. Partiet håbede og forventede, at dansk fiskeri ville få gavn af en ny aftale.
Zenia Stampe
påpegede, at den tidligere regering inklusive Det Radikale Venstre ved ind-
gåelsen af den eksisterende fiskeriaftale havde lagt vægt dels på bæredygtighed, dels på,
at de økonomiske gevinster for Marokko kom lokalbefolkningen i Vestsahara til gode. Af
Kommissionens evaluering fremgik det, at disse kriterier til en vis grad var imødekommet.
Det Radikale Venstre var dog kritiske over for at give et nyt mandat, fordi der nu var rejst
tvivl om, hvorvidt den eksisterende aftale var folkeretligt gyldig. Det afhang ikke kun af, om
den kom lokalbefolkningen til gode, men også af, hvorvidt lokalbefolkningen
herunder
områdets oprindelige indbyggere og ikke blot de marokkanske tilflyttere
var involveret i
forhandlingerne. Såvel generaladvokaten som dommen om associeringsaftalen pegede
på, at det ikke var tilfældet med den eksisterende aftale. Ville regeringen sørge for, at det
blev tilfældet i den nye aftale, og hvorfor fyldte det i givet fald ikke mere i forhandlingsop-
lægget? At aftalen i sidste ende ville blive folkeretsligt gyldig var afgørende for, om Det
Radikale Venstre kunne støtte forhandlingsoplægget.
Peter Hummelgaard Thomsen
havde de samme bekymringer som Zenia Stampe og kri-
tiserede, at der ikke havde været tilstrækkeligt materialegrundlag at tage stilling på. Det
hele hvilede på en evalueringsrapport på fransk med et engelsk resumé. Desuden var det
kommet bag på Socialdemokratiet, at de argumenter, regeringen lagde til grund, havde
ændret sig meget i forhold til den tidligere fiskeriaftale. Danmark indtog pludselig en ny
position, selv om den tidligere position havde opbakning fra ministerens parti. Nu mente
man, at fiskeriet var bæredygtigt, men der forelå ingen data for de enkelte fiskearters situ-
ation. Hvad havde forandret sig fra 2012/2013 til i dag?
Rasmus Nordqvist
kunne ikke forstå, hvorfor regeringen ikke lagde afgørende vægt på
en klausul, der sikrede, at aftalen var folkeretligt gyldig.
Jan E. Jørgensen
meddelte, at Venstre af gode grunde støttede forhandlingsoplægget.
Han understregede, at det kun var et mandat til at indlede forhandlinger og ikke til at indgå
en aftale. I forhandlingerne ville man kunne imødekomme mange af de bekymringer, der
blev givet udtryk for.
Holger K. Nielsen
mente ikke, at den nye juridiske tvivl, der var opstået om den eksiste-
rende aftale, spillede så stor en rolle i forhandlingsoplægget, som man kunne have forven-
tet. Generaladvokatens kritik var klar og konstaterede, at Vestsahara er besat område. Det
var ganske vist ikke en endelig afgørelse, men man kunne ikke bare ignorere så stor juri-
disk uklarhed. Det ville være naturligt at vente med at indlede forhandlinger, til sagen var
afklaret. Forhandlingsparten burde være Polisario. Polisario har været karakteriseret som
en ikkelegitim forhandlingspartner, men i Den Afrikanske Union repræsenterer Polisario
Vestsahara, mens Marokko ikke vil deltage, fordi en lang række afrikanske lande anerken-
der Polisario som Vestsaharas lovlige repræsentant. Det var heller ikke hjælpsomt over for
542
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 363: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 19/1-18
15. Europaudvalgsmøde 19/01 2018
FN, som forsøgte at skubbe gang i en fredsproces, at man indledte fiskeripartnerskabsfor-
handlinger. Kunne ministeren bekræfte, at Kommissionen havde til hensigt at indlede en
kontakt?
Ministeren for fiskeri, ligestilling og nordisk samarbejde
havde noteret sig generalad-
vokatens udtalelse, men det var vigtigt at huske på, at der var tale om et forslag til afgø-
relse. EU-Domstolen er hverken bundet af generaladvokatens forslag eller af begrundelsen
for det. Domstolens afgørelse ville foreligge tidligt i forhandlingsforløbet, så man kunne nå
at diskutere konsekvenserne. Det var logisk, at udvalget foreløbig blev bedt om at give
mandat til, at Kommissionen indleder forhandlinger, da den eksisterende aftale ville udløbe
den 14. juli 2018. Når såvel dommen som resultatet af forhandlingsforløbet forelå, kunne
Danmark tage stilling.
Til Peter Hummelgaard Thomsen sagde hun, at det ikke var korrekt, at Danmark havde
indtaget en ny position. Hun havde i Miljø- og Fødevareudvalget oplevet, at fiskeriordfø-
rerne havde sat sig ind i sagerne, men måske kommunikerede de ikke tilstrækkeligt med
EU-ordførerne. Fra Folketingets side gav man den daværende regering mandat til at ind-
lede forhandlingerne, og da så forhandlingsresultatet forelå, sagde man ja til forhandlings-
mandatet, men man endte med at være imod aftalen, da den var forhandlet på plads.
Det er især den sydlige del af EU, som har interesser i en fiskeripartnerskabsaftale med
Marokko, hvor man fisker på overskud. Danmark havde ingen kvoter under den nuværende
protokol, og aftalen med Marokko indebærer, at EU-fartøjer ikke lovligt kan iværksætte
fiskeriaktiviteter i Marokkos farvande uden for rammerne af aftalen. Man fokuserer på bæ-
redygtig udnyttelse af de enkelte arter, og hun mente, at mange af ordførerne skøjtede hen
over dette. Danske fiskerierhvervsorganisationer havde udtrykt ønske om, at Danmark i
den kommende protokol arbejder for etablering af danske fiskerimuligheder for at kunne
kompensere for en eventuel nedgang i de nuværende efter Brexit. Det gjaldt derfor om at
indtage et balanceret standpunkt, som respekterer Folketingets enstemmige vedtagelse
om Vestsahara fra 2015 (V 79).
Kommissionens evalueringsrapport pegede på, at to regioner i Vestsahara modtog den
største del af sektorstøtten, henholdsvis 47 pct. og 19 pct. Fra dansk side ville man under-
strege vigtigheden af, at aftalen blev til gavn for Vestsaharas lokalbefolkning i overens-
stemmelse med folkeretten.
Rasmus Nordqvist
roste ministeren for først at bede om mandat til at indlede forhandlin-
gerne. Uanset EU-Domstolens endelige afgørelse måtte man tage hensyn til FN-resolutio-
ner om Vestsahara. Det var uforståeligt, at regeringen ikke havde lagt afgørende vægt på,
at Kommissionen skulle indlede forhandlingerne ud fra en klausul. Hvis alt var i orden,
betød det alligevel ikke noget, at den var inkluderet. Generaladvokatens udtalelse var ty-
delig, og så burde man være ekstra på vagt og ikke sende Kommissionen af sted uden
klausul.
543
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 363: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 19/1-18
15. Europaudvalgsmøde 19/01 2018
Zenia Stampe
fandt det ikke tilstrækkeligt, at aftalen var bæredygtig og kom lokalbefolk-
ningen til gode. Kravet om, at lokalbefolkningen skal inddrages, så man respekterer dens
suverænitet over naturressourcerne, skulle også være opfyldt. Hun kunne forstå regerin-
gens indstilling, hvis ikke det lige var for dommen om associeringsaftalen og generaladvo-
katens udtalelse. Nu forelå der en ny situation. Kunne ministeren sige, hvorvidt Marokko
havde i sinde at inddrage lokalbefolkningen? Danmark havde vel ingen interesse i at støtte
aftaler, som undergraver princippet om, at en besættelsesmagt ikke bare kan udnytte det
besatte område uden at involvere dets befolkning. Selv om den tidligere regering desværre
ikke havde været opmærksom på det, var det et letforståeligt princip.
Søren Søndergaard
gentog sit spørgsmål om, hvorfor ministeren ikke ville lægge afgø-
rende vægt på menneskerettighederne. Der var ikke belæg for at anfægte, at fiskeriet var
bæredygtigt, og det var en fantastisk god forretning for EU
det nærmede sig bankrøveri.
Men der var overordnede hensyn om demokrati og menneskerettigheder, som måtte over-
trumfe en økonomisk gevinst. Polisario havde store problemer med at holde især den yngre
del af befolkningen i ro. Mange ønskede at genoptage den væbnede kamp eller flygte til
Europa. Jo mere man udskød en fredsproces, jo større blev risikoen for væbnet konflikt,
hvor danske soldater kunne blive slået ihjel, eller hvor man ville se flygtningestrømme fra
lejrene i Algeriet og måske selve Vestsahara. At fokusere på demokrati og menneskeret-
tigheder drejede sig således ikke alene om principper, men også om hjemlige interesser.
Ministeren lagde stor vægt på evalueringsrapporten, hvoraf det fremgik, at to områder i
Vestsahara havde fået henholdsvis 47 pct. og 19 pct. af sektorstøtten. Det svarede til, at
Søren Søndergaard brød ind hjemme hos ministeren og solgte 91,5 pct. af ministerens
ejendele til tilfældige mennesker, men bagefter sagde, at han godt ville give noget igen,
nemlig 47 pct. til nogle bestemte mennesker, der var gået ind ad den åbne dør og havde
sat sig inde i stuen og badeværelset. De 91,5 pct. af fangsten var fisk fra Vestsahara, og
det var tyveri. Noget af gevinsten kom tilbage til området, men hvem kom det til gode? Det
besatte land har mange tilflyttere fra Marokko, og når man besøger Vestsahara, ser man
tydeligt, at det er tilflytterne, der driver økonomien i området, ikke den oprindelige befolk-
ning. Derfor blev ministeren nødt til at forklare regnestykket i evalueringsrapporten lidt grun-
digere. Hvorfor fik Vestsahara ikke en andel tilbage, der svarer til den andel, som de fisk,
der fanges ud for Vestsaharas kyst, udgør? Og nøjagtigt hvem i Vestsahara går sektorstøt-
ten til
tilflytterne eller den oprindelige befolkning?
Holger K. Nielsen
mente ikke, der kunne kunne laves en fiskeripartnerskabsaftale uden
Polisario. Var det planen at inddrage dem som forhandlingspart? Det kunne desuden un-
dre, at regeringen ikke lagde afgørende vægt på menneskerettigheder og international ret.
Det handlede måske om danske fiskeriinteresser, som i sig selv var legitime nok. Men det
måtte ikke være på bekostning af demokrati og menneskerettigheder. Hvorfor kunne man
ikke udsætte forhandlingsforløbet, til de juridiske spørgsmål var afklaret?
Peter Hummelgaard Thomsen
medgav, at Europaudvalget i sin tid gav mandat til at ind-
lede forhandlinger om den nuværende fiskeripartnerskabsaftale. Men ifølge referatet
544
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 363: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 19/1-18
15. Europaudvalgsmøde 19/01 2018
bad den daværende regering om et mandat, hvor man lagde
”afgørende
vægt på, at det
sikres, at forhandlingsmandatet pålægger Kommissionen at forhandle en ny fiskeriprotokol,
der vil være til gavn for Vestsaharas
lokalbefolkning”. Hvorfor bad ministeren ikke om et
tilsvarende mandat denne gang?
Ministeren for fiskeri, ligestilling og nordisk samarbejde
påpegede, at protokollens for-
handlingsmandat denne gang faktisk nævner, at der skal medtages en klausul om konse-
kvenserne af krænkelser af menneskerettighederne og de demokratiske principper. Der
var altså taget højde for det, og så måtte man se forhandlingsresultatet.
Hun var uenig, når Søren Søndergaard karakteriserede fiskeri som tyveri. Når man indgår
en fiskeriaftale med andre lande, må man se på sektorstøttens betydning for forvaltnings-
planerne. Det måtte da være i Vestsaharas befolknings interesse, at området modtager
sektorstøtte.
Protokollen indeholder et stort tilskud fra EU til udvikling af fiskerisektoren. I den nuvæ-
rende protokol var beløbet 104 mio. kr. pr. år. Sektorstøtten er ikke en blankochek. Beløbet
skal anvendes til at udvikle og gennemføre en fiskerisektorpolitik i Marokko inden for ram-
merne af landets strategi for fiskerisektorens udvikling. Parterne opstiller i fællesskab et
program for anvendelsen af beløbet, og anvendelsen bliver løbende fulgt i protokollens
løbetid. Evalueringsrapporten vurderede, at sektorstøtten havde været en succes, som
havde givet mulighed for en hurtigere implementering af den fiskeripolitiske strategi. Støt-
ten var anvendt til investeringer i infrastruktur, havnefaciliteter og fiskeriforskning, og netop
disse områder var afgørende for en bedre udnyttelse af fiskeriressourcerne, både økono-
misk og biologisk til forvaltning af bestandene. Hovedparten af støtten var gået til to regio-
ner, men det var ikke sådan, at man kunne sige nøjagtigt, hvilke personer inden for hvilke
befolkningsgrupper, den var kommet til gavn.
Rasmus Nordqvist
påpegede, at det ikke hjalp at få at vide, hvad Kommissionen havde
skrevet i sin tekst, da det var regeringens holdning, udvalget skulle tage stilling til. Rege-
ringen var altså ikke dækket ind ved, at protokollen nævner en klausul. Hvis ikke regeringen
lagde afgørende vægt på demokrati og menneskerettigheder, kunne punktet forsvinde i
forhandlingerne.
Søren Søndergaard
beklagede, hvis han havde sagt, at fiskeri var tyveri, for han havde
stor respekt for hårdtarbejdende fiskere, som tager på havet og henter føden hjem
men
ikke for, at EU laver en aftale med en diktator om, at man kan få lov til at hugge 91,5 pct.
af de fiskeressourcer, der tilhører et besat land. Ministeren lød, som om hun var sikker på,
at man ikke gjorde forskel på den oprindelige befolkning og de marokkanske bosættere.
Han bad ministeren forklare, hvor i den franske rapport det fremgik. Han havde selv været
på havnen i hovedstaden, Laayoune, og han kunne betro ministeren, at ikke en eneste
fisker var fra den oprindelige befolkning. De var alle marokkanske fiskere, som paradoksalt
nok havde en protestaktion mod EU’s fiskeri den pågældende dag.
De marokkanske fiskere
fik penge til grej og både, fordi det indgår i den marokkanske politik om en folkeforflytning,
hvor man lokker marokkanere til, mens den oprindelige befolkning ikke har noget arbejde.
545
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 363: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 19/1-18
15. Europaudvalgsmøde 19/01 2018
Hvis klausulen alligevel var indskrevet i Kommissionens protokol, var det vel ikke et pro-
blem, at Danmark lagde afgørende vægt på den i forhandlingerne?
Zenia Stampe
gentog sit spørgsmål om, hvordan man sørgede for, at lokalbefolkningen
blev inddraget. En ting var, at Marokko skulle overholde principper om demokrati og men-
neskerettigheder, men hvis landets opførsel ligefrem var i uoverensstemmelse med folke-
retten, måtte det blive en del af selve forhandlingsgrundlaget.
Holger K. Nielsen
gentog sit spørgsmål om Polisario. Han havde forstået, at Kommissio-
nen gerne ville inddrage dem i forhandlingerne. Kunne ministeren be- eller afkræfte det?
En aftale uden Polisario ville være ulovlig ifølge FN og de forskellige domme.
Formanden
påpegede, at demokrati og menneskerettigheder også var nævnt i forhand-
lingsdirektivet fra 2012, og alligevel lagde den daværende regering afgørende vægt på det.
Hvad var det nye, som gjorde, at regeringen ikke ville gøre det denne gang?
Ministeren for fiskeri, ligestilling og nordisk samarbejde
understregede, at regeringen
i tråd med Vedtagelse V 79 igen ville støtte en fredeligt forhandlet løsning mellem Marokko
og Polisario. Regeringen havde taget stilling til Kommissionens samlede forhandlingsman-
dat og fandt, at det dækkede regeringens ønsker. Ministerens opfattelse var, at det var
Kommissionen, der besluttede, hvem der skulle inddrages i forhandlingerne. Ved vedta-
gelse af forhandlingsmandatet ville Danmark afgive en erklæring, som redegør for den be-
tydning, Danmark tillægger hensyn til miljøet og lokalbefolkningen.
Regeringen støtter FN’s
og Sikkerhedsrådets bestræbelser på at opnå en fredelig forhandlingsløsning mellem Ma-
rokko og Polisario om Vestsahara. Danmark havde ingen interesse i at tage ensidigt stilling
til fordel for en af parterne
det var ikke god dansk interessevaretagelse. EU-partnerne
var enige, og det var heller
ikke FN’s anbefaling. Her
drejede det sig nok om politisk uenig-
hed, men Vestsahara er ikke en prioritet i dansk udenrigspolitik. Det er Danmarks politiske
og økonomiske interesser for små til.
Rasmus Nordqvist
indvendte, at Danmark har politiske interesser i folkeretten og menne-
skerettigheder. Når regeringen ikke ville lægge afgørende vægt på den del, kunne Alterna-
tivet ikke støtte forhandlingsoplægget. Det var underligt, at ministeren forventede, at ud-
valget tog stilling til Kommissionens forhandlingsmandat og ikke til regeringens holdning.
Søren Søndergaard
indvendte, at Vestsahara hurtigt kunne blive dansk interessesfære,
hvis genoptagelse af den væbnede kamp medførte en halv million flygtninge. Havde Dan-
mark kontakt med Sverige om deres position? Det var relevant, da Danmark kørte parløb
med Sverige i forhandlingerne sidst.
Han gentog sit spørgsmål om, hvori det dokumenteres, hvem støtten kommer til gode med
fordelingen af fiskeriressourcer. Han vedkendte sig, at det kunne være vanskeligt.
546
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 363: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 19/1-18
15. Europaudvalgsmøde 19/01 2018
Ministeren for fiskeri, ligestilling og nordisk samarbejde
mindede om, at Marokko er
en væsentlig partner på områder som migration og terrorbekæmpelse. Det betød dog ikke,
at man ikke ville tage vanskelige sager op. Den danske samhandel med Marokko udgør
kun 9 promille af dansk vareeksport, så man kunne ikke slutte, at Danmark af økonomiske
hensyn ikke lagde vægt på menneskerettigheder. Sverige havde ikke taget stilling endnu.
Med hensyn til hvem støtten kom til gode, henviste hun til Kommissionens evalueringsrap-
port.
Holger K. Nielsen
meddelte, at Socialistisk Folkeparti ikke kunne støtte forhandlingsop-
lægget.
Peter Hummelgaard Thomsen
oplyste, at Socialdemokratiet både lagde vægt på dansk
fiskeri og gode relationer til Marokko. Men når regeringen ikke ville lægge afgørende vægt
på, at aftalen kom lokalbefolkningen til gavn, kunne Socialdemokratiet ikke støtte forhand-
lingsoplægget.
Zenia Stampe
meddelte, at Det Radikale Venstre ikke kunne støtte forhandlingsoplægget,
selv om der var fiskeripolitiske hensyn. Det var af endnu vigtigere national interesse, at
Danmark støttede den internationale retsorden og ikke understøttede besættelsesmagters
forvaltning af besatte områder uden at inddrage deres befolkning. Danmark havde selv
været besat engang.
Ministeren for fiskeri, ligestilling og nordisk samarbejde
var overrasket over tilkende-
givelserne fra Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre, fordi hun havde opfattet noget
andet efter drøftelser i Miljø- og Fødevareudvalget. Man forsøgte dertil at tegne et forkert
billede af regerings position, når man sagde, at regeringen ikke lagde vægt på menneske-
rettigheder, for regeringen tog udgangspunkt i Beslutning V
79, som støtter FN’s bestræ-
belser på at få en fredsaftale i stand. Danmark havde ingen interesse i at tage ensidig
stilling.
Søren Søndergaard
præciserede, at regeringen i det mindste ikke lagde afgørende vægt
på spørgsmålet.
Ministeren for fiskeri, ligestilling og nordisk samarbejde
mente, at Kommissonens op-
læg tog hensyn til det, og gentog, at Danmark ved vedtagelsen af forhandlingsmandatet
havde i sinde at afgive en erklæring, der følger Beslutning V 79.
Formanden
konkluderede, at der ikke var flertal imod regeringens forhandlingsoplæg, idet
kun Socialdemokratiet, Enhedslisten, Det Radikale Venstre, Alternativet og Socialistisk Fol-
keparti havde ytret sig imod det.
Mødet sluttede kl. 12.53
547