Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 377
Offentligt
1855473_0001.png
Den 8. februar 2018
MFVM 445
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af an-
vendelsen af 1,2-dichlorethan (EDC) som industrielt opløsningsmiddel i hen-
hold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH) (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat to forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af anvendelsen af
stoffet 1,2-dichlorethan (Ethylendichlorid, EDC) som industrielt opløsningsmiddel til ekstraktion af
basis olier og paraffinvoks fra destillationsrester fra krakning af råolie i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitesag). Forslaget giver den
Polske virksomhed Grupa Lotos S.A og de to tyske virksomheder H&R Ölwerke Schindler GmbH og
H&R Chemisch-Pharmazeutische Spezialitäten GmbH tilladelse til efter optag på godkendelseslisten,
bilag XIV i REACH, fortsat
at anvende stoffet i en periode på 12 år fra ”solnedgangsdatoen” den 22.
november 2017. Forslagene forventes sat til afstemning i REACH-komiteen den 20.-21. februar 2018.
Forslagene vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser. Sagen forventes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekven-
ser. Forslagene forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen ønsker gene-
relt at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demon-
streres sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. I de konkrete sager drejer det sig om en
specifik anvendelse af stoffet på tre lokaliteter i EU, hvor der ikke findes alternativer for ansøgerne.
Det Europæiske Kemikalieagenturs udvalg for risikovurdering (RAC) har på baggrund af ansøgnin-
gen vurderet, at de foreslåede risikohåndteringsforanstaltninger er tilstrækkelige til at sikre arbejds-
tagere og den generelle befolkning via miljøet, og den beregnede maksimale koncentration i ar-
bejdsmiljøet er lavere end Arbejdstilsynets grænseværdi. Desuden stilles der krav om yderligere re-
duktion af arbejdstagernes udsættelse for stoffet samt yderligere begrænsning af udslip til miljøet.
Regeringen agter på den baggrund støtte Kommissionens forslag.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af anvendelsen af 1,2-
dichlorethan (EDC) som industrielt opløsningsmiddel i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH).
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 377: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af 1,2-dichlorethan (EDC) som industrielt opløsningsmiddel (REACH)
1855473_0002.png
Forslagene har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8. Afstemning skal herefter ske i hen-
hold til artikel 133, stk. 3, i REACH-forordningen, som henviser til forskriftproceduren i artikel 5 i
Rådets afgørelse 1999/468/EF. Forskriftproceduren er nu erstattet af undersøgelsesproceduren i hen-
hold til artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 182/11, jf. dennes artikel 13, stk. 1, litra
c).
Ved kvalificeret flertal i komitéen vedtager Kommissionen forslaget. Hvor der hverken er kvalificeret
flertal for eller imod i komitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget, idet basisretsakten anses
for at bestemme, at forslaget ikke kan vedtages, når der hverken er kvalificeret flertal for eller imod.
Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslaget for en appelkomité inden for 1 måned eller
at forelægge et revideret forslag for komitéen inden for 2 måneder. Det samme gælder, hvor der er
kvalificeret flertal imod i komitéen, og hvor Kommissionen vurderer, at foranstaltningerne er nødven-
dige. I appelkomitéen kan Kommissionen vedtage forslaget i tilfælde af kvalificeret flertal for, samt
hvor der hverken er kvalificeret flertal for eller imod forslaget.
Forslagene forventes sat til afstemning i REACH-komiteen den 20.-21. februar 2018.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig
med at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret,
og at disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er
økonomisk og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter allerede ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten. Her starter en del virksomheder arbejdet med at skifte til bedre alternativer. Udfas-
ningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer,
der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste ende skal
de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om
og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de socioøko-
nomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV opregner de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan mar-
kedsføres eller anvendes
efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (dvs. den dato, hvor anvendelse skal
ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godkendelse af
fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og
komme med en vurdering af, om der findes egnede alternativer (substitutionsmuligheder).
Forslagene til gennemførelsesretsakterne vedrører forvaltningsafgørelser, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgningerne fra virksomheden Grupa Lotos S.A fra Polen og virksom-
hederne H&R Ölwerke Schindler GmbH og H&R Chemisch-Pharmazeutische Spezialitäten GmbH fra
Tyskland om fortsat anvendelse af op til 300 tons om året af EDC:
- Til anvendelse som industrielt opløsningsmiddel til ekstraktion af basis olier og paraffinvoks fra
destillationsrester fra krakning af råolie
Virksomhederne fremsendte i februar 2016 ansøgninger om godkendelse af EDC til ovennævnte an-
vendelse. Ansøgningerne har i henhold til procedurerne i REACH-forordningen været behandlet af det
2
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 377: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af 1,2-dichlorethan (EDC) som industrielt opløsningsmiddel (REACH)
Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk vur-
dering, SEAC, som i januar 2017 har afgivet følgende udtalelser:
-
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er passende og effektive i forhold til at
begrænse risikoen for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. SEAC har desuden
konkluderet, at ansøgeren har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for
menneskers sundhed eller miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet.
-
På grundlag af analysen af alternativer mv., som ansøgerne har udarbejdet, anbefaler Kommissionen,
at der gives godkendelser med frist for fornyet vurdering på 12 år fra solnedgangsdatoen frem til den
22. november 2029 for de beskrevne anvendelser under forudsætning af anvendelse af de risikohånd-
teringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som ansøgeren har beskrevet. Derudover er det en
forudsætning for godkendelserne, at ansøgeren jævnligt skal gennemføre målinger af stoffet i arbejds-
miljøet samt frigivelser til omgivelserne.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslagene til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Da formålet med forslagene til gennemførelsesretsakterne er at udmønte EU forvaltningsbeføjelser i
allerede gældende fællesskabsregulering, finder regeringen, at forslagene er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til godkendelser er ikke relevant i forhold til dansk lovgivning, da den kun
vedrører anvendelser uden for Danmark.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslagene har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslagene har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige
eller konsekvenser for EU’s budget.
Forslagene skønnes ikke at medføre væsentlige samfundsøkono-
miske konsekvenser. Forslagene vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konse-
kvenser.
Beskyttelsesniveau
En vedtagelse af forslagene skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, da stoffet
ikke genfindes i færdige produkter.
3
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 377: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af 1,2-dichlorethan (EDC) som industrielt opløsningsmiddel (REACH)
1855473_0004.png
I det konkrete tilfælde drejer det sig om tre virksomheders specifikke anvendelse af stoffet som indu-
strielt opløsningsmiddel til ekstraktion af basis olier og paraffinvoks fra destillationsrester fra krak-
ning af råolie i en årlig mængde på op til 300 tons, hvor det er dokumenteret, at der ikke findes alter-
nativer for ansøgerne, som er økonomiske gennemførlige. På baggrund af ansøgningen har Kemikalie-
agenturets risikovurderingskomité, RAC, konkluderet, at de beskrevne risikohåndteringsforanstalt-
ninger er tilstrækkelige og effektive til begrænsning af risici for arbejdstagere og den generelle befolk-
ning via miljøet, men RAC har dog anført, at der er mangler i risikovurderingen. Kemikalieagenturets
socioøkonomiske komité, SEAC, har desuden konkluderet, at de socioøkonomiske fordele opvejer risici
for arbejdstagere. SEAC har på baggrund af ansøgerens oplysninger om analyser og forskning vedrø-
rende alternativer foreslået, at godkendelsen gives for en periode på 12 år, hvilket Kommissionen har
fulgt. Herudover fremgår i Kommissionens forslag til beslutning om godkendelse vilkår om, at ansø-
gerne skal gennemføre regelmæssige målinger af arbejdstagernes udsættelse for EDC samt af frigivel-
ser til omgivelserne, og at resultaterne herfra skal anvendes til at evaluere om risikohåndteringsforan-
staltninger og anvendelsesforhold er effektive med henblik på yderligere reduktion af udsættelser for
stoffet og frigivelse heraf til omgivelserne.
Der tages udgangspunkt i, at ansøgeren skal overholde de generelle krav i REACH om kontrol af risici
for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav. Koncentrationerne af EDC i luften i
arbejdsmiljøet er beregnet til op til 1,5 mg/ m
3
i den polske virksomhed og op til 0,4 mg/ m
3
i de tyske
virksomheder, hvilket er lavere end Arbejdstilsynets grænseværdi for arbejdsmiljøet på 4 mg/ m
3
. Det
bemærkes dog, at der i forslagene til godkendelse stilles krav om yderligere reduktion af arbejdstager-
nes udsættelse for stoffet, ligesom der stilles krav om yderligere begrænsning af udslip til miljøet.
Høring
Forslagene har været i høring i EU-Miljøspecialudvalget.
Det Økologiske Råd anfører, at der er mangler i risikovurderingen, og en tidsfrist til fornyet godken-
delse på 12 år er for lang. Desuden anføres, at dette ikke giver tilstrækkeligt incitament til at mindske
risikoen for arbejdstagere/miljøet og til at finde alternativer, og at perioden bør afkortes til 2 år.
LO savner konkret begrundelse for den foreslåede frist for fornyet vurdering og mener, at fristen bør
være på maksimalt 4 år. LO anfører videre, at der med en frist på 12 år er alt for ringe motivation til at
gennemføre substitutionsovervejelser af kræftfremkaldende stoffer.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være et kvalificeret flertal af medlemsstaterne, som vil stemme for forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anvendel-
se være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje even-
tuelle risici for mennesker og miljø.
I de konkrete sager drejer det sig om en specifik anvendelse af stoffet på tre lokaliteter i EU, hvor der
ikke findes alternativer for ansøgerne. Det Europæiske Kemikalieagenturs udvalg for risikovurdering
(RAC) har på baggrund af ansøgningen vurderet, at de foreslåede risikohåndteringsforanstaltninger er
tilstrækkelige til at sikre arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet, og den beregnede mak-
4
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 377: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af 1,2-dichlorethan (EDC) som industrielt opløsningsmiddel (REACH)
simale koncentration i arbejdsmiljøet er lavere end Arbejdstilsynets grænseværdi. Desuden stilles der
krav om yderligere reduktion af arbejdstagernes udsættelse for stoffet samt yderligere begrænsning af
udslip til miljøet. Regeringen agter på den baggrund støtte Kommissionens forslag.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
5