Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 379
Offentligt
1855504_0001.png
D. 8. februar 2018
MFVM 444
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til Kommissionens gennemførelsesforordning om ændring af forordning
(EF) Nr. 340/2008 om gebyrer og afgifter til Det Europæiske Kemikalieagentur i hen-
hold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering,
vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH) (komitesag).
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesforordning om ændring af forordning (EF) Nr.
340/2008 om gebyrer og afgifter til Det Europæiske Kemikalieagentur (komitesag). Forslaget har til
formål at justere strukturen for gebyrer for ansøgning om godkendelse af anvendelse af stoffer på
REACH godkendelseslisten på baggrund af indsamlede erfaringer om arbejdsbelastningen ved be-
handlingen af ansøgningerne. Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-komiteen den 20.-21.
februar 2018. Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser, at påvirke beskyt-
telsesniveauet i Danmark eller at have økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervsli-
vet eller staten. Regeringen anerkender, at Det Europæiske Kemikalieagentur som udgangspunkt
skal kunne finansiere sine udgifter ved behandling af godkendelsessager gennem gebyrer, og at der
derfor er behov for at justere disse gebyrer på baggrund af erfaringerne på området. Regeringen
agter på den baggrund at støtte forslaget. Regeringen arbejder dog for, at gebyrstrukturen justeres,
så ansøgninger fra leverandører, som leverer til flere virksomheder, pålægges et højere gebyr end
ansøgninger fra virksomheder, der enten søger om godkendelse til egne anvendelser eller kun leve-
rer til få virksomheder, samt at ansøgninger om fornyet godkendelse pålægges et lavere gebyr end
ansøgninger om førstegangsgodkendelse.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til Kommissionens gennemførelsesforordning om ændring af for-
ordning (EF) Nr. 340/2008 om gebyrer og afgifter til Det Europæiske Kemikalieagentur i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering, vurdering og godken-
delse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH).
Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 74, stk. 1, og skal derfor ske i henhold til for-
skriftproceduren, jf. artikel 133, stk. 3, i REACH-forordningen, som henviser til forskriftproceduren i
artikel 5 i Rådets afgørelse 1999/468/EF. Forskriftproceduren er nu erstattet af undersøgelsesproce-
duren i henhold til artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 182/11, jf. dennes artikel 13,
stk. 1, litra c). Ved kvalificeret flertal i komitéen vedtager Kommissionen forslaget. Hvor der hverken er
kvalificeret flertal for eller imod i komitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget, idet basisrets-
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 379: Notat om komitésag om registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH)
akten anses for at bestemme, at forslaget ikke kan vedtages, når der hverken er kvalificeret flertal for
eller imod. Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslaget for en appelkomité inden for 1
måned eller at forelægge et revideret forslag for komitéen inden for 2 måneder. Det samme gælder,
hvor der er kvalificeret flertal imod i komitéen, og hvor Kommissionen vurderer, at foranstaltningerne
er nødvendige. I appelkomitéen kan Kommissionen vedtage forslaget i tilfælde af kvalificeret flertal
for, samt hvor der hverken er kvalificeret flertal for eller imod forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-komiteen den 20.-21. februar 2018.
Formål og indhold
Det følger af REACH-forordningen, at der i visse tilfælde skal betales et gebyr til Det Europæiske Ke-
mikalieagentur, eksempelvis ved ansøgning om godkendelse af fortsat anvendelse af særligt problema-
tiske stoffer, som er optaget på Bilag XIV (godkendelseslisten).
Det er i artikel 74, stk. 1, i REACH-forordningen bestemt, at gebyrer skal angives nærmere i en kom-
missionsforordning. Dette er sket med forordning (EF) Nr. 340/2008, som senest er ændret i 2015,
om gebyrer og afgifter til Det Europæiske Kemikalieagentur i henhold til Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger
for kemikalier (REACH), hvor der i bilagene til forordningen er fastsat gebyrer for de relevante typer af
aktiviteter under REACH-forordningen. Det er gebyrerne for godkendelser under REACH, der foreslås
justeret.
Kommissionen henviser i sit forslag, om at justere gebyrerne, til erfaringer fra arbejdet med at behand-
le ansøgninger om godkendelse i Kemikalieagenturet og dets to komitéer (RAC og SEAC), idet Kom-
missionen anfører, at arbejdsmængden især afhænger af antallet af anvendelser omfattet af ansøgnin-
gen og kun i lille grad afhænger af antallet af virksomheder, som måtte fremsende en fælles ansøgning.
Ligeledes anfører Kommissionen, at de samme forhold bør gælde for vurdering af en revurderingsrap-
port i forbindelse med en fornyet vurdering af en godkendelse.
På baggrund af disse overvejelser foreslår Kommissionen, at gebyret for ansøgninger om godkendelser
skal fastsættes på baggrund af et grundgebyr, der er gradueret efter virksomhedsstørrelse, som spæn-
der fra ca. 40.000 kr. for mikrovirksomheder til godt 400.000 kr. for de største virksomheder. Omfat-
ter ansøgningen flere (beslægtede) stoffer, tillægges 20 % af grundgebyret for hvert ekstra stof. Omfat-
ter ansøgningen endvidere mere end én anvendelse, tillægges yderligere et gebyr på 90 % af grundge-
byret for hver ekstra anvendelse. Der pålægges ikke som i den gældende forordning et højere gebyr,
hvis flere virksomheder står bag samme ansøgning.
Ansøgninger om fornyelse af godkendelser foreslås pålagt samme gebyr som førstegangsansøgninger.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget til gennemførelsesretsakten er at udmønte EU forvaltningsbeføjelser i alle-
rede gældende fællesskabsregulering, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
Gældende dansk ret
Der er ikke tilsvarende danske regler om opkrævning af gebyr, og danske virksomheder reguleres alle-
rede af EU’s regler på området.
2
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 379: Notat om komitésag om registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH)
1855504_0003.png
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget, men sikrer finansiering af omkostningerne i Kemikalieagenturet og dets
komitéer til vurdering af ansøgninger om godkendelser efter REACH. Forslaget skønnes ikke at med-
føre væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser. Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige
erhvervsøkonomiske konsekvenser. Indtil videre har ingen danske virksomheder søgt om godkendelse
til fortsat anvendelse af stoffer på godkendelseslisten.
Beskyttelsesniveau
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU-Miljøspecialudvalget.
LO finder, at gebyrstrukturen bør indeholde en bestemmelse om årlig tilpasning af gebyret i overens-
stemmelse med prisudviklingen samt andre samfundsmæssige forhold for eksempel ønske om be-
grænsning af kemikalier.
Hertil bemærkes, at gebyret skal afspejles omkostningerne, og at der med den lave inflation ikke vur-
deres at være behov for årlig regulering.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være et kvalificeret flertal af medlemsstater, som vil støtte forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det anerkendes, at Det Europæiske Kemikalieagentur som udgangspunkt skal kunne finansiere sine
udgifter ved behandling af ansøgninger om godkendelse gennem gebyrer, og at der i takt med opnåelse
af praktiske erfaringer kan være behov for at justere disse gebyrer. De gebyrer, som Kommissionen
foreslår justeret, dækker agenturets og dets komitéers arbejde med at behandle ansøgninger om god-
kendelse af anvendelse af særlig problematiske stoffer under godkendelsesordningen.
Regeringen er enig i Kommissionens konklusion om, at arbejdsmængden ved behandling af ansøgnin-
ger stort set er uafhængig af antallet af virksomheder, som fremsender en fælles ansøgning, og Rege-
ringen kan derfor støtte, at der ikke længere opkræves et forhøjet gebyr for ansøgninger fremsendt af
flere virksomheder. Regeringen er ligeledes enig med Kommissionen i, at arbejdsmængden ved be-
handling af ansøgninger omfattende flere anvendelser er væsentlig større end afspejlet i den nuværen-
de gebyrforordning, hvor gebyret for hver ekstra anvendelse var på 20 % af basisgebyret. Regeringen
kan derfor støtte, at gebyret for hver ekstra anvendelse fastsættes til 90 % af basisgebyret.
I den forbindelse vurderes det dog på baggrund af tilbagemeldinger fra danske medlemmer af Kemika-
lieagenturets to videnskabelige komitéer (RAC og SEAC), at arbejdet med behandling af ansøgninger
fra leverandører til flere virksomheder er mere omfattende end arbejdet med behandling af ansøgnin-
ger fra individuelle downstream-brugere, og at størrelsen af gebyrerne for leverandører derfor også bør
afspejle antallet af downstream-brugere, som er omfattet af ansøgningen.
3
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 379: Notat om komitésag om registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH)
Der er begrænsede erfaringer med arbejdet med behandlingen af ansøgninger om forlængelser af
meddelte godkendelser, men det er vurderingen, at arbejdet vil være mindre, da der er tale om en op-
datering af den første ansøgning med fokus på arbejdet med at identificere egnede alternativer stoffer
eller teknologier. Derfor bør gebyret for ansøgninger om fornyede godkendelser være lavere end geby-
ret ved førstegangsansøgninger.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget. Regeringen arbejder dog for, at gebyrstrukturen
justeres, så ansøgninger fra leverandører, som leverer til flere virksomheder, pålægges et højere gebyr
end ansøgninger fra virksomheder, der enten søger om godkendelse til egne anvendelser eller kun
leverer til få virksomheder, samt at ansøgninger om fornyet godkendelse pålægges et lavere gebyr end
ansøgninger om førstegangsgodkendelse.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4