Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 384
Offentligt
1855915_0001.png
Den 8. februar 2018
MFVM 441
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af an-
vendelsen af krom (IV) forbindelser til forkromning af og som primer på stik i
industrielle stikdåser i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitesag)
KOM-dokument
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
krom (IV) forbindelser til forkromning af og som primer på stik i industrielle stikdåser i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitesag). Forslaget
giver de franske, engelske og tyske virksomheder Souriau SAS, Amphenol Limited, Amphenol Soca-
pex, ITT Cannon GmbH, Connecteurs Electriques Deutsch og Tyco Electronics UK Ltd tilladelse til
efter optag på godkendelseslisten, bilag XIV i REACH, fortsat at anvende stoffet i en periode på hen-
holdsvis 4, 7 og 12 år fra ”solnedgangsdatoen” den 21. september 2017 afhængigt af den specifikke
anvendelse. Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-komiteen den 20.-21. februar 2018. For-
slaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser. Sagen forventes ikke at have økono-
miske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekvenser.
Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen ønsker generelt at
begrænse anvendelsen af særligt problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres
sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. I den konkrete sag drejer det sig om specifikke
anvendelser af stoffet, hvor der ikke findes alternativer. Ansøgerene har demonstreret, at de foreslå-
ede risikohåndteringsforanstaltninger er tilstrækkelige til at sikre arbejdstagere og den beregnede
maksimale koncentration i arbejdsmiljøet er ikke højere end Arbejdstilsynets grænseværdi. Regerin-
gen finder dog, at risici for den generelle befolkning udsat via miljøet overstiger et acceptabelt ni-
veau. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget, idet der lægges afgørende vægt på, at
der vedtages skærpede krav om begrænsning af udslip til miljøet med henblik på beskyttelse af den
generelle befolkning. Regeringen vil således ikke stemme for forslaget med den nuværende formule-
ring.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 384: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af krom (IV) forbindelser til forkromning af og som primer på stik i industrielle stikdåser (REACH)
1855915_0002.png
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af krom
(IV) forbindelser til forkromning af og som primer på stik i industrielle stikdåser i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH).
Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8. Afstemning skal herefter ske i hen-
hold til artikel 133, stk. 3, i REACH-forordningen, som henviser til forskriftproceduren i artikel 5 i
Rådets afgørelse 1999/468/EF. Forskriftproceduren er nu erstattet af undersøgelsesproceduren i hen-
hold til artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 182/11, jf. dennes artikel 13, stk. 1, litra
c).
Ved kvalificeret flertal i komitéen vedtager Kommissionen forslaget. Hvor der hverken er kvalificeret
flertal for eller imod i komitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget, idet basisretsakten anses
for at bestemme, at forslaget ikke kan vedtages, når der hverken er kvalificeret flertal for eller imod.
Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslaget for en appelkomité inden for 1 måned eller
at forelægge et revideret forslag for komitéen inden for 2 måneder. Det samme gælder, hvor der er
kvalificeret flertal imod i komitéen, og hvor Kommissionen vurderer, at foranstaltningerne er nødven-
dige. I appelkomitéen kan Kommissionen vedtage forslaget i tilfælde af kvalificeret flertal for, samt
hvor der hverken er kvalificeret flertal for eller imod forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-komiteen den 20.-21. februar 2018.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig
med at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret,
og at disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er
økonomisk og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter allerede ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten. Her starter en del virksomheder arbejdet med at skifte til bedre alternativer. Udfas-
ningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer,
der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste ende skal
de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om
og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de socioøko-
nomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV opregner de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan mar-
kedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (dvs. den dato, hvor anvendelse skal
ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godkendelse af
fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og
komme med en vurdering af, om der findes egnede alternativer (substitutionsmuligheder).
Forslaget til gennemførelsesretsakten vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende den fælles ansøgning fra virksomhederne Souriau SAS, Amphenol Limi-
ted, Amphenol Socapex, ITT Cannon GmbH, Connecteurs Electriques Deutsch og Tyco Electronics UK
Ltd fra henholdsvis Frankrig, England og Tyskland om fortsat samlet anvendelse af ca. 14 tons om året
2
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 384: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af krom (IV) forbindelser til forkromning af og som primer på stik i industrielle stikdåser (REACH)
af krom (IV) forbindelserne kromtrioxid, natriumkromat og kaliumkromat, alene eller i blanding, til
følgende anvendelser:
1. Forkromning af cadmierede stik i industrielle stikdåser for at opnå højere performance end
forskrevet i harmoniserede standarder, for at kunne modstå ekstreme omgivelser og for at kunne
anvendes inden for brancher, som f.eks. militær, søfart, aerospace, mineindustri, offshore og
atomkraftanlæg, hvor der kræves stor sikkerhed.
2. Forkromning af cadmierede stik i industrielle stikdåser for at opnå den performance, som er
forskrevet i harmoniserede standarder, og for at kunne modstå ekstreme omgivelser.
3. Ætsning (dvs. som primer) af sammensatte stik i industrielle stikdåser, der anvendes i industrier,
der befinder sig i ekstreme omgivelser, for at sikre at når bindemidler påføres, overholder det
internationale standarder.
Virksomhederne fremsendte den 22. februar 2016 en samlet ansøgning om godkendelse af krom (IV)
forbindelser til ovennævnte anvendelser. Ansøgningen har i henhold til procedurerne i REACH-
forordningen været behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovur-
dering, RAC, og socioøkonomisk vurdering, SEAC, som den 30. november 2016 har afgivet følgende
udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er passende og effektive i forhold til at
begrænse risikoen for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet, under forudsætning af
gennemførsel af foreslåede overvågningsprogrammer.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. SEAC har desuden
konkluderet, at ansøgeren har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for
menneskers sundhed eller miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet.
o
På grundlag af analysen af alternativer mv., som ansøgeren har udarbejdet, anbefaler Kommissionen,
at der gives en godkendelse med en frist for fornyet vurdering på henholdsvis 12 år for anvendelse 1, 7
år for anvendelse 2 og 4 år for anvendelse 3 fra solnedgangsdatoen frem til den 21. september hen-
holdsvis 2029, 2024 og 2021 under forudsætning af anvendelse af de risikohåndteringsforanstaltnin-
ger og anvendelsesforhold, som ansøgeren har beskrevet. Derudover er det en forudsætning for god-
kendelsen, at ansøgeren gennemfører årlige målinger af arbejdstagernes udsættelse for stoffet samt
udledninger til miljøet, og at ansøgeren på baggrund af resultaterne heraf gennemfører tiltag med
henblik på reduktion af arbejdstagernes udsættelse for stoffet samt udslip til miljøet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget til gennemførelsesretsakten er at udmønte EU forvaltningsbeføjelser i alle-
rede gældende fællesskabsregulering, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
3
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 384: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af krom (IV) forbindelser til forkromning af og som primer på stik i industrielle stikdåser (REACH)
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til godkendelsen er ikke relevant i forhold til dansk lovgivning, da den kun
vedrører anvendelse uden for Danmark.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser. Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveau
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og i EU generelt, da
stoffet ikke genfindes i de færdige produkter. Det er dog beregnet, at gennemførsel af godkendelsen
uden justeringer vil kunne resultere i et forøget antal kræfttilfælde hos befolkningerne i de områder,
hvor anvendelserne finder sted.
I det konkrete tilfælde drejer det sig om seks virksomheders specifikke anvendelse af krom (VI) for-
bindelser til forkromning af og som primer på stik i industrielle stikdåser i en årlig mængde på ca. 14
tons, hvor det er dokumenteret, at der ikke findes alternativer for ansøgeren, som er økonomiske gen-
nemførlige. På baggrund af ansøgningen har Kemikalieagenturets risikovurderingskomité, RAC, kon-
kluderet, at de beskrevne risikohåndteringsforanstaltninger er tilstrækkelige og effektive til begræns-
ning af risici for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet, under forudsætning af gennem-
førsel af foreslåede overvågningsprogrammer. Kemikalieagenturets socioøkonomiske komité, SEAC,
har desuden konkluderet, at de socioøkonomiske fordele opvejer risici for arbejdstagere. SEAC har på
baggrund af ansøgerens oplysninger om analyser og forskning vedrørende alternativer foreslået, at
godkendelsen gives for en periode på henholdsvis 12, 7 og 4 år for de tre anvendelser, hvilket Kommis-
sionen har fulgt. Herudover fremgår i Kommissionens forslag til beslutning om godkendelse vilkår om,
at ansøgeren skal udvikle og implementere en strategi for overvågning af arbejdstagernes udsættelse
for krom(VI), samt udledning til miljøet, og at resultaterne herfra anvendes til at evaluere om risiko-
håndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold er effektive. Desuden skal ansøgeren på baggrund
af resultaterne heraf gennemføre tiltag med henblik på reduktion af arbejdstagernes udsættelse for
stoffet samt udslip til miljøet.
I forhold til eksponering af arbejdstagere tages udgangspunkt i, at ansøgeren skal overholde de gene-
relle krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljø-
krav. Herudover er den beregnede maksimale koncentration i luften i arbejdsmiljøet (op til 0,02
µg/m
3
) væsentligt lavere end Arbejdstilsynets grænseværdi for arbejdsmiljøet (på 5 µg/m
3
). Risici for
den generelle befolkning via miljøet overstiger dog et acceptabelt niveau. Ifølge beregninger i dossieret
er der risiko for at ca. 10 personer over en 70-årig periode kan få kræft som følge af udslip af krom (VI)
fra virksomhederne.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU-Miljøspecialudvalget.
4
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 384: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af krom (IV) forbindelser til forkromning af og som primer på stik i industrielle stikdåser (REACH)
1855915_0005.png
LO savner konkrete begrundelser for den foreslåede frist for fornyet vurdering på 12 år af kromtrioxid
til forkromning af og som primer på stik for anvendelse 1 samt 7 år for anvendelse 2 og anfører, at fri-
sten bør maksimalt være 4 år. Videre anføres, at herefter må virksomheden søge på ny og dokumente-
re, at substitution ikke er mulig, og at der med en frist på 7 og 12 år er der alt for ringe motivation til at
gennemføre substitutionsovervejelser af kræftfremkaldende stoffer. Endeligt anføres, at det er umuligt
at vurdere den teknologiske udvikling 12 og 7 år ud i fremtiden.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være et kvalificeret flertal af medlemsstater, som vil støtte forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anvendel-
se være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje even-
tuelle risici for mennesker og miljø.
Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelsen af særligt problematiske stoffer i de tilfælde, hvor
der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. I den konkrete sag
drejer det sig om specifikke anvendelser af stoffet, hvor der ikke findes alternativer. Ansøgerene har
demonstreret, at de foreslåede risikohåndteringsforanstaltninger er tilstrækkelige til at sikre arbejds-
tagere og den beregnede maksimale koncentration i arbejdsmiljøet er ikke højere end Arbejdstilsynets
grænseværdi. Regeringen finder dog, at risici for den generelle befolkning udsat via miljøet overstiger
et acceptabelt niveau. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget, idet der lægges afgørende
vægt på, at der vedtages skærpede krav om begrænsning af udslip til miljøet med henblik på beskyttel-
se af den generelle befolkning. Regeringen vil således ikke stemme for forslaget med den nuværende
formulering.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
5