Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 385
Offentligt
1855924_0001.png
Den 8. februar 2018
MFVM 439
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af an-
vendelsen af kromtrioxid til funktionel forkromning i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af stof-
fet kromtrioxid til funktionel forkromning i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 1907/2006 (REACH). Forslaget giver den tyske virksomhed Topocrom GmbH tilladelse til
efter optag på godkendelseslisten, bilag XIV i REACH, fortsat at anvende stoffet i en periode på 12 år
fra ”solnedgangsdatoen” den 21. september 2017 (komitesag).
Forslaget forventes sat til afstemning i
REACH-komiteen den 19.-20. februar 2018. Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige
konsekvenser. Sagen forventes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for er-
hvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekvenser. Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelses-
niveauet i Danmark. Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt problematiske
stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede alterna-
tiver. I den konkrete sag drejer det sig om en specifik anvendelse af stoffet, hvor der ikke findes al-
ternativer. Ansøgeren har desuden demonstreret, at de foreslåede risikohåndteringsforanstaltninger
er tilstrækkelige til at sikre arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet, og den beregnede
maksimale koncentration i arbejdsmiljøet er ikke højere end Arbejdstilsynets grænseværdi. Endvide-
re stilles der i godkendelsen krav om, at der skal gennemføres årlige målinger af arbejdstageres ud-
sættelse for stoffet samt udslip til miljøet, ligesom der skal implementeres et vedligeholdelsespro-
gram for ventilationsanlæg. Regeringen kan på den baggrund støtte Kommissionens forslag til god-
kendelse, idet der arbejdes for, at det præciseres, at arbejdstageres udsættelse for stoffet og den ge-
nerelle befolknings udsættelse for stoffet via miljøet skal reduceres.
Baggrund
Kommissionen har fremsat Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af an-
vendelsen af kromtrioxid til funktionel forkromning i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH).
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 385: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af kromtrioxid til funktionel forkromning (REACH)
1855924_0002.png
Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8. Afstemning skal herefter ske i hen-
hold til artikel 133, stk. 3, i REACH-forordningen, som henviser til forskriftproceduren i artikel 5 i
Rådets afgørelse 1999/468/EF. Forskriftproceduren er nu erstattet af undersøgelsesproceduren i hen-
hold til artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 182/11, jf. dennes artikel 13, stk. 1, litra
c).
Ved kvalificeret flertal i komitéen vedtager Kommissionen forslaget. Hvor der hverken er kvalificeret
flertal for eller imod i komitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget, idet basisretsakten anses
for at bestemme, at forslaget ikke kan vedtages, når der hverken er kvalificeret flertal for eller imod.
Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslaget for en appelkomité inden for 1 måned eller
at forelægge et revideret forslag for komitéen inden for 2 måneder. Det samme gælder, hvor der er
kvalificeret flertal imod i komitéen, og hvor Kommissionen vurderer, at foranstaltningerne er nødven-
dige. I appelkomitéen kan Kommissionen vedtage forslaget i tilfælde af kvalificeret flertal for, samt
hvor der hverken er kvalificeret flertal for eller imod forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-komiteen den 19.-20. februar 2018.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig
med at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret,
og at disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er
økonomisk og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter allerede ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten. Her starter en del virksomheder arbejdet med at skifte til bedre alternativer. Udfas-
ningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer,
der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste ende skal
de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om
og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de socioøko-
nomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV opregner de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan mar-
kedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (dvs. den dato, hvor anvendelse skal
ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godkendelse af
fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og
komme med en vurdering af, om der findes egnede alternativer (substitutionsmuligheder).
Forslaget til gennemførelsesretsakten vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgning fra virksomheden Topocrom GmbH fra Tyskland om fortsat
anvendelse af op til 30 tons om året af kromtrioxid:
- Til anvendelse i industriel produktion til funktionel forkromning af materialer med henblik på
dannelse af specielle overfladestrukturer. Overfladebehandlede elementer anvendes i en lang
række industrier, som f.eks. tekstil, trykkeri og stål.
Topocrom GmbH fremsendte den 19. februar 2016 ansøgning om godkendelse af kromtrioxid til oven-
nævnte anvendelse. Ansøgningen har i henhold til procedurerne i REACH-forordningen været be-
2
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 385: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af kromtrioxid til funktionel forkromning (REACH)
handlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og socio-
økonomisk vurdering, SEAC, som den 1. december 2016 har afgivet følgende udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er passende og effektive i forhold til at
begrænse risikoen for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet under forudsætning af
implementering af de foreslåede betingelser og fortsatte overvågninger.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. SEAC har desuden
konkluderet, at ansøgeren har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for
menneskers sundhed eller miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet.
o
På grundlag af analysen af alternativer mv., som ansøgeren har udarbejdet, anbefaler Kommissionen,
at der gives en godkendelse med en frist for fornyet vurdering på 12 år fra solnedgangsdatoen frem til
den 21. september 2029 for de beskrevne anvendelser under forudsætning af anvendelse af de risiko-
håndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som ansøgeren har beskrevet. Derudover er det en
forudsætning for godkendelsen, at ansøgeren implementerer et overvågningssprogram omfattende
årlige målinger af arbejdstagernes udsættelse for stoffet samt målinger af udledninger til miljøet. Her-
udover skal der implementeres et vedligeholdelsesprogram for alle ventilationsanlæg.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget til gennemførelsesretsakten er at udmønte EU forvaltningsbeføjelser i alle-
rede gældende fællesskabsregulering, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til godkendelsen er ikke relevant i forhold til dansk lovgivning, da den kun
vedrører anvendelse uden for Danmark.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser. Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveau
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, da stoffet ikke
genfindes i færdige produkter.
I det konkrete tilfælde drejer det sig om en konkret virksomheds specifikke anvendelse af stoffet til
funktionel forkromning af materialer i en årlig mængde på ca. 30 tons, hvor det er dokumenteret, at
der ikke findes alternativer for ansøgeren, som er økonomiske gennemførlige. På baggrund af ansøg-
3
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 385: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af kromtrioxid til funktionel forkromning (REACH)
1855924_0004.png
ningen har Kemikalieagenturets risikovurderingskomité, RAC, konkluderet, at de beskrevne risiko-
håndteringsforanstaltninger er tilstrækkelige og effektive til begrænsning af risici for arbejdstagere og
den generelle befolkning via miljøet, men RAC har dog anført, at der er mangler i risikovurderingen
især med hensyn til målinger i arbejdsmiljøet. Kemikalieagenturets socioøkonomiske komité, SEAC,
har desuden konkluderet, at de socioøkonomiske fordele opvejer risici for arbejdstagere. SEAC har på
baggrund af ansøgerens oplysninger om analyser og forskning vedrørende alternativer foreslået, at
godkendelsen gives for en periode på 12 år, hvilket Kommissionen har fulgt. Herudover fremgår i
Kommissionens forslag til beslutning om godkendelse vilkår om, at ansøgeren skal gennemføre årlige
målinger af arbejdstagernes udsættelse for kromtrioxid samt udledninger til miljøet. Desuden skal der
implementeres et vedligeholdelsesprogram for alle ventilationsanlæg.
Der tages udgangspunkt i, at ansøgeren skal overholde de generelle krav i REACH om kontrol af risici
for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav. Herudover er den beregnede mak-
simale koncentration i luften i arbejdsmiljøet (kortvarigt op til 0,8 µg/m
3
) lavere end Arbejdstilsynets
grænseværdi for arbejdsmiljøet, som er 5 µg/m
3
(målt som Cr(VI), som er den toksiske komponent i
kromtrioxid), men det vurderes, at det er muligt at nedsætte koncentrationen yderligere. Risici for den
generelle befolkning udsat via miljøet overstiger et acceptabelt niveau, idet virksomheden dog er pla-
ceret i et industriområde. Derfor bør der arbejdes for skærpede krav med henblik på beskyttelse af
arbejdstagere og den generelle befolkning.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU-Miljøspecialudvalget.
LO savner konkrete begrundelser for den foreslåede frist for fornyet vurdering på 12 år af kromtrioxid
til funktionel forkromning og anfører, at fristen bør være maksimalt 4 år. LO anfører, at virksomheden
herefter må søge på ny og dokumentere, at substitution ikke er mulig, og at der med en frist på 12 år er
alt for ringe motivation til at gennemføre substitutionsovervejelser af kræftfremkaldende stoffer. En-
deligt anføres, at det er umuligt at vurdere den teknologiske udvikling 12 år ud i fremtiden.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være et kvalificeret flertal af medlemsstater, som vil støtte forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anvendel-
se være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje even-
tuelle risici for mennesker og miljø.
I den konkrete sag drejer det sig om en specifik anvendelse af stoffet, hvor der ikke findes alternativer.
Ansøgeren har desuden demonstreret, at de foreslåede risikohåndteringsforanstaltninger er til-
strækkelige til at sikre arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet, og den beregnede maksi-
male koncentration i arbejdsmiljøet er ikke højere end Arbejdstilsynets grænseværdi. Endvidere stilles
der i godkendelsen krav om, at der skal gennemføres årlige målinger af arbejdstageres udsættelse for
stoffet samt udslip til miljøet, ligesom der skal implementeres et vedligeholdelsesprogram for ventila-
tionsanlæg. Regeringen kan på den baggrund støtte Kommissionens forslag til godkendelse, idet der
arbejdes for, at det præciseres, at arbejdstageres udsættelse for stoffet og den generelle befolknings
udsættelse for stoffet via miljøet skal reduceres.
4
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 385: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af kromtrioxid til funktionel forkromning (REACH)
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
5