Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 387
Offentligt
1855956_0001.png
Den 8. februar 2018
MFVM 442
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af an-
vendelsen af kromtrioxid til overfladebehandling af komponenter til flymotorer
i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH) (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af stof-
fet kromtrioxid til industriel anvendelse til overfladebehandling af sikkerhedskritiske komponenter
til flymotorer i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH)
(komitesag). Forslaget giver den franske virksomhed Safran Aircraft Engines tilladelse til efter op-
tag på godkendelseslisten, bilag XIV i REACH, fortsat at anvende stoffet i en periode på 10 år fra
”solnedgangsdatoen” den
21. september 2017. Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-
komiteen 20.-21. februar 2018. Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Sagen forventes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej
heller statsfinansielle konsekvenser. Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Dan-
mark. Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de til-
fælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. I den
konkrete sag drejer det sig om en specifik anvendelse af stoffet, hvor der ikke findes alternativer.
Ansøgeren har desuden demonstreret, at de foreslåede risikohåndteringsforanstaltninger er til-
strækkelige til at sikre arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet, og den beregnede mak-
simale koncentration i arbejdsmiljøet er ikke højere end Arbejdstilsynets grænseværdi. Desuden stil-
les der krav om yderligere reduktion af arbejdstagernes udsættelse for stoffet. Regeringen agter på
den baggrund at støtte Kommissionens forslag til godkendelse.
Baggrund
Kommissionen har den 29. januar 2018 fremsendt forslag til gennemførelsesretsakt til mulig afstem-
ning på REACH-komiteens møde den 20.-21. februar 2018. Kommissionen vil herefter i henhold til
REACH træffe en forvaltningsafgørelse vedrørende ansøgningen fra virksomheden SNECMA (nu Sa-
fran Aircraft Engines) om godkendelse til fortsat at anvende kromtrioxid på deres virksomhed i EU.
Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8. Afstemning skal herefter ske i hen-
hold til artikel 133, stk. 3, i REACH-forordningen, som henviser til forskriftproceduren i artikel 5 i
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 387: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af kromtrioxid til overfladebehandling af komponenter til flymotorer (tilladelse til fransk virksomhed)
Rådets afgørelse 1999/468/EF. Forskriftproceduren er nu erstattet af undersøgelsesproceduren i hen-
hold til artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 182/11, jf. dennes artikel 13, stk. 1, litra
c).
Ved kvalificeret flertal i komitéen vedtager Kommissionen forslaget. Hvor der hverken er kvalificeret
flertal for eller imod i komitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget, idet basisretsakten anses
for at bestemme, at forslaget ikke kan vedtages, når der hverken er kvalificeret flertal for eller imod.
Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslaget for en appelkomité inden for 1 måned eller
at forelægge et revideret forslag for komitéen inden for 2 måneder. Det samme gælder, hvor der er
kvalificeret flertal imod i komitéen, og hvor Kommissionen vurderer, at foranstaltningerne er nødven-
dige. I appelkomitéen kan Kommissionen vedtage forslaget i tilfælde af kvalificeret flertal for, samt
hvor der hverken er kvalificeret flertal for eller imod forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-komiteen 20.-21. februar 2018.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig
med at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret,
og at disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er
økonomisk og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter allerede ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten. Her starter en del virksomheder arbejdet med at skifte til bedre alternativer. Udfas-
ningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer,
der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste ende skal
de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om
og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de socioøko-
nomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV opregner de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan mar-
kedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (dvs. den dato, hvor anvendelse skal
ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godkendelse af
fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og
komme med en vurdering af, om der findes egnede alternativer (substitutionsmuligheder).
Forslaget til gennemførelsesretsakten vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgning fra virksomheden SNECMA (nu Safran Aircraft Engines) fra
Frankrig om fortsat anvendelse af op til 60 kg om året af kromtrioxid:
- Til industriel anvendelse på 4 lokaliteter til overfladebehandling af roterende dele i flymotorer,
hvor de behandlede dele har kritisk betydning for motorernes pålidelighed.
SNECMA fremsendte den 19. februar 2016 ansøgning om godkendelse af kromtrioxid til ovennævnte
anvendelse. Ansøgningen har i henhold til procedurerne i REACH-forordningen været behandlet af det
Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk vur-
dering, SEAC, som den 6. februar 2017 har afgivet følgende udtalelser:
2
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 387: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af kromtrioxid til overfladebehandling af komponenter til flymotorer (tilladelse til fransk virksomhed)
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er passende og effektive i forhold til at
begrænse risikoen for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet. RAC anbefaler
endvidere, at ansøgeren etablerer måling af arbejdstagernes udsættelse for stoffet samt udslip til
miljøet.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. SEAC har desuden
konkluderet, at ansøgeren har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for
menneskers sundhed eller miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet.
o
På grundlag af analysen af alternativer mv., som ansøgeren har udarbejdet, anbefaler Kommissionen,
at der gives en godkendelse med en frist for fornyet vurdering på 10 år fra solnedgangsdatoen frem til
den 21. september 2027 for de beskrevne anvendelser under forudsætning af anvendelse af de risiko-
håndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som ansøgeren har beskrevet. Derudover er det en
forudsætning for godkendelsen, at ansøgeren implementerer et overvågningssprogram omfattende
årlige målinger af arbejdstagernes inhalation af stoffet, samt emissioner til miljøet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget til gennemførelsesretsakten er at udmønte EU forvaltningsbeføjelser i alle-
rede gældende fællesskabsregulering, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til godkendelsen er ikke relevant i forhold til dansk lovgivning, da den kun
vedrører anvendelse uden for Danmark.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser. Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveau
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark da stoffet ikke gen-
findes i de færdige flymotorer.
I det konkrete tilfælde drejer det sig om en konkret virksomheds specifikke anvendelse af stoffet til
industriel anvendelse i en kemisk blanding til overfladebehandling af roterende dele i flymotorer, hvor
de behandlede dele har kritisk betydning for motorernes pålidelighed, i en årlig mængde på ca. 60 kg,
hvor det er dokumenteret, at der ikke findes alternativer for ansøgeren, som er økonomiske gennem-
3
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 387: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af kromtrioxid til overfladebehandling af komponenter til flymotorer (tilladelse til fransk virksomhed)
1855956_0004.png
førlige. På baggrund af ansøgningen har Kemikalieagenturets risikovurderingskomité, RAC, konklude-
ret, at de beskrevne risikohåndteringsforanstaltninger er tilstrækkelige og effektive til begrænsning af
risici for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet. Kemikalieagenturets socioøkonomiske
komité, SEAC, har desuden konkluderet, at de socioøkonomiske fordele opvejer risici for arbejdstage-
re. SEAC har på baggrund af ansøgerens oplysninger om analyser og forskning vedrørende alternativer
foreslået, at godkendelsen gives for en periode på 10 år, hvilket Kommissionen har fulgt. Herudover
fremgår i Kommissionens forslag til beslutning om godkendelse vilkår om, at ansøgeren skal gennem-
føre årlige målinger af arbejdstagernes udsættelse for kromtrioxid samt udslip til miljøet, og at resulta-
terne herfra anvendes til at evaluere om risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold er
effektive med henblik på yderligere reduktion af arbejdstagernes udsættelser for stoffet.
Der tages udgangspunkt i, at ansøgeren skal overholde de generelle krav i REACH om kontrol af risici
for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav. Herudover er den beregnede mak-
simale koncentration i luften i arbejdsmiljøet (kortvarigt op til 0,15 µg/m
3
) lavere end Arbejdstilsynets
grænseværdi (på 5 µg/m
3
) for arbejdsmiljøet. Der stilles i forslaget til godkendelse krav om yderligere
reduktion af arbejdstagernes udsættelse for stoffet, ligesom der stilles krav om yderligere begrænsning
af udslip til miljøet.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU-Miljøspecialudvalget.
LO savner konkrete begrundelser for den foreslåede frist for fornyet vurdering på 12 år af kromtrioxid
til forkromning og anden overfladebehandling og anfører, at fristen bør være max 4 år. Videre anføres,
at herefter må virksomheden søge på ny og dokumentere, at substitution ikke er mulig. Endeligt anfø-
res, at der med en frist på 12 år er der alt for ringe motivation til at gennemføre substitutionsovervejel-
ser af kræftfremkaldende stoffer, og at det er umuligt at vurdere den teknologiske udvikling 12 år ud i
fremtiden.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være et kvalificeret flertal af medlemsstater, som vil støtte for forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anvendel-
se være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje even-
tuelle risici for mennesker og miljø.
Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde, hvor
der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. I den konkrete sag
drejer det sig om en specifik anvendelse af stoffet, hvor der ikke findes alternativer. Ansøgeren har
desuden demonstreret, at de foreslåede risikohåndteringsforanstaltninger er tilstrækkelige til at sikre
arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet, og den beregnede maksimale koncentration i
arbejdsmiljøet er ikke højere end Arbejdstilsynets grænseværdi. Desuden stilles der krav om yderligere
reduktion af arbejdstagernes udsættelse for stoffet. Regeringen agter på den baggrund at støtte Kom-
missionens forslag til godkendelse.
4
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 387: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af kromtrioxid til overfladebehandling af komponenter til flymotorer (tilladelse til fransk virksomhed)
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
5