Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 388
Offentligt
1855973_0001.png
Den 8. februar 2018
MFVM 440
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af an-
vendelsen af kromtrioxid til forkromning og anden overfladebehandling af
komponenter til flymotorer i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af stof-
fet kromtrioxid til forkromning og overfladebehandling af komponenter til flymotorer i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitesag). Forslaget
giver den tyske virksomhed MTU Aero Engines AG tilladelse til efter optag på godkendelseslisten,
bilag XIV i REACH, fortsat at anvende stoffet i en periode på 12 år fra ”solnedgangsdatoen” den 21.
september 2017. Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-komiteen den 20.-21. februar 2018.
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget forventes ikke at på-
virke beskyttelsesniveauet i Danmark. Sagen forventes ikke at have økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekvenser. Regeringen ønsker generelt
at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres
sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. I den konkrete sag drejer det sig om en specifik
anvendelse af stoffet, hvor der ikke findes alternativer. Ansøgeren har desuden demonstreret, at de
foreslåede risikohåndteringsforanstaltninger er tilstrækkelige til at sikre arbejdstagere og den gene-
relle befolkning via miljøet, og den beregnede maksimale koncentration i arbejdsmiljøet er ikke høje-
re end Arbejdstilsynets grænseværdi. Desuden stilles der i godkendelsen krav om gennemførsel af
tiltag til yderligere reduktion af arbejdstageres udsættelse for stoffet samt udslip til miljøet. Regerin-
gen agter på den baggrund at støtte Kommissionens forslag til godkendelse.
Baggrund
Kommissionen fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af kromtri-
oxid til forkromning og anden overfladebehandling af komponenter til flymotorer i henhold til Euro-
pa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH).
Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8. Afstemning skal herefter ske i hen-
hold til artikel 133, stk. 3, i REACH-forordningen, som henviser til forskriftproceduren i artikel 5 i
Rådets afgørelse 1999/468/EF. Forskriftproceduren er nu erstattet af undersøgelsesproceduren i hen-
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 388: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af kromtrioxid til forkromning og anden overfladebehandling af komponenter til flymotorer (tilladelse til tysk virksomhed)
1855973_0002.png
hold til artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 182/11, jf. dennes artikel 13, stk. 1, litra
c).
Ved kvalificeret flertal i komitéen vedtager Kommissionen forslaget. Hvor der hverken er kvalificeret
flertal for eller imod i komitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget, idet basisretsakten anses
for at bestemme, at forslaget ikke kan vedtages, når der hverken er kvalificeret flertal for eller imod.
Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslaget for en appelkomité inden for 1 måned eller
at forelægge et revideret forslag for komitéen inden for 2 måneder. Det samme gælder, hvor der er
kvalificeret flertal imod i komitéen, og hvor Kommissionen vurderer, at foranstaltningerne er nødven-
dige. I appelkomitéen kan Kommissionen vedtage forslaget i tilfælde af kvalificeret flertal for, samt
hvor der hverken er kvalificeret flertal for eller imod forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-komiteen den 20.-21. februar 2018.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig
med at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret,
og at disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er
økonomisk og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter allerede ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten. Her starter en del virksomheder arbejdet med at skifte til bedre alternativer. Udfas-
ningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer,
der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste ende skal
de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om
og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de socioøko-
nomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV opregner de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan mar-
kedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (dvs. den dato, hvor anvendelse skal
ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godkendelse af
fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og
komme med en vurdering af, om der findes egnede alternativer (substitutionsmuligheder).
Forslaget til gennemførelsesretsakten vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgning fra virksomheden MTU Aero Engines AG fra Tyskland om
fortsat anvendelse af op til 390 kg om året af kromtrioxid:
1. Til anvendelse til industriel funktionel forkromning (vha. elektrolyse) af nye komponenter til
flymotorer, samt til reparation af komponenter
2. Til anvendelse til industriel overfladebehandling - hovedsagelig med henblik på
korrosionsbeskyttelse - af nye komponenter til flymotorer, samt til reparation af komponenter,
hvor der ikke er tale om funktionel forkromning.
MTU Aero Engines AG fremsendte den 19. februar 2016 ansøgninger om godkendelse af kromtrioxid
til ovennævnte anvendelser. Ansøgningerne har i henhold til procedurerne i REACH-forordningen
været behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og
socioøkonomisk vurdering, SEAC, som den 13. februar 2017 har afgivet følgende udtalelser:
2
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 388: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af kromtrioxid til forkromning og anden overfladebehandling af komponenter til flymotorer (tilladelse til tysk virksomhed)
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er passende og effektive i forhold til at
begrænse risikoen for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet. Udvalget anførte
endvidere, at effektiviteten af risikohåndteringsforanstaltningerne kunne forbedres ved at indføre
mekanisk ventilation i stedet for naturlig ventilation.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. SEAC har desuden
konkluderet, at ansøgeren har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for
menneskers sundhed eller miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet.
o
På grundlag af analysen af alternativer mv., som ansøgeren har udarbejdet, anbefaler Kommissionen,
at der gives en godkendelse med en frist for fornyet vurdering på 12 år fra solnedgangsdatoen frem til
den 21. september 2029 for de beskrevne anvendelser under forudsætning af anvendelse af de risiko-
håndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som ansøgeren har beskrevet. Derudover er det en
forudsætning for godkendelsen, at ansøgeren implementerer et overvågningssprogram omfattende
statiske og personlige målinger af krom (VI), som er den kræftfremkaldende komponent i kromtrioxid,
i arbejdsmiljøet, målinger af arbejdstagernes inhalation (biomonitering) af stoffet, samt målinger af
udledning af krom (VI) til det omgivende miljø (luft). Målingerne skal benyttes til at evaluere og juste-
re de anvendte risikoforanstaltninger med henblik på yderligere reduktion af arbejdstageres udsættel-
se for stoffet samt frigivelser til miljøet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget til gennemførelsesretsakten er at udmønte EU forvaltningsbeføjelser i alle-
rede gældende fællesskabsregulering, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til godkendelsen er ikke relevant i forhold til dansk lovgivning, da den kun
vedrører anvendelse uden for Danmark.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser. Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
3
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 388: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af kromtrioxid til forkromning og anden overfladebehandling af komponenter til flymotorer (tilladelse til tysk virksomhed)
1855973_0004.png
Beskyttelsesniveau
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark, da stoffet ikke gen-
findes i de forkromede eller overfladebehandlede komponenter i flymotorer.
I det konkrete tilfælde drejer det sig om en konkret virksomheds specifikke anvendelse af stoffet til
forkromning og overfladebehandling af dele i flymotorer i en årlig mængde på ca. 390 kg, hvor det er
dokumenteret, at der ikke findes alternativer for ansøgeren, som er økonomiske gennemførlige. På
baggrund af ansøgningerne har Kemikalieagenturets risikovurderingskomité, RAC, konkluderet, at de
beskrevne risikohåndteringsforanstaltninger er tilstrækkelige og effektive til begrænsning af risici for
arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet, men RAC har dog anført, at der bør gennemføres
målinger af frigivelse af krom (VI) til luften i arbejdsmiljøet og det omgivende miljø.. Kemikalieagen-
turets socio-økonomiske komité, SEAC, har desuden konkluderet, at de socio-økonomiske fordele
opvejer risici for arbejdstagere. SEAC har på baggrund af ansøgerens oplysninger om analyser og
forskning vedrørende alternativer foreslået, at godkendelsen gives for en periode på 12 år, hvilket
Kommissionen har fulgt. Herudover fremgår i Kommissionens forslag til beslutning om godkendelse
vilkår om, at ansøgeren skal gennemføre målinger af arbejdstagernes udsættelse for krom (VI) samt
udledning af krom (VI) til det omgivende miljø, og at resultaterne herfra anvendes til at evaluere om
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold er effektive. Desuden skal der introduceres
tiltag til yderligere reduktion af arbejdstageres udsættelse for stoffet samt udslip til miljøet.
Regeringen kan tilslutte sig forslaget til gennemførelsesretsakt, idet der tages udgangspunkt i, at ansø-
geren skal overholde de generelle krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gæl-
dende arbejdsmiljø- og miljøkrav. Den beregnede maksimale koncentration af krom (VI) i luften i ar-
bejdsmiljøet (kortvarigt op til 0,1 µg/m
3
) er lavere end Arbejdstilsynets grænseværdi for kromater i
arbejdsmiljøet (målt som Cr(VI), som er den toksiske komponent i kromtrioxid), som er 5 µg/m
3
.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU-Miljøspecialudvalget.
LO savner konkrete begrundelser for den foreslåede frist for fornyet vurdering på 10 år af kromtrioxid
til overfladebehandling af komponenter til flymotorer og anfører, at fristen maksimalt bør være 4 år.
Videre anfører LO, at herefter må virksomheden søge på ny og dokumentere, at substitution ikke er
mulig. Endeligt anføres, at der med en frist på 10 år er alt for ringe motivation til at gennemføre substi-
tutionsovervejelser af kræftfremkaldende stoffer, og at det er umuligt at vurdere den teknologiske ud-
vikling 10 år ud i fremtiden.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være et kvalificeret flertal af medlemsstater, som vil støtte forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anvendel-
se være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje even-
tuelle risici for mennesker og miljø.
I den konkrete sag drejer det sig om en specifik anvendelse af stoffet, hvor der ikke findes alternativer.
Ansøgeren har desuden demonstreret, at de foreslåede risikohåndteringsforanstaltninger er tilstræk-
4
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 388: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af kromtrioxid til forkromning og anden overfladebehandling af komponenter til flymotorer (tilladelse til tysk virksomhed)
kelige til at sikre arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet, og den beregnede maksimale
koncentration i arbejdsmiljøet er ikke højere end Arbejdstilsynets grænseværdi. Desuden stilles der i
godkendelsen krav om gennemførsel af tiltag til yderligere reduktion af arbejdstageres udsættelse for
stoffet samt udslip til miljøet. Regeringen agter på den baggrund at støtte Kommissionens forslag til
godkendelse.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
5