Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 392
Offentligt
1856112_0001.png
Den 9. februar 2018
MFVM 450
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til ændring af forordning 10/2011 om plastmaterialer og
–genstande
bestemt til kontakt med fødevarer (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om 11. ændring af forordning 10/2011 om plastmaterialer og -
genstande bestemt til kontakt med fødevarer (komitesag). Forslaget vedrører optagelsen af to nye
forbindelser og ændringer i betingelserne for yderligere to forbindelser på listen i bilag I til
forordning nr. 10/2011 om plastmaterialer og -genstande bestemt til kontakt med fødevarer.
Forslaget er fremsat som følge af vurderinger af den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet
(EFSA) af disse forbindelser. Forslaget vurderes overvejende at føre til et øget beskyttelsesniveau i
Danmark og EU. Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr,
Fødevarer og Foder (SCoPAFF) den 20. februar 2018. Regeringen agter på den baggrund at støtte
forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af Kommissionens forordning (EU) nr. 10/2011 af 14.
januar 2011 om plastmaterialer og -genstande bestemt til kontakt med fødevarer.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 5, stk. 1 og artikel 11, stk. 3 i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1935/2004 af 27. oktober 2014 om materialer og genstande bestemt til
kontakt med fødevarer.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr,
Fødevarer og Foder, SCoPAFF. Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen
forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med
henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,
såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for
tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder, SCoPAFF, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig
med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,
såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for
tidsfristen.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 392: Notat om komitésag om plastmaterialer og –genstande bestemt til kontakt med fødevarer
1856112_0002.png
Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder
(SCoPAFF) den 20. februar 2018.
Formål og indhold
Bilag I til forordning 10/2011 om plastmaterialer og
–genstande
bestemt til kontakt med fødevarer
indeholder en liste over de forbindelser, der som udgangspunkt må anvendes til fremstillingen af
fødevarekontaktmaterialer af plast (positivliste).
Kommissionen forslag vedrører to nye stoffer (FKM nr. 1066 og 1068), der optages på positivlisten
(bilag I) over stoffer, der må anvendes i fødevarekontaktmaterialer (FKM) af plast (Tabel 1). Disse
stoffer er således ikke omfattet af forordningen på nuværende tidspunkt. På baggrund af ansøgninger
om anvendelse af stofferne, som begge er vurderede af Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet
(EFSA), foreslås de to stoffer optaget på positivlisten.
Tabel 1.
Nye stoffer der foreslås optaget på positivlisten
Navn
1,2,3,4-tetrahydronaphtalen-2,6-dicarboxylsyre, dimethyl ester
[3-(2,3-epoxypropoxy)propyl]trimethoxy silan
FKM nr.
1066
1068
Derudover vedrører forslaget ændringer til to stoffer, der allerede er optaget på positivlisten (Tabel 2).
EFSA har foretaget en revurdering af indtaget af perchlorat fra fødevarer, og fastsætter et nyt
tolerabelt dagligt indtag på 0,3 µg per kg kropsvægt per dag. For at tage højde for, at stoffet har flere
kilder, anvender Kommissionen en allokeringsfaktor på 10 % for afsmitning fra
fødevarekontaktmaterialer af plast. Kommissionen foreslår på den baggrund at sætte
migrationsgrænsen ned fra 0,05 mg/kg 0,002 mg/kg perchlorsyresalte (FKM nr. 822).
På baggrund af en ansøgning om at revurdere anvendelsen af phosphorsyre, blandet med 2,4-bis(1,1-
dimethylpropyl)phenyl og 4-(1,1- dimethylpropyl)phenyl triester (FKM stof nr. 974) foreslås det, at
migrationsgrænsen for stoffet hæves fra 5 mg/kg til 10 mg/kg.
Tabel 2.
Ændringer til eksisterende stoffer på positivlisten
Navn
Perchlorsyresalte
Phosphorsyre, blandet med 2,4-bis(1,1- dimethylpropyl)phenyl
og 4-(1,1- dimethylpropyl)phenyl triester
FKM
nr.
822
974
EFSA har vurderet, at de nye forbindelser og de ændrede migrationsgrænser ikke giver anledning til
sundhedsmæssige betænkeligheder.
Forslaget træder i kraft på 20. dagen efter dets offentliggørelse i EU tidende.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
2
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 392: Notat om komitésag om plastmaterialer og –genstande bestemt til kontakt med fødevarer
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Fødevarekontaktmaterialer er reguleret af Europa-Parlamentet og Rådets forordning nr. 1935/2004
om materialer og genstande bestemt til kontakt med fødevarer. I medfør af denne forordning er der
vedtaget en særforanstaltning for fødevarekontaktmaterialer af plast i Kommissionens forordning nr.
10/2011 om plastmaterialer og -genstande bestemt til kontakt med fødevarer. Forordningen er direkte
gældende i dansk ret.
Konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser. Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har ikke fundet anledning til sundhedsmæssige
betænkeligheder for de tre nye forbindelser og de nye migrationsgrænser.
DTU Fødevareinstituttet har vurderet forslaget. De har givet kommentarer af teknisk karakter til
stoffet [3-(2,3-epoxypropoxy)propyl]trimethoxy silan (FKM nr. 1068), som Fødevarestyrelsen
efterfølgende har afklaret med Kommissionen. DTU Fødevareinstituttet har gjort opmærksom på, at
der tilsyneladende manglede en begrænsning til fødevarer, der indeholder over 20 % alkohol. Dette
har Fødevarestyrelsen sendt videre til Kommissionen, og det er blevet afklaret, at det ikke er
nødvendigt med denne begrænsning, da migrationen er estimeret ud fra en worst case antagelsen om,
at alt det tilstedeværende af stoffet i materialet migrerer til fødevarerne. EFSA har derfor ikke ment, at
det var nødvendigt med en begrænsning for fødevarer, der indeholder over 20 % alkohol.
DTU’s
kommentarer giver på den baggrund ikke anledning til bekymring. DTU har ikke givet udtryk for
bekymring i forhold til de øvrige stoffer i forslaget. På baggrund af DTU Fødevareinstituttets
vurdering, vurderer Fødevarestyrelsen således, at forslaget overvejende vil øge beskyttelsesniveauet i
Danmark.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er ikke indkommet høringssvar.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Forslaget vurderes overvejende at føre til et øget beskyttelsesniveau i Danmark og EU. Efter teknisk
afklaring med Kommissionen giver DTU Fødevareinstituttets kommentarer ikke anledning til
sundhedsmæssige bekymringer. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3