Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 398
Offentligt
1857217_0001.png
Fødevarestyrelsen
J.nr. 2018-29-35-00447
Den 16. februar 2018
MFVM 454
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om ændring af bilag II, III og V til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier for cyantraniliprol, cymoxanil,
deltamethrin, difenoconazol, fenamidon, flubendiamid, fluopicolid, folpet, fosetyl,
mandestrobin, mepiquat, metazachlor, propamocarb, propargit, pyrimethanil,
sulfoxaflor og trifloxystrobin i eller på specifikke produkter
(komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier i bilag II, III
og V til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 for 17 aktivstoffer i en række
afgrøder og i produkter af animalsk oprindelse (komitésag). Forslaget vedrører ændringer af
maksimalgrænseværdier på baggrund af nye anvendelser og importtolerancer for stofferne
cyantraniliprol, cymoxanil, deltamethrin, difenoconazol, flubendiamid, fluopicolid, folpet, fosetyl,
mandestrobin, mepiquat, metazachlor, propamocarb, propargit, pyrimethanil, sulfoxaflor og
trifloxystrobin. For stoffet fenamidon ændres maksimalgrænseværdierne, så de stemmer overens med
de maksimalgrænseværdier, der er fastsat af Codex Alimentarius. Ændringerne betyder, at der er
maksimalgrænseværdier, der sættes op, og nye maksimalgrænseværdier, der etableres. Der er
gennemført risikovurderinger af Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) for de anførte
stoffer, og ændringerne vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable af DTU Fødevareinstituttet.
DTU Fødevareinstituttet har derudover foretaget en vurdering af eventuelle kombinationseffekter,
som ikke giver anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder. Forslaget forventes sat til afstemning
i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF) den 26. - 27. februar 2018. En
vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark. Regeringen agter
på denne baggrund at støtte forslaget. Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger
inden for de retningslinjer, som den tidligere regering i 2012 forelagde Folketingets fødevareordførere
for behandling af komitésager om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II, III og IV til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller
på vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF
(herefter pesticidrammeforordningen).
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 398: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for 17 aktivstoffer i en række afgrøder og i produkter af animalsk oprindelse
1857217_0002.png
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a og artikel 18, stk. 4 i
pesticidrammeforordningen.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr,
Fødevarer og Foder (SCoPAFF). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen
forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med
henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for tre måneder. Kommissionen vedtager forslaget,
såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for
tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i SCoPAFF, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og
Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for to
måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig
forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder
(SCoPAFF) den 26. - 27. februar 2017.
Formål og indhold
Generelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidrester
Maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforordningens bilag II
for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med optagelse eller ikke-optagelse på
EU’s positivliste til anvendelse af pesticider (Europa Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1107/2009). Maksimalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu
ikke er færdigevaluerede med hensyn til alle anvendelser og resulterende restindhold. Der er dog
foretaget en sundhedsmæssig vurdering af alle maksimalgrænseværdier i bilag III.
For nogle pesticider vurderes det ikke nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier, fordi et
eventuelt restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at have en sundhedsmæssig risiko.
Disse stoffer opføres på en liste i pesticidrammeforordningens bilag IV. Pesticider, hvor alle
maksimalgrænseværdier fastsættes på detektionsgrænsen, opføres på bilag V.
Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføres der i EU
en konkret risikovurdering. På den baggrund fastlægges specifikke maksimalgrænseværdier for
pesticidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fastlagt en maksimalgrænseværdi på baggrund
af konkrete anvendelser af et pesticid, gælder den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på
0,01 mg/kg for afgrøde-pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en nultolerance, idet det
pågældende pesticid ikke må kunne måles i afgrøden. Undtagelsen for dette generelle princip, er
pesticider, som opføres på bilag IV.
En maksimalgrænseværdi kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU, indføres eller ændres
på baggrund af:
en udvidet anvendelse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid,
en anden anvendelse af et pesticid, for eksempel i en medlemsstat hvor der for en effektiv
bekæmpelse påkræves en øget behandling, der medfører en øget rest i afgrøden,
ansøgninger om importtolerancer fra tredjelande for produkter, der indføres til EU, og hvor der
ikke allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi,
implementering af Codex Alimentarius (FAO
Food And Agriculture Organization /WHO
World
Health Organization) grænseværdier i EU,
nye oplysninger om for eksempel toksikologi,
en planlagt revurdering af pesticidet,
andre særlige forhold (for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening) eller
2
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 398: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for 17 aktivstoffer i en række afgrøder og i produkter af animalsk oprindelse
1857217_0003.png
en tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EU eller
import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret af en medlemsstat
i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefter en videnskabelig
sundhedsmæssig vurdering af alle forslag til ændringer af maksimalgrænseværdier.
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra EFSA, at bilag II, III og V
ændres med hensyn til maksimalgrænseværdier for cyantraniliprol, cymoxanil, deltamethrin,
difenoconazol, flubendiamid, fluopicolid, folpet, fosetyl, mandestrobin, mepiquat, metazachlor,
propamocarb, propargit, pyrimethanil, sulfoxaflor og trifloxystrobin. For disse stoffer foreslås
maksimalgrænseværdierne ændret som konsekvens af ansøgninger om nye anvendelser af pesticiderne
på en række afgrøder i EU eller ansøgninger om importtolerancer. For stoffet fenamidon foreslås
maksimalgrænseværdierne ændret, således de stemmer overens med de maksimalgrænseværdier, der
af fastsat af Codex Alimentarius.
Nedenfor er de væsentligste ændringer beskrevet. Der skelnes mellem maksimalgrænseværdier, der
foreslås sat op fra den analytiske detektionsgrænse (ny maksimalgrænseværdi),
maksimalgrænseværdier, der foreslås sat op fra en værdi højere end den analytiske detektionsgrænse
(maksimalgrænseværdien sættes op) samt maksimalgrænseværdier, der sættes ned og
maksimalgrænseværdier, som fastsættes til detektionsgrænsen.
Maksimalgrænseværdier, der ændres som følge af forslaget:
For cyantraniliprol sættes ny maksimalgrænseværdi for brombær, hindbær og porrer.
For deltamethrin sættes ny maksimalgrænseværdi for grønkål.
For difenoconazol sættes ny maksimalgrænseværdi for blomsterkål (undtagen broccoli og blomkål)
og øvrige afgrøder i gruppen af spinat og lignende blade.
For difenoconazol sættes maksimalgrænseværdien op for spinat, portulakker, julesalat og rabarber.
For fenamidon sættes ny maksimalgrænseværdi for hovedparten af afgrøder i gruppen af
cucurbitae med og uden spiselig skræl.
For flubendiamid sættes ny maksimalgrænseværdi for blommer og sojabønner.
For flubendiamid sættes maksimalgrænseværdien op for abrikoser.
For flubendiamid sættes maksimalgrænseværdien ned for kirsebær.
For fluopicolid sættes maksimalgrænseværdien op for bladbeder.
For folpet sættes ny maksimalgrænseværdi for æbler og pærer.
For fosetyl sættes ny maksimalgrænseværdi for hovedparten af trænødder og ferskner.
For fosetyl sættes maksimalgrænseværdien op for kernefrugter og kartofler.
For mandestrobin sættes ny maksimalgrænseværdi for stenfrugter.
For mepiquat sættes ny maksimalgrænseværdi for bomuldsfrø.
For metazachlor sættes maksimalgrænseværdien op for kinakål.
For propamocarb sættes maksimalgrænseværdien op for bladbeder.
For propamocarb sættes ny maksimalgrænseværdi for hele gruppen af spinat og lignende blade
(undtaget dog spinat, portulakker og bladbeder).
For propargit sættes ny maksimalgrænseværdi for appelsiner og te.
For pyrimethanil sættes maksimalgrænseværdien op for gruppen af cucurbitae med spiselig skræl.
For sulfoxaflor sættes ny maksimalgrænseværdi for vindrueblade og blade af lignende arter og
artiskokker.
For trifloxystrobin sættes maksimalgrænseværdien op for hele gruppen af andre små frugter og bær
(undtagen tranebær, hyben, morbær, azarolhvidtjørn og andet) og for hele gruppen af hoved- og
3
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 398: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for 17 aktivstoffer i en række afgrøder og i produkter af animalsk oprindelse
1857217_0004.png
pluksalat (undtagen vårsalat, havekarse, langskulpet vinterkarse, salatsennep, rød sennep og
andet). Endvidere sættes maksimalgrænseværdien op for linser og ærter (af arten hørende under
bælgfrugter).
For trifloxystrobin sættes ny maksimalgrænseværdi for tranebær, hyben, morbær, azarolhvidtjørn
og andet og for vårsalat, havekarse, langskulpet vinterkarse, salatsennep, rød sennep og andet.
Endvidere sættes ny maksimalgrænseværdi for portulakker, bønner uden bælg og for ærter med og
uden bælg og for bønner (af arten hørende under bælgfrugter), lupiner og andet.
For cymoxanil justeres alene detektionsgrænsen for bønner uden bælg.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at forslaget som følge heraf er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være direkte
gældende i Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ingen
væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU´s budget.
Forslaget skønnes heller ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser. Ligeledes
medfører forslaget ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget er udarbejdet på baggrund af videnskabelige vurderinger fra EFSA, som har vurderet, at de
foreslåede ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for
forbrugerne.
DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget og vurderer, at der ikke vil være
sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede ændringer vedrørende
maksimalgrænseværdier. DTU Fødevareinstituttet bemærker, at EFSA ikke har foretaget en vurdering
af eventuelle kombinationseffekter, idet der endnu ikke foreligger en harmoniseret metode til dette.
Der arbejdes i EFSA målrettet på at udvikle en sådan metode.
Det fremgår af pesticidrammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinationseffekter skal
indarbejdes i vurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en egnet metode.
I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter har DTU
Fødevareinstituttet - på grundlag af den nuværende viden om kombinationseffekter og indtag af
pesticidrester hos den danske befolkning - foretaget en overslagsmæssig vurdering af risikoen for
indtaget af pesticider, hvor der tages højde for kombinationseffekter. På baggrund heraf vurderes de
foreslåede maksimalgrænseværdier ikke at give anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder.
En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelsesniveau i
Danmark.
4
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 398: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for 17 aktivstoffer i en række afgrøder og i produkter af animalsk oprindelse
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er ikke indkommet høringssvar.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at være
kvalificeret flertal for forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Alle pesticider der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, som fører til
fastsættelse af en maksimalgrænseværdi for restindholdet i fødevarerne (bilag II og III), eller som
fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier (optagelse på
bilag IV). Stoffer, hvor alle maksimalgrænseværdierne sættes ned til detektionsgrænsen, overføres til
bilag V. Pesticidrammeforordningen og de deraf afledte forordninger, er derfor vigtige elementer i
beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at
være sundhedsmæssigt acceptable.
Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik på fuld
harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester i
fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag løbende ændres,
herunder bilag II, III, IV og V.
For alle pesticiderne er det vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand på
fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel.
Regeringen agter på denne baggrund at støtte forslaget.
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, som den tidligere
regering forelagde Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om fastsættelse af
maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5