Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 30. januar 2018
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 310 (MOF alm. del) stillet 2. januar 2018
efter ønske fra Simon Kollerup (S).
Spørgsmål nr. 310
” Ministeren bedes kommentere de væsentligste konklusioner i Den Europæiske Revisionsrets
særberetning ”Forgrønnelse: en mere kompleks indkomststøtteordning, som endnu ikke er
miljømæssige effektiv, jf.
https://www.eca.europa.eu/Lists/ECADocuments/SR17_21/SR_GREENING_DA.pdf.”
Svar
Spørgsmålet har været forelagt Landbrugsstyrelsen, der om særberetningen oplyser at:
"Revisionsrettens særberetning nr. 21 vedrørende udformningen af grønningsbestemmelserne og de to
første års gennemførelse peger generelt på, at grønning, som den gennemføres på nuværende
tidspunkt, næppe vil forbedre den fælles landbrugspolitiks miljø- og klimamæssige resultater i
væsentlig grad og fremsætter anbefalinger vedrørende den fremtidige politik.
For så vidt angår gennemførelsen af grønning, peger Revisionsretten i beretningen på, at
Kommissionen ikke havde opstillet klare og tilstrækkeligt ambitiøse miljømæssige mål for, hvad
grønningen skulle opfylde. Ligeledes nævnes, at Kommissionens oprindelige forslag til grønning var
mere ambitiøst i miljømæssig forstand, men at ambitionerne blev sænket under behandlingen af
forslaget som led i lovgivningsprocessen. Desuden anfører Revisionsretten, at budgettet for grønning
ikke er baseret på et skøn over den økonomiske værdi af de forventede miljø- og klimamæssige fordele,
samt at den grønne betaling ikke var baseret på landbrugerens omkostning, hvorfor Revisionsretten
finder, at den dybest set fortsat kan betragtes som en indkomststøtteordning.
Revisionsretten bemærker endvidere, at grønning næppe vil have væsentlige fordele for miljøet og
klimaet, hvilket skyldes betydelig dødvægt som følge af overlapninger mellem grønning,
krydsoverensstemmelse, og den normale landbrugspraksis. Desuden er mange bedrifter undtaget
kravet om grønning.
Endelig nævner Revisionsretten, at den betydelige kompleksitet, som kendetegner grønning, ikke er
berettiget på grund af de sandsynlige resultater af politikken. Kompleksiteten skyldes delvist overlap
mellem grønning og andre miljøinstrumenter, herunder normerne for god landbrugs- og miljømæssig
stand (GLM). Endvidere er det Revisionsrettens vurdering, at medlemslandene anvender
fleksibiliteten i grønningsreglerne til at begrænse byrderne for landmændene og sig selv i stedet for at
maksimere den forventede miljø- og klimamæssige fordel.
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk