Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2017-4042
Doknr.
504629
Dato
13-02-2018
Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg har d. 25. august 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 1100 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besva-
res endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL).
Spørgsmål nr. 1100:
”Vil ministeren
kommentere UUI alm. del
–
bilag 234 og forholde sig til, om danske
kommuners afvisning af at folkeregistrere (og give CPR-nummer og sygesikringsbevis
til) ægtefæller til vandrende unionsborgere, før disse har modtaget et EU-opholdskort
fra statsforvaltningen, stemmer overens med de EU-regler,
Danmark er underlagt?”
Svar:
Jeg skal beklage den uacceptable lange svartid på spørgsmålet. Det skyldes, at det
har været nødvendigt at indhente bidrag fra en række ministerier. Jeg vil fremadrettet
bestræbe mig meget på at gøre det bedre.
1.
For så vidt angår registrering i Det Centrale Personregister (CPR) kan det oplyses,
at efter § 1 i lov om Det Centrale Personregister (CPR), jf. lovbekendtgørelse nr. 646
af 2. juni 2017 (CPR-loven), er formålet med loven bl.a., at CPR indeholder grundlæg-
gende personoplysninger om enhver, der har et personnummer, at enhver folkeregi-
streres på den adresse, hvor vedkommende bor og opholder sig, og at oplysningerne i
CPR på en hensigtsmæssig måde kan videregives til offentlige myndigheder og priva-
te med en berettiget interesse deri.
CPR-loven indeholder nærmere bestemmelser om kommunernes folkeregistrering
(bopælsregistrering) i CPR i forbindelse med tilflytning fra udlandet. Efter CPR-lovens
§ 17, stk. 1, er det en betingelse for registrering i CPR af tilflytning fra udlandet for
ikkenordiske statsborgere, at disse enten har opholdstilladelse eller -bevis efter ud-
lændingeloven eller forskrifter udstedt i medfør heraf eller har en bekræftelse fra den
relevante udlændingemyndighed på, at de efter udlændingelovgivningen er fritaget for
opholdstilladelse eller -bevis. En sådan dokumentation kan ske i form af forevisning af
et eventuelt EU-opholdskort.
I bilaget anføres, at en person gerne må arbejde og betale skat, men ikke kan åbne
bankkonto, få NemID eller få behandling ved sygdom. Hertil skal jeg oplyse, at
spørgsmålet om adgangen til ydelser ikke er reguleret i CPR-loven, men i lovgivnin-
gen i øvrigt.
2.
Spørgsmålet om adgang til sundhedsydelser hører under Sundheds- og Ældremini-
steriet. Jeg har derfor anmodet Sundheds- og Ældreministeriet om at bidrage til be-
svarelsen. Sundheds- og Ældreministeriet har oplyst således:
”Med baggrund i et indhentet svarbidrag fra Beskæftigelsesministeriet, der er ressort-
ansvarlig for reglerne om lovvalg i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.