Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 436
Offentligt
1861345_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 29. januar 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 381 (alm. del) til udlændinge- og integrationsministeren, som her-
med besvares.
Spørgsmål nr. 381:
Vil ministeren redegøre for, hvilke muligheder og hindringer der er for at en dansk
statsborger, der gennem en årrække har haft lovligt ophold i Sverige sammen
med en udenlandsk ægtefælle, kan få sin ægtefælle med til Danmark? Vil ministe-
ren oplyse, hvornår et sådant par vil blive omfattet af reglerne om fri bevægelig-
hed i Norden og i EU? Er der restriktioner på adgangen til at få CPR-nummer, hvis
man flytter fra Sverige til Danmark med en udenlandsk ægtefælle?
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har forstået spørgsmålet således, at det
relaterer sig til den situation, hvor en dansk statsborger vender tilbage til Dan-
mark efter at have benyttet retten til fri bevægelighed i medfør af EU-retten (den
såkaldte sekundære fri bevægelighed).
2.
Opholdsdirektivet regulerer efter sin ordlyd ikke retten til familiesammenføring
i forbindelse med anvendelsen af den sekundære frie bevægelighed. EU-
Domstolen har imidlertid i en række domme fastslået, at opholdsdirektivet skal
anvendes analogt med hensyn til betingelserne for en tredjelandsstatsborgers
afledte ret til familiesammenføring i unionsborgerens egen medlemsstat.
Det følger således af EU-Domstolens praksis, at en unionsborger, der vender tilba-
ge til sin egen medlemsstat efter at have haft reelt ophold i en anden EU-
medlemsstat, kan opnå familiesammenføring med sine familiemedlemmer
her-
under familiemedlemmer, der er tredjelandsstatsborgere
efter EU-reglerne.
Der er i en sådan situation ikke tale om en selvstændig opholdsret for familiemed-
lemmet, men derimod om en opholdsret, der er afledt af en unionsborgers udø-
velse af retten til fri bevægelighed.
Der er imidlertid ikke tale om en absolut ret. En tredjelandsstatsborger, der
kan
aflede en opholdsret af en unionsborger, der har gjort brug af den
sekundære
26. februar 2018
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 1904
362401
Side
1/3
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 436: Kopi af UUI alm. del - svar på spm. 381 om, hvilke muligheder og hindringer der er fro at en dansk statsborger, der gennem en årrække har haft lovligt ophold i Sverige sammen med en udenlandsk ægtefælle, kan få sin ægtefælle med til Danmark, fra udlændinge- og integrationsministeren
fri bevægelighed, vil således efter omstændighederne kunne nægtes opholdsret i
unionsborgerens hjemland under henvisning til
den offentlige orden, sikkerhed
eller sundhed.
Det bemærkes, at der i den forbindelse altid vil skulle foretages en
konkret vurdering.
3.
Dansk praksis om adgangen til familiesammenføring på grundlag af den sekun-
dære fri bevægelighed er baseret på EU-Domstolens praksis.
Der stilles bl.a. krav om, at den danske statsborger har udnyttet sin ret til fri be-
vægelighed i en anden EU-medlemsstat som arbejdstager, selvstændig erhvervs-
drivende, udstationeret, studerende, person med tilstrækkelige midler eller pen-
sionist mv.
Det er endvidere et krav, at den danske statsborger har haft etableret et reelt og
faktisk ophold i en anden EU-medlemsstat. Der skal således have været tale om en
reel og faktisk flytning og ikke blot et kortvarigt ophold for eksempel på et hotel-
værelse. I tilfælde, hvor der foreligger tvivl om, hvorvidt en dansk statsborger har
haft etableret et reelt og faktisk ophold i den anden EU-medlemsstat, kræves der
dokumentation herfor.
Det er også et krav, at den danske statsborger og familiemedlemmet har haft et
reelt samliv i den EU-medlemsstat, hvor den danske statsborger har udnyttet sin
ret til fri bevægelighed, og at familiemedlemmets ophold i EU-medlemsstaten
finder sted under den periode, hvor den danske statsborger benytter sin ret til fri
bevægelighed. Derimod kan der ikke stilles krav om, at familiemedlemmets op-
hold i EU-medlemsstaten har været lovligt.
4.
Spørgsmål om registrering i CPR og tildeling af personnummer henhører under
Økonomi- og Indenrigsministeriet. Udlændinge- og Integrationsministeriet har
derfor indhentet et bidrag fra Økonomi- og Indenrigsministeriet, der har oplyst
følgende:
”Efter
§ 1 i lov om Det Centrale Personregister (CPR), jf. lovbekendtgørelse nr. 646
af 2. juni 2017 (CPR-loven), er formålet med loven bl.a., at CPR indeholder grund-
læggende personoplysninger om enhver, der har et personnummer, at enhver fol-
keregistreres på den adresse, hvor vedkommende bor og opholder sig, og at oplys-
ningerne i CPR på en hensigtsmæssig måde kan videregives til offentlige myndighe-
der og private med en berettiget interesse deri.
CPR-loven indeholder nærmere bestemmelser om kommunernes folkeregistrering
(bopælsregistrering) i CPR i forbindelse med tilflytning fra udlandet. Efter CPR-
lovens § 16, stk. 1, kan der ske registrering i CPR af tilflytning fra udlandet, hvis op-
holdet her i landet skal vare over 3 måneder. Efter § 16, stk. 5, kan en kommunal-
bestyrelse kun registrere en tilflytning, hvis vedkommende har en bopæl eller et
fast opholdssted her i landet, jf. CPR-lovens § 6, stk. 1 og 2, og herudover opfylder
betingelserne i CPR-lovens § 17. Efter CPR-lovens § 17, stk. 1, er det en betingelse
for registrering i CPR af tilflytning fra udlandet for ikkenordiske statsborgere, at dis-
se enten har opholdstilladelse eller -bevis efter udlændingeloven eller forskrifter
udstedt i medfør heraf eller har en bekræftelse fra den relevante udlændingemyn-
dighed på, at de efter udlændingelovgivningen er fritaget for opholdstilladelse eller
-bevis.
Side
2/3
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 436: Kopi af UUI alm. del - svar på spm. 381 om, hvilke muligheder og hindringer der er fro at en dansk statsborger, der gennem en årrække har haft lovligt ophold i Sverige sammen med en udenlandsk ægtefælle, kan få sin ægtefælle med til Danmark, fra udlændinge- og integrationsministeren
Hvis en dansk statsborger flytter fra Sverige til Danmark med en udenlandsk ægte-
fælle, skal vedkommende således have en bopæl eller et fast opholdssted her i lan-
det for at blive bopælsregistreret i CPR, ligesom vedkommendes udenlandske æg-
tefælle for at blive bopælsregistreret i CPR skal have enten en opholdstilladelse el-
ler et opholdsbevis eller kunne fremvise dokumentation for vedkommendes frita-
gelse herfor.”
Inger Støjberg
/
Merete Milo
Side
3/3