Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 44
Offentligt
1803280_0001.png
Fra:
[email protected]
[mailto:[email protected]]
Sendt:
26. september 2017 14:28
Til:
REU | Retsudvalget <[email protected]>; Britt Bager <[email protected]>; Tilde Bork <[email protected]>; Trine
Bramsen <[email protected]>; Sofie Carsten Nielsen <[email protected]>; Henrik Dahl
<[email protected]>; Kaare Dybvad <[email protected]>; Christina Egelund <[email protected]>;
Susanne Eilersen <[email protected]>; Jakob Engel-Schmidt <[email protected]>; Dennis
Flydtkjær <[email protected]>; Preben Bang Henriksen <[email protected]>; Carl Holst
<[email protected]>; Michael Aastrup Jensen <[email protected]>; Mogens Jensen
<[email protected]>; Jan E. Jørgensen <[email protected]>; Naser Khader <[email protected]>; Simon
Kollerup <[email protected]>; Aaja Chemnitz Larsen <[email protected]>; Rune Lund
<[email protected]>; Carolina Magdalene Maier <[email protected]>; Lisbeth Bech Poulsen
<[email protected]>; Rasmus Prehn <[email protected]>; Lars Aslan Rasmussen
<[email protected]>; Amalie Gierahn Nielsen <[email protected]>; Hans Kristian Skibby
<[email protected]>; Søren Søndergaard (EL) <[email protected]>; Zenia Stampe
<[email protected]>
Emne:
Den Europæiske Revisionsrets særberetning om vurdering af sagsbehandlingen i Den Europæiske
Unions Domstol
Kære forketingsmedlem
Det glæder os at kunne meddele, at Den Europæiske Revisionsret netop har offentliggjort
særberetningen
"Performancevurdering af sagsbehandlingen i Den Europæiske Unions Domstol"
(nr. 14/2017), som er udarbejdet under ledelse af Kevin Cardiff, medlem af Revisionsretten.
Den Europæiske Unions Domstol har taget vigtige skridt til at forbedre sin sagsbehandling i de
seneste år, men der kan ske yderligere forbedringer.
Den Europæiske Unions Domstol består af to instanser: Domstolen og Retten. Domstolen har 28
dommere, som bistås af 11 generaladvokater. På nuværende tidspunkt har Retten 45 dommere, og
antallet skal stige til 56 i 2019. EU-budgettets samlede udgifter til EU-Domstolen beløber sig til ca.
400 millioner euro i 2017.
På grundlag af deres mandat til at undersøge EU-institutionernes resultater vurderede revisorerne,
om EU-Domstolens procedurer sikrede en produktiv sagsbehandling, og navnlig om der var
mulighed for at afslutte sagerne hurtigere. Revisorerne måtte foretage deres vurdering uden adgang
til visse oplysninger, som EU-Domstolen mente var omfattet af hemmeligheden omkring
voteringsprocessen.
Ifølge revisorerne har EU-Domstolen truffet betydelige organisatoriske og proceduremæssige
foranstaltninger for at forbedre sin sagsbehandling og rapportering. Den har fastsat vejledende
tidsrammer for vigtige faser i sagernes livscyklus og udviklet progressive overvågningsværktøjer og
-rapporter for at sætte mere fokus på rettidighed. Disse foranstaltninger har bidraget til at reducere
den tid, det i gennemsnit tager at træffe retsafgørelser i både Domstolen og Retten. Revisorerne
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 44: Kopi af REU alm. del - bilag 9: Henvendelse af 3/10-17 om Den Europæiske Revisionsrets særberetning om vurdering af sagsbehandlingen i Den Europæiske Unions Domstol
1803280_0002.png
konstaterede også, at der ved udgangen af 2016 var sket væsentlige fremskridt med hensyn til at
mindske den betydelige ophobning af sager i Retten. Dette var opnået før effekten af den reform af
Retten, der vil øge antallet af dommere betragteligt.
Den nuværende sagsbehandlingstilgang er imidlertid ikke baseret på individuelt tilpassede
tidsrammer fastsat under hensyntagen til sagernes kompleksitet, arbejdsbyrden, de nødvendige
ressourcer og det disponible personale. For nærværende fungerer de vejledende tidsrammer for
bestemte typer sager kun som overordnede mål, der skal overholdes i gennemsnit. Denne tilgang
har uden tvivl medført forbedringer, men den tid, det i gennemsnit tager at afslutte bestemte typer
sager eller procedurer, har ingen sammenhæng med, hvad der er en rimelig sagsbehandlingstid i de
individuelle sager.
Hertil kommer, at IT-systemerne er komplekse og bygger på en aldrende central database, som i
tidens løb er blevet udbygget med et stort antal undersystemer, så der ikke findes et integreret
system til at understøtte sagsbehandlingen. EU-Domstolens langsigtede mål er at udvikle en mere
integreret IT-tilgang for at forbedre produktiviteten.
Revisorerne bemærkede også, at EU-Domstolen allerede havde overvejet at foretage en cost-
benefit-analyse vedrørende anvendelsen af andre sprog end fransk som voteringssprog i Retten. En
sådan analyse vil kunne bidrage til en vurdering af situationen og levere oplysninger, der kan tjene
som grundlag for en eventuel beslutning herom.
"EU-Domstolens afgørelser har store konsekvenser for enkeltpersoner, virksomheder,
medlemsstater og EU som helhed. Hvis EU-Domstolen ikke træffer afgørelse inden for en rimelig
frist, kan det medføre store omkostninger for de involverede,"
siger Kevin Cardiff, det medlem af
Revisionsretten, der er ansvarligt for vurderingen.
Han forklarer endvidere, at
"EU-Domstolen bør
overveje at gå over til en mere aktiv og individuel sagsbehandling og performancemåling. Dette kan
give oplysninger, der kan understøtte beslutningstagningen og udnyttes til at opnå yderligere
produktivitetsgevinster samt styrke EU-Domstolens ansvarlighed gennem en mere detaljeret
performancerapportering. Det glæder mig, at EU-Domstolen allerede har vedtaget at træffe
foranstaltninger på baggrund af vores konstateringer. "
Du kan finde særberetningen og pressemeddelelsen, som foreligger på 23 EU-sprog, ved at klikke
her.
Du er velkommen til at kontakte os for yderligere oplysninger om Revisionsrettens arbejde eller til
at besøge vores websted
eca.europa.eu.
Med venlig hilsen
________________________
Den Europæiske Revisionsret
Direktoratet under Formandens Kontor
Kommunikation og institutionelle forbindelser
[email protected]
eca.europa.eu