Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 458
Offentligt
1865485_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
1. marts 2018
Revideret svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 19 (Alm. del) af
11. oktober 2017
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for effekten på BNP, hvis Danmark lukker af for arbejds-
kraft fra hele EU i morgen? Ministeren bedes samtidig opgøre, hvor mange of-
fentligt ansatte man potentielt ville skulle fyre, hvis den strukturelle saldo skulle
være uforandret
herunder hvor mange af følgende faggrupper, man potentielt
ville skulle fyre:
- SOSU-assistenter
- Sygeplejersker
- Folkeskolelærere
- Politibetjente.
Svar
I det tidligere fremsendte svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 19 (Alm. del) af
11. oktober 2017 er virkningen på den offentlige saldo, som følge af stop for ind-
vandring af arbejdskraft fra EU-lande, ved en teknisk fejl blevet beregnet forkert.
Der er på den baggrund udarbejdet et revideret svar. Virkningen på den offentlige
saldo i den reviderede ADAM-beregning flugter med resultaterne i Finansministe-
riets analyse af indvandreres nettobidrag til de offentlige finanser, februar 2018.
Arbejdskraftens frie bevægelighed er en af grundpillerne i det indre marked og det
europæiske samarbejde, som bidrager til øgede muligheder og økonomiske gevin-
ster for både den enkelte, for virksomheder og for samfundsøkonomien. For
dansk økonomi er deltagelse i det indre marked af stor betydning, og Danmark
har i betydelig grad tiltrukket europæisk arbejdskraft, som isoleret set yder et posi-
tivt bidrag til de offentlige finanser,
jf. Økonomisk analyse: Indvandreres nettobidrag til de
offentlige finanser i 2015, februar 2018.
Udenlandsk arbejdskraft understøtter beskæftigelsesfremgangen under det igang-
værende økonomiske opsving og bidrager til, at virksomhederne kan rekruttere
den nødvendige arbejdskraft. Med et tiltagende pres på arbejdsmarkedet og sti-
gende efterspørgsel efter kvalificeret arbejdskraft er muligheden for også fremad-
rettet at kunne rekruttere europæisk arbejdskraft af stor betydning.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 458: Kopi af FIU alm. del - revideret svar på spm. 19 om at redegøre for effekten på BNP, hvis Danmark lukker af for arbejdskraft fra hele EU i morgen, fra finansministeren
1865485_0002.png
Side 2 af 4
I 2. kvartal 2017 var der godt 200.000 indvandrere fra EU28 bosat i Danmark,
hvoraf godt 105.000 var beskæftigede lønmodtagere, svarende til knap 4 pct. af
den samlede lønmodtagerbeskæftigelse i Danmark. Hertil kommer omkring
55.000 grænsearbejdere, som er beskæftiget i Danmark, men bosat i udlandet,
herunder i Sverige og Tyskland,
jf. Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 18 (Alm. del).
I nedenstående beregninger er det forudsat, at et stop for tilgang af arbejdskraft
fra hele EU også omfatter personer fra EØS-landene Norge og Island samt græn-
searbejdere
1
.
Hvis Danmark fra 2018 rent hypotetisk lukker af for tilgangen af arbejdskraft fra
hele EU vil beskæftigelsen allerede i 2018 strukturelt blive reduceret med ca.
64.000 personer og i 2025 med ca. 131.000 personer. Det bratte fald i den struktu-
relle beskæftigelse i 2018 afspejler, at et umiddelbart stop for grænsearbejdere i sig
selv vil indebære et fald i beskæftigelsen på omkring 55.000 personer.
Den lavere beskæftigelse skønnes at reducere BNP med knap 50 mia. kr. i 2018
(2¼ pct.) stigende til 110 mia. kr. i 2025 (4�½ pct.),
jf. tabel 1.
Tabel 1
Demografiske og økonomiske ændringer ved at lukke af for europæisk arbejdskraft
2018
1.000 personer
Befolkning
-
Heraf 15-64 år
Beskæftigelse
- Heraf grænsearbejdere
-13
-13
-64
-56
-38
-35
-77
-56
-59
-54
-89
-56
-133
-114
-131
-57
2019
2020
2025
BNP-virkning i mia. kr.,
2018-priser
-50
-60
-69
-110
Anm.: Ændringen er beregnet i forhold til
Opdateret 2025-forløb, august 2017.
Kilde: DREAM og egne beregninger.
På kort sigt vil et stop for europæisk arbejdskraft således medføre en kraftig re-
duktion af arbejdsudbuddet, som isoleret set vil øge presset på arbejdsmarkedet.
På langt sigt vil efterspørgslen efter arbejdskraft tilpasse sig det lavere strukturelle
arbejdsudbud med en lavere samlet beskæftigelse og BNP-niveau til følge.
Et stop for europæisk arbejdskraft medfører en betydelig forværring af de
offentlige finanser og den finanspolitiske holdbarhed. Den offentlige saldo
svækkes med ca. 0,9 pct.-point af BNP i 2025 og 1,8 pct.-point af BNP i 2040,
jf.
tabel 2.
Heri er indregnet en forbedring af de offentlige finanser som følge af et
lavere demografisk træk, der reducerer de offentlige udgifter til uddannelse, sund-
1
En mindre del af grænsearbejderne er danske statsborgere, som arbejder i Danmark, men er bosat i fx Sverige eller Tysk-
land. Det er der ikke tager højde for i beregningerne.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 458: Kopi af FIU alm. del - revideret svar på spm. 19 om at redegøre for effekten på BNP, hvis Danmark lukker af for arbejdskraft fra hele EU i morgen, fra finansministeren
1865485_0003.png
Side 3 af 4
hed, pasning m.m. Den lavere indvandring betyder, at befolkningen reduceres
med ca. 13.000 personer i 2018 og 133.000 personer i 2025. I 2025 vil det demo-
grafiske træk på de offentlige serviceydelser være reduceret med ca. 0,4 pct.-point
af BNP,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Betydning for de offentlige finanser ved at lukke af for europæisk arbejdskraft
2020
I pct. af BNP
Svækkelse af den offentlige saldo
- heraf nedjustering af det demografiske
træk
-0,7
-0,2
-0,9
-0,4
-1,8
-0,9
2025
2040
Holdbarheds-
indikator
Anm.: Ændringen er beregnet i forhold til
Opdateret 2025-forløb, august 2017.
Det lavere demografiske træk reducerer
de offentlige forbrugsudgifter og er inddregnet i svækkelsen af den offentlige saldo.
Kilde: DREAM og egne beregninger.
Holdbarhedsindikatoren svækkes samlet set med ¾ pct.-point af BNP,
jf. tabel 2.
Som følge af det kraftige fald i beskæftigelsen forværres de offentlige finanser på
længere sigt, så budgetloven uden modgående tiltag overskrides i hele
fremskrivningsperioden,
jf figur 1.
Figur 1
Strukturel offentlig saldo
Pct. af BNP
2
1
0
-1
-2
-3
-4
2015
2020
2025
2030
2035
2040
2045
2050
2055
2060
Budgetlovens underskudsgrænse
Pct. af BNP
2
1
0
-1
-2
-3
-4
Opdateret 2025-forløb, august 2017
Ingen indvadring og arbejdskraft fra EU
Kilde: Egne beregninger
Beregningen er baseret på en befolkningsprognose udarbejdet af DREAM, hvor
indvandringen fra vestlige lande er reduceret med ca. 87 pct. fra 2018 og frem,
svarende til EU28-landenes andel af den samlede indvandring fra vestlige lande
2
.
For bestanden af indvandrere i 2017 fastholdes uændrede antagelser om genud-
vandring og dødelighed. Den samlede reduktion i befolkningen afspejler dermed
fravær af ny indvandring (og deres efterkommere).
2
Baseret på indvandrede personer fra EU28 (inklusiv Norge og Island) uden dansk statsborgerskab i perioden 2010-2016.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 458: Kopi af FIU alm. del - revideret svar på spm. 19 om at redegøre for effekten på BNP, hvis Danmark lukker af for arbejdskraft fra hele EU i morgen, fra finansministeren
Side 4 af 4
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister