Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 466
Offentligt
1865729_0001.png
Den 8. marts 2018
MFVM 465
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af an-
vendelsen af chromtrioxid som katalysator i industriel kemikalieproduktion i
henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH) (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af stof-
fet chromtrioxid som katalysator i industriel kemikalieproduktion i henhold til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitesag). Forslaget giver den tyske virksom-
hed Clariant Produkte (Deutschland) GmbH tilladelse til efter optag på godkendelseslisten, bilag XIV
i REACH, fortsat at markedsføre stoffet til brug på virksomheden Borealis i en periode på 12 år fra
”solnedgangsdatoen” den 21. september 2017. Forslaget forventes sat
til afstemning i REACH-
komiteen den 19. - 20. marts 2018. Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekven-
ser. Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark. Sagen forventes ikke at
have økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej heller statsfinansielle kon-
sekvenser. Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de
tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. I den
konkrete sag drejer det sig om en specifik anvendelse af stoffet, hvor der ikke findes alternativer.
Ansøgeren har desuden demonstreret, at de foreslåede risikohåndteringsforanstaltninger er til-
strækkelige til at sikre arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet, og den beregnede mak-
simale koncentration i arbejdsmiljøet er ikke højere end Arbejdstilsynets grænseværdi. Regeringen
agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har den 23. februar 2018 fremsendt forslag til gennemførelsesretsakt til mulig afstem-
ning på REACH-komiteens møde den 19. - 20. marts 2018. Kommissionen vil herefter i henhold til
REACH træffe en forvaltningsafgørelse vedrørende ansøgningen fra virksomheden Clariant Produkte
(Deutschland) GmbH om godkendelse til fortsat at markedsføre chromtrioxid til anvendelse på virk-
somheden Borealis i Belgien.
Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8. Afstemning skal herefter ske i hen-
hold til artikel 133, stk. 3, i REACH-forordningen, som henviser til forskriftproceduren i artikel 5 i
Rådets afgørelse 1999/468/EF. Forskriftproceduren er nu erstattet af undersøgelsesproceduren i hen-
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 466: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid som katalysator i industriel kemikalieproduktion
1865729_0002.png
hold til artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 182/11, jf. dennes artikel 13, stk. 1, litra
c).
Ved kvalificeret flertal i komitéen vedtager Kommissionen forslaget. Hvor der hverken er kvalificeret
flertal for eller imod i komitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget, idet basisretsakten anses
for at bestemme, at forslaget ikke kan vedtages, når der hverken er kvalificeret flertal for eller imod.
Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslaget for en appelkomité inden for 1 måned eller
at forelægge et revideret forslag for komitéen inden for 2 måneder. Det samme gælder, hvor der er
kvalificeret flertal imod i komitéen, og hvor Kommissionen vurderer, at foranstaltningerne er nødven-
dige. I appelkomitéen kan Kommissionen vedtage forslaget i tilfælde af kvalificeret flertal for, samt
hvor der hverken er kvalificeret flertal for eller imod forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-komiteen den 19. - 20. marts 2018.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig
med at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret,
og at disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er
økonomisk og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter allerede ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten. Her starter en del virksomheder arbejdet med at skifte til bedre alternativer. Udfas-
ningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer,
der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste ende skal
de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om
og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de socioøko-
nomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV opregner de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan mar-
kedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (dvs. den dato, hvor anvendelse skal
ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godkendelse af
fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og
komme med en vurdering af, om der findes egnede alternativer (substitutionsmuligheder).
Forslaget til gennemførelsesretsakten vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgning fra virksomheden Clariant Produkte (Deutschland) GmbH fra
Tyskland om fortsat markedsføring af op til 3 tons om året af chromtrioxid:
1.
Til anvendelse som katalysator i industriel produktion af propen fra propan (naturgas). Propen
bruges som udgangsstof i produktionen af en lang række kemikalier og plastformer.
Clariant Produkte (Deutschland) GmbH fremsendte den 21. marts 2016 ansøgning om godkendelse af
chromtrioxid til markedsføring til ovennævnte anvendelse på virksomheden Borealis i Belgien. Ansøg-
ningen har i henhold til procedurerne i REACH-forordningen været behandlet af det Europæiske Ke-
mikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk vurdering, SEAC,
som den 1. juni 2017 har afgivet følgende udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
2
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 466: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid som katalysator i industriel kemikalieproduktion
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er passende og effektive i forhold til at
begrænse risikoen for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet.
o
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er økonomisk gennemførlige for brugeren af stoffet. SEAC har desuden
konkluderet, at ansøgeren har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for
menneskers sundhed eller miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet.
På grundlag af analysen af alternativer mv., som ansøgeren har udarbejdet, anbefaler Kommissionen,
at der gives en godkendelse med en frist for fornyet vurdering på 12 år fra solnedgangsdatoen frem til
den 21. september 2029 for de beskrevne anvendelser under forudsætning af anvendelse af de risiko-
håndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som ansøgeren har beskrevet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget til gennemførelsesretsakten er at udmønte EU forvaltningsbeføjelser i alle-
rede gældende fællesskabsregulering, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til godkendelsen er ikke relevant i forhold til dansk lovgivning, da den kun
vedrører anvendelse uden for Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser. Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, da stoffet ikke
genfindes i færdige produkter.
I det konkrete tilfælde drejer det sig om en konkret virksomheds specifikke anvendelse af stoffet som
katalysator til produktion af propen fra propan i en årlig mængde på max. 3 tons, hvor det er doku-
menteret, at der ikke findes alternativer for brugeren, som er økonomiske gennemførlige. På baggrund
af ansøgningen har Kemikalieagenturets risikovurderingskomité, RAC, konkluderet, at de beskrevne
risikohåndteringsforanstaltninger er tilstrækkelige og effektive til begrænsning af risici for arbejdsta-
gere og den generelle befolkning via miljøet. Kemikalieagenturets socioøkonomiske komité, SEAC, har
desuden konkluderet, at de socioøkonomiske fordele opvejer risici for arbejdstagere. SEAC har på bag-
grund af ansøgerens oplysninger om analyser og forskning vedrørende alternativer foreslået, at god-
kendelsen gives for en periode på 12 år, hvilket Kommissionen har fulgt. Der tages udgangspunkt i, at
ansøgeren og downstream-brugeren skal overholde de generelle krav i REACH om kontrol af risici for
mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav. Herudover er den beregnede maksima-
le koncentration i luften i arbejdsmiljøet (kortvarigt op til 0,006 µg/m
3
) væsentligt lavere end Arbejds-
tilsynets grænseværdi for arbejdsmiljøet (som er 5 µg/m
3
målt som Cr(VI), der er den toksiske kompo-
nent chromtrioxid).
3
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 466: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid som katalysator i industriel kemikalieproduktion
1865729_0004.png
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU-Miljøspecialudvalget.
Det Økologiske Råd finder normalt, at 12 år er for lang tid, til at det giver et incitament til at udvikle
alternativer. Men i dette tilfælde skønner Det Økologiske Råd, at det bliver vanskeligt at finde et egnet
alternativ. Samtidig anføres, at der er tale om et fast stof uden damptryk, som er nemmere at håndtere
sikkert end væsker i arbejdsmiljøet. Videre anføres, at hvis risikohåndteringsforanstaltningerne og
anvendelsesforholdene som beskrevet er passende og effektive i forhold til at begrænse risikoen for
arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet, og at der sker den fornødne kontrol med disse
og i lyset af at den ansøgte mængde er forholdsvis lille og holdes indenfor på én virksomhed - så kan
Det Økologiske Råd acceptere den lange frist for fornyet vurdering på 12 år.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være et kvalificeret flertal af medlemsstater, som vil stemme for forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anvendel-
se være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje even-
tuelle risici for mennesker og miljø. I den konkrete sag drejer det sig om en specifik anvendelse af stof-
fet, hvor der ikke findes alternativer. Ansøgeren har desuden demonstreret, at de foreslåede risiko-
håndteringsforanstaltninger er tilstrækkelige til at sikre arbejdstagere og den generelle befolkning via
miljøet, og den beregnede maksimale koncentration i arbejdsmiljøet er ikke højere end Arbejdstilsy-
nets grænseværdi. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4