Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 477
Offentligt
1866666_0001.png
Den 12. marts 2018
MFVM 477
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til gennemførselsretsakt, der autoriserer fravigelse af visse betingel-
ser knyttet til den grønne betaling for ansøgningsåret 2018 i Danmark, Estland,
Letland, Litauen og Finland (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen forventes at fremsætte forslag til gennemførselsretsakt, der autoriserer fravigelse af
visse betingelser knyttet til den grønne betaling for ansøgningsåret 2018 i Danmark, Estland, Let-
land, Litauen og Finland (komitesag). Ifølge det forventede forslag lempes visse betingelser knyttet
til den grønne betaling. Kravet til afgrødediversificering i 2018 for bedrifter med et omdriftsareal på
mellem 10 og 30 hektar ændres fra 2 afgrøder til 1 afgrøde og for bedrifter med et omdriftsareal på
mellem 30 og 150 hektar ændres fra 3 afgrøder til 2 afgrøder. Lempelsen vil kunne anvendes af
landbrugere, hvis bedrift placeres i områder, der er udpeget som påvirket af kraftig nedbør og over-
svømmelser mellem august og oktober 2017. I disse områder vil lempelsen kunne anvendes af land-
brugere, hvis mindst 30 % af bedriftens areal tilsået med vinterafgrøder er mislykkedes eller en til-
svarende andel ikke har været muligt at etablere som følge af kraftig nedbør og oversvømmelser i
perioden august og oktober 2017. En vedtagelse af et muligt kommende forslag vurderes ikke at have
indflydelse på beskyttelsesniveauet i Danmark og EU. Forslaget forventes sat til afstemning på det
fælles møde i komitéen for Direkte Betalinger og landdistriktskomiteen den 20. marts 2018. Regerin-
gen agter at støtte forslaget.
Baggrund
Forslaget forventes fremsat med hjemmel i artikel 69, stk. 1 i Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning (EU) nr. 1307/2013 om fastlæggelse af regler for direkte betalinger til landbrugere under støtte-
ordningen inden for rammerne af den fælles landbrugspolitik.
Forslag fremsat med denne hjemmel behandles i undersøgelsesprocedure i komitéen for Direkte Beta-
linger. Afgiver komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget.
Afgiver komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget,
idet Kommissionen inden for to måneder kan forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en
måned kan forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret
flertal, kan Kommissionen vedtage forslaget/inden for to måneder forelægge komitéen et ændret for-
slag eller inden for en måned forelægge forslaget for appeludvalget.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 477: Notat om komitésag om lempelse af visse betingelser knyttet til den grønne betaling
1866666_0002.png
Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen
ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager
Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan
Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning på det fælles møde i komitéen for Direkte Betalinger og landdi-
striktskomiteen den 20. marts 2018.
Formål og indhold
Forslaget ventes fremsat med hjemmel i artikel 69, stk. 1 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) nr. 1307/2013 om fastlæggelse af regler for direkte betalinger til landbrugere under støtteordnin-
gen inden for rammerne af den fælles landbrugspolitik, hvorefter Kommissionen kan vedtage gennem-
førelsesretsakter vedrørende foranstaltninger, der er nødvendige og begrundede i akutte situationer.
Sådanne gennemførelsesretsakter kan kun fravige bestemmelserne i forordningen i et omfang og tids-
rum, der er strengt nødvendigt.
Ifølge det forventede forslag lempes visse betingelser knyttet til den grønne betaling. Kravet til afgrø-
dediversificering i 2018 vil lempes for bedrifter med et omdriftsareal på mellem 10 og 30 hektar fra 2
afgrøder til 1 afgrøde og for bedrifter med et omdriftsareal på mellem 30 og 150 hektar fra 3 afgrøder
til 2 afgrøder. Lempelsen vil kunne anvendes af landbrugere, hvis bedrift er placeret i områder, der af
medlemsstaten er udpeget som påvirket af kraftig nedbør og oversvømmelser mellem august og okto-
ber 2017. I disse områder vil lempelsen kunne anvendes af landbrugere, hvor mindst 30 % af bedrif-
tens areal tilsået med vinterafgrøder er mislykket eller en tilsvarende andel ikke har været muligt at
etablere som følge af kraftig nedbør og oversvømmelser i perioden august og oktober 2017.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
Regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Konsekvenser
Gennemførelse i Danmark af det forventede forslag vil indebære udstedelse af en bekendtgørelse, som
fastlægger de nærmere betingelser i Danmark for anvendelsen af ordningen, herunder udpeger hvilke
områder i Danmark, der var ramt af kraftig nedbør og oversvømmelser i perioden august og oktober
2017. Forslaget forventes at medføre administrative lettelser for de berørte landmænd, selvom der vil
være administrative konsekvenser i forhold til ansøgning og kontrol.
Forslaget ventes ikke at medføre økonomiske konsekvenser eller betydning for beskyttelsesniveauet.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i § 2-udvalget (landbrug), hvor der er indkommet følgende bemærk-
ninger:
Landbrug & Fødevarer bemærker, at det er helt tydeligt, at det meget våde efterår har givet mange
udfordringer med etablering af vinterafgrøder i efteråret 2017. Landbrug & Fødevarer har tidligere
henvendt sig til Miljø- og Fødevareministeriet og til Kommissionen om denne problemstilling. Det vil
blandt andet give problemer for mange landmænd med at opfylde kravet om afgrødevariation i 2018.
2
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 477: Notat om komitésag om lempelse af visse betingelser knyttet til den grønne betaling
Landbrug & Fødevarer mener derfor, at det er meget positivt, at Danmark nu er blevet omfattet af
Kommissionens forslag til gennemførselsretsakt på dette område. I forhold til den konkrete udform-
ning af forslaget bemærker Landbrug & Fødevarer, at der både vil være små og store bedrifter, der står
med store udfordringer i forhold til at opfylde kravet om afgrødevariation. Derfor foreslår Landbrug &
Fødevarer, at maksimumsgrænsen på 150 hektar fjernes. Alt efter bedrifternes beliggenhed kan der
også være store bedrifter, som kun vil have mulighed for at etablere én afgrøde, hvis et stort driftsøko-
nomisk tab skal undgås.
Sidst men ikke mindst er det ifølge Landbrug & Fødevarer vigtigt med en hurtig vedtagelse af ordnin-
gen og en meget hurtig og enkel implementering. Man befinder sig allerede på nuværende tidspunkt
midt i dette års ansøgningsrunde, hvor der skal tages stilling til dette års opfyldelse af kravet om af-
grødevariation. Derudover er foråret lige på trapperne, og forårssåningen skal meget snart til at starte.
Det vil i den forbindelse også være mest enkelt, hvis alle landmænd i Danmark får mulighed for at
anvende ordningen på lige vilkår, så en regionalisering af ordningen undgås.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at de andre medlemsstater vil støtte forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen agter at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Der er tidligere den 9. januar 2018 oversendt grundnotat til Folketingets Europaudvalg om forslag til
gennemførselsretsakt om nødforanstaltninger i form af støtte til landmænd som følge af oversvømmel-
ser i visse dele af Litauen, Letland, Estland og Finland.
3