Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 478
Offentligt
1866710_0001.png
Den 12. marts 2018
MFVM 472
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til delegeret retsakt om ændring med henblik på til-
pasning til den tekniske udvikling af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2011/65/EU (RoHS-direktivet) vedrørende en undtagelse for visse elek-
triske og elektroniske komponenter, der indeholder bly i glas og keramik (dele-
geret retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har den 27. februar 2018 fremlagt forslag til en delegeret retsakt om ændring med
henblik på tilpasning til den tekniske udvikling af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets direk-
tiv 2011/65/EU. Forslaget indebærer, at undtagelsen om visse elektriske og elektroniske komponen-
ter, der indeholder bly i glas og keramik forlænges i en tidsbegrænset periode. Den delegerede rets-
akt vurderes generelt at have en neutral påvirkning af beskyttelsesniveauet i Danmark. Forslaget
vurderes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske, erhvervsøkonomiske eller erhvervsadmini-
strative konsekvenser. Der er tale om en midlertidig specifik anvendelse af bly, som har en samlet
neutral miljøvirkning. Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den
delegerede retsakt, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Baggrund
Kommissionen har den 27. februar 2018 fremsendt forslag om tilpasning til den tekniske udvikling af
bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/65/EU om begrænsning af anvendelsen af
visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr (RoHS-direktivet). Forslaget er modtaget i Rådsse-
kretariatet den 27. februar 2018.
Forslaget er vedtaget af Kommissionen med hjemmel i RoHS-direktivets artikel 5, stk.1, litra a, som en
delegeret retsakt. Artikel 5 indeholder bestemmelser om tilpasning af direktivets bilag III og IV til den
videnskabelige og tekniske udvikling.
Den delegerede retsakt er udstedt i henhold til TEUF artikel 290 og kan kun træde i kraft, såfremt
Europa-Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse indenfor en frist på to måneder, i dette tilfælde
indtil 27. april 2018. Fristen for indsigelse kan forlænges med 2 måneder efter anmodning fra enten
Europa-Parlamentet eller Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med absolut
flertal. Rådet træffer beslutning om indsigelse med kvalificeret flertal.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 478: Delegeret retsakt om en undtagelse for visse elektriske og elektroniske komponenter, der indeholder bly i glas og keramik (RoHS-direktivet)
Formandskabet har anmodet om eventuelle indsigelser fra medlemsstaterne senest den 20. marts
2018.
Formål og indhold
RoHS-direktivet giver aktører og virksomheder mulighed for at ansøge om undtagelse fra de begræns-
ninger, som et stof er underlagt under direktivet. Direktivets bilag III og IV indeholder en optegnelse
over de materialer og komponenter i elektrisk og elektronisk udstyr, til specifikke anvendelser, som er
fritaget fra begrænsning i henhold til direktivet.
For at en undtagelse ifølge direktivets artikel 5, stk. 1, litra a) kan optages på bilag III og IV skal det
fastslås, at en optagelse ikke svækker den miljø- og sundhedsbeskyttelse, der ydes efter forordning
(EF) nr. 1907/2006 (REACH), og en af følgende betingelser skal være opfyldt:
- Det er ikke teknisk eller videnskabeligt muligt i praksis at eliminere eller substituere dem ved
hjælp af ændringer af udformningen eller materialer og komponenter, der ikke kræver anvendelse
af materialer eller stoffer på listen i bilag II;
- Alternativernes pålidelighed er ikke sikret;
- Den samlede negative miljø-, sundheds-, og forbrugerbeskyttelsesmæssige indvirkning som følge
af substitutionen er større end de samlede miljø-, sundheds- og forbrugerbeskyttelsesmæssige
fordele herved.
Med forslaget gives en fem-årig undtagelse til anvendelse af bly i elektriske og elektroniske
komponenter, der indeholder bly i glas og anden keramik, dog ikke dielektrisk keramik i
kondensatorer, da der ikke findes egnede bly-fri alternativer, hvorfor substituion ikke er videnskabelig
eller teknisk mulig.
Der findes p.t. en undtagelse, som skulle have udløbet den 21. juli 2016, men dersom der er blevet
indsendt en ansøgning, om fornyelse af undtagelsen efter proceduren i RoHS-direktivet, fortsætter
undtagelsen med at være gyldig, indtil Kommissionen træffer afgørelse om ansøgningen om fornyelse.
Med dette forslag træffer Kommissionen afgørelse om at forlænge undtagelsen i fem år, og dermed
forslag om at undtagelsen skal udløbe den 21. juli 2021
fem år fra den oprindelige udløbsdato. Dette
gælder for produkttyper omfattet af kategori 1-7 og 10 (for eksempel store og små
husholdningsapparater, legetøj og fritid- og sportsudstyr, it- og teleudstyr).
Samtidig skrives de udløbsdatoer ind, som gælder for den eksisterende undtagelse for elektrisk og
elektronisk udstyr, som er blevet omfattet af reglerne i RoHS på et senere tidspunkt, hvilket er
tilfældet for kategori 8 (medicinsk udstyr, herunder medicinsk udstyr til in vitro diagnostik), 9
(overvågnings-
og
reguleringsinstrumenter,
herunder
industrielle
overvågnings-
og
reguleringsinstrumenter) og 11 (andet udstyr, som ikke tidligere har været omfattet af RoHS-reglerne).
Undtagelsen udløber syv år fra det tidspunkt produktkategorierne 8 og 9 blev omfattet af RoHS, og
fem år fra produktkategori 11 bliver omfattet.
Det betyder, at de nævnte kategorier, som har følgende udløbsdatoer, nu vil fremgå direkte af
undtagelsen:
- Kategori 8 og 9 (dog ikke medicinsk udstyr til in vitro diagnostik og industrielle overvågnings- og
reguleringsinstrumenter): Undtagelsen udløber den 21. juli 2021.
- Kategori 8 (medicinsk udstyr til in vitro diagnostik): Undtagelsen udløber den 21. juli 2023.
- Kategori 9 (industrielle overvågnings- og reguleringsinstrumenter): Undtagelsen udløber den 21.
juli 2024.
- Kategori 11 (andet udstyr): Undtagelsen udløber den 21. juli 2024.
2
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 478: Delegeret retsakt om en undtagelse for visse elektriske og elektroniske komponenter, der indeholder bly i glas og keramik (RoHS-direktivet)
1866710_0003.png
Undtagelsen opfylder betingelserne for at kunne optages på bilag III, da det vurderes, at den ikke
svækker den miljø- og sundhedsbeskyttelse, der ydes efter forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) og
da kravet i artikel 5, stk. 1, litra a), anden pind, vurderes at være opfyldt for den specifikke anvendelse,
da der ikke findes egnede alternativer, og da det er vurderingen, at det ikke er sandsynligt, at der vil
komme egnede alternativer inden for den periode, hvor undtagelsen løber.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt og kan gøre indsigelse mod den indtil den
27. april 2018, hvorefter denne frist kan forlænges med yderligere to måneder. Regeringen er ikke
bekendt med, at Europa-Parlamentet har udtalt sig om sagen på nuværende tidspunkt.
Nærhedsprincippet
Da der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt, hvor formålet vedrø-
rer realiseringen af det indre marked, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
Gældende dansk ret
RoHS-direktivet er implementeret i dansk ret ved bekendtgørelse om begrænsning af import og salg
samt fremstilling til eksport inden for EU af elektrisk og elektronisk udstyr, der indeholder visse farlige
stoffer (RoHS-bekendtgørelsen).
Konsekvenser
Forslaget er et delegeret direktiv og skal derfor indarbejdes i dansk ret i RoHS-bekendtgørelsen, så
undtagelsen fremgår heraf.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes endvidere ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser eller nævne-
værdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
En vedtagelse af forslaget skønnes at medføre et uændret beskyttelsesniveau i Danmark og EU, da der
er tale om en forlængelse af en eksisterende undtagelse. Den undtagelse, der fornyes, har været tilladt
indtil nu og tillades nu fortsat. Dermed har det reelle forbud for disse anvendelser omfattet af undta-
gelsen ikke været gældende.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU-Miljøspecialudvalget.
Det Økologiske Råd anbefaler, at der er særlig fokus på udfasning af komponenter med indhold af bly
som anvendes i kategori 1-7 og 10, som blandt andet omfatter store og små husholdningsapparater,
legetøj og fritid- og sportsudstyr, it- og teleudstyr. Videre anføres, at i betragtning af, hvor skadeligt bly
er særligt i forhold til børn, så bør undtagelserne som minimum ikke forlænges til legetøj, og at det bør
være vigtigere, at børn ikke udsættes, end at de har adgang til specifikt legetøj, hvor anvendelsen af bly
er nødvendig. Desuden beskrives, at generelt bør muligheden for genanvendelse og recirkulation af
elektroniske materialer og komponenter have en høj prioritet i reguleringen. Det Økologiske Råd be-
mærker videre, at de ikke har haft mulighed for at se på, hvordan man definerer blyindhold - om det er
3
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 478: Delegeret retsakt om en undtagelse for visse elektriske og elektroniske komponenter, der indeholder bly i glas og keramik (RoHS-direktivet)
afgivelse eller totalindhold, og det derfor vigtigt, at der er grænser for totalindhold af bly
og tungme-
taller i det hele taget
og ikke blot afgivelse.
Hertil bemærkes, at undtagelsen fra blyindhold på 0,1 % kun gælder den omtalte komponent og resten
af komponenterne i artiklen skal overholde grænsen i RoHS direktivet på 0,1 %. Der er endvidere sæd-
vanligvis tale om mindre dele af artiklerne, som børn under normalt og forudsigelig brug i legetøj ikke
kan forventes at kunne komme i direkte kontakt med.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Den delegerede retsakt forventes at opnå støtte fra et kvalificeret flertal af medlemsstater.
Regeringens generelle holdning
Der er tale om en midlertidig specifik anvendelse af bly, som har en samlet neutral miljøvirkning. Re-
geringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt, og vil 8
dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4