Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 482
Offentligt
1866839_0001.png
Den 9. marts 2018
MFVM 467
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om
“Udkast
til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) xx/xx af
dd.mm.2018 om ændring af gennemførelsesforordning 540/2011 for så vidt an-
går godkendelsesbetingelserne for aktivstofferne fenazaquin og malathion”.
(Komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen foreslår, at godkendelserne af aktivstofferne fenazaquin og malathion ændres i hen-
hold til forordning 1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler (komitesag). Hvis forslagene bliver ved-
taget, vil det betyde, at godkendelsesbetingelserne ændres for stofferne i bilag til Kommissionens
forordning nr. 540/2011 af 25. maj 2011 om gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning (EF) nr. 1107/2009 for så vidt angår listen over godkendte aktivstoffer. For fenazaquin fo-
reslås det, at restriktionen vedr. anvendelse i væksthuse fastholdes, så stoffet fremover stadig kun
må bruges i væksthuse. For malathion foreslås det, at stoffet fremover kun må anvendes indendørs i
væksthuse. Der er ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for stat, regioner eller kom-
muner. Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder den 21.-22. marts 2018. Det er ikke umiddelbart muligt at vurdere konsekvenserne af forslaget
for miljøbeskyttelsesniveauet i Danmark. Det vurderes, at godkendelsen af fenazaquin bør forblive
begrænset til væksthuse, hvor der er vist sikker anvendelse med de gældende risikobegrænsende
foranstaltninger. Det vurderes, at godkendelsen af malathion bør begrænses til væksthuse, hvor der
er vist sikker anvendelse med de gældende risikobegrænsende foranstaltninger. Regeringen agter på
den baggrund at støtte forslagene.
Baggrund
Foreløbige
forslag til Kommissionsforordning “
Udkast til Kommissionens gennemførelsesforordning
(EU) xx/xx af dd.mm.2017 om ændring af gennemførelsesforordning 540/2011 for så vidt angår god-
kendelsesbetingelserne for aktivstofferne fenazaquin og
malathion” er fremsendt til
medlemsstaterne.
Forslagene har hjemmel i forordning 1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler især artikel 21, som
fastlægger, at Kommissionen kan tage godkendelsen af et aktivstof op til fornyet vurdering, hvis der
foreligger ny viden om stoffet.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 482: Notat om komitésag om godkendelsesbetingelserne for aktivstofferne fenazaquin og malathion
1866839_0002.png
Forslagene behandles i en undersøgelsesprocedure i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer
og Foder. Afgiver Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen for-
slagene. Afgiver Komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke
forslagene, idet Kommissionen inden for to måneder kan forelægge Komitéen ændrede forslag eller
indenfor en måned kan forelægge forslagene for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med
kvalificeret flertal, kan Kommissionen indenfor to måneder forelægge komitéen ændrede forslag eller
indenfor en måned forelægge forslagene for appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret
flertal en negativ udtalelse om forslagene, kan Kommissionen ikke vedtage forslagene. Afgiver appel-
udvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager Kommissionen forslagene. Afgiver ap-
peludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan Kommissionen på egen hånd vedtage
forslagene.
Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder den
21.-22. marts 2018.
Formål og indhold
De foreløbige forslag drejer sig om at fastholde restriktion i godkendelsen af aktivstoffet fenazaquin og
at indføre restriktion i godkendelsen af malathion i henhold til forordning om plantebeskyttelsesmid-
ler. Det foreslås, at restriktionen i godkendelsen af fenazaquin bibeholdes, således at stoffet kun må
anvendes indendørs i væksthuse. Det foreslås endvidere, at der indføres restriktion i godkendelsen af
malathion således, at stoffet kun må anvendes indendørs i væksthuse.
Aktivstofferne er blevet vurderet af en medlemsstat, og vurderingerne er derefter behandlet i mindre
ekspertgrupper og endelig i arbejdsgrupper under EFSA (Den Europæiske Fødevaresikkerheds Autori-
tet), hvor flere EU-landes pesticidmyndigheder har deltaget. Disse vurderinger har resulteret i oven-
nævnte forslag, der har til hovedformål at indskrænke godkendelsen af aktivstofferne i henhold til
forordning 1107/2009. EFSA har udarbejdet konklusionsrapporter over risikovurderingen for aktiv-
stofferne. Rapporterne er tilgængelige
på EFSA’s hjemmeside.
Ifølge EU Kommissionens udkast til vurderingsrapporterne, der hører til forslagene, har vurderingen
af aktivstofferne ud fra de i bilag II angivne anvendelsesområder vist, at det kan antages, at aktivstof-
ferne med foreslåede begrænsninger opfylder betingelserne i artikel 4 stk. 1-3 i forordning 1107/2009
for godkendelse. Det vil sige, at det er vist, at der ikke er uacceptable effekter på sundhed og miljø.
Anvendelsesområder
Aktivstof
Fenazaquin
Malathion
Anvendelsesområde
Midemiddel i prydplanter
Insektbekæmpelse i prydplanter
Når aktivstoffer er godkendt i henhold til forordning 1107/2009, er det efterfølgende en national opga-
ve at tage stilling til, om de plantebeskyttelsesmidler, aktivstoffet indgår i, kan godkendes til brug i det
pågældende
land. Denne stillingtagen skal ske på grundlag af de såkaldte ”ensartede principper”
samt
den viden om aktivstoffet, der er opnået ved vurderingen. Denne vurdering er sammenfattet på data-
blade i de vurderingsrapporter, som er knyttet til forordningsforslagene.
Når medlemsstaterne efterfølgende skal vurdere plantebeskyttelsesmidler indeholdende stofferne, skal
der ifølge udkastet til vurderingsrapporten for nogle stoffer tages særligt hensyn til visse risici. Det kan
f.eks. være risikoen for udvaskning til grundvandet af aktivstoffet og dets nedbrydningsprodukter,
2
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 482: Notat om komitésag om godkendelsesbetingelserne for aktivstofferne fenazaquin og malathion
1866839_0003.png
risiko for vandmiljøet, eller risiko for sprøjteførere. Det vil endvidere være angivet, at der om nødven-
digt skal indføres risikobegrænsende foranstaltninger.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslagene.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslagene er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Aktivstofferne fenazaquin og malathion er tidligere godkendt i EU i henhold til forordning 1107/2009
om plantebeskyttelsesmidler, som er direkte gældende i Danmark.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Hvis forslagene bliver vedtaget, vil stofferne forsat være optaget på bilag til Kommissionens gennemfø-
relsesforordning (EU) Nr. 540/2011 af 25. maj 2011 om gennemførelse af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009 for så vidt angår listen over godkendte aktivstoffer. Denne liste
er direkte gældende i Danmark, og der vil derfor ikke være lovgivningsmæssige konsekvenser af forsla-
gene. Der er ikke godkendt plantebeskyttelsesmidler med fenazaquin eller malathion i Danmark.
Økonomiske konsekvenser
Forslagene har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige
eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser. Forslaget vil ikke have erhvervsøkonomiske konsekvenser, da der ikke er midler
godkendt i Danmark.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Det er ikke umiddelbart muligt at vurdere konsekvenserne for beskyttelsesniveauet i Danmark ved en
ændring af godkendelsen af aktivstoffet i henhold til forordning 1107/2009.
EU vurderingen af de bekræftende data, der blev krævet i forbindelse med godkendelse af malathion,
viser, at der stadig er datamangler for så vidt angår risikoen for fugle. Det vurderes derfor, at der ikke
er vist sikker anvendelse for malathion, og at godkendelsen bør begrænses til indendørs anvendelse i
væksthuse.
EU vurderingen af de bekræftende data, der blev krævet i forbindelse med godkendelse af fenazaquin,
viser, at der stadig er uacceptabel risiko for akvatiske organismer og fisk. Det vurderes derfor, at der
ikke er vist sikker anvendelse for fenazaquin, og at godkendelsen bør forblive begrænset til indendørs
anvendelse i væksthuse.
Høring
Sagen har været i høring EU-miljøspecialudvalget. Der er indkommet en bemærkning fra Danmarks
Naturfredningsforening (DN). DN påpeger, at fenezaquin og malathion er to ubehagelige insekticider,
som ikke bør anvendes i Danmark eller i EU, alene på grund af stoffernes giftighed overfor mennesker.
DN henviser til forskning, som beskriver voldsomme effekter overfor drivhusmedarbejdere. Malathion
har ikke været anvendt i Danmark siden 2008, mens fenazaquin ikke har været anvendt siden 2006.
DN anbefaler, at der ikke stemmes for en godkendelse, også selvom kun er til brug på prydplanter
3
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 482: Notat om komitésag om godkendelsesbetingelserne for aktivstofferne fenazaquin og malathion
dyrket i drivhuse. Såfremt de to stoffer godkendes til brug i drivhuse på prydplanter i drivhuse i Dan-
mark, vil det være med betydelig risiko for drivhusmedarbejdere.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslagene i andre
medlemsstater. På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være et
kvalificeret flertal for forslagene blandt medlemsstaterne.
Regeringens generelle holdning
Det vurderes, at godkendelsen af fenazaquin bør forblive begrænset til væksthuse, hvor der er vist sik-
ker anvendelse med de gældende risikobegrænsende foranstaltninger. Det vurderes, at godkendelsen
af malathion bør begrænses til væksthuse, hvor der er vist sikker anvendelse med de gældende risiko-
begrænsende foranstaltninger. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslagene.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4