Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 484
Offentligt
1866916_0001.png
Ministeren
Europaudvalget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udlændinge- og Integrati-
onsudvalg om afgivelse af indlæg i den præjudicielle sag ved EU-Domstolen, sag
C-680/17, Vethanayagam e.a.
8. marts 2018
Asyl og Visum
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 1888
370266
1. Indledning, herunder om de præjudicielle spørgsmål
Den nederlandske ret, Rechtbank Den Haag, tingstedet Utrecht, har i ovennævnte
sag forelagt EU-Domstolen fire præjudicielle spørgsmål vedrørende fortolkning af
visumkodeksens artikel 8, stk. 4, og artikel 32, stk. 3
1
, samt artikel 47 i den Europæ-
iske U io s Charter o gru dlægge de rettigheder ’Chartret’ vedrøre de adga g
til effektive retsmidler.
Sagen vedrører den repræsentationsordning, som er hjemlet i visumkodeksens ar-
tikel 8 og 32, og som er anvendt i hovedsagen, hvorefter en medlemsstat i relation
til behandling af visumansøgninger kan lade sig repræsentere af en anden med-
lemsstat, dvs. lade denne medlemsstat behandle ansøgninger og udstede visum el-
ler give afslag på visum på førstnævnte medlemsstats vegne.
Den forelæggende ret har overordnet set rejst spørgsmål om:
hvorvidt visumkodeksens artikel 8, stk. 4, skal forstås således, at ansvaret i
henhold til en bilateral repræsentationsordning (også) forbliver hos den re-
præsenterede stat eller overdrages fuldstændig til den repræsenterende
stat således, at kun sidstnævnte stat har kompetence til at behandle visum-
ansøgninger, og
i det tilfælde, hvor ansvaret forbliver hos den repræsenterende stat, om en
klageordning i henhold til visumkodeksens artikel 8, stk. 4 og artikel 32, stk.
3, da er i overensstemmelse med Chartrets artikel 47 vedrørende adgang
til effektive retsmidler. Derudover spørges der til,
1
Jf. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 810/2009 af 13. juli 2009 om en fællesskabs-
kodeks for visa (visumkodeks), EU-tidende 2009, nr. L 243, side 1, som ændret.
Side
1/4
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 484: Notat om afgivelse af indlæg i den præjudicielle sag ved EU-Domstolen, sag C-680/17, Vethanayagam e.a.
1866916_0002.png
hvorvidt en referenceperson, som er i familie med en ansøger, og som er
bosiddende i den repræsenterede medlemsstat, har kompetence til i eget
navn at klage over ansøgerens afslag på visum.
2. Sagens faktiske omstændigheder
Sagen vedrører et srilankansk ægtepar, der har søgt Schengenvisum med henblik
på besøg i Nederlandene hos den ene ægtefælles søster, der er nederlandsk stats-
borger (referencepersonen).
Det fremgår af sagsfremstillingen, at ansøgerne i første række indgav visumansøg-
ning til den schweiziske ambassade i Sri Lanka, der i medfør af en repræsentations-
aftale mellem Schweiz og Nederlandene behandler visumansøgninger på Nederlan-
denes vegne i Sri Lanka.
Den schweiziske ambassade meddelte ansøgerne afslag på visum med den begrun-
delse, at ansøgerne ikke havde godtgjort, at de rådede over tilstrækkelige midler til
deres underhold hverken under det planlagte ophold eller som sikkerhed for deres
tilbagevenden til Sri Lanka. Afgørelsen blev påklaget både til de schweiziske myn-
digheder og til de nederlandske myndigheder. I Schweiz opretholdt myndighederne
ambassadens afslag på visum, hvilket ansøgerne har indbragt for den schweiziske
forbundsforvaltningsdomstol. I Nederlandene har myndighederne afvist at be-
handle klagen grundet manglende kompetence, hvilket ansøgerne har indbragt for
den forelæggende ret i Nederlandene.
Yderligere har ansøgerne gennem referencepersonen indgivet nye visumansøgnin-
ger gennem en nederlandsk visumtjeneste. De nederlandske myndigheder har af-
vist at behandle disse ansøgninger samt afvist ansøgernes og referencepersonens
klage over denne afvisningsafgørelse. Dette er i begge tilfælde sket under henvis-
ning til manglende kompetence. Afvisningen af denne klage har ansøgerne og refe-
rencepersonen også indbragt for den forelæggende ret.
3. Om repræsentationsaftaler, herunder de danske
Visumansøgninger skal som udgangspunkt indgives til den stat, som man ønsker at
få visum til. Repræsentationsordningen i henhold til visumkodeksens artikel 8 gør
det muligt, at en anden stat, som er til stede i det visumpligtige tredjeland, behand-
ler visumansøgninger på den første stats vegne. Ordningen har til formål at sikre en
bred tilstedeværelse af Schengenlandenes visumudstedende myndigheder i ver-
den.
Visumkodeksen hjemler to modeller for repræsentationsaftaler for så vidt angår
kompetencen til at meddele afslag på en visumansøgning. Efter den ene model be-
holder den repræsenterede stat
afslagskompetencen
og skal således have forelagt
de sager, hvor repræsentationen for den repræsenterende stat overvejer at med-
dele afslag. Efter den anden model er også afslagskompetencen overført til den re-
præsenterende stat, således at denne stat færdigbehandler alle sager.
Side
2/4
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 484: Notat om afgivelse af indlæg i den præjudicielle sag ved EU-Domstolen, sag C-680/17, Vethanayagam e.a.
1866916_0003.png
Den sidstnævnte model er den i dag mest udbredte blandt Schengenlandene, og
alle danske repræsentationsaftaler indeholder overførsel af afslagskompetence.
Det er derudover dansk praksis, at en visumansøger med Danmark som hovedde-
stination altid vil kunne indgive sin ansøgning til en dansk visumudstedende repræ-
sentation i et tredjeland, forudsat at visumansøgeren opholder sig lovligt i det på-
gældende land, og at Danmarks repræsentationsaftaler alene udgør et tilbud til an-
søgere i lande, hvor Danmark ikke har egen visumudstedende repræsentation.
4. Regeringens interesse og synspunkter i sagen
Regeringens interesse i sagen angår navnlig spørgsmålet vedrørende en repræsen-
teret medlemsstats adgang til at behandle klager over afgørelser om afslag på vi-
sum truffet af en repræsenterende medlemsstats myndigheder.
Det er i den forbindelse regeringens opfattelse, at ordlyden af visumkodeksens ar-
tikel 32, stk. 3, klart fastsætter, at et afslag på visum kun kan påklages til den stat,
hvis myndigheder har truffet den endelige afgørelse om afslag. Ifølge denne be-
stemmelse skal klagesager således føres mod den medlemsstat, der har truffet den
endelige afgørelse om ansøgningen.
I det tilfælde, hvor det følger af en repræsentationsaftale, at afslagskompetencen
er overført til den repræsenterende stats myndigheder, vil det således være denne
stat, som en eventuel klage skal rettes mod.
En anden retstilstand end ovennævnte ville rejse problemstillinger vedrørende ju-
risdiktion og potentielt modstridende retsafgørelser. I en situation, som den i ho-
vedsagen omhandlede, ville de nederlandske forvaltningsmyndigheder henholdsvis
domstole eksempelvis skulle tage stilling til afgørelser truffet af schweiziske myn-
digheder. Dette ville være uhensigtsmæssigt.
Endvidere bemærkes det, at visumsager foruden de fælles EU-regler behandles ef-
ter national praksis, der kan være divergerende og ikke nødvendigvis kendt Schen-
genlandene imellem.
Det er derudover regeringens opfattelse, at klageordningen i henhold til visumko-
deksens artikel 32, stk. 3, ikke er i strid med Chartrets artikel 47.
Det bør i den forbindelse fremhæves, at en ansøger efter visumkodeksens artikel
32, stk. 3, er sikret klageadgang, uanset i hvilken medlemsstat ansøgningen bliver
behandlet. Retten til adgang til effektive retsmidler i henhold til Chartrets artikel 47
kan ikke føre til, at ansøgeren har krav på at vælge, hvilken medlemsstat denne vil
klage til.
Klageadgangen efter visumkodeksens artikel 32, stk. 3, kan ikke antages at omfatte
andre personer end den ansøger, der har fået afslag, herunder heller ikke referen-
cepersonen. Det forhold, at der i en medlemsstats lovgivning måtte være en vid
Side
3/4
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 484: Notat om afgivelse af indlæg i den præjudicielle sag ved EU-Domstolen, sag C-680/17, Vethanayagam e.a.
adgang for borgerne til at indbringe forvaltningsretlige afgørelser for domstolene,
kan ikke ændre herved.
Med venlig hilsen
Inger Støjberg
Side
4/4