Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 510
Offentligt
1869635_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2018 - 11210
TIK
16-03-2018
MOF alm. del
-
svar på spørgsmål 444 fra udvalget stillet efter
ønske fra Simon Kollerup (S) den 19. februar 2018 til ministeren for
fiskeri og ligestilling.
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvor mange gange fiskerikontrollen har
udført kontrol med ulovligt udsmid af fisk i årene 2015, 2016 og 2017?
Vil ministeren ligeledes oplyse antallet af bøder, der er givet til fiskere for
ulovligt udsmid af fisk i samme tidsperiode? (Der henvises til Danmarks
Radios artikel ”S og DF kræver kontrol af fiskere:
Kun to bøder for
ulovligt udsmid af fisk” af 18. februar 2018.)
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Fiskeristyrelsen, som oplyser følgende:
”Kontrollen af
ulovligt udsmid af fisk baserer sig primært på den
såkaldte ”last haul” kontrol (kontrol af seneste træk), der
foretages til søs
af Fiskeristyrelsens kontrolskibe. Ved denne kontrol registrerer
fiskerikontrollen fordelingen af fisk over og under mindstemålet i
umiddelbar tilknytning til, at fangsten tages ombord. Når der ved en last
haul kontrol til søs konstateres undermålsfisk, sker der en advisering af
fiskerikontrollen på land med henblik på, om muligt, at foretage en
opfølgende kontrol af fartøjet ved ankomst til havn. Dette sker for at
kontrollere om de undermålsfisk, der konstateret til søs, også bliver
medbragt i land.
Af nedenstående tabel 1 fremgår antallet af last haul kontroller i perioden
2015-2017 fordelt på farvandsområder:
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 510: Kopi af MOF alm. del - svar på spm. 443, 444 og 445 om fiskerikontrol og ulovlig udsmidning af fisk
1869635_0002.png
2
Tabel 1: Samlet antal last haul kontroller i 2015 til 2017 fordelt på farvandsområder
Farvandsområde
Nordsøen
Skagerrak
Kattegat
Østersøen
I alt
2015
1
12
13
103
129
2016
9
36
33
91
169
2017
8
36
29
103
176
Den opfølgende landingskontrol på last haul blev først implementeret i
løbet af 2016. På grund af usikkerhed i registreringerne foreligger der
ikke tal for antallet af opfølgende landingskontroller i 2016.
Der blev foretaget 7 opfølgende landingskontroller i 2017. Dette skal ses
i relation til, at der i 2017 var i alt 133 last haul kontroller, hvor der blev
konstateret undermålsfisk i fangsten. Af disse var det dog kun 59, hvor
mængden af undermålsfisk udgjorde 25 kg eller mere. Opfølgende
landingskontrol er en prioritet, men der vil være tilfælde, hvor denne ikke
gennemføres pga. af transportafstand, bemandingsforhold, eller hvis der
er tale om meget små mængder undermålsfisk.
Der er i perioden 2015 til 2017 konstateret i alt 3 overtrædelser af
landings-forpligtelsen ved, at fartøjer, som har fået last haul kontrol til
søs, ikke har haft den kontrollerede mængde undermålsfisk ombord ved
en opfølgende landingskontrol i havn. Den ene sag er afgjort med en
henstilling, mens der for de 2 øvrige sager er udstedt bødeforlæg.
Kontrol og håndhævelse af landingsforpligtelsen drøftes jævnligt blandt
medlemslandene i de regionale fora for de forskellige farvandsområder.
På et møde i februar 2018 mellem fiskerimyndighederne i
medlemslandene omkring Nordsøen, der, foruden Danmark, omfatter
Tyskland, Storbritannien, Nederlandene, Belgien, Frankrig og Sverige,
blev det oplyst, at der ikke i nogen af de øvrige medlemslande er udstedt
bøder for overtrædelse af landingsforpligtelsen”.
Jeg skal henholde mig til styrelsens svar.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 510: Kopi af MOF alm. del - svar på spm. 443, 444 og 445 om fiskerikontrol og ulovlig udsmidning af fisk
3
Med venlig hilsen
Karen Ellemann