Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 53
Offentligt
1804359_0001.png
NOTAT
Til:
CC:
Fra:
Emne:
Folketingets Europaudvalg
J.nr.:
Bilag:
2017-372
Udenrigsministeriet
Dato:
16. oktober 2017
Suspension henholdsvis afbrydelse af EU’s optagelsesforhandlinger med Tyrkiet samt
genoptagelse heraf
I opfølgning på forelæggelse den 15. september 2017 af Rådsmøde (almindelige anliggender) den
25. september for Folketingets Europaudvalg kan følgende oplyses i relation til udvalgets
spørgsmål vedr. suspension henholdsvis afbrydelse af EU’s optagelsesforhandlinger
med Tyrkiet
samt genoptagelse heraf.
Suspension af optagelsesforhandlingerne
Forhandlingsrammen for optagelsesforhandlingerne med Tyrkiet af 3. oktober 2005 regulerer
under punkt 5 muligheden for en suspension af forhandlingerne. I tilfælde af, at der i Tyrkiet
forekommer
”alvorlige
og vedvarende brud på principperne om frihed, demokrati, respekt for
menneskerettighederne og de grundlæggende frihedsrettigheder samt retsstatsforhold, som EU bygger på, anbefaler
Kommissionen enten på eget initiativ eller på anmodning af en tredjedel af medlemsstaterne, at forhandlingerne
suspenderes, og stiller forslag om betingelserne for en senere genoptagelse heraf. I tilfælde af en sådan anbefaling
træffer Rådet efter høring af Tyrkiet med kvalificeret flertal afgørelse om, hvorvidt forhandlingerne skal suspenderes,
samt om betingelserne for disses genoptagelse. Medlemsstaterne handler på regeringskonferencen, med forbehold af
det generelle krav om enstemmighed på regeringskonferencen, i overensstemmelse med Rådets afgørelse. Europa
Parlamentet vil skulle informeres.”
Det vurderes, at Tyrkiet vil kunne bevare dets kandidatstatus
og de fordele, det indebærer
i
tilfælde af en suspension af optagelsesforhandlingerne.
Afbrydelse af optagelsesforhandlingerne
Ovennævnte forhandlingsramme regulerer ikke spørgsmålet om afbrydelse af
optagelsesforhandlingerne, herunder hvilke forhold der vil kunne danne grundlag for en afgørelse
herom.
Beslutningen om at indlede optagelsesforhandlinger med Tyrkiet blev truffet af Det Europæiske
Råd (DER) i 2004. DER besluttede i den forbindelse, at Tyrkiet i lyset af bl.a. en rapport og
anbefaling fra Kommission i tilstrækkelig grad opfyldte de politiske Københavnskriterier for
indledning af optagelsesforhandlinger, forudsat at landet satte seks specifikke vedtagne
lovgivninger i kraft. DER opfordrede samtidig Kommissionen til
på et nærmere beskrevet
grundlag
at forelægge Rådet et forslag til en forhandlingsramme og anmodede Rådet om at nå
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 53: Notat om suspension henholdsvis afbrydelse af EU’s optagelsesforhandlinger med Tyrkiet samt genoptagelse heraf
2
til enighed om denne ramme med henblik på at indlede forhandlinger med Tyrkiet den 3. oktober
2005.
På ovennævnte baggrund må en eventuel beslutning om at afbryde optagelsesforhandlingerne
med Tyrkiet forventes at blive truffet efter en tilsvarende procedure med de eventuelle
tilpasninger, den konkrete situation måtte tilsige.
Genoptagelse af optagelsesforhandlingerne
Hvis optagelsesforhandlingerne med Tyrkiet afbrydes, og landet igen på et senere tidspunkt måtte
ansøge om optagelse i EU, vil en ny optagelsesproces skulle indledes i henhold til TEU art. 49:
”Enhver europæisk stat, som respekterer værdierne i artikel 2 og forpligter sig til at fremme dem, kan ansøge om
at blive medlem af Unionen. Europa-Parlamentet og de nationale parlamenter underrettes om denne ansøgning.
Den ansøgende stat retter sin ansøgning til Rådet, som træffer afgørelse med enstemmighed efter høring af
Kommissionen og efter godkendelse fra Europa-Parlamentet, der udtaler sig med et flertal blandt sine medlemmer.
De kriterier for medlemskab, som Det Europæiske Råd er nået til enighed om, skal tages i betragtning.
Vilkårene for optagelsen og sådanne tilpasninger af de til grund for Unionen liggende traktater, som optagelsen
medfører, fastlægges ved en aftale mellem medlemsstaterne og den ansøgende stat. Denne aftale forelægges samtlige
kontraherende stater til ratifikation i overensstemmelse med deres forfatningsmæssige bestemmelser.”
Udenrigsministeriet