NOTAT
Til:
CC:
Fra:
Emne:
Folketingets Europaudvalg
J.nr.:
Bilag:
2017-372
Udenrigsministeriet
Dato:
16. oktober 2017
Suspension henholdsvis afbrydelse af EU’s optagelsesforhandlinger med Tyrkiet samt
genoptagelse heraf
I opfølgning på forelæggelse den 15. september 2017 af Rådsmøde (almindelige anliggender) den
25. september for Folketingets Europaudvalg kan følgende oplyses i relation til udvalgets
spørgsmål vedr. suspension henholdsvis afbrydelse af EU’s optagelsesforhandlinger
med Tyrkiet
samt genoptagelse heraf.
Suspension af optagelsesforhandlingerne
Forhandlingsrammen for optagelsesforhandlingerne med Tyrkiet af 3. oktober 2005 regulerer
under punkt 5 muligheden for en suspension af forhandlingerne. I tilfælde af, at der i Tyrkiet
forekommer
”alvorlige
og vedvarende brud på principperne om frihed, demokrati, respekt for
menneskerettighederne og de grundlæggende frihedsrettigheder samt retsstatsforhold, som EU bygger på, anbefaler
Kommissionen enten på eget initiativ eller på anmodning af en tredjedel af medlemsstaterne, at forhandlingerne
suspenderes, og stiller forslag om betingelserne for en senere genoptagelse heraf. I tilfælde af en sådan anbefaling
træffer Rådet efter høring af Tyrkiet med kvalificeret flertal afgørelse om, hvorvidt forhandlingerne skal suspenderes,
samt om betingelserne for disses genoptagelse. Medlemsstaterne handler på regeringskonferencen, med forbehold af
det generelle krav om enstemmighed på regeringskonferencen, i overensstemmelse med Rådets afgørelse. Europa
Parlamentet vil skulle informeres.”
Det vurderes, at Tyrkiet vil kunne bevare dets kandidatstatus
–
og de fordele, det indebærer
–
i
tilfælde af en suspension af optagelsesforhandlingerne.
Afbrydelse af optagelsesforhandlingerne
Ovennævnte forhandlingsramme regulerer ikke spørgsmålet om afbrydelse af
optagelsesforhandlingerne, herunder hvilke forhold der vil kunne danne grundlag for en afgørelse
herom.
Beslutningen om at indlede optagelsesforhandlinger med Tyrkiet blev truffet af Det Europæiske
Råd (DER) i 2004. DER besluttede i den forbindelse, at Tyrkiet i lyset af bl.a. en rapport og
anbefaling fra Kommission i tilstrækkelig grad opfyldte de politiske Københavnskriterier for
indledning af optagelsesforhandlinger, forudsat at landet satte seks specifikke vedtagne
lovgivninger i kraft. DER opfordrede samtidig Kommissionen til
–
på et nærmere beskrevet
grundlag
–
at forelægge Rådet et forslag til en forhandlingsramme og anmodede Rådet om at nå