Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 547
Offentligt
1876276_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 19. februar 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 440 (alm. del) efter ønske fra Sofie Carsten Nielsen (RV) til udlæn-
dinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 440:
Vil danske statsborgere ved familiesammenføring efter den nye aftale om regler
for familiesammenføring blive lige så godt stillede som EU-borgere, hvis de flytter
til Danmark efter endt ophold i udlandet uden for EU?
Svar:
1.
De almindelige regler om familiesammenføring findes i udlændingelovens § 9.
Efter disse regler har en udlænding (ansøgeren) mulighed for at få opholdstilladel-
se i Danmark, hvis udlændingen har en ægtefælle eller fast samlever i Danmark
(den herboende). Den herboende kan også være en hidtil i udlandet boende, som
flytter (tilbage) til Danmark for at bosætte sig fast her i landet. Parret skal i den
forbindelse leve op til en række krav fastsat i § 9. Flere af disse krav kan dog fravi-
ges, hvis ganske særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed, taler der-
for. Det indebærer navnlig, at kravene kan fraviges i tilfælde, hvor Danmarks in-
ternationale forpligtelser tilsiger dette.
Den 7. februar 2018 indgik regeringen, Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet
aftale om stramme, afbalancerede og realistiske regler for ægtefællesammenfø-
ring, hvor integrationen er i centrum. Aftalen
der forventes udmøntet med et
lovforslag i indeværende folketingssamling
går ud på at ændre og skærpe de
almindelige regler om ægtefællesammenføring i udlændingeloven. Aftalen berø-
rer derimod ikke de udlændinge, der har ret til ophold på baggrund af EU-reglerne
om fri bevægelighed.
23. marts 2018
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 3265
376300
Side
1/3
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 547: Kopi af UUI alm. del - svar på spm. 440 om, hvorvidt danske statsborgere ved familiesammenføring efter den nye aftale om regler for familiesammenføring vil blive lige så godt stillede som EU-borgere, fra udlændinge- og integrationsministeren
2.
Udlændinge, der har ret til ophold på baggrund af EU-reglerne om fri bevæge-
lighed, vil generelt have en mere fordelagtig adgang til familiesammenføring efter
EU-reglerne end efter de almindelige regler om familiesammenføring i udlændin-
geloven. Det ændrer aftalen af 7. februar 2018 ikke ved. Det er således tilfældet
efter de gældende regler, og det vil også være tilfælde efter de nye og skærpede
regler i udlændingeloven, som en udmøntning af aftalen af 7. februar 2018 vil
indebære.
Unionsborgere og deres familiemedlemmers ret til indrejse og ophold på med-
lemsstaternes område er nærmere reguleret i Opholdsdirektivet (2004/38/EF).
Opholdsdirektivet er bl.a. implementeret i dansk ret ved bekendtgørelse nr. 474 af
12. maj 2011 om ophold i Danmark for udlændinge, der er omfattet af Den Euro-
pæiske Unions regler (EU-opholdsbekendtgørelsen).
Familiemedlemmer til unionsborgere har efter EU-opholdsbekendtgørelsen efter
omstændigheder ret til afledt ophold i Danmark sammen med unionsborgeren.
Reglerne for familiemedlemmer til unionsborgere varierer i et vist omfang, alt
efter hvilket opholdsgrundlag unionsborgeren har.
Der stilles overordnet set krav om, at en unionsborger, som søger om familie-
sammenføring med et familiemedlem, reelt skal udnytte sin ret til fri bevægelig-
hed i Danmark som enten arbejdstager, selvstændig erhvervsdrivende, tjeneste-
yder, pensioneret arbejdstager, pensioneret selvstændig erhvervsdrivende, pensi-
oneret tjenesteyder, udstationeret, studerende eller selvforsørgende.
Det er endvidere en betingelse, at unionsborgeren skal have etableret et reelt og
faktisk ophold i Danmark. Flytningen skal være en realitet, og der må således ikke
blot være tale om et kortvarigt ophold. Hvis der er grund til at antage, at der er
tale om misbrug af rettigheder, skal der forevises dokumentation for, at unions-
borgeren har etableret et reelt og faktisk ophold i Danmark.
Videre skal der være tale om et reelt slægtskabsforhold eller et reelt ægte-
skab/fast samlivsforhold mellem unionsborgeren og familiemedlemmet. Profor-
maægteskaber og andre former for samlivsforhold, der indgås udelukkende for at
kunne opnå retten til fri bevægelighed og til ophold, giver ikke adgang til opholds-
ret efter EU-retten.
Der stilles forskellige krav til forsørgelse, alt efter hvilket opholdsgrundlag unions-
borgeren har i Danmark og afhængigt af, hvilke familiemedlemmer der søges om
familiesammenføring med.
En unionsborger, der har opnået tidsubegrænset opholdsret i Danmark, har en
særlig fordelagtig adgang til familiesammenføring på grundlag af EU-
opholdsbekendtgørelsen.
Side
2/3
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 547: Kopi af UUI alm. del - svar på spm. 440 om, hvorvidt danske statsborgere ved familiesammenføring efter den nye aftale om regler for familiesammenføring vil blive lige så godt stillede som EU-borgere, fra udlændinge- og integrationsministeren
Det bemærkes, at en ansøgning om afledt opholdsret til en unionsborgers fami-
liemedlem kan nægtes, hvis hensynet til den offentlige orden, sikkerhed eller
sundhed tilsiger dette.
Inger Støjberg
/
Jesper Gori
Side
3/3