Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 550
Offentligt
1876302_0001.png
Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 272
Offentligt
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 16. februar 2018
Sagsnummer: 2018-320
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om ændring af bilag II, III og V til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier for cyantrani-
liprol, cymoxanil, deltamethrin, difenoconazol, fenamidon, flubendiamid, fluopicolid, folpet, fosetyl, man-
destrobin, mepiquat, metazachlor, propamocarb, propargit, pyrimethanil, sulfoxaflor og trifloxystrobin i eller
på specifikke produkter, komitésag.
Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF)
den 26. - 27. februar 2018.
En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark.
Regeringen agter på denne baggrund at støtte forslaget. Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget
ligger inden for de retningslinjer, som den tidligere regering i 2012 forelagde Folketingets fødevareordførere
for behandling af komitésager om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 550: Kopi af MOF alm. del - svar på spm. 476 om ministeren vil udarbejde en tabeloversigt over eksisterende maksimalgrænseværdier, som påtænkes ændret ved Kommissionens forslag om ændring af bilag II, III og V til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005, fra miljø- og fødevareministeren
1876302_0002.png
Fødevarestyrelsen
J.nr. 2018-29-35-00447
Den 16. februar 2018
MFVM 454
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om ændring af bilag II, III og V til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier for cyantraniliprol, cymoxanil, delt-
amethrin, difenoconazol, fenamidon, flubendiamid, fluopicolid, folpet, fosetyl, man-
destrobin, mepiquat, metazachlor, propamocarb, propargit, pyrimethanil, sulfoxaflor
og trifloxystrobin i eller på specifikke produkter
(komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier i bilag II, III
og V til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 for 17 aktivstoffer i en række
afgrøder og i produkter af animalsk oprindelse (komitésag). Forslaget vedrører ændringer af mak-
simalgrænseværdier på baggrund af nye anvendelser og importtolerancer for stofferne cyantrani-
liprol, cymoxanil, deltamethrin, difenoconazol, flubendiamid, fluopicolid, folpet, fosetyl, mandestro-
bin, mepiquat, metazachlor, propamocarb, propargit, pyrimethanil, sulfoxaflor og trifloxystrobin.
For stoffet fenamidon ændres maksimalgrænseværdierne, så de stemmer overens med de maksimal-
grænseværdier, der er fastsat af Codex Alimentarius. Ændringerne betyder, at der er maksimal-
grænseværdier, der sættes op, og nye maksimalgrænseværdier, der etableres. Der er gennemført
risikovurderinger af Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) for de anførte stoffer, og
ændringerne vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable af DTU Fødevareinstituttet. DTU Føde-
vareinstituttet har derudover foretaget en vurdering af eventuelle kombinationseffekter, som ikke
giver anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder. Forslaget forventes sat til afstemning i Den
Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF) den 26. - 27. februar 2018. En ved-
tagelse af forslaget vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark. Regeringen agter
på denne baggrund at støtte forslaget. Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger
inden for de retningslinjer, som den tidligere regering i 2012 forelagde Folketingets fødevareordfø-
rere for behandling af komitésager om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II, III og IV til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller
på vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF
(herefter pesticidrammeforordningen).
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 550: Kopi af MOF alm. del - svar på spm. 476 om ministeren vil udarbejde en tabeloversigt over eksisterende maksimalgrænseværdier, som påtænkes ændret ved Kommissionens forslag om ændring af bilag II, III og V til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005, fra miljø- og fødevareministeren
1876302_0003.png
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a og artikel 18, stk. 4 i pesticidrammeforord-
ningen.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fø-
devarer og Foder (SCoPAFF). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen
forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med hen-
holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for tre måneder. Kommissionen vedtager forslaget, så-
fremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Opnås der ikke kvalificeret flertal i SCoPAFF, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-
Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for to måneder.
Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller
ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder
(SCoPAFF) den 26. - 27. februar 2017.
Formål og indhold
Generelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidrester
Maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforordningens bilag II
for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med optagelse eller ikke-optagelse på
EU’s positivliste til anvendelse af pesticider (Europa Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1107/2009). Maksimalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu
ikke er færdigevaluerede med hensyn til alle anvendelser og resulterende restindhold. Der er dog fore-
taget en sundhedsmæssig vurdering af alle maksimalgrænseværdier i bilag III.
For nogle pesticider vurderes det ikke nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier, fordi et even-
tuelt restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at have en sundhedsmæssig risiko.
Disse stoffer opføres på en liste i pesticidrammeforordningens bilag IV. Pesticider, hvor alle maksi-
malgrænseværdier fastsættes på detektionsgrænsen, opføres på bilag V.
Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføres der i EU
en konkret risikovurdering. På den baggrund fastlægges specifikke maksimalgrænseværdier for pesti-
cidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fastlagt en maksimalgrænseværdi på baggrund af
konkrete anvendelser af et pesticid, gælder den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på
0,01 mg/kg for afgrøde-pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en nultolerance, idet det pågæl-
dende pesticid ikke må kunne måles i afgrøden. Undtagelsen for dette generelle princip, er pesticider,
som opføres på bilag IV.
En maksimalgrænseværdi kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU, indføres eller ændres
på baggrund af:
en udvidet anvendelse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid,
en anden anvendelse af et pesticid, for eksempel i en medlemsstat hvor der for en effektiv bekæm-
pelse påkræves en øget behandling, der medfører en øget rest i afgrøden,
ansøgninger om importtolerancer fra tredjelande for produkter, der indføres til EU, og hvor der
ikke allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi,
implementering af Codex Alimentarius (FAO
Food And Agriculture Organization /WHO
World
Health Organization) grænseværdier i EU,
nye oplysninger om for eksempel toksikologi,
en planlagt revurdering af pesticidet,
2
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 550: Kopi af MOF alm. del - svar på spm. 476 om ministeren vil udarbejde en tabeloversigt over eksisterende maksimalgrænseværdier, som påtænkes ændret ved Kommissionens forslag om ændring af bilag II, III og V til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005, fra miljø- og fødevareministeren
1876302_0004.png
andre særlige forhold (for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening) eller
en tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EU eller
import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret af en medlemsstat
i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefter en videnskabelig
sundhedsmæssig vurdering af alle forslag til ændringer af maksimalgrænseværdier.
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra EFSA, at bilag II, III og V
ændres med hensyn til maksimalgrænseværdier for cyantraniliprol, cymoxanil, deltamethrin, difeno-
conazol, flubendiamid, fluopicolid, folpet, fosetyl, mandestrobin, mepiquat, metazachlor, propamo-
carb, propargit, pyrimethanil, sulfoxaflor og trifloxystrobin. For disse stoffer foreslås maksimalgræn-
seværdierne ændret som konsekvens af ansøgninger om nye anvendelser af pesticiderne på en række
afgrøder i EU eller ansøgninger om importtolerancer. For stoffet fenamidon foreslås maksimalgrænse-
værdierne ændret, således de stemmer overens med de maksimalgrænseværdier, der af fastsat af
Codex Alimentarius.
Nedenfor er de væsentligste ændringer beskrevet. Der skelnes mellem maksimalgrænseværdier, der
foreslås sat op fra den analytiske detektionsgrænse (ny maksimalgrænseværdi), maksimalgrænsevær-
dier, der foreslås sat op fra en værdi højere end den analytiske detektionsgrænse (maksimalgrænse-
værdien sættes op) samt maksimalgrænseværdier, der sættes ned og maksimalgrænseværdier, som
fastsættes til detektionsgrænsen.
Maksimalgrænseværdier, der ændres som følge af forslaget:
For cyantraniliprol sættes ny maksimalgrænseværdi for brombær, hindbær og porrer.
For deltamethrin sættes ny maksimalgrænseværdi for grønkål.
For difenoconazol sættes ny maksimalgrænseværdi for blomsterkål (undtagen broccoli og blomkål)
og øvrige afgrøder i gruppen af spinat og lignende blade.
For difenoconazol sættes maksimalgrænseværdien op for spinat, portulakker, julesalat og rabarber.
For fenamidon sættes ny maksimalgrænseværdi for hovedparten af afgrøder i gruppen af cucurbi-
tae med og uden spiselig skræl.
For flubendiamid sættes ny maksimalgrænseværdi for blommer og sojabønner.
For flubendiamid sættes maksimalgrænseværdien op for abrikoser.
For flubendiamid sættes maksimalgrænseværdien ned for kirsebær.
For fluopicolid sættes maksimalgrænseværdien op for bladbeder.
For folpet sættes ny maksimalgrænseværdi for æbler og pærer.
For fosetyl sættes ny maksimalgrænseværdi for hovedparten af trænødder og ferskner.
For fosetyl sættes maksimalgrænseværdien op for kernefrugter og kartofler.
For mandestrobin sættes ny maksimalgrænseværdi for stenfrugter.
For mepiquat sættes ny maksimalgrænseværdi for bomuldsfrø.
For metazachlor sættes maksimalgrænseværdien op for kinakål.
For propamocarb sættes maksimalgrænseværdien op for bladbeder.
For propamocarb sættes ny maksimalgrænseværdi for hele gruppen af spinat og lignende blade
(undtaget dog spinat, portulakker og bladbeder).
For propargit sættes ny maksimalgrænseværdi for appelsiner og te.
For pyrimethanil sættes maksimalgrænseværdien op for gruppen af cucurbitae med spiselig skræl.
For sulfoxaflor sættes ny maksimalgrænseværdi for vindrueblade og blade af lignende arter og arti-
skokker.
3
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 550: Kopi af MOF alm. del - svar på spm. 476 om ministeren vil udarbejde en tabeloversigt over eksisterende maksimalgrænseværdier, som påtænkes ændret ved Kommissionens forslag om ændring af bilag II, III og V til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005, fra miljø- og fødevareministeren
1876302_0005.png
For trifloxystrobin sættes maksimalgrænseværdien op for hele gruppen af andre små frugter og bær
(undtagen tranebær, hyben, morbær, azarolhvidtjørn og andet) og for hele gruppen af hoved- og
pluksalat (undtagen vårsalat, havekarse, langskulpet vinterkarse, salatsennep, rød sennep og an-
det). Endvidere sættes maksimalgrænseværdien op for linser og ærter (af arten hørende under
bælgfrugter).
For trifloxystrobin sættes ny maksimalgrænseværdi for tranebær, hyben, morbær, azarolhvidtjørn
og andet og for vårsalat, havekarse, langskulpet vinterkarse, salatsennep, rød sennep og andet.
Endvidere sættes ny maksimalgrænseværdi for portulakker, bønner uden bælg og for ærter med og
uden bælg og for bønner (af arten hørende under bælgfrugter), lupiner og andet.
For cymoxanil justeres alene detektionsgrænsen for bønner uden bælg.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at forslaget som følge heraf er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være direkte gæl-
dende i Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ingen væ-
sentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU´s budget. For-
slaget skønnes heller ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser. Ligeledes medfører
forslaget ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget er udarbejdet på baggrund af videnskabelige vurderinger fra EFSA, som har vurderet, at de
foreslåede ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for forbru-
gerne.
DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget og vurderer, at der ikke vil være
sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede ændringer vedrørende maksimalgrænseværdi-
er. DTU Fødevareinstituttet bemærker, at EFSA ikke har foretaget en vurdering af eventuelle kombina-
tionseffekter, idet der endnu ikke foreligger en harmoniseret metode til dette. Der arbejdes i EFSA
målrettet på at udvikle en sådan metode.
Det fremgår af pesticidrammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinationseffekter skal
indarbejdes i vurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en egnet metode.
I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter har DTU Fødevarein-
stituttet - på grundlag af den nuværende viden om kombinationseffekter og indtag af pesticidrester hos
den danske befolkning - foretaget en overslagsmæssig vurdering af risikoen for indtaget af pesticider,
hvor der tages højde for kombinationseffekter. På baggrund heraf vurderes de foreslåede maksimal-
grænseværdier ikke at give anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder.
4
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 550: Kopi af MOF alm. del - svar på spm. 476 om ministeren vil udarbejde en tabeloversigt over eksisterende maksimalgrænseværdier, som påtænkes ændret ved Kommissionens forslag om ændring af bilag II, III og V til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005, fra miljø- og fødevareministeren
En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Dan-
mark.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er ikke indkommet høringssvar.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemssta-
ter. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at være kvalificeret flertal for
forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Alle pesticider der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, som fører til
fastsættelse af en maksimalgrænseværdi for restindholdet i fødevarerne (bilag II og III), eller som fø-
rer til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier (optagelse på
bilag IV). Stoffer, hvor alle maksimalgrænseværdierne sættes ned til detektionsgrænsen, overføres til
bilag V. Pesticidrammeforordningen og de deraf afledte forordninger, er derfor vigtige elementer i
beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at
være sundhedsmæssigt acceptable.
Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik på fuld
harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester i føde-
varer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag løbende ændres, herunder
bilag II, III, IV og V.
For alle pesticiderne er det vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand på fødeva-
reområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel.
Regeringen agter på denne baggrund at støtte forslaget.
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, som den tidligere
regering forelagde Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om fastsættelse af
maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5