Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 573
Offentligt
1879111_0001.png
Justitsministeriet
Dato: 9. april 2018
Journalnr.: 2017-1129-20
Sagsbehandler: LSL/IBO
POLITIOMRÅDET
NATIONALT EFTERFORSKNINGS-
CENTER (NEC)
Polititorvet 14
1780 København V
Besøgsadresse:
Ejby Industrivej 125-135
2600 Glostrup
Tlf.:
Fax:
E-mail:
Web:
33 14 88 88
33 32 27 71
[email protected]
www.politi.dk
Tredjelandsstatsborgeres ægteskaber med EU-borgere
med henblik på at opnå opholdsgrundlag i EU
1. Indledning
Hvert år bliver tusindvis af udenlandske par viet i Danmark. En stor del af disse
ægteskaber indgås mellem EU-statsborgere fra andre EU-lande end Danmark og
tredjelandsstatsborgere, der ikke har tilknytning til Danmark.
I lyset af den generelle store interesse for indgåelse af disse ægteskaber i Danmark
og på baggrund af konkrete henvendelser og efterforskninger om sådanne
ægteskaber har Rigspolitiet, Nationalt Efterforskningscenter (NEC) i 2. halvår af
2017 foretaget en undersøgelse af dette fænomen. Undersøgelsens formål er bl.a. at
afdække fænomenets omfang, fremgangsmåde (modus operandi) og mulige
motiver til at ville indgå ægteskab i Danmark, herunder eventuelle forhold af
politimæssig interesse.
Undersøgelsen peger på, at en del af disse ægteskaber er proformaægteskaber, der
bliver indgået mellem en EU-statsborger og en tredjelandsstatsborger – såkaldte
”sham marriages” eller ”marriages of convenience”. Undersøgelsen peger også på,
at ægteskaber, der bliver indgået i Danmark, angiveligt sker med det formål dels at
skaffe tredjelandsstatsborgeren adgang til fundamentale EU-borgerrettigheder,
f.eks. fri bevægelighed, opholdsret og adgang til sociale ydelser, dels på længere
sigt at opnå permanent opholdstilladelse i et EU-land eller blive EU-statsborgere.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 573: Kopi af Rigspolitiets rapport om tredjelandsstatsborgeres ægteskaber med EU-borgere med henblik på at opnå opholdsgrundlag i EU
1879111_0002.png
Undersøgelsen er foretaget til brug for intern vidensopsamling i NEC, og
nærværende notat er en kort redegørelse for centerets nuværende viden på området.
2. Omfanget
2.1. Internationalt fokus på sham marriages
Sham marriages er ikke et nyt fænomen og er således i dag en kendt problemstilling
i flere europæiske lande. I den forbindelse har Europol et særligt fokus på, at et
sham marriage – udover at skaffe tredjelandsstatsborgeren EU-borgerrettigheder –
kan være et led i menneskesmugling eller menneskehandel. Det er således Europols
opfattelse, at organiserede kriminelle netværk ofte er involveret i at arrangere sham
marriages mod betaling af anselige beløb.
EU Kommissionen har i de senere år ligeledes rettet fokus på problematikken og
opfordret EU-landene til at udnytte samarbejdsmulighederne i det europæiske
politi- og retssamarbejde til at bekæmpe sham marriages.
2.2. Udenlandske vielser i Danmark
Der findes ikke et centralt nationalt søgbart register over vielser indgået i Danmark,
hvorfor det er svært at fastslå det fulde omfang af udenlandske vielser, parternes
nationalitet og bopælsforhold, ligesom det er vanskeligt at skabe overblik over
hvilken dokumentation for deres identitet og ophold i Danmark parterne har
fremlagt i forbindelse med vielsen. Det er imidlertid NECs vurdering, at antallet af
vielser mellem udlændinge er steget kraftigt gennem de seneste år. Denne vurdering
baserer sig bl.a. på offentliggjorte tal fra Kommunernes Landsforening og fra
pressedækning.
En undersøgelse fra 2014 foretaget af Kommunernes Landsforening viser således,
at 74 ud af 98 kommuner havde foretaget 7.517 vielser af udenlandske par i 2013.
Tal fra Berlingske viser, at der i 2016 blev viet 10.437 udenlandske par i 10
kommuner, som Berlingske havde taget kontakt til
1
.
Ud over en generel stigning i antallet af vielser varierer omfanget også mellem de
enkelte kommuner. Til illustration kan der henvises til en opgørelse foretaget af
Fyns Politi over de fynske kommuners udenlandske vielser i 2016, der fordeler sig
således:
1
https://www.b.dk/nationalt/partier-vil-lukke-bagdoeren-til-ophold-i-europa
2
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 573: Kopi af Rigspolitiets rapport om tredjelandsstatsborgeres ægteskaber med EU-borgere med henblik på at opnå opholdsgrundlag i EU
Middelfart 5
Nyborg 9
Langeland 763
Odense 60
Faaborg 338
Kerteminde 5
Ærø 3697
2.3. Ægteskabsbureauer
En vis indikation for omfanget af vielser af udlændinge i Danmark kan også fås ved
at se på antallet af ægteskabsbureauer i Danmark og karakteren af de aktiviteter,
som bureauerne udøver. NEC har derfor foretaget en open source undersøgelse af
de ægteskabsbureauer, der tilbyder vielser i Danmark på internettet, herunder
deciderede pakketilbud. Fokus har i første omgang været på tyske hjemmesider.
Herved er identificeret 28 ægteskabsbureauer, der på internettet alle specifikt
tilbyder at arrangere en vielse i Danmark samt forskellige andre ydelser forbundet
med vielsen.
Det varierer, hvilke ydelser de enkelte ægteskabsbureauer tilbyder, men et
gennemgående træk for alle ægteskabsbureauerne er, at de markedsfører sig på, at
det er nemt og hurtigt at blive gift i Danmark, ligesom bureauerne tilbyder at
varetage al kommunikation med den kommune, hvor vielsen skal ske. Et andet
gennemgående træk er, at bureauerne ikke tilbyder at hjælpe asylansøgere eller
personer på tålt ophold med at blive viet. Dog skriver et enkelt bureau på sin
hjemmeside, at man ved kontakt til bureauet kan få oplyst nærmere om muligheden
for som asylansøger at blive gift med en EU-borger.
Efterretninger og efterforskninger indikerer ligeledes, at flere af
ægteskabsbureauerne er villige til at hjælpe med at fremskaffe falske dokumenter
Flere af bureauerne oplyser således på deres hjemmesider, at man kan ringe til
bureauet og forhøre sig angående dokumenter. Efterretninger bekræfter, at det ved
personlig kontakt til bureauerne kan aftales, hvilke dokumenter den pågældende
ønsker bureauets hjælp til at fremskaffe.
2.4 Kommunernes kontrol af dokumenter
3
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 573: Kopi af Rigspolitiets rapport om tredjelandsstatsborgeres ægteskaber med EU-borgere med henblik på at opnå opholdsgrundlag i EU
I forbindelse med efterforskning af konkrete sager har Rigspolitiet erfaret, at visse
kommuner ikke har faste retningslinjer for, hvorledes de skal foretage kontrol af
ægtheden af de dokumenter, som fremlægges forud for vielsen, ligesom visse
kommuner i tvivlstilfælde selv håndterer kontrol af alle dokumenter og ikke
involverer politiet. Det bemærkes, at fremsendelse af dokumenterne til politiet vil
udsætte tidspunktet for vielsen, hvilket i nogle tilfælde får
parrene/vielsesbureauerne til i stedet at ansøge om vielse i andre kommuner.
2.5 Ansøgningsprocessen
Da Danmark ikke har et centralt nationalt søgbart register over vielser, har
kommunerne svært ved at efterprøve om samme ansøgere har forsøgt at blive viet i
andre kommuner. Dette giver i princippet ansøgerne mulighed for at blive ved med
at søge, indtil en kommune accepterer/har tid og lader dem blive viet.
3. Modus operandi og mulige motiver
Det er Rigspolitiet opfattelse, at der oftest skabes kontakt mellem EU-borgeren og
tredjelandsstatsborgen forud for et sham marriage på følgende måder:
Via organiserede kriminelle netværk
Via ægteskabsbureauer der samarbejder med de kriminelle netværk
Det er på baggrund af danske såvel som udenlandske efterretninger NECs
opfattelse, at de organiserede kriminelle netværk og ægteskabsbureauerne har tætte
relationer og i varierende omfang bistår med arrangering af sham marriages.
Herunder bl.a. ved rekruttering af EU-borgeren og/eller tredjelandsstatsborgeren,
transport af tredjelandsstatsborgeren til EU, fremskaffelse af falske dokumenter og
kontakt med kommunerne i forbindelse med vielsen, tolkning og transport i
forbindelse med vielsen etc.
3.1 Rekruttering af tredjelandsstatsborgere
Det er NECs opfattelse, at de organiserede kriminelle netværk i nogle tilfælde begår
menneskehandel og/eller menneskesmugling i de indledende faser af et sham
marriage i forbindelse med rekrutteringen af tredjelandsstatsborgeren, typisk mod
betaling af anselige beløb.
4
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 573: Kopi af Rigspolitiets rapport om tredjelandsstatsborgeres ægteskaber med EU-borgere med henblik på at opnå opholdsgrundlag i EU
Efterretninger viser, at nogle ægteskabsbureauer har et tæt samarbejde med
bagmænd, som har netværk i både tredjelande og EU-lande. Mod betaling
arrangerer disse bagmænd visum og indrejse i Europa for tredjelandsstatsborgere.
Tredjelandsstatsborgernes betaling til bagmændene sker typisk gennem illegalt
arbejde f.eks. i bagmændenes restauranter mv., som tredjelandsstatsborgeren
påtager sig, mens vedkommende opholder sig i Europa.
Ved visummets udløb får tredjelandsstatsborgeren oplyst, at pågældende skal rejse
til f.eks. Danmark for at blive gift med en EU-borger. Efter indgåelsen af vielsen
opnår tredjelandsstatsborgeren opholdstilladelse i EU. NEC har set eksempler på,
at bagmændene udnytter ægteskabet til at fastholde tredjelandsstatsborgerne i
Europa, hvor de fortsat står i gæld til bagmændene.
3.2 Rekruttering af EU-borgere
Efterretninger fra udlandet viser ligeledes, at rekrutteringen af EU-borgere oftest
sker blandt udsatte personer og personer med meget lav indkomst i bl.a. Rumænien
og Portugal. Personer i disse samfundslag er nemme at hverve til indgåelse af
ægteskab, da de opnår en hurtig indkomst. Efterretninger viser endvidere, at
muligheden for at tjene penge ved at indgå ægteskab med en tredjelandsstatsborger
ofte rygtes i disse samfundslag.
3.3 Forbindelsen til Danmark
Efterretninger fra ind- og udland viser, at de organiserede kriminelle netværk
spekulerer i, at vielserne indgås i netop Danmark, dels pga. de lempelige
opholdskrav til udlændinge, der ønsker at indgå ægteskab, dels pga. de restriktive
betingelser for efterfølgende at erklære et ægteskab ugyldigt. Således vil et
ægteskab indgået på baggrund af falske id- og opholdsdokumenter ikke automatisk
være ugyldigt, og tredjelandsstatsborgeren mister derfor ikke sit EU-
opholdsgrundlag, selvom det efterfølgende skulle blive afdækket, at der er tale om
et sham marriage.
3.4 Falske dokumenter
Flere sager fra ind- og udland viser, at falske dokumenter såsom falske pas,
opholdstilladelser, visa mv. bliver benyttet af tredjelandsstatsborgere i forbindelse
med vielsen.
5
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 573: Kopi af Rigspolitiets rapport om tredjelandsstatsborgeres ægteskaber med EU-borgere med henblik på at opnå opholdsgrundlag i EU
1879111_0006.png
4. Eksempler
Det ovenfor beskrevne modus operandi eksemplificeres bl.a. i det følgende:
Tysk aktion mod nigeriansk netværk: Forbundspolitiet i Berlin afholdt i september
2017 – i tæt samarbejde med portugisisk politi og Europol – en international
politiaktion rettet mod et nigeriansk ledet kriminelt netværk, som var involveret i
omfattende svindel med proformaægteskaber mellem mænd fra Nigeria og kvinder
fra Portugal. Kvinderne blev rekrutteret af netværket i Portugal, og de nigerianske
mænd havde betalt op til 13.000 euro til netværket for at arrangere ægteskabet og
fremskaffe dokumenter, således at de nigerianske mænd kunne opnå EU-
opholdstilladelse via ægteskabet. Aktionen resulterede i beslaglæggelse af pas og
dokumenter og værdier for 530.000 euro.
Verserende dansk sag om omfattende menneskesmugling og dokumentfalsk
arrangeret af kriminelle i Tyskland: Ved Retten i Nykøbing Falsters dom af den 22.
september 2017 blev to mænd fundet skyldige i omfattende menneskesmugling og
dokumentfalsk. De to mænd havde siden 2012 i henholdsvis 25 og 36 tilfælde
hjulpet primært indiske statsborgere med ulovligt at indrejse og opholde sig i
Danmark. Inderne blev hjulpet til Danmark for at blive gift med en tysk statsborger
eller en person med lovligt ophold i Tyskland/EU. Ægteskaberne blev indgået på
Bornholm, og den ene af de tiltalte havde forud for ægteskaberne fremsendt kopier
af falske dokumenter til vielseskontoret, som dokumentation for at inderne lovligt
kunne opholde sig i Danmark. Ægteskaberne blev indgået med det formål at skaffe
inderne opholdsgrundlag i Tyskland. De tiltalte, der begge er bosiddende i
Tyskland, arrangerede ægteskabsturene og transporterede parrene fra Tyskland til
Danmark og tilbage igen til Tyskland i lejede biler. De betalte diverse udgifter til
færgebilletter, billeje, benzin, gebyr for vielsen samt evt. hotelophold. Retten lagde
til grund, at forholdene blev begået systematisk og organiseret og for at tjene penge.
Den ene af mændene er tidligere dømt flere gange i Tyskland og en enkelt gang i
Frankrig for menneskesmugling og dokumentfalsk. Retten konfiskerede den
fortjeneste, som mændene havde opnået ved kriminaliteten svarende til i alt 97.000
euro. Mændene, der er henholdsvis tysk/indisk og indisk statsborger, blev udvist af
Danmark med indrejseforbud for bestandig. Dommen er anket til landsretten.
Par med falske dokumenter forsøgt at indgå ægteskab i flere danske kommuner: I
forbindelse med indrejse over den dansk-tyske grænse i Rødby i 2017 foreviste en
6
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 573: Kopi af Rigspolitiets rapport om tredjelandsstatsborgeres ægteskaber med EU-borgere med henblik på at opnå opholdsgrundlag i EU
1879111_0007.png
pakistansk mand et falsk italiensk opholdskort. I bilen befandt sig desuden en
rumænsk mand og kvinde. Ved søgning på den pakistanske mand konstaterede
politiet, at den rumænske kvinde og pakistanske mand aktuelt var registreret hos
Fyns Politi i en sag fra Ærø Kommune om kontrol af dokumenter i forbindelse med
indgåelse af ægteskab. Parret havde, idet de ikke forventede at kunne blive viet på
Ærø, taget kontakt til Frederiksberg Kommune, som havde godkendt
rejselegitimationen og givet dem en vielsesdato den pågældende dag. Den
rumænske kvinde oplyste afslutningsvist, at hun var ligeglad med den pakistanske
mand, og at den rumænske mand i bilen var hendes eksmand. Den pakistanske
mand blev efterfølgende afvist og sendt retur til Tyskland.
Par med samme visum viet på Ærø: Politiet konstaterede i 2017 ved et tilfældigt
opslag i C-VIS (international database for udstedte Schengen-Visa), at et fransk
udstedt Schengen-visum tilhørende en mand fra Bangladesh allerede i 2016 var
udstedt til en kvinde. Politiet vurderede derfor, at det foreviste visum til kommunen
var forfalsket. Ved kontakt til Ærø Kommune blev det oplyst, at parret var blevet
viet to timer tidligere og allerede havde forladt øen.
Par med falske italienske dokumenter erkendte at havde betalt for vielse og falske
opholdskort: Tre par var tilsagt til kontrol hos Udlændingecenteret hos Fyns Politi
inden vielse på Ærø. Et par oplyste nogle dage forinden, at de havde taget fejl af
skiftet til sommertid og dermed ikke kunne komme. Ved kontrollen af de to andre
par blev det konstateret, at begge mænd var i besiddelse af falske italienske
opholdskort. I forbindelse med afhøringerne forklarede de, at de havde betalt 3500
euro for vielserne og 500 euro for de falske opholdskort.
Camerounske mænd med falske dokumenter forsøgte at blive viet i flere
kommuner: To franske kvinder ønskede at blive viet med to camerounske mænd på
Ærø. Politiet konstaterede sammenfald i kontonumre og e-mailadresser og
vurderede på den baggrund, at der var tale om sham marriages. En nærmere
undersøgelse afdækkede bl.a. ugyldige pas, og parrene blev derfor afvist. Parrene
forsøgte herefter uden held at blive viet hos Fanø Kommune.
7