Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 596
Offentligt
Samlenotat: Finansiering af 2. tranche af flygtningefaciliteten i Tyrkiet
KOM-dokument C(2018) 1500
1. Resumé
Kommissionen har i en beslutning af 14. marts 2018 lagt op til genopfyldning af flygtningefaciliteten i Tyrkiet
med finansiering delvist via EU-budgettet og delvist via nationale bilaterale medlemsstatsbidrag. Faciliteten blev
oprettet forud for indgåelsen af en aftale med Tyrkiet den 18. marts 2016 om at begrænse den illegale
migrationsstrøm gennem Tyrkiet til EU. Det blev på EU-Tyrkiet topmødet i marts 2016 besluttet, at EU
ville mobilisere yderligere 3 mia. euro til den videre finansiering af flygtningefaciliteten inden udgangen af 2018.
Kommissionen lægger op til, at disse yderligere tre milliarder euro finansieres via 2 mia. euro fra bilaterale bidrag
fra medlemslandene og 1 mia. fra EU-budgettet. Danmark vil i forhandlingerne arbejde for mest mulig
finansiering fra EU´s budget til genopfyldningen af Tyrkietfaciliteten.
2. Baggrund
I november 2015 blev EU’s stats-
og regeringschefer, som reaktion på den akutte
flygtningesituation, enige om at oprette en flygtningefacilitet med et samlet budget på 3 mia.
euro i 2016-2017. Formålet var at yde finansielt bistand til Tyrkiets håndtering af det store antal
flygtninge i Tyrkiet. Faciliteten blev oprettet forud for indgåelsen af en aftale med Tyrkiet den
18. marts 2016 om at begrænse den illegale migrationsstrøm gennem Tyrkiet til EU. Af de 3
mia. euro blev 1 mia. euro finansieret via EU-budgettet, mens medlemsstaterne ydede bilaterale
bidrag for de resterende 2 mia. euro. Den danske finansieringsandel af de bilaterale tilsagn
udgjorde 286 mio. kr. Det blev på EU-Tyrkiet topmødet i marts 2016 besluttet, at EU ville
mobilisere yderligere 3 mia. euro til genopfyldning af flygtningefaciliteten inden udgangen af
2018. Kommissionen har den 14. marts foreslået, at denne genopfyldning på yderligere 3 mia.
euro (2. tranche) finansieres på samme vis som midler mobiliseret ved flygtningefacilitetens
oprettelse. Dvs. med 2 mia. euro fra bilaterale bidrag fra medlemslandene og 1 mia. fra EU-
budgettet.
3. Formål og indhold
Flygtningefaciliteten er et samarbejde mellem EU og Tyrkiet, hvor EU yder støtte til Tyrkiet til
håndtering af de mange primært syriske flygtninge i Tyrkiet (aktuel estimeres til 3,6 mio.
mennesker). En mindre del går til ’migration management’, der bidrager
til at styrke den
tyrkiske kystvagts evne til at udføre eftersøgnings
og redningsmissioner. Genopfyldningen af
flygtningefaciliteten forudses anvendt på samme formål som første tranche.
Kommissionens beslutning der lægger op til finansiering af genopfyldning af
flygtningefaciliteten udmønter det tilsagn, EU gav allerede på EU-Tyrkiet topmødet i 2016 om
yderligere finansiering i 2018. Finansieringen af genopfyldningen kan ske både ved nationale
medlemsstatsbidrag, der kanaliseres ind på EU-budgettet, eller finansieres fra EU-budgettet.
Midler fra genopfyldningen forudses anvendt på tilsvarende vis som midler fra første del af
flygtningefaciliteten.
Ud over spørgsmålet om fordeling af finansieringen af genopfyldningen lægges der i
Kommissionens beslutning af 14. marts 2018 op til en mindre præcisering af målgruppen for
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 596: Samlenotat vedr. finansieringen af 2. tranche af flygtningefaciliteten for Tyrkiet
faciliteten, der nu omfatter flygtninge og personer med ret til subsidiær beskyttelse. I aftalen fra
2015 er målgruppen kun defineret som flygtninge.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for miljøet
eller beskyttelsesniveauet. Der er statsfinansielle konsekvenser forbundet med genopfyldningen.
Det endelige kompromis fsva. finansieringsmodellen vil have betydning for fordelingen af
finansieringen mellem EU-bidraget og bilaterale medlemsstatsbidrag. Der er afsat 300 mio.
kroner på Finansloven for 2018 til genopfyldning af Tyrkiet-faciliteten, såfremt det endelige
kompromis indeholder bilaterale bidrag. Det forventes, at det endelige kompromis om
finansieringsmodellen for genopfyldningen vil betyde et lavere bilateralt bidrag end de afsatte
300 mio. kr. Herudover finansierer Danmark ca. 2 pct. af EU’s budget.
8. Høring
Ikke relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
En gruppe af lande ønsker, at genopfyldningen af flygtningefaciliteten finansieres 100 procent
gennem EU´s budget, da udgiften har været forudset gennem flere år. En anden gruppe af
lande ønsker delvis finansiering via nationale bidrag fra medlemslandene. Disse lande finder, at
anvendelsen af midler fra EU-budgettet svækker muligheden for at finansiere andre væsentlige
indsatser via EU’s budget.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder overordnet, at der er tale om en EU-facilitet, som rettelig bør finansieres af
EU’s budget. Etableringen af Tyrkiet-faciliteten skete midt under flygtningekrisen, hvor der
akut måtte findes alternative finansieringsmodeller. Genopfyldningen af faciliteten har derimod
været en kendt og forudset udgift siden EU-Tyrkiet topmødet i 2016. Regeringen finder, at der
i forbindelse med vedtagelsen af budgettet for 2018 blev tilsidesat væsentlige marginer netop
med henvisning til behovet for refinansiering af Tyrkiet-faciliteten. Regeringen arbejder derfor
for mest mulig finansiering
via EU’s budget
af genopfyldningen.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 596: Samlenotat vedr. finansieringen af 2. tranche af flygtningefaciliteten for Tyrkiet
Oprettelsen af flygtningefaciliteten for Tyrkiet blev forelagt Folketingets Europaudvalg den 27.
november 2015 til forhandlingsoplæg.
EU’s budget for 2018 blev forelagt Folketingets Europaudvalg den 14. juni 2017 til
forhandlingsmandat, hvor en prioritering af migrationsindsatsen indgik.