Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 610
Offentligt
1883752_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 24. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
Tirsdag den 3. april 2018
Mødet startede kl. 13.50
Vær. 2-133
Erik Christensen (S), formand, Kenneth Kristensen Berth (DF),
næstformand, Carsten Kudsk (DF), Jakob Ellemann-Jensen (V) og
Peter Hummelgaard Thomsen (S).
Statsminister Lars Løkke Rasmussen
Desuden deltog:
Punkt 1. Afrapportering fra møde i Det Europæiske Råd og møde i Det Europæiske
Råd (art. 50) den 22.-23. marts 2018
Det Europæiske Råd 22-23/3-18
bilag 14 (konklusioner fra mødet i Det
Europæiske Råd 22/3-18)
Statsministeren:
Jeg vil i dag aflægge referat fra det møde i Det Europæiske Råd, der
fandt sted lige før påske. Inden jeg tog afsted, redegjorde jeg relativt indgående for mødets
dagsorden, og min redegørelse viste sig at holde nogenlunde stik. Mødet var præget af de
faste forårstemaer, men også af to tunge og aktuelle emner: forholdet til Rusland efter
giftangrebet i Storbritannien og Trumps udmelding om told. Derudover var der også en
række andre vigtige emner: beskatning af den digitale økonomi, Tyrkiet, afsløringer om
Facebook og Cambridge Analytica, implementeringen af den sociale søjle og spørgsmålet
om håndteringen af Brexit. Fredag eftermiddag holdt eurolandene desuden et møde.
Rusland
Under middagen torsdag aften brugte vi meget tid på at diskutere Rusland efter giftangre-
bet i Salisbury. Premierminister Theresa May, der i øvrigt kommer til Danmark på mandag,
orienterede om sagen og om det britiske modsvar rettet mod Rusland. Vi havde en god
drøftelse med hende om Storbritanniens ønsker til de europæiske landes solidaritet. Med
afsæt i den diskuterede
vi EU’s reaktion og vedtog konklusioner, der på det skarpeste for-
dømmer angrebene. Vi erklærede os enige med den britiske regering i, at det højst sand-
synligt er Rusland, der er ansvarlig for mordforsøget, og at der ikke er nogen anden sand-
synlig forklaring
det vil sige, at vi skærpede den tekst, som udenrigsministrene havde
formuleret nogle dage i forvejen.
Vi havde en intens diskussion om behovet for et stærkt europæisk modsvar, som førte til
en enighed om, at de lande, der var parate til bilateralt at tage skridt, søgte at koordinere
det. Udenrigsministeren var allerede morgenen efter denne drøftelse i Det Udenrigspoliti-
ske Nævn, hvor han fik opbakning til, at Danmark kunne tage et initiativ. Det tog vi så
mandag i påskeugen synkront med en række andre lande, således at det nu er i alt 19 EU-
lande, der sammen med NATO og en række andre lande har udvist knap 150 russiske
diplomater. 19 lande er jo ikke alle EU-lande, men alligevel mange, så vi havde også en
drøftelse af, hvad EU kollektivt kan gøre, og det var den, der førte til, at vi traf beslutningen
775
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 610: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 3/4-18
24. Europaudvalgsmøde 3/4 2018
om at hjemkalde EU’s ambassadør fra Moskva til konsultationer i 4
uger. Så udkommet af
drøftelsen var et stærkt europæisk modsvar. Derfor vil jeg også gerne benytte lejligheden
til at takke Folketingets partier for den opbakning, der har været til regeringen ageren i
denne sag. Opbakningen har gjort os i stand til at handle adækvat og hurtigt. Det er selv-
følgelig et højst usædvanligt skridt, der også er blevet bemærket i Moskva, men det var
nødvendigt. Rusland er gået for langt, og angrebet var helt uacceptabelt og skulle naturlig-
vis havde konsekvenser. Det er i sagens natur også en diskussion, som vi kommer tilbage
til på senere topmøder. Vi skal senere ind på hele spørgsmålet om, hvordan vores relation
til Rusland skal udvikle sig. Den diskussion er ikke afrundet med de beslutninger, der blev
taget
det er et emne, der er kommet for at blive.
Peter Hummelgaard Thomsen
var glad for, at statsministeren kvitterede for opbakningen
og mente, at regeringen havde håndteret situationen klogt. Han ville gerne vide, om Nord
Stream 2 havde været en del af diskussionen. Man havde tidligere talt om, at Danmark
gerne så en fælles EU-holdning til det problem. Det havde været vanskeligt, bl.a. på grund
af den tyske position. Kunne den seneste udvikling bruges som løftestang for en fælles
EU-holdning?
Carsten Kudsk
spurgte, om man på mødet havde haft det oppe at vende, hvorvidt Rusland
stod alene, eller om der kunne komme en reaktion fra russiske samarbejdspartnere som
f.eks. Kina.
Statsministeren
svarede, at drøftelsen om responsen over for Rusland begrænsede sig
til det diplomatiske aspekt, altså udvisningen af diplomater og udvisning af EU-ambassa-
døren. Oplægget til diskussionen var, hvilke skridt briterne gerne så taget i solidaritet, så
den gik altså på, hvad EU kollektivt skulle gøre, og der var en udveksling af de forskellige
landes planer. Statsministeren var glad for, at Danmark var i stand til at agere proaktivt.
Det ændrede ikke ved
som han også havde antydet i sin afrapportering
at en bredere
diskussion udestod: forholdet til Rusland og udviklingen af dette. Diskussionen var ikke
egnet til et åbent møde i udvalget, men man ville vende tilbage til den
også på EU-plan.
Statsministeren kvitterede for Peter Hummelgaard Thomsens kommentarer om Nord
Stream 2 og sagde, at han håbede snart at få et bilateralt møde med Angela Merkel nu,
hvor der langt om længe var dannet en ny tysk regering. Han var ikke klar over, om det
havde medført en ændret tysk holdning, men det skulle i hvert fald prøves af. På det næste
DER-møde ville der være en bredere debat om Rusland. Man ville også se på, om de
økonomiske sanktioner mod Rusland
der har udspring i Ukrainekrisen
skulle forlænges
med yderligere 6 måneder. Det var hans opfattelse, at Rusland stod alene, og at der ikke
var en bevægelse henimod, at nogle lande skulle være på vej til at understøtte russerne.
Alle EU-landene var enige i fordømmelsen af den russiske handling, og alle var med på at
tage et kollektivt skridt om at hjemkalde EU-ambassadøren. Der var også en stærk opbak-
ning fra 19 lande til at tage bilaterale skridt.
Carsten Kudsk
uddybede, at han første spørgsmål ikke var Rusland i forhold til EU-lan-
dene, men i forhold til andre lande
herunder Kina eller mellemøstlige lande, der gerne vil
være russiske samarbejdspartnere. Kunne de finde på at tage skridt i russisk favør?
776
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 610: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 3/4-18
24. Europaudvalgsmøde 3/4 2018
Statsministeren
mente at have besvaret Carsten Kudsks spørgsmål i første omgang. Ja,
Rusland stod alene, men der er klart, at hvis man efterlader sig et rum, når man trækker
sig, kan det være, at andre søger ind i det rum. Det rokker dog ikke ved, at verden ikke kan
være et irreguleret sted, og at der må være konsekvenser.
USA’s importtold
Vi drøftede også de alvorlige amerikanske udmeldinger om told på stål og aluminium. Dis-
kussionen tog i begyndelsen udgangspunkt i en uvished om, hvorvidt EU ville blive undta-
get fra den amerikanske importtold. Helt frem til fredag den 23. marts var det uklart, om det
ville blive tilfældet og i givet fald på hvilke betingelser. Det i sig selv vidnede om en noget
kaotisk proces i Washington, at man var der, hvor 28 EU-ledere diskuterede, hvorvidt man
var på kanten af en handelskrig. Til sidst blev det meldt ud, at EU som helhed og en række
andre lande blev undtaget, men dog kun midlertidigt frem til den 1. maj.
Jeg håber
og vi tillader os også at udtrykke en forventning, som det vil vise sig om har
sin berettigelse
at USA gør sin undtagelse i forhold til EU permanent. EU og USA er tætte
allierede, og det kan selvklart ikke have sin rigtighed, at EU skal rammes af en amerikansk
told, som er begrundet i hensyn til national sikkerhed. I det hele taget må man sige, at
tanken om at indføre told på baggrund af national sikkerhed er noget, som vi i givet fald må
være parate til at udfordre i WTO, og hvis EU efter 1. maj eller på et andet tidspunkt plud-
selig bliver omfattet af tolden, skal vi også være parate til at reagere med et passende
modsvar.
Bag den amerikanske melding ligger der selvfølgelig et reelt problem, nemlig at der er en
global overkapacitet af især kinesisk stål og aluminium, men det løser vi jo ikke ved at
bygge handelsbarrierer, som både USA og EU vil tabe på. Derfor skal vi i sidste ende
selvfølgelig også være parate til at forsvare vores interesser. Jeg er heller ikke i tvivl om,
at det er den dominerende holdning, selv om den ikke blev trykprøvet, for ved mødets
slutning stod det klar, at EU i første omgang ikke ville blive omfattet af tolden. Vi vedtog
også generelle konklusioner
om EU’s øvrige handelspolitik og støtte til arbejdet med at
indgå nye handelsaftaler med vigtige nye markeder.
Kenneth Kristensen Berth
delte ambitionen om mest mulig global frihandel, og han kunne
forstå på statsministeren, at han var utilfreds med den amerikanske told på aluminium og
stål. Hvad mente han så om, at Kommissionen den 8. februar 2018 havde besluttet at lade
antidumpingtolden på kinesisk stål gælde i yderligere en 5-årig periode med en straftold på
mellem 17,2 og 27,9 pct.? Hvordan kunne man på den ene side harcelere over det ameri-
kanske initiativ og på den anden side ikke have et problem med, at Kommissionen havde
forlænget tolden på kinesisk stål?
Statsministeren
svarede, at han forholdt sig til den amerikanske tanke om at indføre told
på stål og aluminium fra Europa med afsæt i nogle sikkerhedspolitiske overvejelser. Det
777
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 610: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 3/4-18
24. Europaudvalgsmøde 3/4 2018
forekom ham at være lidt langt ved. Nok var der udfordringer med den måde, som kine-
serne driver de statskontrollerede virksomheder på, og med den globale økonomi generelt,
men løsningen kunne ikke være at lægge told på europæisk produkter stål og aluminium.
Risikoen for, at der opstod en barriere mellem USA og EU havde været genstand for drøf-
telsen. Tolden var midlertidig afblæst indtil 1. maj. Der var en dialog mellem USA og EU,
men den indeholdt en skævhed: Hvis man vil lave en toldbarriere for europæiske varer og
dermed over for en af USA’s nærmeste allierede
med afsæt i den amerikanske sikkerhed,
svigter logikken. EU ville gerne diskutere rammevilkår for handel over Atlanten, og det fak-
tum var også grundlaget for, at man havde været langt inde i TTIP-forhandlingerne med
den tidligere amerikanske præsident. Hvis amerikanerne ville optage de forhandlinger
eventuelt i en anden ramme
ville man være åbne over for det, men man kunne ikke sidde
overhørig, at amerikanerne overvejede at lægge told på europæiske varer. Og der var in-
gen sammenhæng til, at Europa selv havde taget den kinesiske overproduktion alvorligt og
havde forlænget antidumpingtolden.
Kenneth Kristensen Berth
kunne forstå på statsministeren, at han bakkede op om an-
tidumpingtolden på stål og aluminium fra Kina, og at hvis USA gjorde noget lignende, ville
Danmark heller ikke have noget imod det.
Statsministeren
sagde, at det havde vist sig ikke at være nødvendigt at vedtage et mod-
svar på en amerikansk told på europæiske produkter. EU og Danmark er tilhængere af
frihandel, og hvis nogen
gør noget dumt, skal man følge op med konsekvenser. EU’s skridt
med antidumpingtold på kinesiske produkter er i overensstemmelse med WTO-reglerne;
det samme gør sig ikke gældende for de amerikanske skridt, når man også tager i betragt-
ning, at argumentet skulle være amerikansk sikkerhed. Det holdt ikke, og derfor var det
godt, at tolden på EU-varer indtil videre ikke var blevet indført. Nu måtte man afvente den
1. maj, men man var nødt til at forholde sig til en reaktion, hvis amerikanerne mod forvent-
ning skulle beslutte ikke at gøre undtagelsen permanent.
Økonomiske emner
På de økonomiske spørgsmål bekræftede vi den fælles forpligtigelse til at gennemføre
strategierne fra det indre marked, som har 25-år-jubilæum i år. Erhvervsministeriet har be-
regnet en positiv effekt på dansk økonomi i hundrede milliarder kroners klassen svarende
til 5 pct. af vores bruttonationalprodukt. Vi bekræftede også forpligtelsen til at gennemføre
strategierne for det digitale indre marked inden udløbet af Kommissionens og Europa-Par-
lamentets mandat i 2019.
Ligeledes vedtog vi de generelle økonomiske retningslinjer til EU-landene og eurozonen
inden for rammerne af det europæiske semester, og vi havde lejlighed til at lytte til Mario
Draghi, præsidenten for Den Europæiske Centralbank, orientere om situationen for de eu-
ropæiske økonomier. Der har været vækst i alle landene i de sidste 2 år. Der er en høj tillid
til økonomien, og flere og flere er kommet i arbejde. Der tegner sig sådan set et fornuftigt
og positivt billede, men også et billede, som i sig rummer udfordringer, fordi mange lande
fortsat har høj gæld, store underskud og høj ledighed
især blandt unge. De lande har
778
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 610: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 3/4-18
24. Europaudvalgsmøde 3/4 2018
stadig et stort hjemmearbejde at gøre, hvis den gode udvikling skal fastholdes, og hvis vi
ikke skal løbe ind i nye problemer på længere sigt.
Vi havde også et kort besøg af formanden for eurogruppen, der orienterede om status over
forhandlingerne om bankunionen, men det gav ikke anledning til nogen debat. Vi vedtog
korte proceskonklusioner om implementering af den sociale søjle fra Göteborg. Det gav
heller ikke anledning til drøftelser.
Digital beskatning
Torsdag aften havde vi udover den intensive drøftelse om Rusland også en anden interes-
sant drøftelse om beskatning af den digitale økonomi. Det var en uformel drøftelse uden
konklusioner. Kommissionen havde udsendt to forslag dagen før. Dem skulle vi ikke for-
holde os til som sådan, men flere berørte dem naturligvis. Jeg gav udtryk for, at det er helt
indlysende, at alle virksomheder skal bidrage til fællesskabet og betale deres andele i skat,
uanset om de er digitale eller ej.
Vi kan ikke acceptere, at nogle virksomheder formår at manøvrere sig uden om at betale
skat. Jeg sagde også, at vi er nødt til at udvikle værktøjer, så vi kan håndtere beskatning
af den nye type virksomheder, der knytter sig til den fjerde industrielle revolution. Der skal
ikke herske tvivl om, at regeringen er meget optaget af at bekæmpe skatteunddragelse og
skatteundgåelse, og derfor var jeg også blandt dem, der pressede på for, at der skal findes
gode effektive løsninger, der sikrer flere beskatning. EU skal være springbræt for de gode
løsninger
allerbedst via fælles EU-holdninger, der fødes ind i OECD-systemet, så vi får
globale løsninger. Men der skal altså også være en åbenhed over for, at hvis det spor
ender blindt eller er meget langt, kan det være relevant, at EU udvikler egne, midlertidige
modeller.
Det står rimelig klart, at en global løsning ikke er lige rundt om hjørnet, og derfor er det
relevant at overveje, om vi i mellem tiden kan gøre noget i EU. Regeringen engagerer sig
i det arbejde med henblik på at sikre kloge og gennemtænkte løsninger. Grunden til, at jeg
siger det, er, at det ikke er helt enkelt, for flytter man beskatning af virksomheder derfra,
hvor værdien skabes, dertil hvor virksomheden har sin omsætning
og i øvrigt gør det til
et generelt princip
vil det udfordre vores egen selskabsskattebase. Store danske virk-
somheder som Novo Nordisk og Lego har skabt værdierne i Danmark, men har langt stør-
stedelen af deres omsætning ligger i udlandet, så der er i hvert fald en dimension der:
Hvordan afgrænser man de virksomheder, der i givet fald skulle betale omsætningsskat fra
andre typer virksomheder? Og hvordan implementerer og håndhæver man en ren euro-
pæisk løsning uden for EU, så man undgår, at det i praksis ender med at blive en skat for
kun europæiske virksomheder og forbrugere? Man skal tænkte sig grundigt om og inve-
stere tid og energi i at finde løsninger, der også fungerer i virkeligheden.
Det er i øvrigt et vilkår, at hvis vi skal finde en europæisk løsning, kræver det enstemmig-
hed, og selv om der på mødet var enstemmig opbakning til målet om, at tech-giganterne
779
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 610: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 3/4-18
24. Europaudvalgsmøde 3/4 2018
skal betale deres fair andel i skat, var der ikke lysende klar enighed om midlerne til at opnå
målet.
Det var som sagt en første drøftelse, og vi vender tilbage til spørgsmålet i juni, når vi har
haft tid til at se på Kommissionens forslag.
Peter Hummelgaard Thomsen
kvitterede for, at det af statsministerens afrapportering
fremgik, at han ikke var afvisende over for beskatningen. I pressen havde billedet ellers
været, at Danmark stod skulder ved skulder med EU’s skattelylande i en modstand mod
forslaget. Statsministeren sagde også, at selv om det ikke havde nogen direkte forbindelse,
hang den digitale beskatning alligevel sammen med Facebook/Cambridge Analytica-sagen
og debatten om de nye store monopoler. En ting er, at de ikke betaler den skat, de bør,
noget andet er, at de ophober data og er med til at fordreje den politiske debat. For de
tredje er man ude i monopolistiske tilstande. Den franske løsning var ikke nødvendigvis
den bedste, men han var enig med statsministeren i, at det var vigtigt, at Danmark meldte
sig aktivt ind i diskussionen og ikke bare håbede på en fælles global løsning, der har lange
udsigter.
Statsministeren
lagde vægt på, at det ikke var en enkelt sag. I denne fjerde industrielle
revolution står man med en ny type virksomheder, der værdiskaber på en anden måde,
end man gjorde tidligere. I de nye økonomier er det sværere at gennemskue, hvor værdi-
erne skabes, end hvis man sammenligner med f.eks. en fabrik, der producerer insulin, som
så skibes ud og sælges. Verden får brug for at udvikle værktøjer for at håndtere den situa-
tion. Beskatning er én del af det, men det handler også om persondatabeskyttelse, mono-
polisering og virksomheder, der vokser sig større end nationalstater. Han var ikke i tvivl
om, at den rigtige platform er den multinationale, som f.eks. G19 eller OECD etc., men
grunden til, at statsministeren var åben over for europæiske løsninger, var, at nogen må
flytte sig først. Det samme gør sig gældende med klimaudfordringerne: Problemet bliver
ikke løst, hvis der ikke er opbakning uden for Europa, men det, at Europa gik forrest, var
med til at skabe en bedre international regulering. Det samme gjaldt persondataforordnin-
gen, som han ikke mente havde fundet sin endelige form, og efter hans mening nogle
steder skød helt ved siden af. Statsministeren var bekendt med, at det frivillige foreningsliv
var bekymret over nogle af de regler, der træder i kraft den 25. maj. Dog skulle der ske
noget, og over tid ville man formentlig ramme en bedre regulering.
Statsministeren var glad for bemærkningen fra Peter Hummelgaard Thomsen om, at man
var nødt til at melde sig ind i debatten. Den ville blive konkretiseret i løbet af foråret.
780
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 610: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 3/4-18
24. Europaudvalgsmøde 3/4 2018
Facebook/Cambridge Analytica
Kort før mødet blev det som bekendt afsløret, at ca. 50.000 millioner amerikanske face-
bookbrugeres oplysninger ulovligt var blevet videregivet til konsulentfirmaet Cambridge
Analytica. Det er en meget alvorlig sag, der handler om læk af persondata og spørgsmål
om, hvorvidt Facebook har overholdt sin pligt til at sikre brugerdata. Det var afsløringer,
der på mødet gav anledning til skarp kritik uden sammenhæng med beskatningsspørgs-
målet, tror jeg, at det var med til at præge stemningen og en kollektiv følelse af, at vi vist
ikke skylder de der tech-giganter ret meget for tiden. Der er også et udtalt krav om større
gennemsigtighed for onlineplatforme. Nu er det Facebook, det kunne også være andre,
men Facebook er nødt til at tage et større ansvar. På en måde understreger det også
betydningen af EU’s databeskyttelsesregler, der træder i kraft den 25. maj. Det er helt af-
gørende, at de regler overholdes, men det er nok også helt afgørende, at man ikke tror, at
man med dem har fundet den endegyldige løsning på alle de spørgsmål, der knytter sig til
den nye teknologi. Derfor aftalte vi også, at vi skal vende tilbage til dette emne på vores
uformelle møde i Bulgarien i maj måned, så vi kan fortsætte drøftelsen af, hvorvidt de ek-
sisterende regler er tilstrækkelige.
Kenneth Kristensen Berth
henviste til, at Peter Hummelgaard Thomsen i sin kommentar
til diskussionen om den digitale beskatning sagde, at Facebook medvirkede til at fordreje
den politiske debat. Det var et ret vidtgående synspunkt, at sociale medier skulle kunne
det. Var statsministeren enig i det synspunkt
hvis ja, på hvilken måde?
Statsministeren
mente, at det faldt uden for rammerne af afrapporteringen, at han skulle
forholde sig til Peter Hummelgaard Thomsens udtalelse om de sociale mediers betydning
for den politiske debat. Det var en del af en større debat og var heller ikke et emne, der
blev taget op på mødet. Statsministeren kunne sige, at han også var bekymret for spørgs-
målet om beskyttelse af personfølsomme oplysninger og retten til privatliv. Vi lever i en tid,
hvor vilkår og betingelser for at benytte en service bliver stadig mere komplicererede, og
hvor det er tvivlsomt, hvor mange der læser dem, før de accepterer dem. Når man kan
konstatere, hvordan nogle data bliver genanvendt og formidlet, rejser det en debat om en
offentlig regulering. Selv mente statsministeren, at der var et behov for den, og i stedet for,
at hver nationalstat skal bygge sit eget regelsæt op, at det oplagt at gøre det på internatio-
nalt plan. EU var ikke en unaturlig ramme at tage de drøftelser i, men derfra til at konklu-
dere, hvad der skulle til, var sagen ikke helt moden til.
Kenneth Kristensen Berth
havde bragt det op, fordi statsministeren havde givet udtryk
for, at multinationale virksomheder skulle til at tage sig sammen. Han kom til at tænke på
Kommissionens code of conduct-aftale med Google og Facebook, der havde fået en tysk
overbygning, der gør, at Facebook skal fjerne hadske ytringer og ellers får de nogle geval-
dige bøder. Det var klart, at hvis retorikken gik på, at Facebook fordrejer den politiske de-
bat, ville man fare ud med bål og brand og få Facebook til at fjerne de synspunkter, man
ikke var enige i.
781
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 610: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 3/4-18
1883752_0008.png
24. Europaudvalgsmøde 3/4 2018
Statsministeren
havde noteret sig, at Mark Zuckerberg havde bedt om syndernes forla-
delse i sagen: Der var altså noget at komme efter i måden, man håndterer data på. Det fik
dog ikke statsministeren til at konkludere, at sociale medier er et onde for demokratiet. Selv
var han aktiv bruger og mente, at hvis man anvender medierne rigtigt, har de et formål i
den politiske samtale. Man skal dog tage spørgsmål om opsamling af data og indblik i og
forvaltning af data alvorligt; det kan man ikke overlade til den enkelte bruger at tage ansva-
ret for. Sådan havde man heller ikke gjort det, når man talte forbrugerbeskyttelse i al al-
mindelighed, og det havde til alle tider været en politisk diskussion om at nå frem til, hvor
meget man skal regulere, og hvor stort det personlige ansvar skal være. Konsensus i det
danske samfund var dog, at nogen er nødt til at tage et regulatorisk ansvar. Behovet er der
for immaterielle produkter
og det har ikke noget at gøre med at lægge visse firmaer for
had
men det skal gøres på en begavet måde.
Vestbalkantopmøde/Tyrkiet
Vi berørte også kort det kommende Vestbalkantopmøde, der finder sted den 17. maj i Sofia,
ligesom vi også kort kom ind på forholdet til Tyrkiet. Der var enighed om at rette kritik af
den tyrkiske regerings ageren i Det Ægæiske Hav og af udviklingen i Tyrkiet mere generelt.
Brexit
Fredag mødtes hele EU-28 for at gøre det handelspolitiske spørgsmål færdigt, for det var
først torsdag, at de amerikanske meldinger begyndte at tage sin klar form. Efter det forlod
Theresa May mødet, og vi fortsatte i artikel 50-format for at drøfte Brexit. Vi startede med
at vedtage de supplerende retningslinjer for forhandlingerne om det fremtidige forhold mel-
lem EU og Storbritannien, som nu udgør Michel Barniers mandat til de videre forhandlinger
om en politisk erklæring om rammerne for den fremtidige relation. Af retningslinjerne frem-
går det klart, at hvis briterne slækker på deres røde linjer, f.eks. ved alligevel at ønske at
blive i toldunionen, er EU klar til at drøfte en tættere relation. Der er dog ikke noget endnu,
der indikerer, at det er tilfældet, men fra EU-27’s
side er det
et signal om maksimal åbenhed
for at få den tættest mulige relation. Efter vedtagelsen af retningslinjerne, redegjorde Bar-
nier for status over forhandlingerne. Det var sådan set opløftende at høre, at der nu er
opnået væsentlige fremskridt i forhandlingerne om udtrædelsesaftalen, og at det er lykke-
des at nå til politisk enighed om en overgangsordning, der skal indgå i udtrædelsesaftalen,
og som kan fjerne meget usikkerheden om, hvad der skal ske efter den 30. marts næste
år. Det er selvfølgelig under forudsætning af, at alt det andet også falder på plads.
For mit vedkommende sluttede mødet der og fortsatte for andre, idet der efterfølgende var
et eurotopmøde, hvor stats- og regeringscheferne fra eurozonen bl.a. drøftede, om euro-
zonen har brug for en selvstændig fiskal kapacitet, og hvordan man kommer videre med
bankunionen. Den drøftelse kan jeg i sagens natur ikke referere fra.
Mødet sluttede kl. 14.35
782