Den 24. april 2018
MFVM 503
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om ændring af direktiv 46/2007/EF og Kommissionsforordning 2008/692 og
Kommissionsforordning 2017/1151 med det formål at forbedre emissionstype-
godkendelsestest- og procedurer for person- og varebiler, inklusiv test af ibrug-
tagne køretøjer og test ved faktisk kørsel samt introduktion af anordninger for
monitering af brændstof- og elforbrug (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om 4. pakke om test af bilers udledning ved faktisk kørsel (komi-
tesag). Forslaget lægger op til at medtage test af ibrugtagne køretøjer, lade
”transfer
functions” ud-
gå af NOx-beregningen og stramme overensstemmelsesfaktoren for NOx i test ved virkelig kørsel.
Endvidere lægger Kommissionen op til at standardisere brændstofforbrugsmålere og forbedre uvil-
dighed i typegodkendelse af person- og varebiler. Forslaget vurderes generelt at give en mindre for-
bedring af beskyttelsesniveauet i Danmark og EU. Forslaget forventes sat til afstemning i Den tekni-
ske Komité for motorkøretøjer den 3. maj 2018. Regeringen agter på den baggrund at støtte forsla-
get, såfremt
”transfer
functions” fortsat udebliver af NOx-beregningen/Not-To-Exceed formlen.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af direktiv 46/2007/EF og Kommissionsforordning
2008/692 og Kommissionsforordning 2017/1151 med det formål at forbedre emissionstypegodkendel-
sestest- og procedurer for person- og varebiler, inklusiv test af ibrugtagne køretøjer og test ved virkelig
kørsel samt introduktion af anordninger for monitering af brændstof- og elforbrug.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 5, stk. 3 og artikel 14, stk. 3 i Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning 715/2007 om typegodkendelse af motorkøretøjer med hensyn til emissioner fra lette
personbiler og lette erhvervskøretøjer (Euro 5 og Euro 6) om adgang til reparations- og vedligeholdel-
sesinformationer om køretøjer.
Forslaget behandles efter forskriftsproceduren med kontrol i Den tekniske Komité for motorkøretøjer.
Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-
Parlamentet med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut
flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet
tilslutter sig forslaget, eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i
Den tekniske Komité for motorkøretøjer, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-