Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 621
Offentligt
1886643_0001.png
Udenrigsministeriet
Juridisk Tjeneste, EU-retskontoret
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Tlf.: 33 92 03 24 Fax: 33 92 03 03
Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse
JTEU j.nr. 2015 - 30240
26. april 2018
Til orientering fremsendes nedenstående liste over EU-Domstolens aktiviteter i de kommende tre uger
i retssager, som har den danske regerings interesse. For så vidt angår sager, hvor der er nedsat proces-
delegation, indeholder listen oplysninger om tidspunktet for mundtlig forhandling, fremsættelse af ge-
neraladvokatens forslag til afgørelse (GA) og afsigelse af dom. I sager, der i øvrigt følges af den danske
regering, oplyses der om tidspunkt for generaladvokatens forslag til afgørelse og afsigelse af dom. Ge-
neraladvokatens udtalelser og EU-Domstolens domme offentliggøres på EU-Domstolens hjemmeside
(http://curia.europa.eu/) på selve datoen for fremsættelse eller afsigelse.
Der tages forbehold for, at listen er udarbejdet på baggrund af EU-Domstolens retslister, og at EU-
Domstolen med kort varsel kan foretage ændringer i egne retslister.
Liste over sager, hvor der nedsat procesdelegation:
Sagsnr.
C-207/16
Titel og kort sagsresumé
Ministerio Fiscal
Sagen vedrører: 1) Er det muligt at fastslå, om der er
tale om en tilstrækkelig grov kriminalitet, som retfær-
diggør et indgreb i de grundlæggende rettigheder, der
er anerkendt i chartrets artikel 7 og 8, ved alene at
tage den straf i betragtning, som kan idømmes for
den efterforskede forbrydelse, eller er det tillige nød-
vendigt at fastslå, at der i forbindelse med den krimi-
nelle adfærd foreligger særlige niveauer for krænkelse
af individuelle og/eller kollektive retsgoder? 2) Hvis
man ved fastsættelsen af forbrydelsens grovhed ude-
lukkende henholder sig til den straf, der kan idøm-
mes, og til Unionens forfatningsmæssige principper,
som Domstolen har anvendt i dom af 8. april 2014
som kriterium for en streng efterprøvelse af direkti-
vet, hvad bør denne minimumsgrænse i påkommende
tilfælde da være? Ville det være foreneligt med en
generel bestemmelse om en grænse på tre års fæng-
sel?
Coöperatie Mobilisation for the Environment og
Vereniging Leefmilieu m.fl.
1. Kan en aktivitet, der ikke er omfattet af begrebet
projekt som omhandlet i artikel 1, stk. 2, litra a), i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/92/EU
af 13. december 2011 om vurdering af visse offentlige
og private projekters indvirkning på miljøet (EUT L
Deltager i PD
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Processkridt
GA
Dato
03.05.18
Følger til orientering:
Erhvervsministeriet
Datatilsynet
Forenede
sager
C-293/17 og
C-294/17
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Miljø- og Fødevare-
ministeriet
Miljøstyrelsen
Naturstyrelsen
Mundtlig
forhandling
03.05.18
1
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 621: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 26/4-18
1886643_0002.png
C-239/17
26), fordi den ikke er et fysisk indgreb i det naturlige
miljø, være et projekt som omhandlet i artikel 6, stk.
3, i Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om
bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter (EFT
1992, L 206), da følgerne af aktiviteten kan have
væsentlige følger for et Natura 2000-område? 2. Så-
fremt tilførsel af gødning på eller i jorden er et pro-
jekt, og såfremt dette lovligt fandt sted, før artikel 6,
stk. 3, i Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992
om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter
(EFT 1992, L 206) fandt anvendelse på et Natura
2000-område, og såfremt gødskning på eller i jorden
stadig finder sted, må det da antages, at der er tale om
et og samme projekt, uanset gødskningen ikke altid
har fundet sted på de samme parcellér, med samme
mængder og med samme teknikker? Har det ved
afgørelsen af, om der er tale om et og samme projekt,
betydning, at kvælstofaflejringen hidrørende fra til-
førslen af gødning på eller i jorden ikke er øget, efter
at Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om
bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter (EFT
1992, L 206) har fundet anvendelse på Natura 2000-
området? 3. Er artikel 6, stk. 3, i Rådets direktiv
92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af naturty-
per samt vilde dyr og planter (EFT 1992, L 206) til
hinder for en lovbestemt ordning, hvorefter en aktivi-
tet, der hænger uløseligt sammen med et projekt og
derfor også må anses for et projekt, såsom en malke-
kvægsbedrifts græsning af kvæg, er undtaget fra god-
kendelsespligten, og aktiviteten således ikke behøver
en individuel godkendelse, såfremt følgerne af den
aktivitet, der er blevet tilladt uden godkendelse, har
været genstand for en vurdering med henblik på
fastsættelsen af den lovbestemte ordning?
[...]
Teglgaard og Fløjstrupgård (sag forelagt af Østre
Landsret)
Sagen vedrører: 1. I en situation, hvor en landbruger
ikke overholder de lovbestemte forvaltningskrav eller
betingelserne for god landbrugs- og miljømæssig
stand i et kalenderår, og der derfor skal ske nedsættel-
se af landbrugerens direkte betalinger, jf. artikel 6, stk.
1, i Rådets forordning nr. 1782/2003 sammenholdt
med artikel 66, stk. 1, i Kommissionens forordning
nr. 796/2004, skal støttenedsættelsen da beregnes på
baggrund af landbrugerens direkte betalinger
a. i det kalenderår, hvor den manglende overholdelse
finder sted, eller
b. i det (senere) kalenderår, hvor den manglende
overholdelse fastslås/konstateres?
2. Er resultatet det samme i henhold til de efterføl-
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Kammeradvokaten
Miljø- og Fødevare-
ministeriet
GA
17.05.18
2
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 621: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 26/4-18
1886643_0003.png
gende regler i artikel 23, stk. 1, i Rådets forordning nr.
73/2009 sammenholdt med artikel 70, stk. 4 og stk. 8,
litra a), i Kommissionens forordning nr. 1122/2009?
3. I en situation, hvor en landbruger ikke overholder
de lovbestemte forvaltningskrav eller betingelserne
for god landbrugs- og miljømæssig stand i 2007 og
2008, men den manglende overholdelse først fast-
slås/konstateres i 2011, er det da Rådetsforordning
nr. 1782/2003 sammenholdt med Kommissionens
forordning nr. 796/2004, der finder anvendelse ved
fastsættelsen cif støttenedsættelsen, eller er det Rådets
forordning nr. 73/2009 sammenholdt med Kommis-
sionens forordning nr. 1122/2009, der finder anven-
delse?
Liste over sager, der i øvrigt følges af den danske regering:
Sagsnr.
Forende
sager
C-331/16
og
C-366/16
Titel og kort sagsresumé
K. m.fl.
Skal EU-retten, navnlig unionsborgerskabsdirekti-
vets artikel 27, stk. 2, alene eller i sammenhæng
med chartrets artikel 7, fortolkes således, at en
ansøgning om opholdstilladelse, som er indgivet af
en tredjelandsstatsborger, som er familiemedlem til
en unionsborger, der har gjort brug af sin ret til fri
bevægelighed og etablering, kan afslås af en med-
lemsstat på grund af den trussel, som udgår fra
tilstedeværelsen i samfundet af dette familiemed-
lem, som i en anden medlemsstat er blevet udeluk-
ket fra flygtningestatus i overensstemmelse med
flygtningekonventionens artikel 1F og kvalifikati-
onsdirektivets artikel 12, stk. 2, fordi han har været
involveret i faktiske omstændigheder i en konkret
historisk-samfundsmæssig sammenhæng i oprin-
delsesstaten, hvorved antagelsen af, at truslen fra
dette familiemedlems adfærd i opholdsmedlemssta-
ten er umiddelbar og reel, udelukkende støttes på
en henvisning til afgørelsen om udelukkelse, uden
at der herved sker en vurdering af risikoen for
recidiv i opholdsmedlemsstaten?
Ilyés et Kiss
1) Skal et kontraktvilkår, hvorefter kursrisikoen
påhviler forbrugeren, og der
som følge af fjernel-
sen af et urimeligt kontraktvilkår, som fastsatte en
forskel mellem sælgerkurs og køberkurs samt for-
pligtelsen til at bære den deraf følgende kursrisiko
er blevet indføjet i aftalen ex tunc som følge af
lovgivers indgriben, der udspringer af retssager om
ugyldighed, der har påvirket et stort antal aftaler,
anses for at være et vilkår, som ikke har været
genstand for individuel forhandling som omhandlet
i direktivets artikel 3, stk. 1, og som derfor er om-
fattet af direktivets anvendelsesområde? 2) Hvis det
Interessent
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Processkridt
Dom
Dato
02.05.18
C-51/17
Justitsministeriet
GA
03.05.18
3
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 621: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 26/4-18
1886643_0004.png
kontraktvilkår, hvorefter kursrisikoen påhviler
forbrugeren, er omfattet af direktivets anvendel-
sesområde, skal undtagelsen i direktivets artikel 1,
stk. 2, da fortolkes således, at den også gør sig
gældende for et kontraktvilkår, som er i overens-
stemmelse med [bindende] love som omhandlet i
præmis 2[5] i Domstolens dom RWE Vertrieb AG
(C-92/11), som er blevet vedtaget eller er trådt i
kraft efter aftalens indgåelse? Skal anvendelsesom-
rådet for nævnte undtagelse ligeledes omfatte et
kontraktvilkår, som er blevet indføjet i aftalen ex
tunc efter aftalens indgåelse som følge af en lov,
der afhjælper den ugyldighed, som udspringer af
den urimelige karakter af et kontraktvilkår, der
forhindrer, at aftalen opfyldes? 3) Såfremt der i
overensstemmelse med svarene på de foregående
spørgsmål kan foretages en undersøgelse af den
urimelige karakter af det kontraktvilkår, hvorefter
kursrisikoen påhviler forbrugeren, skal kravet om
en klar og forståelig affattelse, som direktivets
artikel 4, stk. 2, henviser til, da fortolkes således, at
dette krav også er opfyldt, når den lovbestemte og
nødvendigvis generelt affattede oplysningspligt er
opfyldt på de vilkår, der er beskrevet under de
faktiske omstændigheder, eller skal der ligeledes
fremlægges oplysninger om risikoen for forbruge-
ren, som finansieringsinstituttet er bekendt med,
eller som det kan have adgang til på tidspunktet for
aftalens indgåelse? 4) Er den omstændighed, at
kontraktvilkårene vedrørende muligheden for
ensidig ændring og forskellen mellem sælgerkurs og
køberkurs
som flere år senere viste sig at være
urimelige
på tidspunktet for aftalens indgåelse
indgik i aftalen sammen med vilkåret vedrørende
placering af kursrisikoen, relevant for så vidt angår
kravet om klarhed og gennemsigtighed og det i stk.
1, litra i), i bilaget til direktivet fassatte, med henblik
på fortolkningen af direktivets artikel 4, stk. 1,
således at forbrugeren, som kumulativ virkningaf
disse vilkår, reelt på ingen måde kunne forudse,
hvordan hverken betalingsforpligtelserne eller
ordningen for ændring af disse forpligtelser ville
ændre sig efterfølgende? Eller skal der ikke tages
højde for kontraktvilkår, som efterfølgende er
blevet erklæret urimelige i forbindelse med under-
søgelsen af den urimelige karakter af det vilkår, der
fastlægger kursrisikoen? 5) Hvis den nationale ret
erklærer, at det kontraktvilkår, hvorefter kursrisiko-
en påhviler forbrugeren, er urimeligt, er den da
forpligtet til af egen drift
i forbindelse med fast-
læggelsen af retsvirkningerne i overensstemmelse
med national lovgivning
også at tage højde for
den urimelige karakter af de øvrige kontraktvilkår,
som ikke er blevet påberåbt at sagsøgerne i deres
søgsmål, idet den respekterer parternes ret til at
fremsætte bemærkninger i den kontradiktoriske
procedure? Finder officialmaksimen som omhand-
let i Domstolens praksis ligeledes anvendelse, hvis
sagsøgeren er en forbruger, eller udelukker disposi-
4
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 621: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 26/4-18
1886643_0005.png
tionsmaksimen, i betragtning af den rolle, som den
spiller i sagen som helhed, og sagens nærmere
omstændigheder, i givet fald, at der foretages en
undersøgelse af egen drift?
C-249/17
Ryanair
a) Er en fremtidig hensigt om at levere administra-
tionsydelser til målet for en erhvervelse, såfremt
det lykkes at gennemføre erhvervelsen, tilstrækkelig
til at godtgøre, at den potentielle erhverver udøver
økonomisk virksomhed i henhold til sjette moms-
direktivs artikel 4, således at moms, som den po-
tentielle erhverver opkræves på varer eller tjeneste-
ydelser, der leveres med henblik på at fremme den
relevante erhvervelse, potentielt kan anses for
indgående moms for denpåtænkte økonomiske
aktivitet, der består i levering af sådanne admini-
strationsydelser, og (b) er der tale om en sådan
tilstrækkelig »direkte og umiddelbar tilknytning«
som opstillet af Domstolen [i dom af 27. septem-
ber 2001, Cibo Participations (C-16/00,
EU:C:2001:495)] mellem tjenesteydelser, leveret af
fagfolk, i forbindelse med en sådan potentiel er-
hvervelse og udgående ydelser, der består i den
potentielle levering af administrationsydelser til
målet for erhvervelsen i tilfælde af, at det lykkes at
gennemføre erhvervelsen, således at der består en
ret til fradrag for så vidt angår den moms, der skal
betales af disse tjenesteydelser, leveret af fagfolk?«
Malta mod Kommissionen
Påstande:
Kommissionens afgørelse af 13. juli
2016 i henhold til forordning (EF) nr. 1049/2001
(1) vedrørende en begæring om aktindsigt registre-
ret med referencen GESTDEM 2015/5711, annul-
leres.
Europa-Kommissionen tilpligtes at betale
sagens omkostninger.
K. e.a. (uddrag af spørgsmål)
1) Skal EU-retten, navnlig artikel 20 TEUF og
artikel 5 og 11 i direktiv 2008/115/EF, sammen-
holdt med chartrets artikel 7 og 24, fortolkes såle-
des, at den under visse omstændigheder er til hin-
der for en national praksis, hvorefter en ansøgning
om opholdstilladelse som familiesammenført
indgivet af en tredjelandsstatsboger, der er fami-
liemedlem til en unionsborger i den medlemsstat,
hvor denne unionsborger bor og har statsborger-
skab, og som ikke har gjort brug af sin ret til fri
bevægelighed og etablering (herefter »den statiske
unionsborger«)
ikke bliver behandlet, særskilt
eller i forbindelse med en afgørelse om udsendelse,
af den grund alene, at den pågældende tredjelands-
statsborger, der er familiemedlem, er omfattet af et
forbud mod indrejse i Europa? a) Har det ved
bedømmelsen af sådanne omstændigheder betyd-
ning, at der mellem tredjelandsstatsborgeren, der er
familiemedlem, og den statiske unionsborger består
et afhængighedsforhold, der er mere vidtgående
end et rent familiemæssigt bånd? I bekræftende
Skatteministeriet
GA
03.05.18
T-653/16
Miljø- og Fødevare-
ministeriet
Dom
03.05.18
C-82/16
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Dom
07.05.18
5
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 621: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 26/4-18
1886643_0006.png
fald, hvilke faktorer skal tages i betragtning ved
bedømmelsen af, om der består et sådant afhæn-
gighedsforhold? Kan der herved henvises til rets-
praksis vedrørende retten til respekt for familielivet
i EMRK’s artikel 8 og chartrets artikel 7? b) Hvad
særligt angår mindreårige børn, kræver artikel 20
TEUF mere end et biologisk bånd mellem den
tredjelandsstatsborger, der er forælder, og det barn,
der er unionsborger? Har det herved betydning, at
personerne bor sammen, eller er det tilstrækkeligt
med følelsesmæssige og økonomiske bånd, såsom
en besøgs- eller samværsordning og betaling af
underhold? Kan der herved henvises til Domsto-
lens dom af 10. juli 2014 i sag C-244/13, Ogie-
rakhi, præmis 38 og 39, af 16. juli 2012, Singh.
m.fl., sag 218/14, præmis 54, og af 6. december
2012, O og S, forenede sager C-356/11 og C-
357/11, præmis 56? Se i denne forbindelse også
den verserende præjudicielle forelæggelse C-
133/15. c) Har
[…]
C-33/17
Čepelnik
I. Skal artikel 56 TEUF og direktiv 2014/67/EU af
15. maj 2014 om håndhævelse af direktiv
96/71/EF om udstationering af arbejdstagere som
led i udveksling af tjenesteydelser og om ændring af
forordning (EU) nr. 1024/2012 om administrativt
samarbejde via informationssystemet for det indre
marked fortolkes således, at de er til hinder for, at
en medlemsstat pålægger den indenlandske ordre-
giver et betalingsstop og betaling af en sikkerhed
svarende til den udestående værkslejeløn, hvis
betalingsstoppet og sikkerheden alene tjener til
sikring af en eventuel bøde, som først idømmes
inden for rammerne af en særskilt procedure mod
en tjenesteyder med hjemsted i en anden medlems-
stat? Såfremt dette spørgsmål besvares benægtende:
a. Skal artikel 56 TEUF og direktiv 2014/67/EU af
15. maj 2014 om håndhævelse af direktiv
96/71/EF om udstationering af arbejdstagere som
led i udveksling af tjenesteydelser og om ændring af
forordning (EU) nr. 1024/2012 om administrativt
samarbejde via informationssystemet for det indre
marked fortolkes således, at de er til hinder for, at
en medlemsstat pålægger den indenlandske ordre-
giver et betalingsstop og betaling af en sikkerhed
svarende til den udestående værkslejeløn, hvis
tjenesteyderen med hjemsted i en anden medlems-
stat, som skal pålægges en bøde, i sagen om pålæg-
gelse af sikkerhedsstillelsen ikke har adgang til
retsmidler mod pålæggelsen af sikkerhedsstillelsen,
og den indenlandske ordregivers klage over denne
afgørelse ikke har opsættende virkning.
b. Skal artikel 56 TEUF og direktiv 2014/67/EU af
15. maj 2014 om håndhævelse af direktiv
96/71/EF om udstationering af arbejdstagere som
led i udveksling af tjenesteydelser og om ændring af
forordning (EU) nr. 1024/2012 om administrativt
samarbejde via informationssystemet for det indre
Erhvervsstyrelsen
GA
08.05.18
6
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 621: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 26/4-18
1886643_0007.png
marked fortolkes således, at de er til hinder for, at
en medlemsstat pålægger den indenlandske ordre-
giver et betalingsstop og betaling af en sikkerhed
svarende til den udestående værkslejeløn alene af
den grund, at tjenesteyderen har hjemsted i en
anden EU-medlemsstat.
c. Skal artikel 56 TEUF og direktiv 2014/67/EU af
15. maj 2014 om håndhævelse af direktiv
96/71/EF om udstationering af arbejdstagere som
led i udveksling af tjenesteydelser og om ændring af
forordning (EU) nr. 1024/2012 om administrativt
samarbejde via informationssystemet for det indre
marked fortolkes således, at de er til hinder for, at
en medlemsstat pålægger den indenlandske ordre-
giver et betalingsstop og betaling af en sikkerhed
svarende til den udestående værkslejeløn, selv om
denne endnu ikke er forfalden, og den endelige
værkslejeløns størrelse på grund af modkrav og
tilbageholdelsesrettigheder endnu ikke er fastlagt.
C-304/17
Löber
Hvilken domstol har i henhold til artikel 5, nr. 3), i
Rådets forordning (EF) nr. 44/2001 af 22. decem-
ber 2000 om retternes kompetence og om aner-
kendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser på det
civil- og handelsretlige område, kompetence i sager
om erstatning uden for kontrakt som følge af pro-
spektansvar, når
investoren traf den investeringsbeslutning, der
var forårsaget af det fejlagtige prospekt, på sin
bopæl
og på grundlag af denne beslutning overførte
købsprisen for det værdipapir, som vedkommende
havde erhvervet på det sekundære marked, fra sin
konto i en østrigsk bank til en afregningskonto i en
anden østrigsk bank, hvorfra købsprisen derefter
blev overført til sagsøgte på grundlag af ordre fra
sagsøgeren
(a) Den ret, inden for hvis jurisdiktion investoren
har sin bopæl,
(b) den ret, inden for hvis jurisdiktion hjemstedet
for/den kontoførende filial i den bank, som sagsø-
geren har en bankkonto i, hvorfra vedkommende
har overført det investerede beløb til afregnings-
kontoen, befinder sig,
(c) den ret, inden for hvis jurisdiktion hjemstedet
for/den kontoførende filial i den bank, afregnings-
kontoen føres i, befinder sig,
(d) den af ovennævnte retter, som sagsøgeren væl-
ger at anlægge sag for, eller
(e) slet ingen af ovennævnte retter?
Esso Raffinage v ECHA
Påstande: Søgsmålet antages til realitetsbehandling.
Afgørelsen af 1. april 2015, truffet af Det Europæi-
ske Kemikalieagentur (herefter »ECHA«) i medfør
af forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering,
Finanstilsynet
GA
08.05.18
T-283/15
Udenrigsministeriet
Miljøstyrelsen
Dom
08.05.18
7
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 621: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 26/4-18
1886643_0008.png
vurdering og godkendelse af samt begrænsninger
for kemikalier (herefter »REACH-forordningen«)
om oprettelse af et europæisk kemikalieagentur og
om ændring af direktiv 1999/45/EF og ophævelse
af Rådets forordning (EØF) nr. 793/93 og Kom-
missionens forordning (EF) nr. 1488/94 samt
Rådets direktiv 76/769/EØF og Kommissionens
direktiv 91/155/EØF, 93/67/EØF, 93/105/EF
og 2000/21/EF (EUT L 396, s. 1), i form af en
skrivelse med overskriften »Statement of Non-
Compliance following a Dossier Evaluation Deci-
sion under Regulation (EC) No 1907/2006« (erklæ-
ring om manglende overholdelse på baggrund af en
afgørelse om dossiervurdering i henhold til forord-
ning (EF) nr. 1907/2006, herefter »SONC «) og
dens bilag (referencenummer CCH-C-0000005770-
74-01/F),
annulleres. Sagen hjemvises til ECHA’s
administrerende direktør og det præciseres, at
enhver ny afgørelse truffet af ECHA skal tage
hensyn til de begrundelser for annullation, der er
anført i Rettens dom, samt alle relevante og ajour-
førte oplysninger. ECHA tilpligtes at betale de
omkostninger, som sagsøgeren har afholdt i for-
bindelse med denne sag. Der træffes sådanne andre
eller yderligere foranstaltninger, som findes påkræ-
vet.
C-124/17
Vossloh Laeis
a. Er en bestemmelse i en medlemsstat, der opstil-
ler som betingelse for, at en økonomisk aktør kan
vise sin pålidelighed, at denne har gjort indgående
rede for forholdene og omstændighederne i for-
bindelse med eventuelle skader som følge af over-
trædelsen af straffeloven eller forsømmelsen gen-
nem et aktivt samarbejde ikke blot med undersø-
gelsesmyndighederne, men også med den ordregi-
vende myndighed, forenelig med bestemmelserne i
artikel 80 i direktiv 2014/25/EU, sammenholdt
med artikel 57, stk. 6, andet afsnit, i direktiv
2014/24/EU?
b. I tilfælde af, at spørgsmål 1.a) besvares benæg-
tende: Skal artikel 57, stk. 6, andet afsnit, i direktiv
2014/24/EU i sammenhængen da fortolkes såle-
des, at den pågældende økonomiske aktør for at
vise sin pålidelighed i det mindste er forpligtet til at
opklare sagen over for den ordregivende myndig-
hed i et sådant omfang, at denne kan bedømme,
om de trufne konkrete foranstaltninger til at vise
aktørens pålidelighed (tekniske, organisatoriske og
personalemæssige foranstaltninger samt skades-
kompensation) er egnede og tilstrækkelige?
c. For de i artikel 57, stk. 4, i direktiv 2014/24/EU
regulerede fakultative udelukkelsesgrunde udgør
den maksimale udelukkelsesperiode i henhold til
artikel 57, stk. 7, i direktiv 2014/24/EU tre år fra
datoen for den relevante hændelse. Skal den rele-
vante hændelse forstås allerede som realiseringen af
de i artikel 57, stk. 4, i direktiv 2014/24/EU anfør-
te udelukkelsesgrunde, eller er det afgørende det
Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen
GA
16.05.18
8
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 621: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 26/4-18
1886643_0009.png
tidspunkt, hvor den ordregivende myndighed har
sikkert og holdbart kendskab til, at udelukkelses-
grunden foreligger?
d. Er det dermed i tilfælde af en realisering af ude-
lukkelsesgrunden i artikel 5[7], stk. 4, litra d), i
direktiv 2014/24/EU i form af en økonomisk
aktørs deltagelse i et kartel ophøret af karteldelta-
gelsen eller myndighedens opnåelse af sikkert og
holdbart kendskab til karteldeltagelsen, der er den
relevante hændelse som omhandlet i artikel 5[7],
stk. 7, i direktiv 2014/24/EU?
C-242/17
LEGO
a) Er EU-retten, og i særdeleshed artikel 18, stk. 7, i
direktiv 2009/28/EF sammenholdt med Kommis-
sionens gennemførelsesafgørelse (EU) 2011/438 af
19. juli 2011, til hinder for en national lovgivning,
såsom ministerielt dekret af 23. januar 2012, og
især dekretets artikel 8 og 12, som pålægger andre
og mere vidtgående specifikke byrder end dem, der
påhviler aktører, som har tilsluttet sig en frivillig
ordning, der har været genstand for en afgørelse,
som Kommissionen har vedtaget i henhold til
direktivets artikel 18, stk. 4? b) Såfremt det foregå-
ende spørgsmål besvares benægtende, skal de øko-
nomiske aktører, der indgår i produktets forsy-
ningskæde
selv om der er tale om aktører, der
alene handler som trader, dvs. som mellemmand
uden fysisk rådighed over produktet
da betragtes
som omfattet af de i spørgsmål a) omhandlede EU-
retlige bestemmelser?
Karel de Grote
Hogeschool Katholieke
Hogeschool Antwerpen
1. Er en national ret, ved hvilken der er anlagt sag
mod en forbruger med påstand om opfyldelsen af
en kontrakt, og denne ret efter de nationale retsple-
jeregler alene er beføjet til ex officio at efterprøve,
om påstanden er i strid med de nationale regler om
den offentlige orden, beføjet til på tilsvarende
måde, også i udeblivelsessager, ex officio at efter-
prøve og fastslå, om den pågældende kontrakt er
omfattet af [Rådets] direktiv [93/13/EF af 5. april
1993] om urimelige kontraktvilkår i forbrugerafta-
ler, således som dette direktiv er gennemført i
belgisk ret? 2. Skal en fri undervisningsinstitution,
der udbyder subsidieret undervisning til en forbru-
ger, anses for en erhvervsdrivende i EU-retlig
forstand for så vidt angår aftalen om udbuddet af
denne undervisning mod betaling af et studiegebyr,
der eventuelt forhøjes med beløb til tilbagebetaling
af omkostninger, som undervisningsinstitutionen
har afholdt? 3. Er en aftale mellem en forbruger og
en fri subsidieret undervisningsinstitution angående
denne institutions udbud af subsidieret undervis-
ning omfattet af direktiv 93/13
[…], og skal en fri
undervisningsinstitution, der udbyder subsidieret
undervisning til en forbruger, anses for erhvervs-
drivende i direktivets forstand med hensyn til afta-
Energistyrelsen
GA
16.05.18
C-147/16
Justitsministeriet
Dom
17.05.18
9
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 621: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 26/4-18
1886643_0010.png
len om udbuddet af denne undervisning?
C-325/16
Industrias Químicas del Vallés
1) Er datoen for den i direktiv 2010/28/EU fast-
satte frist med udtrykket »senest den 31. december
2010« i artikel 3, stk. 1, eller »[i]nden da« i artikel 3,
stk. 1, andet afsnit, ligeledes med henvisning til den
31. december 2010 i forbindelse med den frist på
seks måneder, som der henvises til i ottende be-
tragtning til direktiv 2010/28/EU, en endelig frist
som følge af det formål, der kan udledes af Rådets
direktiv 91/414/EØF af 15. juli 1991, hvorefter
medlemsstaterne ikke kan udvide fristen, således at
beregningen heraf udelukkende kan ske i henhold
til dette direktiv? 2) Såfremt det måtte fastslås, at
fristen kan forlænges, skal afgørelsen herom da
træffes uanset de nærmere procedureregler vedrø-
rende anmodning om og vedtagelse af forlængel-
sen, eller, eftersom dette henhører under medlems-
staternes kompetence, skal den træffes i overens-
stemmelse med den nationale lovgivning, idet de i
direktivets artikel 3, stk. 1, fastsatte procedureregler
er rettet mod medlemsstaterne?
Alheto
Grundet antallet af forelagte spørgsmål i sagen, er
nedenstående kun et uddrag. Sagen vedrører: 1.
Følger det af artikel 12, stk. 1, litra a), i direktiv
2011/95, sammenholdt med artikel 10, stk. 2, i
direktiv 2013/32 og artikel 78, stk. 2, litra a),
TEUF, at: A) den tillader, at ansøgningen om in-
ternational beskyttelse indgivet af en statsløs af
palæstinensisk oprindelse, som er registreret som
flygtning af De Forenede Nationers Hjælpeorgani-
sation for Palæstinaflygtninge i Mellemøsten
(UNRWA), og som før indgivelsen af ansøgningen
var bosat i dennes aktivitetsområde (Gazastriben),
behandles som en ansøgning i henhold til artikel 1,
afsnit A, i Genèvekonventionen om flygtninges
retsstilling af 1951 i stedet for som en ansøgning
om international beskyttelse i henhold til denne
konventions artikel 1, afsnit D, andet punktum,
under forudsætning af, at ansvaret for at behandle
ansøgningen er overtaget af andre end familiære
eller humanitære grunde, og behandlingen af an-
søgningen er reguleret ved direktiv 2011/95? B)
den tillader, at en sådan ansøgning ikke kontrolle-
res med hensyn til betingelserne i artikel 12, stk. 1,
litra a), i direktiv 2011/95, og Den Europæiske
Unions Domstols fortolkning af denne bestemmel-
se dermed ikke finder anvendelse? 2. Skal artikel
12, stk. 1, litra a), i direktiv 2011/95 sammenholdt
med samme direktivs artikel 5 fortolkes således, at
den er til hinder for nationale bestemmelser som
den i hovedsagen omhandlede i artikel 12, stk. 1,
nr. 4, i Zakon za ubezhishteto i bezhantsite (asyl-
og flygtningelov, herefter »ZUB«), som i den gæl-
dende affattelse ikke indeholder nogen udtrykkelig
bestemmelse om ipso facto-beskyttelse for palæsti-
Miljø- og Fødevare-
ministeriet
Dom
17.05.18
C-585/16
Udenrigsministeriet
GA
17.05.18
10
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 621: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 26/4-18
1886643_0011.png
nensiske flygtninge og ikke indeholder den betin-
gelse, at beskyttelsen af en eller anden grund er
bortfaldet, samt således, at artikel 12, stk. 1, litra a),
i direktiv 2011/95 er tilstrækkelig præcis og ubetin-
get og derfor har direkte virkning, således at den
også finder anvendelse, uden at den person, som
søger international beskyttelse udtrykkeligt har
påberåbt sig den, hvis ansøgningen som sådan skal
behandles i henhold til flygtningekonventionens
artikel 1, afsnit D, andet punktum?
[...]
11