Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 702
Offentligt
1902132_0001.png
Redegørelse:
Indsatsen for en mindre
byrdefuld implementering af
erhvervsrettet EU-regulering
Maj 2018
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 702: Kopi af BEU alm. del - svar på spm. 368 om implementeringen af EU-regulering, der er sket som følge af implementeringsudvalgets arbejde, fra beskæftigelsesudvalget
1902132_0002.png
2
REDEGØRELSE: INDSATSEN FOR EN MINDRE BYRDEFULD IMPLEMENTERING AF ERHVERVSRETTET EU-REGULERING
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 702: Kopi af BEU alm. del - svar på spm. 368 om implementeringen af EU-regulering, der er sket som følge af implementeringsudvalgets arbejde, fra beskæftigelsesudvalget
REDEGØRELSE: INDSATSEN FOR EN MINDRE BYRDEFULD IMPLEMENTERING AF ERHVERVSRETTET EU-REGULERING
1
Forord
Det er helt afgørende for danske virksomheder, at de ikke er underlagt strengere krav
end deres europæiske konkurrenter. Det er en høj prioritet for regeringen.
Overimplementering af EU-regulering – eller unødig tung implementering – skaber byr-
der for dansk erhvervsliv og stiller danske virksomheder dårligere i den internationale
konkurrence. Men de unødige byrder kommer ofte fra den danske implementering og
skyldes ikke nødvendigvis EU-regulering.
I Danmark skal vi naturligvis opfylde vores EU-forpligtelser. Men EU-regulering skal im-
plementeres på en måde, der ikke skaber unødige byrder.
Efter valget i 2015 nedsatte den daværende V-regering derfor regeringens EU-Imple-
menteringsudvalg og det uafhængige Implementeringsråd med det formål at undgå
unødigt skrappe krav. VLAK-regeringen har besluttet at videreføre Implementerings-
udvalget og Implementeringsrådet.
Siden har vi skabt en reel kulturændring i måden, Danmark implementerer EU-regule-
ring på. Det betyder, at al ny lovgivning tidligt i lovgivningsprocessen bliver screenet for
eventuel overimplementering. Sådan sikrer vi, at der kun sker en overimplementering,
når der træffes et politisk valg om det - for eksempel af hensyn til miljøet eller forbruger-
nes og arbejdstagernes sikkerhed.
Vi stopper ikke der. Implementeringsudvalget og Implementeringsrådet gennemgår
også allerede implementeret EU-regulering for at luge ud i unødigt skrappe regler og
sammenligner med andre EU-lande, så dansk erhvervsliv ikke stilles dårligere end kon-
kurrenterne i EU. Samtidig holder vi øje med kommende EU-regulering, så Danmark
tidligt i processen kan gøre en aktiv indsats for at sikre fælles regler, der gavner danske
virksomheder og arbejdspladser.
Med Implementeringsrådet har vi skabt en effektiv kanal, hvor erhvervslivet og orga-
nisationer kan komme med input til Regeringens arbejde. Det giver aktører, der i hver-
dagen er i kontakt med EU-reguleringen mulighed for at fremlægge deres forslag til,
hvordan vi undgår, at implementeringen medfører unødige byrder.
Der er med arbejdet i Implementeringsudvalget og Implementeringsrådet allerede op-
nået væsentlige resultater, og den indsats skal vi fortsætte.
Redegørelsen her viser, at der fortsat er stor efterspørgsel på Implementeringsudval-
gets indsats fra dansk erhvervsliv, og at vi gennem arbejdet skaber nødvendige byrde-
lettelser for danske virksomheder.
I efteråret 2018 vil der blive foretaget en opgørelse over konsekvenserne af de seneste
års arbejde i EU-Implementeringsudvalget og Implementeringsrådet med fokus på de
besluttede byrdelettelser for erhvervslivet.
Troels Lund Poulsen
Beskæftigelsesminister og formand for regeringens EU-Implementeringsudvalg
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 702: Kopi af BEU alm. del - svar på spm. 368 om implementeringen af EU-regulering, der er sket som følge af implementeringsudvalgets arbejde, fra beskæftigelsesudvalget
1902132_0004.png
2
REDEGØRELSE: INDSATSEN FOR EN MINDRE BYRDEFULD IMPLEMENTERING AF ERHVERVSRETTET EU-REGULERING
Regeringens
EU-Imple-
menteringsudvalg
og
Implementeringsrådet
EU-Implementeringsudvalget (IU) består af beskæftigelsesministeren (formand),
udenrigsministeren, justitsministeren, erhvervsministeren, energi-, forsynings- og klima-
ministeren, skatteministeren, miljø- og fødevareministeren samt transport-, bygnings-
og boligministeren.
EU-Implementeringsudvalget sørger for en mere systematisk og politisk forankret til-
gang til implementering af erhvervsrettet EU-regulering. Hovedformålet er at forebyg-
ge uhensigtsmæssig eller unødig overimplementering, der medfører unødvendige om-
kostninger for dansk erhvervsliv.
Implementeringsrådet (IR) er et uafhængigt organ, der rådgiver EU-Implementerings-
udvalget og ministerierne om, hvordan EU-regulering kan udformes og implementeres
på en mindre byrdefuld måde for erhvervslivet.
Implementeringsrådet består af 11 medlemmer fra en række erhvervs-, forbruger-
og arbejdstagerorganisationer samt tre sagkyndige med særlig ekspertise inden for
EU-systemet og implementering af EU-regulering.
Implementeringsrådets medlemmer
Særligt sagkyndige:
Lene Espersen, direktør i Danske Arkitektvirksomheder og tidligere minister
Poul Skytte Christoffersen, bestyrelsesformand i Tænketanken EUROPA og tidligere to-
pembedsmand i udenrigsministeriet og i EU
Dorte Sindbjerg Martinsen, professor i statskundskab ved Københavns Universitet med
forskningsmæssig interesse for bl.a. Danmarks implementering af EU-retsakter
Erhvervs-, forbruger- og arbejdstagerorganisationer:
Tine Roed, direktør i Dansk Industri
Kasper Ernest, chef for EU og international afdeling i Dansk Erhverv
Flemming Nør-Pedersen, direktør i Landbrug og Fødevarer
Henriette Thuen, afdelingschef i Dansk Byggeri
Jakob Brandt, vicedirektør i SMVdanmark
Jakob Ullegård, direktør i Danske Rederier
Lars Pram, direktør i Forbrugerrådet TÆNK
Christiane Mi฀lbeck-Winberg, Europapolitisk chef i DA
Nanna Højlund, næstformand i LO
Per Bremer Rasmussen, direktør i Forsikring & Pension
Ane Arnth Jensen, direktør i Finans Danmark
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 702: Kopi af BEU alm. del - svar på spm. 368 om implementeringen af EU-regulering, der er sket som følge af implementeringsudvalgets arbejde, fra beskæftigelsesudvalget
1902132_0005.png
REDEGØRELSE: INDSATSEN FOR EN MINDRE BYRDEFULD IMPLEMENTERING AF ERHVERVSRETTET EU-REGULERING
3
EU-Implementeringsudvalget og Implementeringsrådet har tre hovedindsatsområder:
1. For det første behandler EU-Implementeringsudvalget og Implementeringsrådet
implementeringen af alle nye EU-retsakter med erhvervsøkonomiske konsekvenser,
hvor der lægges op til at implementere EU-regulering i strid med regeringens fem
principper for erhvervsrettet EU-regulering. Det betyder, at ministerierne allerede
inden nye forslag sendes i høring skal overveje, om EU-reguleringen implementeres
på en måde, som indebærer unødvendige omkostninger.
2. For det andet arbejder EU-Implementeringsudvalget og Implementeringsrådet for
at reducere byrder i den allerede eksisterende danske implementering af erhvervs-
rettet EU-regulering. Det sker ved at identificere områder, hvor der er en byrdefuld
implementering af EU-regulering, og hvor der eventuelt i overensstemmelse med
EU-reguleringen kan justeres i implementeringen af reglerne mhp. at skabe byrde-
lettelser. På disse områder igangsættes nabotjek. Det vil sige, at de danske regler
sammenlignes med den måde, som andre EU-lande har implementeret reglerne på
for at identificere forskelle og evt. hente inspiration til, hvordan den danske lovgiv-
ning kan ændres.
3.
For det tredje er der fokus på tidlig i processen at få identificeret kommende, ny
EU-regulering, der kan få erhvervsøkonomiske konsekvenser . Det skal sikre en pro-
aktiv og tidlig dansk indsats for at undgå unødvendige byrder, og at reglerne så vidt
muligt ender med at understøtte dansk erhvervsliv til gavn for vækst og arbejds-
pladser.
Fem principper for implementering af er-
hvervsrettet EU-regulering
Regeringen har fastsat fem principper for implementering af erhvervsrettet regulering.
De fem principper skal sikre, at danske virksomheder ikke pålægges unødvendige byr-
der, medmindre særlige hensyn taler for det.
Ministerierne skal forholde sig til de fem principper i alle lovforslag eller bekendtgørel-
sesudkast, der pålægger erhvervslivet erhvervsøkonomiske byrder.
Principper for implementering af erhvervsrettet EU-regulering
1. Den nationale regulering bør som udgangspunkt ikke gå videre end minimumskravene i
EU-reguleringen.
2. Danske virksomheder bør ikke stilles dårligere i den internationale konkurrence, hvorfor
implementeringen ikke bør være mere byrdefuld end den forventede implementering i
sammenlignelige EU-lande.
3. Fleksibilitet og undtagelsesmuligheder i EU-reguleringen bør udnyttes.
4. I det omfang det er muligt og hensigtsmæssigt, bør EU-regulering implementeres gen-
nem alternativer til regulering.
5. Byrdefuld EU-regulering bør træde i kraft senest muligt og under hensyntagen til de fæl-
les ikrafttrædelsesdatoer.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 702: Kopi af BEU alm. del - svar på spm. 368 om implementeringen af EU-regulering, der er sket som følge af implementeringsudvalgets arbejde, fra beskæftigelsesudvalget
4
REDEGØRELSE: INDSATSEN FOR EN MINDRE BYRDEFULD IMPLEMENTERING AF ERHVERVSRETTET EU-REGULERING
Med principperne viser regeringen, at vi tager virksomhedernes rammevilkår alvorligt
og ønsker at nedbringe de byrder, der måtte følge af en byrdefuld implementering af
EU-reguleringen.
Der vil i efteråret 2018 blive foretaget en opgørelse over resultaterne af de seneste års
arbejde i EU-Implementeringsudvalget og Implementeringsrådet med fokus på de be-
sluttede byrdelettelser for erhvervslivet.
Ikke alle erhvervsøkonomiske lettelser som følge af arbejdet i Implementeringsudvalget
er endnu kvantificeret. Årsagen hertil er bl.a., at lettelserne for erhvervslivet typisk først
gøres op, når der udarbejdes et lovforslag eller en bekendtgørelse som opfølgning på
arbejdet i EU-implementeringsudvalget og Implementeringsrådet.
Implementeringsudvalget vil derfor sætte fokus på at kvantificere de allerede gennem-
førte lettelser, der er sket som konsekvens af arbejdet i EU-implementeringsudvalget og
Implementeringsrådet.
Derudover vil EU-implementeringsudvalget fortsætte det arbejde, der er iværksat i 2018
for at forbedre mulighederne for at vurdere lettelserne som følge af arbejdet i EU-imple-
menteringsudvalget og Implementeringsrådet. Der er i 2018 bl.a. afholdt workshops for
Implementeringsrådet, så der allerede i forbindelse med udarbejdelsen af anbefalinger
kan ske en vurdering af de potentielle byrdelettelser ved konkrete forslag, nabotjek mm.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 702: Kopi af BEU alm. del - svar på spm. 368 om implementeringen af EU-regulering, der er sket som følge af implementeringsudvalgets arbejde, fra beskæftigelsesudvalget
REDEGØRELSE: INDSATSEN FOR EN MINDRE BYRDEFULD IMPLEMENTERING AF ERHVERVSRETTET EU-REGULERING
5
Evaluering og udvikling
af
Implementeringsud-
valgets
arbejde
EU-Implementeringsudvalget har nu eksisteret i over to år, og udvalget har derfor gen-
nemført en evaluering af arbejdet.
Implementeringsrådet har også evalueret arbejdet i 2017. I evalueringen lagde Imple-
menteringsrådet særligt vægt på at der skulle være en høj grad af åbenhed om de be-
slutninger, som EU-Implementeringsudvalget træffer.
Samtidig er guiden til ministerierne om EU-Implementeringsudvalgets og Implemente-
ringsrådets arbejde opdateret på baggrund af erfaringer fra de første to år for at un-
derstøtte behovet for størst mulig transparens i EU-Implementeringsudvalgets beslut-
ninger.
Foruden behovet for transparens i arbejdet blev der lagt vægt på nedenstående.
Overensstemmelse mellem de fem princip-
per og Justitsministeriets vejledning om lov-
kvalitet
Justitsministeriets reviderede vejledning om lovkvalitet af 15. december 2017 er tilrettet
sådan, at den afspejler arbejdet i EU-Implementeringsudvalget.
Det betyder, at det nu altid skal fremgå af et lovforslags bemærkninger, hvis lovforsla-
get ikke lever op til de fem principper for implementering af erhvervsrettet EU-regule-
ring.
Hvis der er tale om implementering i strid med de fem principper, skal ministeriet anføre,
hvilke dele af lovforslaget, der er i strid med principperne.
Det fremgår også af vejledningen, at hvis et lovforslag på et enkelt punkt går videre
end minimumskravene i EU-reguleringen, bør lovforslaget ikke betegnes som en direk-
tivnær gennemførelse, selv om de øvrige dele af lovforslaget ikke går videre end mini-
mumskravene.
Endelig fremgår det, at hvis der til brug for EU-Implementeringsudvalgets arbejde er
lavet et implementeringsskema, som indeholder relevante oplysninger, det vil sige op-
lysninger som ikke fremgår af lovforslaget, skal oplysningerne gengives i lovforslagets
bemærkninger.
Oplysningerne fra implementeringsskemaet skal gengives, også selv om ministeriet ikke
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 702: Kopi af BEU alm. del - svar på spm. 368 om implementeringen af EU-regulering, der er sket som følge af implementeringsudvalgets arbejde, fra beskæftigelsesudvalget
6
REDEGØRELSE: INDSATSEN FOR EN MINDRE BYRDEFULD IMPLEMENTERING AF ERHVERVSRETTET EU-REGULERING
skønner det nødvendigt at forelægge det konkrete udkast til lovforslag for EU-Imple-
menteringsudvalget. Dette gælder også for bekendtgørelsesudkast, hvor oplysninger-
ne vil skulle gengives i høringsbrevet.
Forordninger
Forordninger må som udgangspunkt ikke implementeres i national ret, fordi de gælder
umiddelbart i medlemslandene.
Alligevel er det relevant at have fokus på forordninger i forbindelse med EU-implemen-
tering, fordi forordninger kan indeholde indbyggede nationale valgmuligheder og und-
tagelsesmuligheder.
I forbindelse med opdateringen af guiden til ministerierne er det derfor præciseret, at
ministerierne også skal udarbejde implementeringsplaner for forordninger, som efter sit
eget indhold forudsætter, at medlemsstaterne fastsætter udfyldende eller supplerende
national lovgivning.
Gennemførelsesretsakter (komitésager) og
delegerede retsakter
I evalueringen pegede Implementeringsrådet også på, at EU-Implementeringsudvalget
og Implementeringsrådet også skulle kunne drøfte gennemførelsesretsakter (komité-
sager) og delegerede retsakter, fordi de også kan give anledning til unødig byrdefuld
implementering.
Regeringen har fokus på, at komitésager og delegerede retsakter håndteres ud fra de
samme væsentlighedskriterier som øvrige EU-sager.
I den reviderede guide til ministerierne blev det præciseret i overensstemmelse med Im-
plementeringsrådets anbefaling, at ministerierne skal udarbejde implementeringspla-
ner for gennemførelsesretsakter ligesom for relevante direktiver og forordninger.
Håndhævelse og underimplementering
Erhvervslivet og arbejdsmarkedets parter har i forskellige sammenhænge peget på, at
manglende håndhævelse og underimplementering i andre EU-lande stiller dansk er-
hvervsliv ringere og desuden udfordrer beskyttelsen af danske arbejdstagere.
EU-Implementeringsudvalget drøfter derfor spørgsmål om øget synlighed af både im-
plementering og håndhævelse i EU. Det sker fx gennem øget dialog med Kommissionen.
Samtidig går Danmark i spidsen for erfaringsudveksling med de andre medlemslande
om håndhævelse og vil i den sammenhæng være vært for et såkaldt peer review i som-
meren 2018 om håndhævelse og implementering af EU-lovgivning.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 702: Kopi af BEU alm. del - svar på spm. 368 om implementeringen af EU-regulering, der er sket som følge af implementeringsudvalgets arbejde, fra beskæftigelsesudvalget
1902132_0009.png
REDEGØRELSE: INDSATSEN FOR EN MINDRE BYRDEFULD IMPLEMENTERING AF ERHVERVSRETTET EU-REGULERING
7
Gennemgang af eksisterende implemente-
ring og bidrag til regeringens byrdedagsor-
den
EU-Implementeringsudvalget har efter spørgsmål fra Erhvervsudvalget igangsat en
gennemgang af implementering af EU-regulering i bekendtgørelser og forordninger på
de relevante ministerområder fra den forrige regeringsperiode og frem til i dag
1
.
Det er gjort for at vurdere, hvorvidt ministerierne har implementeret i strid med de fem
principper for implementering af erhvervsrettet EU-regulering.
De enkelte ministeriers gennemgange viser indtil videre, at der på en række områder er
potentielle byrdelettelser, hvilket EU-Implementeringsudvalget vil følge op på.
Samtidig har EU-Implementeringsudvalget bedt Implementeringsrådet gennemgå
den allerede eksisterende implementering af EU-regulering, og på den baggrund har
EU-Implementeringsudvalget identificeret en række yderligere områder, hvor der ved
at implementere på en anden måde kan skabes byrdelettelser for erhvervet.
Eksempel: Sammenlægge ansøgningsprocedurer for udstatione-
rede
Udbetaling Danmark/ATP udsteder et blåt sygesikringsbevis og en såkaldt A1-blanket om
lovvalg, når en arbejdstager udstationeres for en arbejdsgiver i Danmark. Det sker som følge
af forordning 883/2004 om koordinering af de sociale sikringsordninger.
Implementeringsrådet pegede på, at det ville være hensigtsmæssigt at sammenlægge de to
ansøgningsprocesser til én proces i stedet for at have to separate ansøgningsprocesser. Det
ville spare ressourcer i den enkelte virksomhed og medvirke til, at danske krav ikke var mere
byrdefulde end i andre EU-lande.
EU-Implementeringsudvalget var enig i, at det vil spare ressourcer både for Udbetaling Dan-
mark og for virksomhederne. Udbetaling Danmark er nu i gang med at undersøge og analy-
sere mulighederne for at sammenlægge de to ansøgningsprocedurer.
Indsatsen i EU-Implementeringsudvalget skal desuden bidrage til regeringens mål om
at reducere byrderne for erhvervslivet med op mod 4 mia. kr. frem mod 2020 og i alt 6
mia. kr. frem mod 2025 og dermed spille ind til arbejdet i regeringens nye ministerudvalg
for bedre erhvervsregulering.
1 ERU alm del. nr. 83 og 84.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 702: Kopi af BEU alm. del - svar på spm. 368 om implementeringen af EU-regulering, der er sket som følge af implementeringsudvalgets arbejde, fra beskæftigelsesudvalget
1902132_0010.png
8
REDEGØRELSE: INDSATSEN FOR EN MINDRE BYRDEFULD IMPLEMENTERING AF ERHVERVSRETTET EU-REGULERING
Eksempel: Smartere regler for håndtering af affald
Der blev i juni 2017 vedtaget ændringer af den danske implementering af Transportforord-
ningen. Transportforordningen skal sikre, at overførsel af affald mellem lande sker på en mil-
jømæssig forsvarlig måde. Forordningen omfatter de fleste typer af affald og overførsel af
affald inden for EU samt mellem EU og lande uden for EU.
Danske virksomheder og andre aktører inden for affaldsområdet pegede på, at administra-
tionen af Transportforordningen var strengere i Danmark end i andre lande. Det gjaldt bl.a.
i forhold til procedurer for opnåelse af tilladelse til import og eksport af affald og i forhold til
klassificering af affald.
Miljø- og Fødevareministeriet udførte derfor et nabotjek af andres landes praksis. Nabotjek-
ket byggede på en anbefaling fra Implementeringsrådet og anbefalinger fra Regeringens
Taskforce for Øget Ressourceeffektivitet.
Nabotjekket viste, at Danmark på nogle områder havde en mere restriktiv praksis end andre
lande. I lyset heraf blev det besluttet at ændre dansk praksis på flere områder, hvilket vurde-
res at have medført en reduktion af erhvervslivets byrder.
Konkret har regeringen bl.a. ændret regler for varslinger af transport, så der nu kan køres
i op til to uger fra varslingsdatoen mod tidligere seks dage. Derudover får virksomhederne
mulighed for at stille økonomisk sikkerhed ved eksport via en forsikring i stedet for ved bank-
garanti. Det bidrager til virksomhedernes økonomiske fleksibilitet.
Endvidere blev det besluttet at udnytte Transportforordningens mulighed for at forhånds-
godkende nyttiggørelsesanlæg, så anmeldelser af affald til anlæggene er gyldige i 3 år i ste-
det for 1 år.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 702: Kopi af BEU alm. del - svar på spm. 368 om implementeringen af EU-regulering, der er sket som følge af implementeringsudvalgets arbejde, fra beskæftigelsesudvalget
1902132_0011.png
REDEGØRELSE: INDSATSEN FOR EN MINDRE BYRDEFULD IMPLEMENTERING AF ERHVERVSRETTET EU-REGULERING
9
Status for
EU-Imple-
menteringsudvalgets
arbejde
EU-Implementeringsudvalget mødes som hovedregel hver måned. Inden møderne sen-
der Implementeringsrådet en række anbefalinger, som bliver behandlet på mødet i
EU-Implementeringsudvalget.
Arbejdet på EU-Implementeringsudvalgets tre indsatsområder gennemgås uddybende
nedenfor. Boks 1 viser status for behandlede sager:
Boks 1. Status for perioden 1. marts 2017 – 1. marts 2018
Antal love og bekendtgørelser, der implementerer erhvervsrettet EU-re-
gulering (På baggrund af indsendte implementeringsskemaer.)
Heraf antal love og bekendtgørelser, hvor EU-Implementeringsudval-
get har besluttet, at den danske implementering kan gå videre end mini-
mumskravene i EU-reguleringen
Behandlede nabotjek
Sager om tidlig interessevaretagelse
66
12
32
26
Implementering af ny erhvervsrettet EU-re-
gulering
Implementeringsrådet giver løbende anbefalinger til, hvordan regeringen bør imple-
mentere ny erhvervsrettet EU-regulering. Alle ministerierne udarbejder implemente-
ringsplaner for nye lovforslag og bekendtgørelsesudkast, som har økonomiske konse-
kvenser for erhvervslivet.
De ressortansvarlige ministerier forelægger sager for EU-Implementeringsudvalget,
hvor der lægges op til at implementere ny EU-regulering i strid med de fem principper
for erhvervsrettet EU-regulering.
Regeringen får dermed mulighed for at tage stilling til implementeringen på tværs af
ministerområder.
Hvis et ministerium lægger op til at implementere EU-regulering i strid med de fem prin-
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 702: Kopi af BEU alm. del - svar på spm. 368 om implementeringen af EU-regulering, der er sket som følge af implementeringsudvalgets arbejde, fra beskæftigelsesudvalget
1902132_0012.png
10
REDEGØRELSE: INDSATSEN FOR EN MINDRE BYRDEFULD IMPLEMENTERING AF ERHVERVSRETTET EU-REGULERING
cipper for implementering af erhvervsrettet EU-regulering, vurderer EU-Implemente-
ringsudvalget, om der i det konkrete tilfælde er grundlag for at gå videre end det, som
forpligtelserne i EU-reguleringen kræver for at varetage andre væsentlige hensyn.
I perioden 1. marts 2017 – 1. marts 2018 har der ifølge oplysninger fra ministerierne
været 66 love eller bekendtgørelser, som implementerer erhvervsrettet EU-regulering.
Disse er alle i første omgang blevet screenet for eventuel overimplementering.
Af disse har EU-Implementeringsudvalget i 12 tilfælde efter en særskilt drøftelse be-
sluttet, at der var grundlag for at gå videre, end hvad der EU-retligt var forpligtelse til.
For eksempel, fordi sagen var en del af et eksisterende politisk forlig, eller fordi man
ønskede at opretholde et hidtidigt dansk beskyttelsesniveau.
Eksempel: Beskyttelse af arbejdstagere mod stråling
Sundheds- og Ældreministeriet implementerede i juni 2017 Strålebeskyttelsesdirektivet (di-
rektiv om fastlæggelse af grundlæggende sikkerhedsnormer til beskyttelse af de farer, som
er forbundet med ioniserede stråling).
Direktivet beskytter arbejdstagere, der som en nødvendig del af deres arbejde bliver udsat
for stråling. Det kan fx være fra stråleudstyr til at stille diagnoser og behandle kræftsygdom-
me i sundhedsvæsenet.
Blandt andet stiller direktivet krav om at overvåge de doser, som den enkelte arbejdstager
bliver udsat for, for at sikre, at arbejdstageren fx ikke hen over et år får en samlet dosis stråler,
som udgør en helbredsrisiko.
Direktivet stiller krav om, at arbejdstagere, der kan tænkes at modtage stråledoser på over
6 mSv* skal overvåges individuelt, men medlemslandene kan kræve, at arbejdstagere, der
modtager stråledoser på under 6 mSV også overvåges.
Direktivet indeholdt dermed en valgfrihed for medlemsstaterne i implementeringen af direk-
tivet. Ifølge de fem principper for implementering af erhvervsrettet EU-regulering skal fleksi-
bilitet- og undtagelsesmuligheder imidlertid udnyttes. Derfor blev sagen forelagt EU-Imple-
menteringsudvalget.
I Danmark var det allerede inden implementeringen af strålebeskyttelsesdirektivet gæl-
dende praksis at overvåge arbejdstagere, der var udsat for også en mindre dosis stråling.
I forbindelse med implementeringen af direktivet besluttede EU-Implementeringsudvalget,
at overimplementere direktivet og videreføre den danske praksis for at sikre en fortsat høj
beskyttelse af arbejdstagerne.
*mSv står for milli-sievert (en tusindedel sievert), som angiver den effektive stråledosis, der
absorberes i kroppen.
Evaluering af eksisterende lovgivning - na-
botjek og analyser
Implementeringsrådet opfordrer løbende regeringen til at gennemføre nabotjek af, om
EU-regler er implementeret mere erhvervsvenligt i andre EU-lande, og om det kan in-
spirere til andre måder at udforme reglerne på i Danmark. Nabotjekkene kan føre til, at
de eksisterende danske regler eller praksisser bliver ændret eller forenklet.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 702: Kopi af BEU alm. del - svar på spm. 368 om implementeringen af EU-regulering, der er sket som følge af implementeringsudvalgets arbejde, fra beskæftigelsesudvalget
1902132_0013.png
REDEGØRELSE: INDSATSEN FOR EN MINDRE BYRDEFULD IMPLEMENTERING AF ERHVERVSRETTET EU-REGULERING
11
Eksempel: Færre administrative byrder for bl.a. detailslagtere
Implementeringsrådet anbefalede i december 2017 et nabotjek af praksis vedrørende mærk-
ning af oksekød med referencenummer. EU-reglerne om obligatorisk oprindelsesmærkning
af oksekød stiller bl.a. krav om, at kødet skal mærkes med et referencenummer, der skal sikre
sporbarheden mellem kødet og det eller de dyr, som kødet stammer fra.
Den danske implementering af kravet betød, at virksomhederne skulle kunne redegøre for,
hvordan en videreført referencekode for oksekød var sammensat. Implementeringsrådet pe-
gede på, at kravet ikke gav øget sikkerhed for korrekt sporbarhed og påførte danske virk-
somheder store ekstra omkostninger, som virksomheder i andre EU-lande ikke har. Imple-
menteringsrådet ønskede derfor, at kravet blev ophævet.
På baggrund af anbefalingen fra Implementeringsrådet, vurderede Miljø- og Fødevaremini-
steriet, at kravet var overflødigt. Ministeriet vurderede, at de obligatoriske mærkningskrav
for oprindelsen af oksekød og de almindelige sporbarhedsregler var tilstrækkelige til at sikre
sporbarheden af kødet. På den baggrund blev det besluttet at ophæve kravet og ændre vej-
ledningen til virksomhederne.
På forespørgsel fra Miljø- og Fødevareministeriet har Dansk Erhverv lavet et groft overslag
over omkostningerne for erhvervet. Det er på den baggrund estimeret, at kravet samlet ko-
ster erhvervet 3-5 årsværk om året, og at der med ophævelsen af kravet kan opnås besparel-
ser i lønomkostninger på 945.000-1.600.000 kr. om året.*
*Kilde: Dansk Erhverv, Miljø- og Fødevareministeriet, Undervisningsministeriets Uddannelses
guide, løn til nyuddannet detailslagter.
EU-Implementeringsudvalget har i perioden 1. marts 2017 – 1. marts 2018 behandlet
32 nabotjek. Hovedparten er helt eller delvist blevet behandlet efter en anbefaling fra
Implementeringsrådet. 25 nabotjek er afrapporteret i EU-Implementeringsudvalget, og
i 16 tilfælde er der iværksat opfølgende initiativer, efter at nabotjekket blev gennemført.
Eksempel: Nabotjek af miljømærkning af tryksager
Implementeringsrådet anbefalede i marts 2017 et nabotjek af den danske implementering af
EU-miljømærket Blomsten for tryksager. Blomsten er en frivillig EU-miljømærkningsordning,
der skal mindske belastning af miljøet fra produktion og forbrug af bl.a. tryksager.
Implementeringsrådet pegede på, at den danske implementering af Blomsten gik videre end
i andre europæiske lande, fordi danske trykkerier var underlagt flere administrative krav end
deres europæiske konkurrenter, når de skulle ansøge om miljømærkning. Det svækkede iføl-
ge Implementeringsrådet de danske trykkeriers konkurrenceevne.
Nabotjekket blev udført på et møde i EU-miljømærkeordningens forum for kompetente myn-
digheder i juni 2017. Nabotjekket viste, at medlemslandene havde forskellig praksis for regi-
strering af tryksager, og at Danmark fulgte Kommissionens retningslinjer.
På baggrund af drøftelserne på mødet besluttede Kommissionen at ændre retningslinjerne,
så alle licenshavere fremover kan registrere tryksager under ”brede” handelsnavne i Kommis-
sionens elektroniske register, som ønsket af Implementeringsrådet.
Derudover blev det i Danmark besluttet at følge Implementeringsrådets anbefaling om brug
af underleverandører, som er et område, hvor der ikke er fælles EU-retningslinjer.
En licenshaver kan derfor fremadrettet udvide en licens til også at omfatte underleverandø-
rer, uden at underleverandøren skal søge om licens, så længe licenshaveren bærer udgifter til
kontrol og tilsyn.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 702: Kopi af BEU alm. del - svar på spm. 368 om implementeringen af EU-regulering, der er sket som følge af implementeringsudvalgets arbejde, fra beskæftigelsesudvalget
1902132_0014.png
12
REDEGØRELSE: INDSATSEN FOR EN MINDRE BYRDEFULD IMPLEMENTERING AF ERHVERVSRETTET EU-REGULERING
Tidlig interessevaretagelse
EU-Implementeringsudvalget drøfter også sager, hvor regeringen gør en særlig indsats
for at tage hensyn til dansk erhvervslivs interesser, allerede inden Kommissionen har
fremsat et konkret forslag. På den måde kan de danske interesser fremmes bedst muligt.
EU-Implementeringsudvalget har frem til den 1. marts 2018 behandlet 26 sager om tid-
lig interessevaretagelse. En stor del af sagerne er taget op efter anbefalinger fra Imple-
menteringsrådet.
Som led heri har de relevante ministerier redegjort for, hvordan man gennem tidlig inte-
ressevaretagelse i Bruxelles kan forebygge, at Kommissionens forslag kom til at indehol-
de unødige byrder for erhvervslivet.
Det bemærkes, at tidlig interessevaretagelse i EU-sager også varetages i den sædvan-
lige EU-beslutningsprocedure.
Eksempel: Nemmere adgang for skibe på tværs af havne i EU
Skibsfarten finder, at der er betydelige administrative omkostninger forbundet med skibes
anløb til og fra forskellige europæiske havne.
Det skyldes bl.a., at de nuværende EU-regler ikke stiller krav om en ensartet platform hvortil
skibe, der anløber EU-havne, kan rapportere til nationale myndigheder.
Skibene oplever derfor store forskelle i både rapporteringsmåden og i det, der kræves indbe-
rettet. Samtidig har de enkelte medlemslande mulighed for at kræve en række tillægsinfor-
mationer fra skibsfarten.
Som konsekvens skal skibene og ikke mindst de søfarende bruge betydelige ressourcer på at
tilpasse deres rapporteringer til forskellige rapporteringsplatforme samt til at indhente for-
skellige oplysninger afhængigt af, hvilket EU-land de anløber.
Kommissionen forventes at fremlægge et forslag til ny regulering i maj 2018. EU-Implemen-
teringsudvalget besluttede i den forbindelse, at regeringen forud for lanceringen af Kommis-
sionens forslag skal foretage tidlig interessevaretagelse for at påvirke Kommissionens udspil.
Der vurderes således at være gode forudsætninger for at reducere erhvervets administrative
byrder og effektivisere sagsgange ved en øget harmonisering af skibenes myndighedsrap-
portering i EU havne.
Regeringen vil arbejde efter, at et kommende forslag fra Kommissionen:
1. Reducerer de administrative byrder for såvel erhvervet som myndigheder.
2.
Udvikler en fælles skibsrapporteringsplatform (European Maritime Single Window) og en
fælles liste med indberettede oplysninger fra skibsfarten.
3. Udvikler nye værktøjer som det såkaldte eManifest, der kan bidrage til et åbent marked
for transport af varer.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 702: Kopi af BEU alm. del - svar på spm. 368 om implementeringen af EU-regulering, der er sket som følge af implementeringsudvalgets arbejde, fra beskæftigelsesudvalget
REDEGØRELSE: INDSATSEN FOR EN MINDRE BYRDEFULD IMPLEMENTERING AF ERHVERVSRETTET EU-REGULERING
13
Implementeringsrådets
arbejde
– bidrag fra Paul Mollerup, formand for Im-
plementeringsrådet
I 2017 har vi set, hvordan regeringens arbejde med at undgå overimplementering af
EU-regulering har medført konkrete ændringer for dansk erhvervsliv og har manifeste-
ret sig i myndighedernes arbejde med implementeringsarbejdet.
Som formand for Implementeringsrådet er jeg glad for, at rådet sammen med Imple-
menteringsudvalget har bidraget til denne udvikling. Det er også positivt, at beskæf-
tigelsesministeren fortsat viser stort engagement i vores arbejde både ved løbende at
deltage i Implementeringsrådets møder og ved at imødekomme de anbefalinger, rådet
har sendt til regeringen.
Eksempelvis er det lykkedes at få tilføjet de 5 principper for implementering af erhvervs-
rettet EU-regulering i Justitsministeriets lovkvalitetsvejledning. Det er efter min mening
et vigtigt redskab i det fortsatte arbejde med at sikre et vedvarende fokus på bedre
implementering af EU-regulering til gavn for danske virksomheder.
Effekten af udførte nabotjek og tidlig inte-
ressevaretagelse
De nabotjek, der er blevet igangsat, begynder nu at give resultater, og vi har i det for-
gangne år set flere eksempler på, hvordan rådets anbefalinger har ført til konkrete æn-
dringer for erhvervslivet.
Et nyligt eksempel er rådets anbefaling om nabotjek af reglerne for mærkning med re-
ferencenummer på oksekød. Ifølge de nuværende krav skal virksomhederne kunne re-
degøre for, hvorledes en referencekode for oksekød er sammensat gennem flere led.
På baggrund af rådets anbefaling vurderede Fødevarestyrelsen, at en fjernelse af kra-
vet ikke ville påvirke sporbarheden af kødet. Kravet vil derfor blive ophævet, og vej-
ledningen om mærkning af oksekød bliver ændret. Denne ændring vil komme ca. 1000
detailslagtere i Danmark (dvs. individuelle slagterbutikker og slagterafdelinger i super-
markeder) til gode og spare dem for unødvendige administrative omkostninger.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 702: Kopi af BEU alm. del - svar på spm. 368 om implementeringen af EU-regulering, der er sket som følge af implementeringsudvalgets arbejde, fra beskæftigelsesudvalget
14
REDEGØRELSE: INDSATSEN FOR EN MINDRE BYRDEFULD IMPLEMENTERING AF ERHVERVSRETTET EU-REGULERING
Der er desuden helt konkrete eksempler på, at virksomheder selv har oplevet, at na-
botjek er til gavn for deres branche:
”Som organisation har vi været glade for, at vi har kun-
net forelægge vores sag for Implementeringsrådet og kom-
me med anbefalinger til nabotjek på områder, som vi oplever
som problematisk forskelsbehandling for den grafiske bran-
ches trykkerier. Vi har opfordret til nabotjek af reglerne for
trykkerier, der søger licens til anvendelse af EU’s miljømær-
ke Blomsten, og på flere områder kommer resultatet af na-
botjekket til at gøre en reel forskel for vores medlemmer. ”
- Brancheorganisationen Grakom.
Jeg vil også gerne fremhæve den indsats, som rådet har ydet for, at regeringen så tidligt
som muligt kan påvirke EU, når der bliver udarbejdet ny erhvervsrettet lovgivning.
Eksempelvis anbefalede rådet i december 2017, at der bør arbejdes for, at innovations-
princippet kommer på linje med andre retligt bindende principper der regulerer EU’s
beføjelser, som fx proportionalitetsprincippet. Innovation er en katalysator for vækst,
og det er vigtigt, at arbejdet med innovationsprincippet i videst muligt omfang tager
hensyn til danske interesser og dermed øger den danske konkurrenceevne.
Regeringen har imødekommet rådets anbefaling og vil igangsætte tidlig interessevare-
tagelse på området, hvilket har til formål at gavne alle danske virksomheder, der arbej-
der med nye løsninger i form af maskiner, Fintech-løsninger, droner mv.
Rådets arbejde inspirerer i udlandet
Jeg har haft fornøjelsen af at deltage i flere konferencer og seminarer i udlandet, og det
glæder mig at se, andre lande også lader sig inspirere af den model, vi har i Danmark. Vi
har haft studiebesøg fra myndigheder og organisationer i Norge og Sverige, der gerne
vil lære om udvalgets og rådets arbejde.
Fremadrettet fokus
Vi skal altid have øje for, hvor vi kan skærpe vores indsats, og hvor der findes nye proble-
mområder. Derfor vil jeg arbejde for, at rådet fortsat har fokus på manglende håndhæ-
velse og underimplementering af EU-regulering i andre lande.
Vi har arbejdet med problemstillingen i 2017, og vi kommer til at arbejde videre med
den, fordi den er et reelt problem, som giver en forvredet konkurrencesituation i EU. Vi
vil også have øget fokus på forordninger, fordi der i denne type lovgivning findes nati-
onalt råderum eller konsekvenser, som kan have indflydelse på danske virksomheders
vilkår. Af den grund er regeringen og Implementeringsudvalgets fokus på komitologi
velkomment, fordi transparens i beslutninger taget af EU-organer er vigtige, fordi de
kan have reelle konsekvenser for dansk erhvervsliv.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 702: Kopi af BEU alm. del - svar på spm. 368 om implementeringen af EU-regulering, der er sket som følge af implementeringsudvalgets arbejde, fra beskæftigelsesudvalget
1902132_0017.png
REDEGØRELSE: INDSATSEN FOR EN MINDRE BYRDEFULD IMPLEMENTERING AF ERHVERVSRETTET EU-REGULERING
15
Status for rådets arbejde
Nedenfor følger status fra Implementeringsrådets arbejde fra marts 2017 til marts
2018.
Implementeringsrådet har sendt i alt 51 anbefalinger til regeringen fordelt på de tre
indsatser, jf. nedenfor.
Antal anbefalinger sendt til regeringen fra Implementeringsrådet
for perioden marts 2017 – marts 2018
Tidlig interessevaretagelse
Implementering af ny EU-regulering
Nabotjek af eksisterende regulering
Anbefalinger i alt
16
14
21
51
Regeringen har taget stilling til i alt 37 af rådets anbefalinger om nabotjek og tidlig in-
teressevaretagelse og har heraf valgt at følge 27 anbefalinger, jf. tabellen nedenfor. 14
anbefalinger om implementering af ny EU-regulering er sendt direkte til de ansvarlige
ministerier.234
Antal anbefalinger sendt fra Implementeringsrådet og svar fra re-
geringen fra marts 2017 til marts 2018
Anbefalinger
behandlet i IU
Tidlig interessevaretagel-
se
Nabotjek
I alt
Anbefalinger i alt
16
21
37
51
Følges
2
12
15
27
Behandles
3
1
1
2
Afvises
4
3
5
8
2 Svarkategorien ”følges” dækker over, at anbefalingen imødekommes, allerede er iværksat eller indgår i
eksisterende arbejde.
3 Svarkategorien ”behandles” dækker, at anbefalingen drøftes på et senere møde eller undersøges nær-
mere.
4 Svarkategorien ”afvises” dækker over, at anbefalingen ikke imødekommes.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 702: Kopi af BEU alm. del - svar på spm. 368 om implementeringen af EU-regulering, der er sket som følge af implementeringsudvalgets arbejde, fra beskæftigelsesudvalget
1902132_0018.png
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T
E
W
+45 72 20 50 00
[email protected]
bm.dk