Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 716
Offentligt
1905377_0001.png
Den 30. maj 2018
MFVM 525
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til ændringer for aromastofferne koffein og theobromin i Bilag I til
forordning 1334/2008 om aromaer og visse fødevareingredienser med aroma-
givende egenskaber til anvendelse i og på fødevarer (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resume
Kommissionen har fremsat forslag om at fjerne fodnoterne fra aromastofferne koffein og theobro-
min på listen over tilladte aromastoffer i Bilag I til forordning 1334/2008 om aromaer og visse føde-
vareingredienser med aromagivende egenskaber til anvendelse i og på fødevarer (komitesag). Fod-
noterne angiver, at stofferne mangler en evaluering af den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet
(EFSA). Da EFSA nu har vurderet stofferne og konkluderer, at det estimerede indtag af stofferne som
aromaer ikke giver anledning til sundhedsmæssig bekymring, kan fodnoterne slettes. DTU Fødeva-
reinstituttet er enig i EFSAs vurdering. Forslaget vurderes generelt ikke at have betydning for be-
skyttelsesniveauet i Danmark og EU. Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for
Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF) den 11. juni 2018. Regeringen agter på den baggrund
at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om ændringer til aromastofferne koffein og theobromin i listen
over tilladte aromastoffer i Bilag I til forordning 1334/2008 om aromaer og visse fødevareingredienser
med aromagivende egenskaber til anvendelse i og på fødevarer. Forslaget er fremsat som følge af en
vurdering af den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 11, stk. 3 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
1334/2008 om aromaer og visse fødevareingredienser med aromagivende egenskaber til anvendelse i
og på fødevarer med hjemmel i artikel 7, stk. 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 1331/2008
om en fælles godkendelsesprocedure for fødevaretilsætningsstoffer, fødevareenzymer og fødevarearo-
maer.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fø-
devarer og Foder (SCoPAFF). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen
forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med hen-
holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt
Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Op-
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 716: Notat om komitésag om aromastofferne koffein og theobromin
nås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevare r og Foder (SCoPAFF),
forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis
kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og
Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder (SCoPAFF) den 11. juni 2018.
Formål og indhold
Aromaerne koffein (FL16.016) og theobromin (FL16.032) er på nuværende tidspunkt opført i Bilag I
som aromastoffer, der er under evaluering. Koffein og theobromin må kun tilsættes visse fødevareka-
tegorier og der er mængdebegrænsninger for deres anvendelse. Koffein må tilsættes mejeriprodukter
(fødevarekategori 1) i mængder op til 70 mg/kg, is (fødevarekategori 3) i mængder op til 70 mg/kg,
konfektureprodukter (fødevarekategori 5) i mængder op til 100 mg/kg og ikke-alkoholholdige drikke-
varer i mængder op til 150 mg/kg. Theobromin må tilsættes mejeriprodukter (fødevarekategori 1) i
mængder op til 70 mg/kg og ikke-alkoholholdige drikkevarer (fødevarekategori 14) i mængder op til
100 mg/kg. Forslaget ændrer ikke på anvendelsesbegrænsningerne for de to aromastoffer.
EFSA har nu foretaget en evaluering af de to aromastoffer og konkluderer, at der ingen sundhedsmæs-
sig bekymring er ved stoffernes nuværende anvendelser som aromastoffer.
På den baggrund har Kommissionen fremsat forslag om at fjerne fodnoterne fra disse to aromaer i
listen over tilladte aromastoffer i Bilag I til forordning 1334/2008. Fodnoterne angiver, at EFSA mang-
ler at evaluere aromastofferne.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Aromaer reguleres af forordning 1334/2008 om aromaer og visse fødevareingredienser med aromagi-
vende egenskaber til anvendelse i og på fødevarer. Forordningen er direkte gældende i dansk ret.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har ingen væsentlige
statsfinansielle
eller administrative konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser. Forslaget vurderes ikke
at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
En vedtagelse af forslaget skønnes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark og EU, da for-
slaget ikke ændrer på betingelserne for de to aromastoffers anvendelse i fødevarer. Den Europæiske
Fødevaresikkerhedsautoritet, EFSA, har nu afsluttet deres vurdering af aromaerne, og forslaget fjerner
derfor de fodnoter til aromastofferne, der siger, at de mangler evaluering.
2
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 716: Notat om komitésag om aromastofferne koffein og theobromin
DTU Fødevareinstituttet er enig med EFSA i evalueringen af koffein og theobromin.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er ikke indkommet høringssvar.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemssta-
ter.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at det er vigtigt at sikre harmoniserede regler for aromaer, der
kan anvendes i fødevarer, og at godkendelsen og anvendelsen sker ud fra kriterier fastsat i forordning
1334/2008 om aromaer og visse fødevareingredienser med aromagivende egenskaber til anvendelse i
og på fødevarer.
Det er regeringens holdning, at aromastoffer, hvor EFSA har vurderet, at der ikke er sundhedsmæssig
bekymring ved deres nuværende begrænsede anvendelse, fortsat bør tillades i samme fødevarekatego-
rier og mængder som hidtil.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3