Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 717
Offentligt
1905387_0001.png
Den 31. maj 2018
MFVM 526
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til ændring for aromastoffet N-(2-methylcyclohexyl)-2,3,4,5,6-
pentafluorbenzamid i Bilag I til forordning 1334/2008 om aromaer og visse fø-
devareingredienser med aromagivende egenskaber til anvendelse i og på føde-
varer (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resume
Kommissionen har fremsat forslag om at fjerne fodnoten fra og begrænse brugen af aromastoffet N-
(2-methylcyclohexyl)-2,3,4,5,6-pentafluorbenzamid på listen over tilladte aromastoffer i Bilag I til
forordning 1334/2008 om aromaer og visse fødevareingredienser med aromagivende egenskaber til
anvendelse i og på fødevarer (komitesag). Fodnoten angiver, at stoffet mangler en evaluering af den
Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA). Da EFSA nu har vurderet stoffet og konkluderer,
at det estimerede indtag af stoffet som aromamodificerende stof beregnet efter MSDI metoden ikke
giver anledning til sundhedsmæssig bekymring, kan fodnoten slettes. DTU Fødevareinstituttet er
enige i EFSA’s vurdering. Forslaget begrænser anvendelsen af stoffet til fire fødevarekategorier og
indfører mængdebegrænsninger for anvendelsen. Forslaget vurderes generelt at øge beskyttelsesni-
veauet i Danmark og EU. Forslaget forventes sat til afstemning i den Stående Komité for Planter,
Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF) den 11. juni 2018. Regeringen agter på den baggrund at støtte
forslaget, idet man arbejder for, at stoffet vil blive taget op til fremtidig yderligere evaluering, her-
under stoffets miljøfarlige egenskaber.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om ændring til aromastoffet N-(2-methylcyclohexyl)-2,3,4,5,6-
pentafluorbenzamid på listen over tilladte aromastoffer i Bilag I til forordning 1334/2008 om aromaer
og visse fødevareingredienser med aromagivende egenskaber til anvendelse i og på fødevarer. Forsla-
get er fremsat som følge af en vurdering af den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 11, stk. 3 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
1334/2008 om aromaer og visse fødevareingredienser med aromagivende egenskaber til anvendelse i
og på fødevarer med hjemmel i artikel 7, stk. 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 1331/2008
om en fælles godkendelsesprocedure for fødevaretilsætningsstoffer, fødevareenzymer og fødevarearo-
maer.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 717: Notat om komitésag om aromastoffet N-(2-methylcyclohexyl)-2,3,4,5,6-pentafluorbenzamid
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fø-
devarer og Foder (SCoPAFF). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen
forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med hen-
holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt
Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Op-
nås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevare r og Foder (SCoPAFF),
forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis
kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og
Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder (SCoPAFF) den 11. juni 2018.
Formål og indhold
Aromaen N-(2-methylcyclohexyl)-2,3,4,5,6-pentafluorbenzamid (FL16.119) er på nuværende tids-
punkt opført i Bilag I som aromastof der er under evaluering. Stoffet må tilsættes alle typer af fødeva-
rer uden mængdebegrænsning, dvs. quantum satis, som betyder i tilstrækkelig mængde.
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har nu foretaget en evaluering af aromastoffet
som aromamodificerende stof og konkluderer, at der ingen sundhedsmæssig bekymring er, når indta-
get af det aromamodificerende stof beregnes efter MSDI metoden. Denne metode beregner indtaget af
aroma efter industriens årlige produktionsvolumen, EU's befolkningstal og antagelser omkring under-
rapportering og forbrug af aroma. EFSA har vurderet udsættelse for aromastoffet på to forskellige
måder: efter MSDI-metoden og efter mTAMDI metoden, som er nyere og mere forfinet. EFSA konklu-
derer i deres vurdering af stoffet, at ved anvendelse af mTAMDI metoden, så mangler der yderligere
data for stoffet. mTAMDI eksponeringsestimatet baserer sig på industriens anvendelsesmængder op-
gjort på visse fødevarekategorier.
EFSA bemærker i deres vurdering af stoffet, at det er polyfluorineret, og derfor kan stoffet eller dets
nedbrydningsprodukter være svært nedbrydelige i miljøet.
På baggrund af EFSA’s vurdering har Kommissionen fremsat forslag om at begrænse brugen af aroma-
stoffet og at fjerne fodnoten fra aromaen i listen over tilladte aromastoffer i Bilag I til forordning
1334/2008. Fodnoten angiver, at EFSA mangler at evaluere aromastoffet.
Forslaget begrænser anvendelsen af aromastoffet til mejeriprodukter (fødevarekategori 1) i mængder
op til 1 mg/kg, salt, krydderier, supper, saucer, salater og proteinprodukter (fødevarekategori 12) i
mængder op til 6 mg/kg, ikke-alkoholholdige drikkevarer i mængder op til 3 mg/kg og spiseklare
snacks (fødevarekategori 15) i mængder op til 2 mg/kg.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
2
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 717: Notat om komitésag om aromastoffet N-(2-methylcyclohexyl)-2,3,4,5,6-pentafluorbenzamid
Gældende dansk ret
Aromaer reguleres af forordning 1334/2008 om aromaer og visse fødevareingredienser med aromagi-
vende egenskaber til anvendelse i og på fødevarer. Forordningen er direkte gældende i dansk ret.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har ingen væsentlige
statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for
EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser. Forslaget vurderes ikke
at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
En vedtagelse af forslaget skønnes at betyde et øget beskyttelsesniveau i Danmark og EU, da forslaget
begrænser anvendelsen af aromastoffet i fødevarer. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet,
EFSA, har nu afsluttet deres vurdering af aromaen, og forslaget fjerner derfor fodnoten til aromastof-
fet, der siger, at det mangler evaluering.
DTU Fødevareinstituttet er enige med EFSA i evalueringen af N-(2-methylcyclohexyl)-2,3,4,5,6-
pentafluorbenzamid.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er ikke indkommet høringssvar.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemssta-
ter.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at det er vigtigt at sikre harmoniserede regler for aromaer, der
kan anvendes i fødevarer, og at godkendelsen og anvendelsen sker ud fra kriterier fastsat i forordning
1334/2008 om aromaer og visse fødevareingredienser med aromagivende egenskaber til anvendelse i
og på fødevarer.
Det er regeringens holdning, at et aromamodificerende stof, hvor EFSA har vurderet, at der ikke er
sundhedsmæssig bekymring ved dets anvendelse baseret på MSDI metoden, bør begrænses til de fø-
devarekategorier og de mængder som det anvendes i dag. Da EFSA har vurderet det relevant også at
tage mTAMDI metoden i anvendelse i deres vurdering af stoffet og her peger på datamangel for stoffet,
så er det regeringens holdning, at der skal ske yderligere vurdering af dette stof.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget, idet man arbejder for, at stoffet vil blive taget op
til fremtidig yderligere evaluering, herunder stoffets miljøfarlige egenskaber.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3