Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 727
Offentligt
1906273_0001.png
Den 4. juni 2018
MFVM 529
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om ændring af bilag II, III og IV til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier for abamectin,
acibenzolar-S-methyl, clopyralid, emamectin, fenhexamid, fenpyrazamin,
fluazifop-P, isofetamid,
Pasteuria nishizawae
Pn1, talc E533B og tebuconazol i
eller på specifikke produkter (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier i bilag II, III
og IV til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 for 11 aktivstoffer i en række
afgrøder (komitésag). Forslaget vedrører ændringer af maksimalgrænseværdier på baggrund af
nye anvendelser for stofferne abamectin, acibenzolar-S-methyl, clopyralid, emamectin, fenhexamid,
fenpyrazamin, fluazifop-P, isofetamid, Pasteuria nishizawae Pn1, talc E533B og tebuconazol. Æn-
dringerne betyder, at der er maksimalgrænseværdier, der sættes op og nye maksimalgrænseværdier
der etableres. Pasteuria nishizawae Pn1 og talc E533B tilføjes til bilag IV, som er en liste over pestici-
der, der ikke skal fastsættes en grænseværdi for, fordi restindhold af pesticiderne ikke vurderes at
have en sundhedsmæssig risiko. Der er gennemført risikovurderinger af Den Europæiske Fødevare-
sikkerhedsautoritet (EFSA) for de anførte stoffer, og ændringerne vurderes at være sundhedsmæs-
sigt acceptable af DTU Fødevareinstituttet. DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af
forslaget, og vurderer, at der ikke vil være sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede
ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier. DTU Fødevareinstituttet har derudover foretaget
en vurdering af eventuelle kombinationseffekter, som ikke giver anledning til sundhedsmæssige be-
tænkeligheder. Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødeva-
rer og Foder (SCoPAFF) den 13 - 14. juni 2018. En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et uæn-
dret beskyttelsesniveau i Danmark. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget. Det be-
mærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, som den tidligere
regering i 2012 forelagde Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om fastsæt-
telse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II, III og IV til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller
på vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF
(herefter pesticidrammeforordningen).
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 727: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for 11 pesticider i eller på specifikke produkter
1906273_0002.png
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 5, stk. 1 og artikel 14, stk. 1, litra a i pesticidrammeforord-
ningen.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fø-
devarer og Foder (SCoPAFF). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen
forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med hen-
holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for tre måneder. Kommissionen vedtager forslaget, så-
fremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget, eller ikke har udtalt sig inden for tidsfri-
sten. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder
(SCoPAFF), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med
henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for to måneder. Kommissionen vedtager forslaget,
såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfri-
sten.
Forslaget forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Fo-
der (SCoPAFF) den 13.
14. juni 2018.
Formål og indhold
Generelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidrester
Maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforordningens bilag II
for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med optagelse eller ikke-optagelse på
EU’s positivliste til anvendelse af pesticider (Europa Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1107/2009). Maksimalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu
ikke er færdigevaluerede med hensyn til alle anvendelser og resulterende restindhold. Der er dog fore-
taget en sundhedsmæssig vurdering af alle maksimalgrænseværdier i bilag III.
For nogle pesticider vurderes det ikke nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier, fordi et even-
tuelt restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at have en sundhedsmæssig risiko.
Disse stoffer opføres på en liste i pesticidrammeforordningens bilag IV. Pesticider, hvor alle maksi-
malgrænseværdier fastsættes på detektionsgrænsen, opføres på bilag V.
Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføres der i EU
en konkret risikovurdering. På den baggrund fastlægges specifikke maksimalgrænseværdier for pesti-
cidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fastlagt en maksimalgrænseværdi på baggrund af
konkrete anvendelser af et pesticid, gælder den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på
0,01 mg/kg for afgrøde-pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en nultolerance, idet det pågæl-
dende pesticid ikke må kunne måles i afgrøden. Undtagelsen for dette generelle princip, er pesticider,
som opføres på bilag IV.
En maksimalgrænseværdi kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU, indføres eller ændres
på baggrund af:
en udvidet anvendelse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid,
en anden anvendelse af et pesticid, for eksempel i en medlemsstat hvor der for en effektiv bekæm-
pelse påkræves en øget behandling, der medfører en øget rest i afgrøden,
ansøgninger om importtolerancer fra tredjelande for produkter, der indføres til EU, og hvor der
ikke allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi,
implementering af Codex Alimentarius (FAO
Food And Agriculture Organization /WHO
World
Health Organization) grænseværdier i EU,
nye oplysninger om for eksempel toksikologi,
en planlagt revurdering af pesticidet,
2
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 727: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for 11 pesticider i eller på specifikke produkter
1906273_0003.png
andre særlige forhold (for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening) eller
en tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EU eller
import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret af en medlemsstat
i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefter en videnskabelig
sundhedsmæssig vurdering af alle forslag til ændringer af maksimalgrænseværdier.
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra EFSA, at bilag II, III og
bilag IV ændres med hensyn til maksimalgrænseværdier (MRL) for stofferne abamectin, acibenzolar-
S-methyl, clopyralid, emamectin, fenhexamid, fenpyrazamin, fluazifop-P, isofetamid,
Pasteuria nishi-
zawae
Pn1, talc E533B og tebuconazol. For disse stoffer foreslås maksimalgrænseværdierne ændret
som konsekvens af ansøgninger om nye anvendelser af pesticiderne på en række afgrøder i EU.
Neden for er de væsentligste ændringer beskrevet. Der skelnes mellem maksimalgrænseværdier, der
foreslås: (1) sat op fra den analytiske detektionsgrænse (ny maksimalgrænseværdi), og (2) maksimal-
grænseværdier, der foreslås sat op fra en værdi højere end den analytiske detektionsgrænse (maksi-
malgrænseværdien sættes op).
Grænseværdier, der ændres som følge af ny anvendelse af stofferne:
For abamectin sættes maksimalgrænseværdien op for hele gruppen af citrusfrugter.
For acibenzolar-S-methyl sættes ny maksimalgrænseværdi for auberginer, hele gruppen af cucurbi-
tae med spise skræl og cucurbitae med ikke spiselig skræl.
For clopyralid sættes maksimalgrænseværdien op for forårsløg og porrer.
For emamectin sættes ny maksimalgrænseværdi for hele gruppen af bladkål, bønner (med bælg) og
ærter (med bælg).
For fenhexamid sættes maksimalgrænseværdien op for blommer, blåbær, tranebær, solbær og ribs
(hvide, røde og sorte), stikkelsbær (gule, grønne og røde) og bønner (med bælg).
For fenpyrazamin sættes ny maksimalgrænseværdi for vårsalat, havesalat, bredbladet endivie, ha-
vekarse og andre spirer og skud, langskulpet vinterkarse, rucola, rød sennep og for hele gruppen af
spinat og lignende blade.
For fluazifop-P sættes ny maksimalgrænseværdi for tomater.
For isofetamid sættes ny maksimalgrænseværdi for tomater, sød peberfrugt, auberginer og okra
samt for hele gruppen af cucurbitae med spiselig skræl.
For tebuconazol sættes maksimalgrænseværdien op for spiseoliven, oliven til oliefremstilling og ris
For tebuconazol sættes ny maksimalgrænseværdi for kørvel, selleriblade, salvie, rosmarin, timian,
basilikum og spiselige blomster, laurbærblade og estragon samt for hele gruppen af blomster og he-
le gruppen af blade og urter.
Pasteuria nishizawae
Pn1 og talc E533B tilføjes til bilag IV, som er en liste over pesticider, der ikke
skal fastsættes en grænseværdi for, fordi restindhold af pesticiderne ikke vurderes at have en
sundhedsmæssig risiko.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
3
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 727: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for 11 pesticider i eller på specifikke produkter
1906273_0004.png
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være direkte gæl-
dende i Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ingen væ-
sentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU´s budget. For-
slaget skønnes heller ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser. Ligeledes medfører
forslaget ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget er udarbejdet på baggrund af videnskabelige vurderinger fra EFSA, som har vurderet, at de
foreslåede ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for forbru-
gerne.
DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget, og vurderer, at der ikke vil være
sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede ændringer vedrørende maksimalgrænseværdi-
er. DTU Fødevareinstituttet bemærker, at EFSA ikke har foretaget en vurdering af eventuelle kombina-
tionseffekter, idet der endnu ikke foreligger en harmoniseret metode til dette. Der arbejdes i EFSA
målrettet på at udvikle en sådan metode.
Det fremgår af pesticidrammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinationseffekter skal
indarbejdes i vurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en egnet metode.
I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter har DTU Fødevarein-
stituttet - på grundlag af den nuværende viden om kombinationseffekter og indtag af pesticidrester hos
den danske befolkning - foretaget en overslagsmæssig vurdering af risikoen for indtaget af pesticider,
hvor der tages højde for kombinationseffekter. På baggrund heraf vurderes de foreslåede maksimal-
grænseværdier ikke at give anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder.
En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Dan-
mark.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende høringssvar:
Biodynamisk Forbrugersammenslutning har anført, at alle fødevarer bør være økologiske, biodynami-
ske og uden pesticidrester.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemssta-
ter. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at være kvalificeret flertal for
forslaget.
4
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 727: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for 11 pesticider i eller på specifikke produkter
Regeringens foreløbige generelle holdning
Alle pesticider der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, som fører til
fastsættelse af en maksimalgrænseværdi for restindholdet i fødevarerne (bilag II og III), eller som fø-
rer til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier (optagelse på
bilag IV). Stoffer, hvor alle maksimalgrænseværdierne sættes ned til detektionsgrænsen, overføres til
bilag V. Pesticidrammeforordningen, og de deraf afledte forordninger, er derfor vigtige elementer i
beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at
være sundhedsmæssigt acceptable.
Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik på fuld
harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester i føde-
varer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag løbende ændres, herunder
bilag II, III, IV og V.
For alle pesticiderne er det vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand på fødeva-
reområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, som den tidligere
regering forelagde Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om fastsættelse af
maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5