Erhvervsministeriet
Att.: Erhvervsminister Brian Mikkelsen
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K.
4. juni 2018
Kære Brian Mikkelsen
I forlængelse af regeringen og Dansk Folkepartis indgåelse d. 24. maj af aftale om forenkling af
erhvervsfremmesystemet vil vi gerne henlede din opmærksomhed på de kommunale-regionale EU-
kontorers unikke rolle i dansk erhvervsfremme
–
og vigtigheden af, at de også kan finde deres
(finansieringsmæssige) plads i et fremtidigt dansk erhvervsfremmesystem.
EU-kontorernes skaber betydelige og målbare resultater, som har bidraget til at skabe vækst og
beskæftigelse i hele Danmark. Med tanke på, hvad formålet er med reformen, er vi overbeviste om,
at eventuelle negative konsekvenser for EU-kontorernes fortsatte virke og markante resultatskabelse
må betragtes som en utilsigtet konsekvens af reformen.
EU-kontorernes organisatoriske ophæng og finansiering
EU-kontorerne udspringer af strukturreformen i 2006. Der er således fem danske EU-kontorer:
Copenhagen EU Office, Zealand Denmark EU Office, Norddanmarks EU-Kontor, Central Denmark EU
Office og Det Syddanske EU-Kontor.
Kontorerne er dannet som foreninger (eller i tilfældet Zealand Denmark efter en kommunal-regional
basistilskudsmodel), hvor ejer- og medlemskredsen omfatter dels regionen og dels kommunerne i
regionen samt i de fleste også de i regionen placerede forsknings- og videninstitutioner.
Finansieringsmæssigt fastsættes kontingenterne for medlemskab af foreningerne typisk som et fast
beløb per indbygger i den enkelte kommune, som så modsvares af et lignende beløb fra regionens
side. Denne organisering og finansieringsmodel understreger klart, at EU-kontorernes arbejde og de
markante resultater, som de skaber, bliver opfattet som et fælles regionalt gode.
Den kommunale villighed samt villigheden fra universiteter og forskningsinstitutioner til at være
medlem af foreningerne og medfinansiere kontorerne er formentlig delvist betinget af, at der
eksisterer en
fælles-regional forståelse af et erhvervsfremmefællesskab.
Villigheden er helt sikkert
også betinget af, at regionenerne i dag modsvarer kommunernes kontingentbetalinger, således at
kontorerne har tilstrækkelige ressourcer og kritisk masse til at løse deres opgaver og skabe merværdi
for virksomheder og organisationer lokalt og regionalt.