Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 747
Offentligt
1909247_0001.png
Den 1. juni 2018
MFVM 531
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag om etablering af format for registrering i og indbe-
retning til producentregistre for producenter omfattet af producentansvar for
elektrisk og elektronisk udstyr, samt fastsættelse af rapporteringsfrekvens til
producentregistre (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsendt forslag om harmonisering af de nationale producentregistre, som hver
medlemsstat skal etablere som følge af producentansvaret for elektronikaffald (WEEE) (komitesag).
Forslaget indeholder fastsættelse af de obligatoriske informationskrav, som skal afgives til en med-
lemsstats producentregister ved en virksomheds registrering i producentregistret samt obligatoriske
krav til en virksomheds løbende indberetning af oplysninger til producentregistret. Forslaget fast-
sætter således en øvre grænse for, hvilke informationer medlemsstaterne kan stille krav om samt
sikrer, at informationskravene er de samme på tværs af EU. Forslaget fastsætter desuden indberet-
ningsfrekvens, det vil sige, hvor ofte virksomheder skal afgive oplysninger til producentregistrene.
Forslaget har ikke betydning for beskyttelsesniveauet men kan bidrage til at lette administrative
byrder for danske virksomheder, der er omfattet af producentansvar for elektrisk og elektronisk
udstyr (EEE), og som markedsfører EEE i flere medlemsstater. Forslaget forventes sat til afstemning
i Den Tekniske Tilpasningskomité (TAC) for WEEE 25. juni 2018. Regeringen agter på den baggrund
at støtte forslaget, idet man lægger afgørende vægt på, at rapporteringsfrekvensen til producentre-
gistret enten bliver årlig for alle typer af producenter, eller at det bliver frivilligt for medlemsstater-
ne at fastsætte rapporteringsfrekvensen.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om etablering af format for registrering i og indberetning til produ-
centregistre for producenter omfattet af producentansvar for elektrisk og elektronisk udstyr, samt
fastsættelse af rapporteringsfrekvens til producentregistre.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 16, stk. 3 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2012/19/EU af 4. juli 2012 om affald af elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE).
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Den Tekniske Tilpasningskomité (TAC) for WEEE.
Afgiver Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgi-
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 747: Notat om komitésag om harmonisering under WEEE (Waste from Electrical and Electronic Equipment)
ver Komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet
Kommissionen inden for to måneder kan forelægge Komitéen et ændret forslag eller indenfor en må-
ned kan forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal,
kan Kommissionen vedtage forslaget/indenfor to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller
indenfor en måned forelægge forslaget for appeludvalget.
Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen
ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager
Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan
Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget forventes sat til skriftlig afstemning på mødet i Den Tekniske Tilpasningskomité (TAC) for
WEEE 25. juni 2018.
Formål og indhold
Formålet med forslaget er at harmonisere medlemsstaternes producentregistre for producentansvar
for WEEE. Dette med henblik på at reducere de administrative omkostninger for virksomheder omfat-
tet af producentansvar, som markedsfører elektronik i flere medlemsstater og dermed skal registrere
sig i flere medlemsstaters producentregistre (såkaldte paneuropæiske virksomheder).
Hver medlemsstat skal som følge af WEEE-direktivet etablere et producentregister, hvor producenter
skal registrere sig og løbende indberette data om markedsførte mængder EEE og indsamle-
de/affaldshåndterede mængder WEEE. WEEE-direktivet fastsætter allerede en række minimumskrav
til, hvilke oplysninger et producentregister skal indsamle, men ikke nogen øvre grænse for disse og
heller ikke hvor ofte, der skal indberettes, dog at der skal indgå årlige data i producentregistret. Dette
har betydet, at producentregistrene har udviklet sig meget forskelligt i de enkelte medlemslande og
indeholder mange forskellige datakrav og forskellig indberetningsfrekvens. En harmonisering af pro-
ducentregistrene har således til formål at forenkle og reducere de administrative byrder knyttet til
virksomheders varetagelse af deres producentansvarsforpligtelser.
Forslaget skal ses i lys af det kompromis, som blev indgået i forbindelse med direktivforhandlingerne i
2012, hvor et stort ønske fra producenterne var ét samlet fælles europæisk producentregister med regi-
strering og indberetning ét sted. Dette kunne medlemsstaterne ikke støtte og kompromiset blev, at
medlemsstaternes producentregistre i stedet skulle harmoniseres, således at virksomheder omfattet af
producentansvar bliver mødt af de samme informationskrav i alle medlemsstater.
Forslaget indeholder derfor fastsættelse af obligatoriske informationskrav til et producentregister ved
registrering i et producentregister, samt informationskrav i forbindelse med løbende indberetning af
oplysninger til producentregistret. Der gives i begrænset omfang mulighed for, at medlemsstaterne
kan kræve yderligere oplysninger end de obligatoriske. Forslaget vil således medføre, at der kommer
en øvre grænse for, hvilke informationer medlemsstaterne kan stille krav om. Forslaget foreslår ikke
mange nye obligatoriske informationskrav end de krav, som allerede fremgår af direktivet. Undtagelse
fra dette er nye krav til virksomheder om, at de ved registrering skal afgive oplysninger om, hvorvidt
de markedsfører EEE i andre medlemsstater via distancesalg (e-handel) og i givet fald give informati-
on om, hvordan de har registreret sig i disse medlemsstaters producentregistre. Formålet med at af-
kræve disse informationer er at gøre det enklere for medlemsstaternes at håndhæve producentansvars-
forpligtelserne i forbindelse med distancesalg. Distancesalg er i markant stigning på elektronikområ-
2
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 747: Notat om komitésag om harmonisering under WEEE (Waste from Electrical and Electronic Equipment)
det, og det er en udfordring i forhold til producentansvaret at følge med i, at få alle virksomheder regi-
streret korrekt i alle medlemsstater.
Derudover fastsætter forslaget også
som noget nyt i forhold til de allerede eksisterende krav i direk-
tivet
hvor ofte virksomhederne skal indberette til et producentregister. Det foreslås, at kvartalsvis
indberetning skal gælde virksomheder, der ikke er medlem af en kollektiv ordning eller lader sig re-
præsentere af en såkaldt bemyndiget repræsentant. Kommissionens begrundelse for kravet om kvar-
talsvis indberetning er ønsket om en højere datakvalitet, eftersom at virksomhederne oftere vil skulle
forholde sig til at indberette og dermed opnå mere øvelse i dette.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
WEEE-direktivet, som forslaget vedrører, er implementeret i dansk lovgivning i Miljøbeskyttelseslo-
ven, samt bekendtgørelse om at bringe elektrisk og elektronisk udstyr i omsætning samt håndtering af
affald af elektrisk og elektronisk udstyr (bkg. nr. 148 af 8. februar 2018) og bekendtgørelse om overfør-
sel af affald og overførsel af brugt elektrisk og elektronisk udstyr (bkg. nr. 132 af 6. februar 2014).
Direktivets eksisterende krav til producentregistre og informationskrav hertil er allerede implemente-
ret i lovgivningen. Opgaven med den praktiske etablering og vedligeholdelse af producentregistret er i
Danmark uddelegeret ved lov til DPA-System, som er en selvejende non-profit organisation gebyr-
finansieret af de producenter, som er registreret.
Den danske implementering af de eksisterende producentregister-bestemmelser følger direktivet me-
get tekstnært og har årlig indberetningsfrekvens for alle typer virksomheder.
Konsekvenser
Kommissionen har ikke udarbejdet konsekvensvurdering af forslaget
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget medfører behov for tilpasning af dansk lovgivning i form af mindre teknisk
ændring af bekendtgørelse om at bringe elektrisk og elektronisk udstyr i omsætning samt håndtering
af affald af elektrisk og elektronisk udstyr.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige
(herunder kommuner og regioner)
eller konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at have
væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget vil have erhvervsøkonomiske konsekvenser i form af omstillingsomkostninger og admini-
strative omkostninger for henholdsvis de enkelte virksomheder omfattet af producentansvar, samt for
producentregisteret DPA-System. Disse omkostninger vil have et minimalt omfang, såfremt den årlige
indberetningsfrekvens, som i dag anvendes i det danske producentregister, kan fastholdes. De obliga-
3
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 747: Notat om komitésag om harmonisering under WEEE (Waste from Electrical and Electronic Equipment)
1909247_0004.png
toriske informationskrav, som forslaget til retsakt indeholder, er meget lig de informationskrav, som
det eksisterende danske producentregister indeholder. Eneste større forskel er de informationer, som
fremadrettet vil skulle opkræves omkring distancesalg og den løbende ajourføring af disse oplysninger.
Det vurderes, at dette vil forøge tidsforbruget hos de berørte virksomheder med mellem 5-10 timer pr.
virksomhed pr. år, hvilket samlet set medfører en øget administrativ byrde for erhvervslivet på mellem
1,5-3 mio. kr. pr. år. Hertil kommer en omstillingsomkostning på 0,9 mio. kr. for producentregisteret
DPA-System i forhold til it-mæssige tilpasninger.
De økonomiske konsekvenser for DPA-System medregnes som en del af de økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet, eftersom DPA-System er gebyrfinansieret af de registrerede producenter (erhvervsli-
vet).
Såfremt kravet om kvartalsvis indberetningsfrekvens for visse producenter fastholdes i forslaget, vil de
erhvervsøkonomiske konsekvenser være af et væsentligt større omfang for ca. 600 virksomheder. Det
nuværende tidsforbrug til den årlige indberetning er ikke kendt og vil variere fra producent til produ-
cent afhængig af virksomheds størrelse og omfang af markedsførte mængder, men er sandsynligvis
mellem 20-80 timer pr. år. DPA-System vurderer, at et krav om kvartalsvis indberetning vil medføre
mere end en fordobling i forhold til det nuværende tidsforbrug. Dette vil således betyde en merom-
kostning på mellem 9-36 mio. kr. pr. år. Hertil kommer øgede administrative byrder hos DPA-System
på 0,7 mio. kr. pr. år.
De positive effekter ved en harmonisering i form af reducerede administrative byrder for de paneuro-
pæiske producenter, der markedsfører i flere/alle medlemsstater er ikke opgjort, men det vurderes, at
en harmonisering vil medføre en del lettelser for denne type virksomheder, eftersom at de vil have
bedre mulighed for at centralisere, digitalisere og etablere fælles koncepter for indberetning til de for-
skellige medlemsstater. Denne potentielle effektivisering afhænger dog af, at de muligheder som for-
slaget giver medlemsstaterne for at indhente supplerende oplysninger, begrænses mest muligt.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i EU-miljøspecialudvalget.
Dansk Industri understreger vigtigheden af, at afrapporteringsfrekvensen ikke øges. Rapporteringsfre-
kvensen bør som nu være årlig for alle typer af producenter. Alternativt kan det gøres frivilligt for med-
lemsstaterne at ændre rapporteringsfrekvensen.
Kommissionens udkast til forslag har endvidere været i høring blandt de væsentligste interessenter
(brancheorganisationer for producenter (DI, Dansk Erhverv, FEHA, BFE, IT-Branchen mv., kollektive
ordninger, producentregistret DPA-System). Alle parter støtter en harmonisering af producentregi-
strene af hensyn til lettelse af de administrative byrder, samt udtrykker enighed i, at der er behov for at
styrke mulighederne for at håndhæve distancesalg. Ingen af parterne støtter en øget indberetningsfre-
kvens.
4
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 747: Notat om komitésag om harmonisering under WEEE (Waste from Electrical and Electronic Equipment)
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er som udgangspunkt generelt en udbredt modstand mod forslaget fra de fleste medlemsstater,
eftersom at de fleste medlemsstater igennem en årrække har arbejdet på at etablere velfungerende
producentregistre, som matcher den enkelte medlemsstats implementering af producentansvaret og
fordeling af forpligtelser. En række medlemsstater er imod det foreslåede krav om kvartalsvis rappor-
tering. Det er usikkert om forslaget vil kunne opnå støtte fra et kvalificeret flertal af medlemsstater.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter en harmonisering af medlemsstaternes producentregistre, således at de administra-
tive byrder for erhvervslivet reduceres. Regeringen støtter samtidig, at mulighederne for at håndhæve
producentansvarslovgivningen på tværs af medlemsstaterne forbedres. Dog finder regeringen, at for-
slaget om en øget rapporteringsfrekvens til producentregistrene for visse typer af producenter vil med-
føre øgede administrative byrder, som overskygger de opnåede fordele ved harmoniseringen. Regerin-
gen agter på den baggrund at støtte forslaget, idet man lægger afgørende vægt på, at rapporteringsfre-
kvensen til producentregistret enten bliver årlig for alle typer af producenter, eller at det bliver frivil-
ligt for medlemsstaterne at fastsætte rapporteringsfrekvensen. Denne del af forslaget kan således ikke
støttes.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5