Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 774
Offentligt
1916303_0001.png
NOTAT til Folketingets Europaudvalg
Til:
CC:
Fra:
Folketingets Europaudvalg
J.nr.:
Bilag:
2018 - 25518
Dato:
Fiskeripolitisk kontor
25. juni 2018
Udenrigsministeriet
Emne: Ændring af tekniske regler for fiskeriet efter torsk i Østersøen gennem en delegeret
retsakt
KOM dokument foreligger ikke
1. Resumé
BALTFISH
1
, som er forum for det regionale samarbejde om fiskeriforvaltningen i Østersøen, forventes på bag-
grund af danske og tyske forsøg og simuleringer at udarbejde udkast til fælles henstilling, der tillader brug af al-
ternative maskemål i T90 fangstposen og i BACOMA sorteringsvinduet ved fiskeri efter torsk i Østersøen. Re-
sultaterne fremgår af
rapporten: ”Scientific justification for amending the legislation regarding T90 and BA-
COMA codends in the Baltic Cod Trawls Fisheries”. Det forventes, at formandskabet for BALTFISH efter
høring af de relevante parter fremsender den fælles henstilling til Kommissionen med henblik på forelæggelse for
Den Videnskabelige, Tekniske og Økonomiske Komité for Fiskeri (STECF), således at Kommissionen kan
udstede den delegerede retsakt snarest muligt. Regeringen kan støtte den fælles indstilling om at opnå tilladelse til
at fravige de gældende regler om fiskeredskaber til torskefiskeri og anvende tilpassede fiskeredskaber, som inde-
bærer en ændring af maskestørrelsen i fangstposen i T90 trawl og i BACOMA sorteringsvinduet fra 120 mm
til 110 mm. En sådan ændring vurderes ikke at få negative indvirkninger på udviklingen af bestanden, idet
fangsten af torsk under mindstemålet vil være uændret eller mindre. Regeringen kan ligeledes støtte, at Rådet
ikke gør indsigelser mod udstedelsen af den konkrete delegerede retsakt og vil 8 dage fra oversendelse af nærvæ-
rende notat, lægge dette til grund.
2. Baggrund
Grundforordningen om den fælles fiskeripolitik 1380/2013, særligt artikel 18, lægger op til at
styrke det regionale samarbejde mellem medlemsstater med en direkte forvaltningsmæssig inte-
resse i geografiske områder inden for rammerne af den fælles fiskeripolitik. De pågældende
medlemsstater kan med hjemmel i artikel 18 i forordning 1380/2013 samt for Østersøen med
hjemmel i artikel 8 i den flerårige forvaltningsplan for Østersøen, forordning 2016/1139, frem-
sende en fælles henstilling om indholdet af visse tekniske regler til Kommissionen. Kommissio-
nen kan på baggrund heraf vedtage den fælles henstilling i form af en delegeret retsakt om de
alternative maskemål i redskaber til torskefiskeri i Østersøen.
1
Regionalt samarbejdsforum om fiskeriforvaltningen i Østersøen, som dels mødes i en bred kreds i BALTFISH Forum (Østersøens regionale Råd,
grønne organisationer, ICES samt berørte medlemslande), dels en BALTFISH High Level Gruppe, hvor fiskeridirektørerne mødes og beslutter de endelige
henstillinger. EU-Kommissionen er repræsenteret i begge fora. BALTFISH er i Østersøen drivkraften i regionaliseringsprocessen, ikke mindst med hensyn
til formulering af fælles henstillinger på fiskeriområdet.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 774: Delegeret retsakt om ændring af tekniske regler for fiskeriet efter torsk i Østersøen
1916303_0002.png
2
Den delegerede retsakt kan kun vedtages og træde i kraft, hvis Europa-Parlamentet eller Rådet
ikke gør indsigelse inden for en frist på to måneder. Fristen for indsigelse kan dog forlænges
med yderligere to måneder efter anmodning fra enten Europa-Parlamentet eller fra Rådet. Eu-
ropa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med et flertal af sine medlemmer, mens Rå-
det træffer beslutning med kvalificeret flertal.
Kommissionen forventer, at forslaget kan vedtages som en delegeret retsakt senest seks måne-
der efter, at den fælles henstilling er modtaget officielt af Kommissionen.
3. Formål og indhold
Et af de helt centrale elementer i reformen af den fælles fiskeripolitik er gradvist at bringe ud-
smid til ophør og i videst muligt omfang reducere uønskede fangster.
Derudover indgår det regionale samarbejde mellem medlemsstaterne som et vigtigt element i
forbindelse med udarbejdelse af fælles henstillinger og forslag inden for fiskeriforvaltningen.
Tekniske foranstaltninger, som kan fastsættes i en delegeret retsakt, kan i henhold til den fler-
årige forvaltningsplan for Østersøen blandt andet indeholde følgende elementer:
Specifikationer for fiskeredskaber og regler for deres anvendelse med henblik på at sikre el-
ler øge selektiviteten, reducere uønskede fangster eller minimere den negative indvirkning
på økosystemet.
Specifikationer for ændringer eller supplerende anordninger til fiskeredskaber med henblik
på at sikre eller øge selektiviteten, reducere uønskede fangster eller minimere den negative
indvirkning på økosystemer.
Regeringen har taget initiativ til at udarbejde en fælles
BALTFISH
2
henstilling om forslag til at
ændre maskestørrelsen i fangstposen i T90 redskabet og i sorteringsvinduet i BACOMA redska-
bet.
Forslaget har til formål at opnå tilladelse til at fravige de gældende regler om fiskeredskaber til
torskefiskeri og anvende tilpassede fiskeredskaber, der kan bidrage til at sikre eller øge selektivi-
teten og reducere uønskede fangster af torsk i Østersøen. Forslaget er udarbejdet på baggrund
af
forsøg gennemført i Østersøen under projektet ”Fast Track” i samarbejde mellem DTU
Aqua og bornholmske fiskere, samt på baggrund af en kombineret teoretisk model og forsøg
gennemført af Thünen Institute of Baltic Sea Fisheries, Tyskland.
DTU Aqua har således i samarbejde med Thünen Institue of Baltic Sea Fisheries udarbejdet
rapporten ”Scientific justification for amending the legislation regarding T90 and BACOMA
codends in the Baltic Cod Trawls Fisheries”.
2
Regionalt samarbejdsforum om fiskeriforvaltningen i Østersøen, som dels mødes i en bred kreds i BALTFISH Forum (Østersøens regionale Råd,
grønne organisationer, ICES samt berørte medlemslande), dels en BALTFISH High Level Gruppe, hvor fiskeridirektørerne mødes og beslutter de endelige
henstillinger. EU-Kommissionen er repræsenteret i begge fora. BALTFISH er i Østersøen drivkraften i regionaliseringsprocessen, ikke mindst med hensyn
til formulering af fælles henstillinger på fiskeriområdet.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 774: Delegeret retsakt om ændring af tekniske regler for fiskeriet efter torsk i Østersøen
1916303_0003.png
3
Det overordnede resultat fra forsøgene med de to tilpassede redskaber viser, at der fanges flere
torsk under den bevaringsmæssige mindstereferencestørrelse (mindstemålet), men også at der
samtidigt fanges flere torsk over mindstemålet med disse redskaber. Set på baggrund af den
samlede fangst betyder det, at andelen af torsk fanget under mindstemålet bliver forholdsvis
mindre, mens andelen over mindstemålet stiger i forhold til selektiviteten i de nuværende red-
skaber med maskemål på 120 mm, jf. forordning 2187/2005.
Det konkluderes, at anvendelse af tilpassede redskaber med maskemål på 110 mm resulterer i
forholdsvis mindre fangster af torsk under mindstemålet ligesom det skønnes, at anvendelsen
ikke vil få en negativ indvirkning på udviklingen af torskebestandene i Østersøen.
De overordnede samlede konklusionerne fra rapporten i forhold til anvendelse af de nuværende
redskaber kan kort sammenfattes som følger:
Reducerer i mange tilfælde andelen af fangede torsk under mindstemålet
Reducerer fiskerindsatsen for så vidt angå tid, der medgår til at fange samme mængde
torsk
Reducerer forbrug af brændstof
Reducerer kontakt med havbunden
Reducerer tab af kommercielle fangster, som kan indebære fiskernes indstilling til brug
af korrekte redskaber
Skulle ikke have nogen negativ indvirkning på udviklingen i bestanden, idet fangsten af
torsk under mindstemålet er ens eller lavere.
Den fælles henstilling fra BALTFISH vil på baggrund af ovenstående indeholde en anbefaling
om, at maskestørrelsen i fangstposen i T90 trawl ændres fra 120 mm til 110 mm. For så vidt an-
går maskemålet i BACOMA sorteringsvinduet anbefales ligeledes en ændring fra 120 mm til
110 mm. Det er tale om supplerende redskaber, hvilket gør det muligt forsat at benytte de red-
skaber, som er tilladt at anvende i henhold til forordning 2187/2005.
Forslaget forventes behandlet i BALTFISH og præsenteret i Det Rådgivende Råd for Øster-
søen, BSAC
3
den 29 juni 2018. Danmark har formandskabet i BALTFISH indtil 30. juni 2018.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincippet er
tilgodeset.
6. Gældende dansk ret
3
Det Rådgivende Råd for Østersøen(BSAC) er sammensat af repræsentanter fra erhvervet,
NGO’er og andre interesseorganisationer i henhold til nær-
mere fastsatte EU-regler herom.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 774: Delegeret retsakt om ændring af tekniske regler for fiskeriet efter torsk i Østersøen
1916303_0004.png
4
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Der er ingen statsfinansielle og administrative konsekvenser for det offentlige ved indførelse af
supplerende tilpasninger.
Det er vurderingen, at supplerende foranstaltninger på sigt vil bidrage til en mere effektiv og
bæredygtig anvendelse af marine ressourcer og vil dermed medvirke til at en positiv indvirkning
på beskyttelsesniveauet i Danmark og i EU. Det foreliggende udkast til fælles henstilling er et
yderligere supplement til Kommissionens delegerede retsakt 2018/47 om brug af alternative
trawl i Østersøen.
8. Høring
§5-udvalget (fiskeri) er blevet hørt.
Danmarks Fiskeriforening PO (DFPO) bemærker, at de gennem flere år har presset på for at få
nedsat maskestørrelsen til 110 mm i T90 og BACOMA redskaberne, der anvendes til fiskeri ef-
ter torsk i Østersøen. DFPO støtter og er tilfreds med, at BALTFISH udarbejder en fælles hen-
stilling med indstilling om, at det bliver tilladt at bruge disse redskaber. DFPO anfører, at en til-
pasning af de tekniske regler vil være til gavn for både fisk og fiskere.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Danmark har i samarbejde med Tyskland udarbejdet forslag til den fælles henstilling, og det for-
ventes, at BALTFISH landene opnår enighed om den fælles henstilling.
Det vurderes, at der fra Rådet ikke vil blive gjort indsigelser mod Kommissionens delegerede
retsakt.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen forholder sig positiv til gennemførelse af tiltag i fiskeriforvaltningen, der følger af
grundforordningen 1380/2013.
Regeringen kan støtte den fælles indstilling om at opnå tilladelse til at fravige de gældende regler
om fiskeredskaber til torskefiskeri og anvende tilpassede fiskeredskaber, som indebærer en æn-
dring af maskestørrelsen i fangstposen i T90 trawl og i BACOMA sorteringsvinduet fra 120
mm til 110 mm.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelser mod udstedelsen af den konkrete delege-
rede retsakt på grundlag af den fælles henstilling, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende
notat lægge dette til grund.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 774: Delegeret retsakt om ændring af tekniske regler for fiskeriet efter torsk i Østersøen
5
Fiskeripolitisk kontor, Udenrigsministeriet