Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 777
Offentligt
1916824_0001.png
Bilag til besvarelse af BEU alm. del spm. 441 og 442
Oversigt 1a over opfølgning på afsluttede og afrapporterede nabotjek på Miljø- og
Fødevareministeriets område (december 2015
1. april 2018)
Titel
Udearealer for
økologiske høns
Resultat af nabotjek
Nabotjekket viste sammen
med en analyse, at der var
basis for at forkorte
tomgangsperioden, hvis der
samtidig blev stillet krav til
vegetationen på udearealerne.
På baggrund af nabotjekket
blev det besluttet at opretholde
kravet om digital anmeldelse af
kosttilskud, men at begrænse
anmeldelsens omfang og
arbejde videre med en
modernisering af den digitale
løsning.
På baggrund af bl.a.
nabotjekket er der foretaget et
opfølgende tiltag for så vidt
angår frugt- og bærproduktion
samt undersøgelser af,
hvorvidt den danske
økologikontrol kan
effektiviseres
Opfølgning (er
der luget ud)
jf.
spm. 441
Nabotjekket har
på den baggrund
resulteret i nye
regler.
Nabotjekket har
resulteret i en
ændring af
anmeldelsens
omfang.
Byrdelettelser,
jf. spm. 442
Nabotjekket vurderes at have
medført en reduktion i
etableringsomkostningerne.
Krav til
anmeldelse og
afmeldelse af
kosttilskud
Virksomhedernes byrder er
lempet marginalt.
Regler og
rammevilkår for
økologisk frugt-
og bærproduktion
og
økologikontrollen
Import/eksport af
affald
Nabotjekket har vist, at
Danmark på nogle områder
har haft en mere restriktiv
praksis end andre lande. Det
Der er for et af de
pesticider, der er
blevet set på i
nabotjekket
vedrørende frugt-
og
bærproduktion,
givet en fornyet
godkendelse, der
har ført til en
halvering af
afgiften for det
pågældende
middel.
Nabotjekket har
resulteret i en ny
praksis, herunder
større fleksibilitet
Nabotjekket af økologisk frugt og
bærproduktion vurderes at have
medført en marginal reduktion af
erhvervslivets byrder.
Nabotjekket vurderes at have
medført en reduktion af
erhvervslivets byrder.
Miljø-
og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 777: Kopi af BEU alm. del - svar på MFU spm. 441, om der har været tilfælde, hvor regeringens EU-Implementeringsudvalg og Implementeringsråd har luget ud i allerede implementeret EU-regulering på miljø- og fødevareområdet, fordi der var tale om overimplementering, fra beskæftigelsesministeren
1916824_0002.png
har resulteret i, at proces og
praksis er ændret på flere
områder.
Miljøtilsyn
Resultaterne fra nabotjekket
indgår sammen med
evalueringen af Danmarks
tilsynsmodel i overvejelserne
om behovet for justeringer af
tilsynsmodellen. Evalueringen
har ikke vist, at der er behov
for større ændringer af den
danske tilsynsmodel.
Eventuelle justeringer af
tilsynsmodellen kan have
relation til opfølgningen på
regeringens kontrolstrategi.
Der undersøges, om der er
behov for at gennemføre
mindre justeringer sammen
med interessenterne.
Nabotjekket viste, at der for to
ud af tre af
Implementeringsrådets
anbefalinger ikke var tale om
overimplementering i
Danmark af reglerne.
På baggrund af bl.a.
nabotjekket er der foretaget
ændringer, der delvist
imødekommer
Implementeringsrådets ønsker
om forenkling.
Således er det blevet muligt at
udvide danske licenser til også
at omfatte underleverandører,
der ikke er ”Blomsten”-
certificeret, og at opnå
registrering under brede
handelsnavne såsom
”reklametryksag” i
Kommissionens elektroniske
register i stedet for et mere
specifikt navn på
reklametryksagen.
Nabotjekket viste, at den
danske fortolkning af
anprisningsforordningen er
mere restriktiv end den
britiske fortolkning, men at
den er i overensstemmelse
med fortolkningen i de øvrige
undersøgte nabolande
(Sverige, Finland,
for
virksomhederne i
forbindelse med
de enkelte
affaldsoverførsler.
Eventuelle
justeringer
gennemføres
derfor først
senere.
Byrdelettelserne forventes at være
marginale.
Implementering
af EU-
miljømærket
”Blomsten”.
Problemstillingen
vedrørende
underleverandøre
rne har ikke været
adresseret i
Danmark, og der
er ingen EU
fællesretslige
regler. Af samme
årsag blev
anbefalingen
fulgt, så
underleverandøre
r til EU
miljømærkede
tryksager kan
levere til
licenshaveren
uden selv at have
licens til EU
miljømærkede
tryksager.
Byrdelettelserne vurderes at være
marginale.
Fortolkning af
anprisningsforord
ningens forbud
mod brug af
anbefalinger fra
læger eller
sundhedspersonal
e i anprisninger
(art. 12c).
Med
udgangspunkt i
overensstemmels
en med Sverige,
Finland, Polen
m.fl. blev det
besluttet at
opretholde den
danske
fortolkning.
2
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 777: Kopi af BEU alm. del - svar på MFU spm. 441, om der har været tilfælde, hvor regeringens EU-Implementeringsudvalg og Implementeringsråd har luget ud i allerede implementeret EU-regulering på miljø- og fødevareområdet, fordi der var tale om overimplementering, fra beskæftigelsesministeren
1916824_0003.png
Afskaffelse af det
danske
nanoproduktregis
ter.
Nederlandene, Polen, Tyskland
og Belgien).
Der er endnu ikke truffet
endelig beslutning om
opfølgning på nabotjekket.
Oversigt
1b over gennemførte regelforenklinger på Miljø- og Fødevareministeriets
område uden igangsættelse af nabotjek fra Implementeringsrådet
Titel
Tilsætning af
vitaminer og
mineraler til
fødevarer
Regelforenkling (er der luget ud)
jf.
spm. 441
På baggrund af Implementeringsrådets
anbefaling blev det besluttet at
imødekomme ønsket om ændring af
metoden for risikovurdering af tilsætning
af vitaminer og mineraler til fødevarer.
Herudover blev det besluttet at lempe
reglerne ved at ophæve de danske
specifikationer for renhed og identitet af
vitaminer og mineraler.
Implementeringsrådets ønske om
ophævelse af bekendtgørelsen om
tilsætning af vitaminer og mineraler blev
dog ikke imødekommet, da reglerne er
nødvendige af hensyn til
forbrugerbeskyttelsen, indtil der er fastsat
fælles regler om maksimumtilsætning af
vitaminer og mineraler på EU-niveau.
Det blev besluttet, at Miljø- og
Fødevareministeriet skulle arbejde videre
med de af Implementeringsrådet rejste
problemstillinger vedrørende forbuddet
mod permanent udlægning af
antikoagulante rottegifte og autorisation.
Med den seneste revision af
bekendtgørelsen om forebyggelse og
bekæmpelse af rotter er det
som ønsket
af Implementeringsrådet
blevet muligt
for primærproducenter selv at foretage
bekæmpelse af rotter med gift, efter at
have opnået autorisation. Derudover er
der foretaget yderligere initiativer til
fordel for erhvervet i øvrige
bekendtgørelser.
Miljø og Fødevareministeriet blev i
forbindelse med Implementeringsrådets
anbefaling bekendt med, at navnlig
reglerne om opbevaringstiden for
dokumentation til 1. modtager af
animalske fødevarer varierer blandt
medlemslandene.
Byrdelettelser,
jf. spm. 442
Ændringerne forventes at medføre en
begrænset byrdelettelse for erhvervet.
Bekæmpelse af
gnavere
De forskellige initiativer forventes at
medføre mindre byrdelettelser for
erhvervet. Ændring af ansøgning til
dispensation til at anvende rottegift på en
anden måde , end det er godkendt til, er
reduceret fra 11.100 til 2.500 kr.
Dokumentationsk
rav til 1. modtager
af animalske
fødevarer
Ændringerne forventes at medføre en
begrænset administrativ lettelse for
erhvervet.
3
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 777: Kopi af BEU alm. del - svar på MFU spm. 441, om der har været tilfælde, hvor regeringens EU-Implementeringsudvalg og Implementeringsråd har luget ud i allerede implementeret EU-regulering på miljø- og fødevareområdet, fordi der var tale om overimplementering, fra beskæftigelsesministeren
1916824_0004.png
Fluorholdige
drivhusgasser i
varmepumper
Hårfarve
defineret som
leave-on
Registre til
transport af foder
og fødevarer
Mærkning af
oksekød med
referencenummer
Miljø- og Fødevareministeriet vil derfor
forenkle reglerne og bringe dem i
overensstemmelse med EU-reglerne ved
at ophæve det gældende krav om, at
dokumentationen som minimum skal
opbevares i 3 år. De nye regler forventes
at træde i kraft i 2. halvår 2018.
Det blev besluttet, at der ikke skulle
igangsættes et nabotjek, da de
synspunkter, der blev rejst af
Implementeringsrådet omkring
omkostninger og mulighederne for at
udbygge varmepumpesektoren delvist
blev imødekommet med en
bekendtgørelsesændring, der trådte i kraft
1. juli 2017. En yderligere ændring, der er
specifikt rettet med varmepumper er
under forberedelse og forventes at træde i
kraft 1. januar 2019.
Det er ikke tydeligt defineret i
kosmetikforordningen, om hårfarve er et
leave on-produkt eller et rinse off-
produkt. Miljø- og Fødevareministeriet
vurderede, at nabotjekket allerede var
imødekommet, da øvrige medlemslande
var adspurgt om deres kategorisering af
forskellige produkter, herunder
permanent hårfarve. På den baggrund
valgte ministeriet som udgangspunkt at
kategorisere permanent hårfarve som et
”rinse off”-produkt,
hvilket er i
overensstemmelse med industriens
fortolkning samt i tråd med
Implementeringsrådets anbefaling.
Det blev besluttet, at der ikke skulle
gennemføres et nabotjek, men at
Implementeringsrådets ønske om
forenkling af registreringssystemet for
transport af foder og fødevarer i stedet
skulle imødekommes.
Det blev besluttet at imødekomme
Implementeringsrådets ønske om
forenkling af praksis for mærkning af
oksekød.
Ændringerne formodes at medføre
marginale byrdelettelser for erhvervet.
Ændringen har ikke medført byrdelettelser.
Såfremt ministeriet ikke have ændret
fortolkning af begrebet, havde dette
medført byrder for erhvervet.
Ændringerne forventes at medføre en
begrænset administrativ lettelse for
erhvervet.
Det estimeres, at den tidligere praksis
samlet kostede erhvervet 3-5 årsværk om
året, hvormed der kan opnås besparelser på
op mod 1,6 mio. kroner om året.
4