Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 782
Offentligt
1916872_0001.png
NOTAT - bilag til besvarelse af MOF alm. del spørgsmål 749 af 29. maj 2018
De overordnede rammer for
EU’s
fælles fiskeripolitik indgår i grundforord-
ning nr. 1380/2013 af 11. december 2013. En række fiskeriforvaltningsforan-
staltninger kan vedtages af Kommissionen i form af delegerede retsakter på
baggrund af fælles henstillinger fra medlemsstater med en direkte forvaltnings-
mæssig interesse i et geografisk område. Danmark er involveret i den konkrete
udformning af en række fælles henstillinger i Kattegat og Nordsøen.
I henhold til grundforordningen er der lagt op til, at regionalt samarbejde pri-
mært vil være relateret til den nærmere udmøntning af EU-bevarelsesforan-
staltninger på et geografisk område, herunder af udarbejdelse af fiskeriforvalt-
ningsforanstaltninger med henblik på overholdelse af forpligtelserne i Unio-
nens miljølovgivning (Natura 2000 direktiverne og Havstrategidirektivet).
Under nærmere angivne betingelser vil medlemsstater med en direkte forvalt-
ningsmæssig interesse i et geografisk område - en region/ farvand - kunne
samarbejde om udarbejdelse af en fælles henstilling om sådanne foranstaltnin-
ger. Alle berørte medlemsstater i en region/ farvand skal opnå enighed om en
fælles henstilling med henblik på forelæggelse for Kommissionen. Medlemssta-
terne på fiskeriområdet samarbejder inden for rammerne af det regionale sam-
arbejde i henholdsvis
”BALTFISH” (medlemsstaterne
omkring Østersøen) og
”Scheveningen-gruppen”
(medlemsstaterne omkring Nordsøen). Den pågæl-
dende fælles henstilling vil i udgangspunktet danne grundlag for Kommissio-
nens efterfølgende uddybelse og vedtagelse af de omfattede foranstaltninger
gennem en gennemførelsesretsakt eller en delegeret retsakt, når den opfylder
de fastsatte generelle krav til fælles henstillinger.
De fælles henstillinger skal bygge på den bedste foreliggende videnskabelige
rådgivning og opfylde følgende overordnede krav: 1) være forenelige med mål-
sætningerne i den fælles fiskeripolitik, 2) være forenelige med anvendelsesom-
rådet og målsætningerne i den relevante bevarelsesforanstaltning, 3) være i
overensstemmelse med anvendelsesområdet og effektivt opfylde de målsæt-
ninger og kvantificerbare mål, der er omhandlet i den relevante flerårige plan
og 4) de er mindst lige så stringente som foranstaltningerne i EU-retten. For så
vidt angår fiskeriforanstaltninger vedrørende overholdelse af forpligtelserne i
Unionens miljølovgivning (Natura 2000 og Havstrategidirektivet), vil der blive
tale om delegerede retsakter.
I regi af BALTFISH og Scheveningen-gruppen er der udarbejdet et sæt såkaldte
’Terms of References’ som danner rammerne for de regionale forhandlinger.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 782: Kopi af MOF alm. del - svar på spm. 749 om, hvorfor Danmark aktivt forhindrer andre EU-medlemslande som f.eks. Tyskland i at vedtage fiskeriforvaltningsforslag til beskyttelse af sandbanker, rev, marsvin og havfugle i disse medlemslandes Natura 2000 områder i Nordsøen, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
Det er inden for de rammer, at Udenrigsministeriet deltager i forhandlinger om
andre medlemsstaters forslag.
De berørte medlemsstater skal nå til enighed før forslaget kan sendes som en
fælles henstilling til EU-Kommissionen. Efter høring af Kommissionens viden-
skabelige komité, høres EU-parlamentet, hvorefter EU-Kommissionen udste-
der en delegeret retsakt.
Såfremt der ikke kan opnås enighed omkring forslaget, kan forslaget falde. EU-
Kommissionen kan af egen drift vælge at tage forslaget og fremsætte det til ved-
tagelse af Rådet og Europa-Parlamentet i den almindelige lovgivningsprocedure.
Alle de forslag, som indtil nu har været fremsat, er fremsendt til EU-Kommis-
sionen som fælles henstillinger.