Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 799
Offentligt
1917311_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 31. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
torsdag den 24. maj 2018
kl. 14.30
vær. 2-011
Erik Christensen (S), formand, Kenneth Kristensen Berth (DF),
næstformand, Claus Kvist Hansen (DF), Erling Bonnesen (V), Aaja
Chemnitz Larsen (IA), Peter Hummelgaard Thomsen (S) og Rasmus
Nordqvist (ALT).
minister for udviklingssamarbejde Ulla Tørnæs.
Desuden deltog:
Punkt 1. Samråd med ministeren for udviklingssamarbejde om regeringens
holdning til EU’s
eksterne budget i forbindelse med forhandlingerne om EU's
flerårige budgetramme for 2021-2027 og om regeringens forventninger til
konsekvenserne af den foreslåede omstrukturering af EU's eksterne instrumenter,
jf. EUU alm. del - samrådsspørgsmål F og G
KOM (2018) 0321
EUU alm. del (17)
samrådsspørgsmål F
EUU alm. del (17)
samrådsspørgsmål G
EU-note (17)
E 27 (EU-note af 8/5-18)
Samrådsspørgsmål F
Stillet af Peter Hummelgaard Thomsen (S)
”Ministeren bedes redegøre for regeringens holdning til EU’s eksterne budget i forbindel-
se med de forestående forhandlinger om EU's flerårige budgetramme for 2021-2027 og
for, om regeringen vil kæmpe for flere midler til den humanitære indsats og langsigtede
bistand.”
Samrådsspørgsmål G
Stillet af Rasmus Nordqvist (ALT)
”Ministeren bedes redegøre for regeringens forventninger til konsekvenserne
af den af
Kommissionen
foreslåede omstrukturering af EU’s eksterne instrumenter i forslaget om
EU’s flerårige finansielle ramme 2021-2027,
der bl.a. betyder, at programmer med formål
som fred og stabilitet, menneskerettigheder og demokrati, udvikling m.v. samles i et stort
instrument
med titlen naboskab, udvikling og internationalt samarbejde.”
Peter Hummelgaard Thomsen
sagde i sin begrundelse for samrådsspørgsmålet, at ud-
valget ugen inden havde mødtes med kommissær Oettinger og diskuteret samme emne.
Der var i det hele taget en lignende debat i forskellige europæiske sammenhænge. Mer-
kel havde f.eks. sagt, at der for at skabe udvikling og for at mindske migration var brug for
953
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 799: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 24-05-18
31. Europaudvalgsmøde 24/5 2018
en Marshallplan for Afrika. Han havde spurgt kommissær Oettinger, om et løft fra 9 til 10
pct. af det samlede budget for udviklingsdelen var et stort løft à la Marshallplanen. Det
var interessant at høre regeringens indledende position, og om den ville kæmpe for, at
der tilføres flere midler til udviklingsrammen.
Rasmus Nordqvist
sagde, at baggrunden for hans spørgsmål var, at han var nysgerrig
efter at kende regeringens forventning til konsekvenserne af sammenlægningen af in-
strumenter. Fra gruppen af ngo’er, CONCORD, havde der været meget kritiske røster
over for denne samling af instrumenter, hvor man går væk fra at målrette instrumenter på
særlige områder som f.eks. menneskerettigheder.
Minister for udviklingssamarbejde:
Tak for muligheden for at drøfte den eksterne di-
mension af EU’s
kommende budgetramme
for 2021 til 2027, den såkaldte ”flerårige fi-
nansielle ramme” –
omtalt som MFF. Jeg vil efter aftale besvare de to samrådsspørgsmål
samlet. Jeg vil tage afsæt i Kommissionens overordnede forslag af 2. maj, som den høje
repræsentant også orienterede ministrene på baggrund af ved Udenrigsrådet for udvik-
ling i tirsdags, hvor jeg deltog. De underliggende sektorretsakter til de eksterne instru-
menter fremsættes som bekendt først medio juni. Både sektorretsakterne og den kom-
mende tekniske afklaring i Bruxelles er nødvendige for at få det fulde overblik over kon-
sekvenserne af Kommissionens forslag. Jeg vil gøre mit bedste for at besvare jeres
spørgsmål inden for rammerne af Kommissionens forslag og det faktum, at der på flere
områder nødvendigvis må være tale om regeringens foreløbige holdning.
Lad mig starte med spørgsmålet om regeringens holdning til EU’s eksterne budget, og
hvorvidt vi vil kæmpe for flere midler til den humanitære indsats og langsigtede bistand.
Kommissionens forslag til MFF’en for 2021-2027
indeholder overordnet set en styrket
indsats i forhold til det eksterne område. Det er bl.a. midler til migration, ekstern grænse-
bevogtning og klima. Det er vi meget positive over for, da det også er områder af prioritet
for regeringen. Det er som bekendt regeringens linje, at prioriteringen af disse områder
skal ske inden for en samlet udgiftsramme på 1,00 pct. af EU’s BNI.
I Kommissionens forslag beskrives bl.a., at den humanitære bistand opjusteres til 11 mia.
euro i løbende priser for perioden 2021-27 svarende til en stigning på omkring 20 pct.
Den samlede udviklingsbistand opjusteres i henhold til Kommissionen med 30 procent til
89,5 mia. euro i løbende priser for samme periode. Kommissionen beskriver endvidere,
hvordan EU´s indsats på migrationsområdet mere end fordobles. Det er Kommissionens
tal. Vi afventer nu de sektorspecifikke retsakter med henblik på at analysere Kommissio-
nens tal og de antagelser, der ligger bag.
Det er en prioritet for regeringen, at EU er bedst rustet til fremtiden, og det indbefatter en
øget prioritering af EU’s globale
engagement - inden for 1,00-procentsrammen.
EU's humanitære instrument flugter med danske prioriteter, interesser og mærkesager
ude i verden. Det er et vigtigt redskab til at nå ofre for humanitære kriser og til at fremme
954
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 799: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 24-05-18
31. Europaudvalgsmøde 24/5 2018
centrale dagsordener såsom beskyttelse af særligt sårbare grupper, herunder kvinder og
piger.
Instrumentets prioritering af længerevarende løsninger i lande og nærområder ramt af
krise og fordrivelse bidrager desuden til at begrænse ustabilitet og afledte flygtninge-
strømme. På udviklingsområdet er EU
som verdens største udviklingspolitiske aktør
samlet set
en central platform for det danske udviklingssamarbejde.
Jeg vil nu komme nærmere ind på detaljerne vedrørende Kommissionens forslag på ud-
viklingsområdet og forholde mig til regeringens forventninger til Kommissionens foreslåe-
de omstrukturering af EU’s eksterne instrumenter med henblik på etablering af et samlet
instrument med navnet ”Naboområder, udvikling og internationalt samarbejde”.
Vi kender som bekendt ikke den præcise udformning af det nye udviklingsinstrument,
men vi ved
som nævnt for udvalget under min forelæggelse i sidste uge
at en række
tematiske og geografiske prioritetsområder forventes lagt ind under det samlede instru-
ment. Kommissionen beskriver således, at det nye samlede instrument vil bestå af en
geografisk hovedsøjle understøttet af en tematisk søjle såvel som en såkaldt
”rapid re-
sponse”-søjle.
Blandt de geografiske prioriteter nævnes særlig
EU’s
naboområder, Afrika, Vestbalkan
og lande, der er skrøbelige og har størst behov. På det tematiske plan peger Kommissio-
nens udspil på sikkerhed, migration, klimaforandringer og menneskerettigheder som stra-
tegiske prioriteter.
Inden for søjlen med fokus på ”rapid response” lægger Kommissionen op til at indbygge
kapacitet til krisehåndtering og forebyggelse samt resiliens med modaliteter, der skal
fremme agilitet og fleksibilitet. Derudover nævner Kommissionen bl.a. særlig miljø og kli-
ma, ligestilling og migration som tværgående hensyn.
Endelig forventes afsat en portion ikkeallokerede midler til nyligt opståede udfordringer.
Den Europæiske Udviklingsfond ventes inkorporeret i det samlede instrument
også
med henblik på at fremme fleksibilitet og global rækkevidde.
Hvorfor vurderes der at være behov for en omfattende omstrukturering af EU’s eksterne
instrumenter? Fordi vi må forholde os til de ændrede rammevilkår. Kommissionens for-
slag tager afsæt i nye strategier
og målsætninger såsom EU’s globale strategi, den
euro-
pæiske konsensus for udvikling samt verdensmålene og Parisaftalen. Dertil er der behov
for, at EU kan agere hurtigere, mere agilt og fleksibelt, når nye udfordringer opstår på det
eksterne område. Migrationskrisen i 2015 var en øjenåbner: En udfordring, der krævede
en hurtig og proaktiv håndtering, hvor EU så sig nødsaget til at oprette bl.a. EU’s trust-
fond for Afrika for at have et hurtigere og fokuseret instrument til rådighed.
Det er regeringens forventning, at etableringen af et samlet udviklingsinstrument vil øge
EU’s muligheder for mere effektivt at håndtere
de aktuelle og fremtidige udfordringer.
955
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 799: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 24-05-18
31. Europaudvalgsmøde 24/5 2018
En række konflikter og udfordringer er i stigende grad regionale, langvarige og multi-
facetterede og går således på tværs af EU’s nuværende naboområde og de eksterne
instrumenter. Det giver f.eks. ikke længere mening at adskille håndteringen af Libyen og
Sahel, der i dag ligger under forskellige EU-instrumenter. Erfaringerne med det nuværen-
de instrumentarium samt de udfordringer, som EU står over for, har understreget nød-
vendigheden af at sikre mere fleksible rammer for udviklingsbistanden og samtidig skabe
mere sammenhængskraft i instrumentariet, som EU har til rådighed på det eksterne om-
råde. Endelig er der behov for at sikre øget koordination mellem de eksterne og interne
politikker med henblik på gennemførelse af verdensmålene og Parisaftalen. Den foreslå-
ede tilgang forventes at sikre, at en række af de nuværende strategiske fokusområder for
de eksisterende instrumenter også bliver bibeholdt fremadrettet, men at EU’s instrumen-
tarium moderniseres og gøres tidssvarende.
Endelig vil jeg gerne understrege, at regeringens prioriteter i forhold til migration
et em-
ne, som udvalget er meget interesseret i
– er meget klare, når det kommer til MFF’en.
Der er behov for at styrke indsatsen over for irregulær migration gennem målrettet an-
vendelse af EU's udviklingsinstrumenter.
Det er afspejlet i det nonpaper, som regeringen har sendt til Kommissionen forud for dens
udspil. Udfordringerne med irregulær migration vil også være højt på dagsordenen frem-
adrettet. De komplekse årsager til irregulær migration skal imødegås gennem en samlet,
koordineret og massiv EU-indsats.
Det gælder både den langsigtede indsats med fokus på de grundlæggende årsager til
migration og den mere kortsigtede migrationshåndtering.
Indtil videre har migrationsindsatserne været finansieret gennem blandt andet EU's trust-
fond for Afrika, som ikke er en del af budgettet, men er afhængig af bidrag fra enkelte
medlemslande og omallokeringer fra andre EU-instrumenter. Det er ikke bæredygtigt, at
man på så vigtigt et område er så afhængig af at skulle lade hatten gå rundt. Migration
skal fremadrettet være et integreret element i EU's udviklingsinstrumenter og dermed
indgå i de relevante kontekster, hvor grundlæggende årsager til migration kan forebyg-
ges.
Samtidig skal EU også være klar til imødegå nye udfordringer relateret til migrationshånd-
tering, bekæmpelse af menneskesmugling, oplysningsindsatser om risici ved migration
og beskyttelse af migranter i sårbare situationer. Dertil kommer naturligvis styrket samar-
bejde om tilbagetagelse.
Det er positivt, at Kommissionens forslag virker til at imødekomme danske prioriteter: Mi-
gration adresseres på tværs af de tre søjler under det samlede instrument. Samtidig åb-
ner man op for at etablere en tematisk søjle på migrationsområdet. Det kan både give
den nødvendige fleksibilitet og sikre stabil finansiering ved at få migration ind i budgettet.
956
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 799: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 24-05-18
31. Europaudvalgsmøde 24/5 2018
Peter Hummelgaard Thomsen
havde samme følelse som under mødet med kommis-
sær Oettinger
at udkastet til budgetrammen var skuffende. Det skyldtes, at man ikke
havde gjort brug af den mulighed, som Brexit giver for at gøre et indhug i landbrugsstøt-
ten og strukturfonde for på den måde at frigøre midler. Mente regeringen, at en opjuste-
ring af budgettet med 30 pct. på udviklingsbistand og på migrationsområdet var en pas-
sende justering? Eller ville regeringen kæmpe for flere midler, så f.eks. udviklingsbistan-
den bliver øget med markant mere end 30 pct.? Man får mere ud af pengene, når de bli-
ver kanaliseret igennem EU, og det kunne bidrage til at forhindre den langsigtede, ukon-
trollerede migration. Man måtte sikre værdige levevilkår der, hvor folk kommer fra.
Rasmus Nordqvist
hørte ministeren tale meget om migration og om at være agil, men
mange af de
involverede ngo’er og parlamentarikere i
Europa-Parlamentet frygtede, at
alle midler ville gå til migration, at alle eksterne midler ville blive instrumentaliserede, og
at demokrati og menneskerettigheder ville blive glemt. Var konsekvensen af et stort sam-
let instrument ikke, at udviklingsarbejdet blev meget instrumentaliseret? Mente ministeren
ikke, at det var fornuftigt at have instrumenter målrettet mod f.eks. bæredygtig udvikling,
så man ikke skal forhandle om dem hver gang? Når man har et samlet instrument og op-
lever en stor migrationsbølge, vil man formentlig rykke alle midler hen på migrationsom-
rådet og glemme de langsigtede mål og redskaber.
Kenneth Kristensen Berth
ville gerne have en klar indikation af, hvor regeringen stod i
spændet mellem at prioritere flere penge til eksterne forhold og budgettilbageholdenhed:
Er det vigtigst, at Danmarks bidrag forbliver på 1,0 pct. af BNI, eller skal man sikre flere
midler til ulande? For ham var det vigtigste at forhindre, at migranter kommer ind i Euro-
pa. Hvordan forholdt ministeren sig til det skisma, at migrationstallene øjes, i takt med at
levestandarden for de fattigste i Afrika stiger? Risikoen ved en slags Marshallplan er, at
man får flere migranter, fordi man hæver folk op fra et eksistensminimum, så de derved
får midler til at flytte sig. Hvis man indførte en slags hjælpeplan, kunne den ikke stå alene,
for man måtte også forholde sig til, hvordan man holder migranter ude af Europa. Hvor i
spændet af regeringens prioriteter befandt Grønlandsinstrumentet sig? Var det lavere
prioriteret end at lade flere midler gå til ulande? På det seneste europaudvalgsmøde
havde ministeren spået en ganske hård kamp for at fastholde Grønlandsinstrumentet.
Ministeren for udviklingssamarbejde
svarede Peter Hummelgaard Thomsen, at det var
svært at svare på, om en stigning på 30 pct. var tilstrækkelig, fordi man endnu ikke kend-
te Kommissionens detaljerede udspil. Disse oplysninger ville for udviklingsområdet blive
offentliggjort den 14. juni. Hun foreslog, at sagen derefter blev bragt op igen i udvalget, så
hun kunne give mere kvalificerede svar. Det var regeringens klare politik at stå fast på en
betaling på 1,0 pct. af BNI, men regeringen var også enig i behovet for en opjustering af
området og mente, at det kunne lade sig gøre inden for den eksisterende ramme. Det var
dog vanskeligt at sige præcist, om det var godt nok.
Om arkitekturen sagde ministeren til Rasmus Nordqvist, at hun kaldte det et overordnet
instrument for verdensmålsinstrumentet, fordi det illustrerer, hvad man skal forfølge for at
leve op til 2030-dagsordenen. Regeringen arbejdede med verdensmålene i den uden-
957
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 799: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 24-05-18
31. Europaudvalgsmøde 24/5 2018
rigspolitiske strategi, der var genspejlet i den europæiske konsensus for udvikling. På den
måde hang tingene godt sammen. Hun mente, at det var vigtigt at forholde sig til en mo-
dernisering af arkitekturen, så det bliver muligt at operere hurtigere end i 2015, hvor man
ikke havde de nødvendige instrumenter for at agere, da der gik hul på Europas grænser.
Der skulle være en strømlining, der medfører afbureaukratisering og betyder, at man kan
handle hurtigere.
Ministeren havde forståelse for Rasmus Nordqvists bekymring, men da det endelige for-
slag ikke forelå, var det svært at svare præcist. Hun forsikrede ham om, at regeringen
ville have et skarpt øje på, at menneskerettigheder, respekten for kvinders ligestilling, god
regeringsførelse og i det hele taget på temaer, der er højt prioriteret i den danske udvik-
lingspolitiske strategi og i EU-sammenhæng. Hun anså det for en fordel, at det var muligt
at gøre emnet menneskerettigheder tværgående i udviklingsporteføljen og så gerne, at
menneskerettigheder også blev afspejlet i den humanitære kategori, så man f.eks. tager
højde for retten for kvinder til at bestemme over egen krop i humanitære krisesituationer.
Det burde EU også have med sig og forholde sig til.
Ministeren delte ikke Rasmus Nordqvists frygt for, at alt ville komme til at handle om mi-
gration, men det var vigtigt at forholde sig til de grundlæggende årsager til migration. Man
skal arbejde for en udvikling, som også verdensmålene dikterer. Så måske var hun og
Rasmus Nordqvist enige om, hvad der skulle arbejdes hen imod.
I sit svar til Kenneth Kristensen Berth gentog hun, at regeringen mente, at man kan give
flere penge til eksterne forhold inden for en budgetramme på 1 pct. Om den øgede leve-
standard sagde ministeren, at hun til enhver tid ville kæmpe for, at verdens fattigste får
bedre mulighed for et værdigt liv, og at de også får mulighed for at nå verdensmålene.
Der kommer færrest migranter fra de fattigste egne, men det er ikke en begrundelse for
ikke at arbejde for at nå verdensmålene i de lande. Hun var enig i, at det at adressere de
grundlæggende årsager til migration ikke udgjorde den fulde sandhed. I andre sammen-
hænge var der et stærkt fokus på de ydre grænser og på at eliminere menneskesmugler-
nes forretningsmodel, så man ikke kan leve af at smugle mennesker. Det var også et vig-
tigt element, at de lande, som de irregulære migranter kommer fra, tog imod egne borge-
re.
Ministeren rundede sit svar af med at sige, at Grønland selvfølgelig er vigtig for den dan-
ske regering, og at sagen stod højt på dagsordenen. Det ville som sagt ikke blive en nem
sag, men det var klart, at det var vigtigt at fastholde Grønlandsinstrumentet
i EU’s budget.
Aaja Chemnitz Larsen
påpegede, at 12 ud af 25 OLT-lande (såsom Grønland) risikere-
de at forsvinde ud af OLT-ordningen i forbindelse med Brexit. Puljen til OLT-landene ville
dermed blive mindre. Hvad ville regeringen gøre for at bevare Grønlandsinstrumentet og
mente den, at Naalakkersuisut kunne være med til at presse på i sagen?
Rasmus Nordqvist
sagde, at for ham var migrationsbekæmpelse ikke et verdensmålsin-
strument, men man kan opnå, at folk ikke føler behov for at migrere, hvis man lever op til
958
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 799: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 24-05-18
31. Europaudvalgsmøde 24/5 2018
verdensmålene. Han var klar over, at det var tidligt i processen, og at man løbende ville
få mere at vide, men for de forhandlinger, som ministeren skulle deltage i, gælder det
typisk om at give sin mening til kende på et tidligt tidspunkt. Det var altså godt at diskute-
re sagen, så ministeren kunne fornemme, hvad Folketingets bekymringer var. Han ville
gerne vide, hvad det styrende element var. Menneskerettighederne som tværgående
element lyder godt, men gør menneskerettigheder sig gældende, når man støtter græn-
sehegn og grænsekontrol? Handlede det ikke bare om at styrke de ydre grænser og be-
grænse migrationen? Hvad ville ledestjernen blive i et samlet instrument, når man vælger
ikke at splitte områderne op?
Han tilføjede, at hvis det var vigtigt at fastholde Grønlandsinstrumentet som et særskilt
instrument, som han hørte mange advokere for, hvorfor var de andre selvstændige in-
strumenter så ikke vigtige? Hvorfor var der med en ny struktur behov for at udspecificere
visse dele, men ikke bærende elementer som menneskerettigheder og demokrati, stabili-
tet og fred?
Peter Hummelgaard Thomsen
havde
vel vidende, at forhandlingerne befandt sig på et
tidligt stadie
stillet samrådsspørgsmålet for at få en føling med regeringens standpunkt.
Socialdemokratiet var ikke overbeviste om, at udkastet til budgetrammen udgjorde et reelt
løft
og slet ikke i stil med det løft, som stats- og regeringschefer havde talt om behovet
for. Væksten i Afrika vil fortsætte med eller uden støtte fra EU. Kina har i de seneste 15-
20 år mangedoblet deres investeringer og udviklingshjælp i de lande, hvorfra der kommer
mange migranter til Europa. Det er desværre sket uden respekt for menneskerettigheder,
fordelingspolitiske principper etc., og det er kineserne, der dikterer de vilkår, hvorunder
udviklingen sker. De europæiske lande har derimod gradvis trukket sig mere og mere ud.
Var ministeren ikke enig i, at det ikke er ligegyldigt, hvordan udviklingen sker, hvor inve-
steringerne foretages, og hvilke krav man stiller i den forbindelse
også hvis man skal
forhindre de grundlæggende årsager til migration?
Ministeren for udviklingssamarbejde
bekræftede over for Aaja Chemnitz Larsen, at
Grønland kunne bistå i forhold til arbejdet for den budgetdel, der vedrører Grønland. Der
var allerede meget tæt kontakt mellem Grønland og Danmark, og der var selvfølgelig en
stærk, fælles interesse. Det sorterede dog ikke under hendes ressort.
Til Rasmus Nordqvist sagde ministeren, at det var diskussion om hønen og ægget:
Grundlæggende årsager til migration hænger dybest set sammen med den generelle fat-
tigdomsbekæmpelse. Tager man energiforsyning som eksempel, bidrager Danmark til
bæredygtig vækst i f.eks. Kenya i arbejdet med at etablere decentrale vindmøller, der kan
varetage elforsyningen til steder, hvor man ikke ellers har mulighed for at komme på et
net. Det er med til at adressere grundlæggende årsager til migration såsom mangel på
arbejdspladser. Rasmus Nordqvist og hun talte i virkeligheden om det samme.
Ministeren påpegede, at grænsekontrol ikke er i strid med menneskerettighederne. Ras-
mus Nordqvist refererede måske til
EU’s arbejde i forbindelse med den libyske kystvagt,
hvor man samarbejder via FN, der har anerkendt myndighederne i Tripoli og dermed og-
959
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 799: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 24-05-18
31. Europaudvalgsmøde 24/5 2018
så libyske kystvagt. Helt overordnet tænkte ministeren også på, hvordan man sikrer, at
menneskerettighederne bliver et tværgående element. Det var hendes mål at være med
til at sikre det.
Til Peter Hummelgaard Thomsen sagde ministeren, at man ikke kendte detaljerne, og at
det derfor var svært at afgøre, om det fremlagte var tilstrækkeligt. Hun var enig i, at det
ikke er ligegyldigt, hvem man samarbejder med, og at Europa kan være med til at gøre
en forskel på det afrikanske kontinent. Når et afrikansk land samarbejder med Kina, er
der typisk ikke samme fokus på menneskerettigheder som i samarbejdet med Danmark
eller et andet EU-land. Der er heller ikke samme fokus på at skabe afrikanske arbejds-
pladser, men mere på kinesiske egeninteresser.
Rasmus Nordqvist
sagde, at respekten for menneskerettighederne burde være en selv-
følge, som man ikke skulle behøve at skrive ind i et instrument. Ministeren sagde, at
menneskerettighederne kunne blive et gennemgående element, men det handlede også
om at fremme dem og ikke bare overholde dem. Hvad var det bærende element? Når
man diskuterede brug af eksterne midler til f.eks. Tyrkietfaciliteten og Libyen, hvor man
specifikt havde støttet grænsekontrol, måtte man sætte spørgsmålstegn ved, om det var
at støtte en bæredygtig udvikling. Det var muligt, at ministeren og han var enige om det
endelige mål, men hvordan kom man derhen?
Ligesom ngo’er fra hele Europa frygtede
han, at det hele kom til at handle om, hvordan man holder migranter væk og om tilbage-
tagelse. Hvordan undgik man, at alle midler blev målrettet den slags?
Rasmus Nordqvist mente ikke at have fået et svar vedrørende Grønlandsinstrumentet.
Hvis det ikke var nødvendigt at kæmpe for de særskilte dele, var det så nødvendigt at
kæmpe særskilt for Grønlandsinstrumentet
eller kunne det indgå i samlet instrument
under kategori 6? Hvis man kæmpede Grønlands særskilte sag, skulle man så ikke også
gøre det for en bæredygtig udvikling og menneskerettigheder?
Aaja Chemnitz Larsen
understregede, at Grønlandsinstrumentet er vigtigt, fordi det er
med til at styrke uddannelsesområdet i Grønland. Hun var glad for, at regeringen havde
valgt at prioritere det, men det var bekymrende at høre, at der var tale om hård kamp.
Kunne ministeren uddybe, hvad regeringen ville gøre? Flere forskellige udvalg var inte-
resserede i at følge sagen
ikke mindst Grønlandsudvalget
og jo mere, man kunne
koordinere indsatsen, des større pres kunne man skabe for at bibeholde instrumentet.
Ministeren for udviklingssamarbejde
sagde, at Rasmus Nordqvist fik det til at lyde,
som om EU bruger alle ressourcer på grænsekontrol i forbindelse med migration. Det var
et vigtigt element, men endnu vigtigere er det, at man adresserer de grundlæggende år-
sager til migration, og det var derfor, hun talte om migration. Hun anså det for vigtigt at
gøre mest muligt for at underminere smuglernes forretningsmodel. Den grænsekontrol,
som man havde opbygget i Libyen, var medvirkende til, at der var sket et væsentligt fald i
det antal mennesker, der forsøgte at krydse Middelhavet. Det var glædeligt, og man måt-
te gøre, hvad man kunne for at undgå, at mennesker begiver sig ud på den farefulde
færd. Hun ville gerne opponere imod, at man lagde alle æggene i én kurv. Der var flere
960
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 799: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 24-05-18
31. Europaudvalgsmøde 24/5 2018
forskellige indsatser, og kontrollen af den libyske kyststrækning havde givet et drastisk
fald i migranter, der forsøgte at krydse Middelhavet.
Om Grønlandsinstrumentet sagde ministeren, at man endnu ikke kendte de specifikke
retsakter og dermed ikke vidste, hvad de kom til at indebære. Som statsministeren havde
sagt, ville regeringen i samarbejde med Grønland fastholde, at der også fremover skal
være en grønlandsbevilling
på EU’s budget.
Bestræbelserne var allerede i gang. Til Ken-
neth Kristensen Berth sagde hun, at man ikke kunne sige, hvad der var vigtigst, men at
regeringen prioriterede at fastholde Grønlandsbevillingen
i EU’s budget.
Rasmus Nordqvist
gentog sit spørgsmål om, hvordan man sikrer, at alle midler ikke ryk-
kes over til et enkelt område på grund af diverse begivenheder i verden. En opdatering af
arkitekturen i budgettet var på sin plads, når man havde så lange budgetrammer, men
der var forskellige måder at gøre det på. Han ønskede at bringe dilemmaet på bordet al-
lerede nu, fordi der så var en chance for, at ministeren ville nævne det i den første samta-
le med sine europæiske kolleger om sagen. Af den grund havde han indkaldt ministeren
til et tidligt samråd, og han ville også have brug for at gå yderligere i dybden på et samråd
efter den 14. juni.
Om Grønlandsinstrumentet sagde han, at når der var fokus på at få det skrevet specifikt
ind i budgettet, var der også behov for at gøre det med demokrati og menneskerettighe-
der. De elementer var meget vigtige, når man laver aftaler med et land som Tyrkiet i for-
bindelse med kapacitetsopbygning.
Ministeren for udviklingssamarbejde
konkluderede, at Rasmus Nordqvist og hun var
enige om målet: demokrati og menneskerettigheder. Det er vigtige emner i dansk udvik-
lingspolitik og skal også være i fokus i EU. Ministeren var ikke utryg, idet styrkelsen af
demokratiet og menneskerettighederne fik mulighed for at være et tværgående tema i
den nye arkitektur.
Man skulle selvfølgelig have SDG’erne (Suistainable
Development
Goals) for øje.
Peter Hummelgaard Thomsen
takkede for ministerens svar. Han kunne forstå, at rege-
ringen mente, at den samlede budgetramme skulle holdes på 1,0 pct. af BNI, og at man
skulle prioritere udviklingsdelen og det humanitære område inden for den ramme. Han så
frem til yderligere diskussioner om sagen.
Rasmus Nordqvist
takkede ministeren og sagde, at det var godt at starte diskussionen
fra bunden. Han så frem til at fortsætte den.
Mødet sluttede kl. 15.28
961