Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 813
Offentligt
1921308_0001.png
Den 2. juli 2018
MFVM 580
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til begrænsning af ftalaterne DEHP, BBP, DBP og DIBP i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering,
vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH) (ko-
mitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om begrænsning af ftalaterne DEHP, BBP, DBP og DIBP. De fire
ftalater DEHP, BBP, DBP og DIBP, som er omfattet af forslaget, er alle hormonforstyrrende og klas-
sificeret som skadelige for forplantningsevnen (REP 1B). Stofferne påvirker testosteron niveauet,
hvilket afspejler sig i en lang række ydre karakteristika som f.eks. øget risiko for misdannede køns-
dele, samt følgevirkninger som nedsat sædkvalitet. Data viser også sammenhænge mellem udsættel-
se for ftalater og allergiske sygdomme, som astma og eksem. Forslaget forventes sat til afstemning
på møde i REACH-komitéen den 11.-12. juli 2018. Forslaget forventes samlet set at have en positiv
påvirkning af beskyttelsesniveauet i Danmark. Forslaget vurderes ikke at have væsentlige sam-
fundsøkonomiske, erhvervsøkonomiske eller erhvervsadministrative konsekvenser. Det vurderes, at
risici ved anvendelsen af de fire ftalater ikke er tilstrækkeligt kontrolleret. Regeringen finder på den
baggrund, at der er behov for at begrænse anvendelsen af disse fire ftalater. Regeringen agter på
den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag om begrænsning af ftalaterne DEHP, BBP, DBP og DIBP i henhold
til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering, vurdering og god-
kendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH).
Begrænsningsforslaget er fremsat på baggrund af et forslag udarbejdet af Det Europæiske Kemikalie-
agenturet (ECHA) i samarbejde med Danmark i henhold til artikel 69, stk. 2, hvorefter ECHA skal
vurdere, om anvendelsen af stoffer omfattet af godkendelsesordningens Bilag XIV i artikler udgør en
risiko for mennesker eller miljøet.
Der træffes endelig afgørelse om begrænsning af stofferne i henhold til artikel 133, stk. 4 i REACH-
forordningen og efter forskriftsprocedure med kontrol i artikel 5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF, jf.
artikel 12 i forordningen nr. 182/2011. Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommis-
sionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig
med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for tre måneder. Kommissionen vedtager forsla-
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 813: Notat om komitésag om begrænsning af ftalaterne DEHP, BBP, DBP og DIBP
get, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tids-
fristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i REACH-komitéen, forelægger Kommissionen sagen for
Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og aboslut flertal inden for
to måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig
forslaget eller ikke har udtalt sig inden for fristen.
Forslaget er sat til mulig afstemning på møde i REACH-komitéen den 11.-12. juli 2018.
Formål og indhold
Ftalater anvendes hovedsageligt til at blødgøre PVC, men kan også finde andre typer af plast. Forbru-
gerne kan udsættes for ftalaterne via mad, indeklima (støv) og ved direkte kontakt med ftalatholdige
artikler (produkter på fast form).
De fire ftalater DEHP, BBP, DBP og DIBP, som er omfattet af forslaget, er alle hormonforstyrrende og
klassificeret som skadelige for forplantningsevnen (REP 1B). Stofferne påvirker testosteron niveauet,
hvilket afspejler sig i en lang række ydre karakteristika som f.eks. øget risiko for misdannede kønsdele,
samt følgevirkninger som nedsat sædkvalitet. Data viser også sammenhænge mellem udsættelse for
ftalater og allergiske sygdomme, som astma og eksem.
Da stoffernes fysisk-kemiske egenskaber, deres virkningsmekanisme og deres anvendelse stort set er
identiske, vurderes stofferne som gruppe, hvor grænseværdien gælder for stofferne enkeltvis eller i
kombination.
Begrænsningsforslaget er fremsat på baggrund af et forslag udarbejdet af Det Europæiske Kemikalie-
agenturet (ECHA) i samarbejde med Danmark i henhold til artikel 69, stk. 2, hvorefter ECHA skal
vurdere, om anvendelsen af stoffer omfattet af godkendelsesordningens Bilag XIV i artikler udgør en
risiko for mennesker eller miljøet.
Kommissionen har fremsat forslag om begrænsning af ftalaterne DEHP, BBP, DBP og DIBP. Forslaget
omfatter begrænsning af markedsføring af de fire ftalater i artikler af plast i en samlet koncentration
lig med eller større end 0,1 % i blødgjort materiale i atikler. Begrænsningen gælder for alle artikler, dog
med undtagelse af:
- artikler, der kun anvendes udendørs, og hvor det blødgjorte materiale ikke kommer i længevaren-
de kontakt med hud eller slimhinder (længerevarende kontakt defineres som mere end 10 minut-
ters sammenhængende eller mere end sammenlagt 30 minutters diskontinuerlig kontakt per
døgn),
- artikler, der kun anvendes industrielt eller i landbruget,
- måleinstrumenter til anvendelse i laboratorier,
- artikler, som allerede er dækket af anden europæisk regulering, herunder fødevarekontaktmateria-
ler, medicinsk udstyr, elektrisk og elektronisk udstyr, samt indpakning af farmaceutiske produk-
ter.
Med forslaget udvides den allerede gældende begrænsning af anvendelsen af tre ftalater i legetøj og
småbørnsartikler til også at omfatte DIBP.
Der foreslås en overgangsperiode på 18 måneder indtil begrænsningen træder i kraft. Dog foreslås en
overgangsperiode på 60 måneder for begrænsning af markedsføring af fly og biler samt reservedele
hertil, da der her er behov for længere tid til at udfase stofferne i forhold til typegodkendelser, som er
baseret på sikkerhed.
2
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 813: Notat om komitésag om begrænsning af ftalaterne DEHP, BBP, DBP og DIBP
Udvalgene for risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk vurdering, SEAC under det Europæiske Ke-
mikalieagentur, ECHA, har udtalt, at forslaget er den mest passende regulering på EU niveau til at
reducere risikoen fra de fire ftalater, samt at reguleringen er gennemførlig og kan håndhæves. SEAC
har udtalt, at forslaget er proportionalt set i forhold til de samfundsøkonomiske fordele og ulemper.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget. Europa-Parlamentet vil forud for den endelige
vedtagelse få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på legalitets-
kontrol i forhold til om Kommissionen har overskredet sine beføjelser i forbindelse med forsalget; om
udkastet ikke er foreneligt med basisretsaktens formål eller indhold, eller om det ikke overholder nær-
hedsprincippet eller proportionalitetsprincippet.
Nærhedsprincippet
Da der er tale om en ændring af et bilag til en allerede vedtaget retsakt, hvor formålet vedrører realise-
ringen af det indre marked, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet.
Gældende dansk ret
Ftalaten DIBP reguleres nationalt i henhold til bekendtgørelse nr. 855 af 5. september 2009 om forbud
mod ftalater i legetøj og småbørnsartikler, som forbyder alle ftalater i legetøj og småbørnsartikler eller
dele deraf i koncentrationer over 0,05 %. DBP, BBP samt DEHP er undtaget fra den danske bekendt-
gørelse, da de allerede er reguleret af REACH-forordningen.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil medføre, at bekendtgørelse nr. 855 af 5. september 2009 om forbud mod
ftalater i legetøj og småbørnsartikler skal ændres, så det bliver klart, at den viger for EU-regulering af
ftalater i disse typer af produkter. Dette vil medføre, at bekendtgørelsen skal notificeres efter informa-
tionsproceduredirektivet, hvor Kommissionen og andre medlemslande har mulighed for at komme
med indsigelser.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser
for EU’s budget. Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser. Forslaget vurderes endvidere ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske kon-
sekvenser.
Forslaget skønnes samlet set at have positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark, idet de fire
ftalater kan skade blandt andet forplantningsevnen, og den samlede udsættelse for de mest problema-
tiske ftalater reduceres.
Når reguleringen af DIBP tages ud af den danske bekendtgørelse vil det betyde, at grænseværdien for
indholdet af DIBP i legetøj øges fra 0,05 % til 0,1 %. Finder man stoffet i disse mængder, vil der typisk
være tale om forureninger, idet der kræves minimum 5 % ftalat, for at det kan virke blødgørende i PVC
plast. Endvidere har man fra dansk side heller ikke håndhævet disse mængder, da det er vurderet at
ligge indenfor usikkerheden, hvorfor man kun har håndhævet overskridelser på over 0,1 %, som i for-
slaget bliver den nye grænse, og som kan håndhæves. Den marginale lempelse af reglerne for legetøj
for ftalaten DIBP vil derfor reelt set ikke påvirke beskyttelsesniveauet i negativ retning. Hertil bemær-
kes også, at 0,1 % er bagatelgrænsen for krav om godkendelse af særligt problematiske stoffer i artikler
i REACH, som
er så lav, at stofferne ikke har nogen blødgørende funktion i PVC’en og derfor ikke er
3
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 813: Notat om komitésag om begrænsning af ftalaterne DEHP, BBP, DBP og DIBP
1921308_0004.png
blevet ”brugt” i artiklerne. Desuden vil børn (og voksne forbrugere) fremover samlet set blive ekspone-
ret meget mindre for ftalaterne, da de nye regler, som udgangspunkt omfatter langt flere produkter, fx
også vinylgulve, som børn også kommer i kontakt med.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget.
Forbrugerrådet Tænk oplyser, at man støtter regeringens holdning.
LO bemærker, at man generelt set støtter begrænsning af anvendelse af stoffer, der er hormonforstyr-
rende og reproduktionsskadende
herunder også ftalater
og noterer med tilfredshed, at forslaget
tilsyneladende blandt andet vil begrænse ftalater i produkter, herunder også vinylgulve, der for ek-
sempel anvendes i byggeriet. LO så dog gerne, at overgangsperioden ikke overstiger 4 år, og forholder
sig derfor kritisk til en overgangsperiode på her 60 måneder for blandt andet reservedele til biler og
fly. Det anføres endeligt, at man principielt bør stille krav om korte overgangsperioder og afvise over-
gangsperioder over 4 år.
Det Økologiske Råd anfører, at man støtter regeringens holdning, dog med en bemærkning til undta-
gelsen for ”artikler, der kun anvendes udendørs, og hvor det
blødgjorte materiale ikke kommer i læn-
gevarende kontakt med hud eller slimhinder (længerevarende kontakt defineres som mere end 10 mi-
nutters sammenhængende eller mere end sammenlagt 30 minutters diskontinuerlig kontakt per
døgn)”.
Det Økologiske Råd anfører, at denne undtagelse er problematisk for de artikler, der er hen-
vendt til børn, men som ikke er omfattet af reglerne for legetøj og småbørnsartikler, og dette gælder
blandt andet badeudstyr, som ikke er legetøj; for eksempel badebassiner, badevinger, baderinge osv.
Selv på baggrund af de beskrevne tidsrum for kontakt med artiklen, er denne udtagelse problematisk,
og forældre vil ofte tro, at disse produkter er omfattet af legetøjsbekendtgørelsen og dermed ikke inde-
holder ftalater.
Hertil bemærkes, at det vurderes, at de nævnte eksempler (badebassiner, badevinger og baderinge) er
omfattet af den foreslåede begrænsning. Med hensyn til en længere overgangsperiode for blandt andet
reservedele til biler og fly, så er disse underlagt særlige typegodkendelser, hvorfor det er vurderingen,
at der er behov for en længere overgangsperiode.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemssta-
ter. Det forventes, at der vil være flertal for forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter, at stoffer, som udgør en risiko for miljøet og/eller menneskers sundhed skal be-
grænses, når der identificeres en uacceptabel risiko. Forslaget sikrer en væsentlig forhøjelse af beskyt-
telsesniveauet i Danmark og er i tråd med regeringens ønske om at få udfaset brugen af problematiske
ftalater. Det vurderes, at risici ved anvendelsen af de fire ftalater ikke er tilstrækkeligt kontrolleret.
Regeringen finder på den baggrund, at der er behov for at begrænse anvendelsen af disse fire ftalater.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4