Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 815
Offentligt
1921324_0001.png
Den 2. juli 2018
MFVM 583
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af an-
vendelsen af chromtrioxid som proceskemikalie til industriel våbenproduktion i
henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH) (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af stof-
fet chromtrioxid som proceskemikalie til overfladebehandling i forbindelse med industriel våbenpro-
duktion til henholdsvis militær og civil anvendelse i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag). Forslaget giver virksomhederne FN Herstal S.A.
fra Belgien, Manroy Engineering Ltd. fra Storbritannien og Browning Viana Fábrica de Armas e
Artigos de Desporto, S.A. fra Portugal tilladelse til efter optag på godkendelseslisten, bilag XIV i
REACH,
fortsat at anvende stoffet i en periode på henholdsvis 12 år og 7 år fra ”solnedgangsdatoen”
den 21. september 2017. Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-komiteen den 11.-12. juli
2018. Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget forventes ikke at
påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark. Sagen forventes ikke at have økonomiske eller administra-
tive konsekvenser for erhvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekvenser. Regeringen ønsker gene-
relt at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demon-
streres sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. I den konkrete sag drejer det sig om en
specifik anvendelse af stoffet, hvor der ikke findes alternativer. Ansøgeren har desuden demonstre-
ret, at de foreslåede risikohåndteringsforanstaltninger generelt set er tilstrækkelige til at sikre ar-
bejdstagere, idet der dog stilles krav om særlige beskyttelsesforanstaltninger på en af virksomheder-
ne som betingelse for godkendelsen. Det bemærkes dog, at der er beregnet en forhøjet risiko for den
generelle befolkning, der udsættes for stoffet via miljøet. Regeringen agter på den baggrund at støtte
forslaget, idet man arbejder for skærpede krav med henblik på beskyttelse af den generelle befolk-
ning, der udsættes for stoffet via miljøet.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
chromtrioxid som proceskemikalie til overfladebehandling i industriel våbenproduktion til henholds-
vis militær og civil anvendelse i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1907/2006 (REACH).
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 815: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid som proceskemikalie til industriel våbenproduktion (REACH)
Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8. Afstemning skal herefter ske i hen-
hold til artikel 133, stk. 3, i REACH-forordningen, som henviser til forskriftproceduren i artikel 5 i
Rådets afgørelse 1999/468/EF. Forskriftproceduren er nu erstattet af undersøgelsesproceduren i hen-
hold til artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 182/11, jf. dennes artikel 13, stk. 1, litra
c).
Ved kvalificeret flertal i komitéen vedtager Kommissionen forslaget. Hvor der hverken er kvalificeret
flertal for eller imod i komitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget, idet basisretsakten anses
for at bestemme, at forslaget ikke kan vedtages, når der hverken er kvalificeret flertal for eller imod.
Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslaget for en appelkomité inden for 1 måned eller
at forelægge et revideret forslag for komitéen inden for 2 måneder. Det samme gælder, hvor der er
kvalificeret flertal imod i komitéen, og hvor Kommissionen vurderer, at foranstaltningerne er nødven-
dige. I appelkomitéen kan Kommissionen vedtage forslaget i tilfælde af kvalificeret flertal for, samt
hvor der hverken er kvalificeret flertal for eller imod forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-komiteen den 11.-12. juli 2018.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig
med at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret,
og at disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er
økonomisk og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter allerede ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten. Her starter en del virksomheder arbejdet med at skifte til bedre alternativer. Udfas-
ningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer,
der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste ende skal
de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om
og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de socioøko-
nomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV opregner de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan mar-
kedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (dvs. den dato, hvor anvendelse skal
ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godkendelse af
fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og
komme med en vurdering af, om der findes egnede alternativer (substitutionsmuligheder).
Forslaget til gennemførelsesretsakten vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgning fra virksomhederne FN Herstal S.A., Manroy Engineering Ltd.
og Browning Viana, Fábrica de Armas e Artigos de Desporto, S.A. fra henholdsvis Belgien, Storbritan-
nien og Portugal om samlet fortsat anvendelse af op til 5,9 tons om året af chromtrioxid:
1.
Til anvendelse som proceskemikalie til overfladebehandling i industriel våbenproduktion til
militær anvendelse (FN Herstal S.A. og Manroy Engineering Ltd.)
2.
Til anvendelse som proceskemikalie til overfladebehandling i industriel våbenproduktion til civil
anvendelse (FN Herstal S.A. og Browning Viana Fábrica de Armas e Artigos de Desporto, S.A.)
FN Herstal S.A., Manroy Engineering Ltd. og Browning Viana, Fábrica de Armas e Artigos de Despor-
to, S.A. fremsendte den 22. februar 2016 ansøgning om godkendelse af chromtrioxid til ovennævnte
2
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 815: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid som proceskemikalie til industriel våbenproduktion (REACH)
anvendelser. Ansøgningen har i henhold til procedurerne i REACH-forordningen været behandlet af
det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk
vurdering, SEAC, som den 15. december 2017 har afgivet følgende udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, samt de af RAC foreslåede
risikohåndteringsforanstaltninger for Manroy Engineering Ltd.er passende og effektive i forhold
til at begrænse risikoen for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet under
forudsætning af overholdelse af disse samt gennemførsel af målinger af arbejdstageres udsættelse
for stoffet og udledning til miljøet.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. SEAC har desuden
konkluderet, at ansøgeren har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for
menneskers sundhed eller miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet.
o
På grundlag af analysen af alternativer mv., som ansøgeren har udarbejdet, anbefaler Kommissionen,
at der gives en godkendelse med en frist for fornyet vurdering på henholdsvis 12 år og 7 år fra solned-
gangsdatoen frem til den 21. september 2029 og 2024 for de beskrevne anvendelser under forudsæt-
ning af anvendelse af de risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som RAC har fore-
slået og som ansøgeren har beskrevet. Derudover er det en forudsætning for godkendelsen, at ansø-
gerne implementerer et overvågningssprogram omfattende årlige målinger af arbejdstagernes inhala-
tion af stoffet, samt udledning til miljøet. Der er desuden som betingelse for godkendelsen sat krav om
at de af RAC foreslåede risikohåndteringsforanstaltninger for Manroy Engineering Ltd. skal imple-
menteres inden 18 måneder.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget til gennemførelsesretsakten er at udmønte EU forvaltningsbeføjelser i alle-
rede gældende fællesskabsregulering, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til godkendelsen er ikke relevant i forhold til dansk lovgivning, da den kun
vedrører anvendelse uden for Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser. Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, da stoffet ikke
genfindes i færdige produkter.
3
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 815: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid som proceskemikalie til industriel våbenproduktion (REACH)
1921324_0004.png
I det konkrete tilfælde drejer det sig om tre konkrete virksomheders specifikke anvendelse af stoffet
som proceskemikalie til overfladebehandling i industriel våbenproduktion til henholdsvis militær og
civil anvendelse i en samlet årlig mængde på 5,9 tons, hvor det er dokumenteret, at der ikke findes
alternativer for ansøgerne, som er økonomiske gennemførlige. På baggrund af ansøgningen har Kemi-
kalieagenturets risikovurderingskomité, RAC, konkluderet, at de beskrevne og anbefalede risikohånd-
teringsforanstaltninger er tilstrækkelige og effektive til begrænsning af risici for arbejdstagere og den
generelle befolkning via miljøet. Kemikalieagenturets socioøkonomiske komité, SEAC, har desuden
konkluderet, at de socioøkonomiske fordele opvejer risici for arbejdstagere. SEAC har på baggrund af
ansøgerens oplysninger om analyser og forskning vedrørende alternativer foreslået, at godkendelsen
gives for en periode på henholdsvis 12 og 7 år, hvilket Kommissionen har fulgt. For en af virksomhe-
derne er der som betingelse for godkendelsen stillet krav om, at der skal installeres forbedret ventilati-
on og luftrensning inden 18 måneder. Herudover fremgår i Kommissionens forslag til beslutning om
godkendelse vilkår om, at ansøgerne skal udvikle og implementere overvågning af arbejdstagernes
udsættelse for chromtrioxid, samt udledning til miljøet, og at resultaterne herfra anvendes til at evalu-
ere, om risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold er effektive.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU-Miljøspecialudvalget.
Det Økologiske Råd anfører, at tidsfristen til fornyet godkendelse er for lang. Det anføres videre, at
dette ikke giver tilstrækkeligt incitament til at finde et alternativ, og at perioden bør afkortes til 5-6 år.
LO støtter ikke lange overgangsperioder og savner dokumentation for nødvendigheden af de langvari-
ge tilladelser til produktion efter solnedgangsdatoen. LO frygter, at der med en frist på 7 og 12 år er alt
for ringe motivation til at søge gennemført substitution. Endvidere anfører LO, at der savnes overvejel-
ser af de økonomiske omkostninger for arbejdstagerne i form af indtægtstab ved sygdom og tidlig exit
fra arbejdsmarkedet for ikke at tale om omkostningerne for familier, som måtte miste en forsørger.
Derudover fremføres, at der henvises til såkaldte socioøkonomiske fordele, som skulle opveje risici for
sundhed og miljø, men at der ikke fremgår dokumentation for antagelserne, eller hvordan man i øvrigt
er nået frem til denne konklusion, herunder hvilke fordele der skulle være for de ansatte ved at arbejde
med fx kræftfremkaldende stoffer. Samlet set anfører LO, at Danmark principielt bør stille krav om
korte overgangsperioder og afvise overgangsperioder over 4 år og afvise at lægge uklare såkaldte so-
cioøkonomiske overvejelser til grund for tilladelser.
Hertil bemærkes, for så vidt angår de økonomiske omkostninger, at SEAC har lavet en grundig afvej-
ning, som ligger til grund for Kommissionens forslag til godkendelse, herunder fristen for fornyet vur-
dering, jf. den fælles udtalelse fra RAC og SEAC, som er offentliggjort på ECHA’s hjemmeside. Med
hensyn til fristen for fornyet vurdering er den fastsat under hensyntagen til en række faktorer, inklusiv
risici for arbejdstagere og analysen af alternativer, jf. artikel 60, stk. 8 i REACH.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være et kvalificeret flertal af medlemsstaterne, som vil støtte forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anvendel-
se være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje even-
tuelle risici for mennesker og miljø.
4
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 815: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid som proceskemikalie til industriel våbenproduktion (REACH)
Regeringen kan tilslutte sig forslaget til gennemførelsesretsakt, idet der tages udgangspunkt i, at ansø-
gerne ud over de foreslåede krav også skal overholde de generelle krav i REACH om kontrol af risici for
mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav. Den beregnede maksimale koncentra-
tion i luften i arbejdsmiljøet (kortvarigt op til 0,27 µg/m
3
) er lavere end Arbejdstilsynets grænseværdi
for arbejdsmiljøet (5 µg/m
3
), bortset fra på fabrikken i Storbritannien, hvor Kommissionen stiller som
betingelse for godkendelsen, at der indføres særlige risikohåndteringsforanstaltninger, som vil ned-
bringe koncentrationen. Det bemærkes dog, at der er beregnet en forhøjet risiko for den generelle be-
folkning, der udsættes for stoffet via miljøet. Dette gør sig særlig gældende for den belgiske virksom-
hed, og der bør derfor arbejdes for skærpede krav med henblik på beskyttelse af den generelle befolk-
ning. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget, idet man arbejder for skærpede krav til
udledninger fra virksomhederne med henblik på beskyttelse af den generelle befolkning, der udsættes
for stoffet via miljøet.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
5