Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 816
Offentligt
1921332_0001.png
Den 2. juli 2018
MFVM 585
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af an-
vendelsen af chromtrioxid som proceskemikalie i industriel produktion af
printplader i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1907/2006 (REACH) (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af stof-
fet chromtrioxid som proceskemikalie i industriel produktion af printplader i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag). Forslaget giver den
Luxembourgske virksomhed Circuit Foil Luxembourg SARL tilladelse til efter optag på godkendelses-
listen, bilag XIV i REACH, fortsat at anvende stoffet i en periode på 7 år fra ”solnedgangsdatoen”
den 21. september 2017. Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-komiteen den 11.-12. juli
2018. Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget forventes ikke at
påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark. Sagen forventes ikke at have økonomiske eller administra-
tive konsekvenser for erhvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekvenser. Regeringen ønsker gene-
relt at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demon-
streres sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. I den konkrete sag drejer det sig om en
specifik anvendelse af stoffet, hvor der ikke findes alternativer. Ansøgeren har desuden demonstre-
ret, at de foreslåede risikohåndteringsforanstaltninger er tilstrækkelige til at sikre arbejdstagere og
den generelle befolkning via miljøet, og den beregnede maksimale koncentration i arbejdsmiljøet er
lavere end Arbejdstilsynets grænseværdi. Det bemærkes dog, at der er beregnet en forhøjet risiko for
den generelle befolkning, der udsættes for stoffet via miljøet. Regeringen agter på den baggrund at
støtte forslaget, idet man arbejder for skærpede krav med henblik på beskyttelse af den generelle
befolkning, der udsættes for stoffet via miljøet.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
chromtrioxid som proceskemikalie i industriel produktion af printplader i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH).
Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8. Afstemning skal herefter ske i hen-
hold til artikel 133, stk. 3, i REACH-forordningen, som henviser til forskriftproceduren i artikel 5 i
Rådets afgørelse 1999/468/EF. Forskriftproceduren er nu erstattet af undersøgelsesproceduren i hen-
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 816: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid som proceskemikalie i industriel produktion af printplader (REACH)
1921332_0002.png
hold til artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 182/11, jf. dennes artikel 13, stk. 1, litra
c).
Ved kvalificeret flertal i komitéen vedtager Kommissionen forslaget. Hvor der hverken er kvalificeret
flertal for eller imod i komitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget, idet basisretsakten anses
for at bestemme, at forslaget ikke kan vedtages, når der hverken er kvalificeret flertal for eller imod.
Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslaget for en appelkomité inden for 1 måned eller
at forelægge et revideret forslag for komitéen inden for 2 måneder. Det samme gælder, hvor der er
kvalificeret flertal imod i komitéen, og hvor Kommissionen vurderer, at foranstaltningerne er nødven-
dige. I appelkomitéen kan Kommissionen vedtage forslaget i tilfælde af kvalificeret flertal for, samt
hvor der hverken er kvalificeret flertal for eller imod forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-komiteen den 11.-12. juli 2018.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig
med at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret,
og at disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er
økonomisk og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter allerede ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten. Her starter en del virksomheder arbejdet med at skifte til bedre alternativer. Udfas-
ningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer,
der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste ende skal
de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om
og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de socioøko-
nomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV opregner de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan mar-
kedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (dvs. den dato, hvor anvendelse skal
ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godkendelse af
fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og
komme med en vurdering af, om der findes egnede alternativer (substitutionsmuligheder).
Forslaget til gennemførelsesretsakten vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgning fra virksomheden Circuit Foil Luxembourg SARL fra Luxem-
bourg om fortsat anvendelse af op til 15,8 tons om året af chromtrioxid:
1.
Til anvendelse som proceskemikalie i industriel produktion af printplader til en bred vifte af
forskellige elektroniske produkter, som mobiltelefoner, kameraer, køretøjer, medicinsk udstyr,
som skannere og pumper, elektronisk rumudstyr og militært udstyr.
Circuit Foil Luxembourg SARL fremsendte den 7. december 2015 ansøgning om godkendelse af
chromtrioxid til ovennævnte anvendelse. Ansøgningen har i henhold til procedurerne i REACH-
forordningen været behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovur-
dering, RAC, og socioøkonomisk vurdering, SEAC, som den 31 marts 2017 har afgivet følgende udtalel-
ser:
2
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 816: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid som proceskemikalie i industriel produktion af printplader (REACH)
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndterings-foranstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er passende og effektive i forhold til at
begrænse risikoen for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet under forudsætning af
overholdelse af disse samt gennemførsel af målinger af arbejdstageres udsættelse for stoffet, samt
udledning til miljøet.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. SEAC har desuden
konkluderet, at ansøgeren har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for
menneskers sundhed eller miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet.
o
På grundlag af analysen af alternativer mv., som ansøgeren har udarbejdet, anbefaler Kommissionen,
at der gives en godkendelse med en frist for fornyet vurdering på 7 år fra solnedgangsdatoen frem til
den 21. september 2024 for de beskrevne anvendelser under forudsætning af anvendelse af de risiko-
håndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som ansøgeren har beskrevet. Derudover er det en
forudsætning for godkendelsen, at ansøgeren implementerer et overvågningssprogram omfattende
årlige målinger af arbejdstagernes inhalation af stoffet, samt udledning til miljøet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget til gennemførelsesretsakten er at udmønte EU forvaltningsbeføjelser i alle-
rede gældende fællesskabsregulering, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til godkendelsen er ikke relevant i forhold til dansk lovgivning, da den kun
vedrører anvendelse uden for Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige
samfundsøkonomiske
konsekvenser. Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, da stoffet ikke
genfindes i færdige produkter.
I det konkrete tilfælde drejer det sig om en konkret virksomheds specifikke anvendelse af stoffet som
proceskemikalie i industriel produktion af printplader til en bred vifte af forskellige elektroniske pro-
dukter i en årlig mængde på ca. 15,8 tons, hvor det er dokumenteret, at der ikke findes alternativer for
ansøgeren, som er økonomiske gennemførlige. På baggrund af ansøgningen har Kemikalieagenturets
risikovurderingskomité, RAC, konkluderet, at de beskrevne risikohåndteringsforanstaltninger er til-
strækkelige og effektive til begrænsning af risici for arbejdstagere og den generelle befolkning via mil-
jøet, men RAC har dog anført, at der er mangler i risikovurderingen ift., at der kun er udført få målin-
ger af chromtrioxid i arbejdsmiljøet, samt i luft og vand udledt til miljøet. Kemikalieagenturets socio-
økonomiske komité, SEAC, har desuden konkluderet, at de socioøkonomiske fordele opvejer risici for
3
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 816: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid som proceskemikalie i industriel produktion af printplader (REACH)
1921332_0004.png
arbejdstagere. SEAC har på baggrund af ansøgerens oplysninger om analyser og forskning vedrørende
alternativer foreslået, at godkendelsen gives for en periode på 7 år, hvilket Kommissionen har fulgt.
Herudover fremgår i Kommissionens forslag til beslutning om godkendelse vilkår om, at ansøgeren
skal implementere overvågning af arbejdstagernes udsættelse for chromtrioxid, samt udledning til
miljøet og at resultaterne herfra anvendes til at evaluere om risikohåndteringsforanstaltninger og an-
vendelsesforhold er effektive med henblik på yderligere begrænsning af arbejdstageres udsættelse for
stoffet samt frigivelse til det omgivende miljø.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget.
Det Økologiske Råd anfører, at tidsfristen til fornyet godkendelse er for lang. Det anføres videre, at
dette ikke giver tilstrækkeligt incitament til at finde et alternativ, og at perioden bør afkortes til 5-6 år.
LO støtter ikke lange overgangsperioder og savner dokumentation for nødvendigheden af de langvari-
ge tilladelser til produktion efter solnedgangsdatoen. LO frygter, at der med en frist på 7 år er alt for
ringe motivation til at søge gennemført substitution. Endvidere anfører LO, at der savnes overvejelser
af de økonomiske omkostninger for arbejdstagerne i form af indtægtstab ved sygdom og tidlig exit fra
arbejdsmarkedet for ikke at tale om omkostningerne for familier, som måtte miste en forsørger. Der-
udover fremføres, at der henvises til såkaldte socioøkonomiske fordele, som skulle opveje risici for
sundhed og miljø, men at der ikke fremgår dokumentation for antagelserne, eller hvordan man i øvrigt
er nået frem til denne konklusion, herunder hvilke fordele der skulle være for de ansatte ved at arbejde
med for eksempel kræftfremkaldende stoffer. Samlet set anfører LO, at Danmark principielt bør stille
krav om korte overgangsperioder og afvise overgangsperioder over 4 år og afvise at lægge uklare så-
kaldte socioøkonomiske overvejelser til grund for tilladelser.
Hertil bemærkes, for så vidt angår de økonomiske omkostninger, at SEAC har lavet en grundig afvej-
ning, som ligger til grund for Kommissionens forslag til godkendelse, herunder fristen for fornyet vur-
dering, jf. den fælles udtalelse fra RAC og SEAC, som er offentliggjort på ECHA’s hjemmeside. Med
hensyn til fristen for fornyet vurdering er den fastsat under hensyntagen til en række faktorer, inklusiv
risici for arbejdstagere og analysen af alternativer, jf. artikel 60, stk. 8 i REACH.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være et kvalificeret flertal af medlemsstaterne, som vil støtte forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anvendel-
se være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje even-
tuelle risici for mennesker og miljø.
Regeringen kan tilslutte sig forslaget til gennemførelsesretsakt, idet der tages udgangspunkt i, at ansø-
geren skal overholde de generelle krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gæl-
dende arbejdsmiljø- og miljøkrav. Herudover er den beregnede maksimale koncentration i luften i
arbejdsmiljøet (kortvarigt op til 0,15 µg/m
3
) lavere end Arbejdstilsynets grænseværdi for arbejdsmiljø-
et (på 5 µg/m
3
). Det bemærkes dog, at der er beregnet en forhøjet risiko for den generelle befolkning,
der udsættes for stoffet via miljøet. Derfor bør der arbejdes for skærpede krav med henblik på beskyt-
telse af den generelle befolkning. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget, idet man arbej-
4
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 816: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid som proceskemikalie i industriel produktion af printplader (REACH)
der for skærpede krav til udledninger fra virksomheden med henblik på beskyttelse af den generelle
befolkning, der udsættes for stoffet via miljøet.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
5