Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 827
Offentligt
1922648_0001.png
Finansministeriet
Grundnotat til Folketingets Europa-udvalg
4. juli 2018
J.nr. 2018 - 155
om udkast til Kommissionens gennemførelsesretsakt om
etablering af en monitoreringsmetode og organisering af
rapportering af Medlemsstaterne i henhold til direktiv (EU)
2016/2102 af 26. oktober 2016 om tilgængeligheden af offentlige
organers websteder og mobilapplikationer (Komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om fastlæggelse af metode til monito-
rering af websteders og mobilapplikationers overensstemmelse med tilgængelighed til offentlige
websteder og mobile applikationer som led i implementeringen af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv (EU) 2016/2102 af 26. oktober 2016 om tilgængeligheden af offentlige organers
websteder og mobilapplikationer. Direktivet er gennemført i Lov om tilgængelighed af offentlige
organers websteder og mobilapplikationer.
Forslag til gennemførelsesretsakt er sat til afstemning i Webtilgængelighedsdirektivkomitéen
(WAD-komitéen) den 10. juli 2018.
Gennemførelsesretsakten har til formål at fastlægge rammerne om og kravene til en systematiseret
efterprøvelse af efterlevelsen af direktivets bestemmelser, som gennemført i Lov om tilgængelighed
af offentlige organers websteder og mobilapplikationer (LOV nr. 692 af 08/06/2018). I for-
hold til metode fastlægger gennemførelsesretsakten en periodisk rapportering (hvert tredje år) til
Kommissionen, herunder også krav til antallet af websteder og mobilapplikationer, der årligt
skal monitoreres.
Det er vurdering, at Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt generelt kan accepteres, idet
der i fastlæggelsen af en monitoreringsmetode er fundet en acceptabel balance mellem eventuelle
statsfinansielle konsekvenser og direktivets formål om efterprøvelse og rapportering af efterlevelse.
Regeringen agter derfor i udgangspunktet at stille sig positivt over for Kommissionens forslag til
gennemførelsesretsakt og stemme for forslaget. Såfremt der under forhandlingerne om gennemførel-
sesretsakten måtte opstå en situation, hvor et kvalificeret flertal af medlemsstater måtte finde en
bedre balance mellem krav til antallet af websteder og mobile applikationer, der årligt skal moni-
toreres, og en effektiv opfyldelse af direktivets formål om efterlevelse, der minimerer eventuelle
statsfinansielle konsekvenser, agter regeringen at støtte en sådan fælles holdning.
Forslag til gennemførelsesretsakt vurderes til ikke at have konsekvenser for beskyttelsesniveauet i
Danmark.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 827: Notat om komitésag om etablering af en monitoreringsmetode og organisering af rapportering af Medlemsstaterne
1922648_0002.png
Side 2 af 4
2. Baggrund
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2016/2102 af 26. oktober 2016 om
tilgængeligheden af offentlige organers websteder og mobilapplikationer indehol-
der to områder, hvor Kommissionen vedtager gennemførelsesretsakter i komito-
logiproces. Nærværende gennemførelsesretsakt er omfattet af følgende bestem-
melse i direktivet:
Artikel 8. Fastlæggelse af metode til monitorering af websteders og mobilapplika-
tioners overensstemmelse med tilgængelighedskravene. Gennemførelsesretsakten
vedtages efter undersøgelsesprocedurens artikel 5 i forordning (EU) nr. 182/2011
med kvalificeret flertal. Senest den 23. december 2018 vedtager Kommissionen
denne gennemførelsesretsakt.
Der er for gennemførelsesretsakten lagt op til afstemning ved møde i Komitéen
for Direktiv om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplika-
tioner (WADCOM), den 10. juli 2018.
3. Formål og indhold
Webtilgængelighed har at gøre med de principper og teknikker, man skal tage
højde for, når man udvikler websteder, for at gøre indhold tilgængeligt for alle
brugere, særligt brugere med handicap. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
(EU) 2016/2102 af 26. oktober 2016 om tilgængeligheden af offentlige organers
websteder og mobilapplikationer fastlægger fælleseuropæiske ramme for og krav
til websteders og mobile applikationers tilgængelighed.
Gennemførelsesretsakten omhandler følgende forhold:
Formål og indhold for metode til monitorering af websteders og mobilapplikatio-
ners tilgængelighed i henhold til artikel 8 omhandler krav om monitorering af
websteders og mobilapplikationers overensstemmelse med en række tilgængelig-
hedskrav fastlagt ved europæiske standarder. Det fastlægges, at metoden skal være
gennemsigtig, overførbar, sammenlignelig, reproducerbar og let at anvende. Der
indgår endvidere krav til antal af websteder og mobilapplikationer til årlig monito-
rering, antal til automatisk monitorering og antal til ekspertmonitorering, udvæl-
gelse af disse websteder og mobilapplikationer m.m.
Endvidere indeholder gennemførelsesretsakten krav til den rapportering, med-
lemsstaterne skal indsende til Kommissionen hvert tredje år.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger ingen udtalelser fra Europa-Parlamentet om Europa-
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakten til direktiv (EU) 2016/2102.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 827: Notat om komitésag om etablering af en monitoreringsmetode og organisering af rapportering af Medlemsstaterne
1922648_0003.png
Side 3 af 4
5. Nærhedsprincippet
Europa-Kommissionen har tidligere vurderet, at direktiv (EU) 2016/2102 er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Regeringen er enig med Kommissionen i denne vurdering.
Forslag til gennemførelsesretsakt ændrer ikke ved dette forhold.
6. Gældende dansk ret
Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer
(LOV nr. 692 af 08/06/2018). Loven implementerer Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv (EU) 2016/2102 af 26. oktober 2016 om tilgængeligheden af of-
fentlige organers websteder og mobilapplikationer.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
I henhold til Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilap-
plikationer fremgår det i § 4 og § 5, at Ministeren for offentlig innovation kan
fastsætte nærmere regler herom. Gennemførelsesretsakten forventes gennemført
ved bekendtgørelse, jf. hjemmel i loven hertil.
Statsfinansielle konsekvenser
Der vurderes ikke at være væsentlige statsfinansielle konsekvenser ved gennemfø-
relsesretsakten.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Gennemførelsesretsakten har i sig selv ingen samfundsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslag til gennemførelsesretsakt vurderes til ikke at have konsekvenser for be-
skyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Gennemførelsesretsakten har været i høring i EU-specialudvalget for Energi-,
Forsynings- og Klimapolitik med frist den 28. juni 2018. Der er modtaget hø-
ringssvar fra Forbrugerrådet Tænk, som angiver, at de af ressourcemæssige grunde
ikke har mulighed for at forholde sig til gennemførelsesretsakten.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 827: Notat om komitésag om etablering af en monitoreringsmetode og organisering af rapportering af Medlemsstaterne
1922648_0004.png
Side 4 af 4
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Flere lande har givet udtryk for en bekymring, om der i Kommissionens forslag til
gennemførelsesretsakt er fundet den rette optimale balance mellem krav til antallet
af websteder og mobilapplikationer, der årligt skal monitoreres, og en effektiv
opfyldelse af direktivets målsætning om efterlevelse.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt, idet
der i fastlæggelsen af en monitoreringsmetode er fundet en balance mellem even-
tuelle statsfinansielle konsekvenser og direktivets formål om efterprøvelse og rap-
portering af efterlevelse, der kan accepteres.
Regeringen agter derfor i udgangspunktet at stille sig positivt over for Kommissi-
onens forslag til gennemførelsesretsakt og stemme for forslaget.
Såfremt der under forhandlingerne om gennemførelsesretsakten måtte opstå en
situation, hvor et kvalificeret flertal af medlemsstater måtte indikere en bedre ba-
lance mellem krav til antallet af websteder og mobile applikationer, der årligt skal
monitoreres, og en effektiv opfyldelse af direktivets formål om efterlevelse, der
minimerer eventuelle statsfinansielle konsekvenser, agter regeringen at støtte en
sådan fælles holdning.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.