Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 83
Offentligt
1809091_0001.png
Udenrigsministeriet
Juridisk Tjeneste, EU-retskontoret
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Tlf.: 33 92 03 24 Fax: 33 92 03 03
Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse
JTEU j.nr. 2015 - 30240
27. oktober 2017
Til orientering fremsendes nedenstående liste over EU-Domstolens aktiviteter i de kommende tre uger
i retssager, som har den danske regerings interesse. For så vidt angår sager, hvor der er nedsat proces-
delegation, indeholder listen oplysninger om tidspunktet for mundtlig forhandling, fremsættelse af ge-
neraladvokatens forslag til afgørelse (GA) og afsigelse af dom. I sager, der i øvrigt følges af den danske
regering, oplyses der om tidspunkt for generaladvokatens forslag til afgørelse og afsigelse af dom. Ge-
neraladvokatens udtalelser og EU-Domstolens domme offentliggøres på EU-Domstolens hjemmeside
(http://curia.europa.eu/) på selve datoen for fremsættelse eller afsigelse.
Der tages forbehold for, at listen er udarbejdet på baggrund af EU-Domstolens retslister, og at EU-
Domstolen med kort varsel kan foretage ændringer i egne retslister.
Liste over sager, hvor der nedsat procesdelegation:
Sagsnr.
C-649/15 P
Titel og kort sagsresumé
TV2/Danmark mod Kommissionen (appel)
Påstande: Den appellerede dom ophæves, for så vidt
som den frifinder Kommissionen for TV2's principa-
le påstand. Domstolen træffer afgørelse i sagen og
den anfægtede afgørelse annulleres, for så vidt som
den fastslår, at de undersøgte foranstaltninger udgjor-
de statsstøtte omfattet af artikel 107, stk. 1, TEUF.
Subsidiært hjemvises denne del af sagen til Retten til
fornyet behandling. Den appellerede dom ophæves,
for så vidt som den frifinder Kommissionen for
anden del af TV2's subsidiære påstand. Domstolen
træffer afgørelse i sagen og den anfægtede afgørelse
annulleres, for så vidt som den fastslår, at de licens-
midler, der i årene 1997-2002 blev overført til TV2 og
derefter videreført til Regionerne, udgjorde statsstøtte
til TV2. Subsidiært hjemvises denne del af sagen til
Retten til fornyet behandling. Den appellerede dom
ophæves, for så vidt som den pålægger TV2 at bære
sine egne omkostninger og betale tre fjerdele af
Kommissionens omkostninger. Kommissionen til-
pligtes at betale TV2's sagsomkostninger for Retten
såvel som for Domstolen. Såfremt der sker hjemvis-
ning til Retten, henvises afgørelsen om sagsomkost-
ninger for den hjemviste del af sagen også til Retten.
Kommissionen mod TV2/Danmark (appel)
Ved denne appel nedlægger Kommissionen påstand
om ophævelse af den appellerede dom [T-674/11,
TV2/Danmark mod Kommissionen] for så vidt som
denne dom annullerer Kommissions afgørelse
Deltager i PD
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Kulturministeriet
Finansministeriet
Erhvervsministeriet
Kammeradvokaten
Processkridt
Dom
Dato
09.11.17
C-656/15 P
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Kulturministeriet
Finansministeriet
Erhvervsministeriet
Dom
09.11.17
1
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 83: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 27/10-17
1809091_0002.png
2011/839/EU af 20. april 2011 om Danmarks foran-
staltninger (C 2/03) for TV2 Danmark for så vidt
som denne afgørelse fastslår at reklameindtægter fra
1995 og 1996 over til TV2/Danmark via TV2-
Fonden udgør statsstøtte. Til støtte for appellen gør
Kommissionen gældende, at Retten begik en retlig fejl
ved at anlægge en fejlagtig fortolkning af begrebet
"statsmidler" i artikel 107, stk.1, TEUF, herunder af
begrebet "kontrol", og Kommissionen gør i denne
sammenhæng endvidere en begrundelsesmangel
gældende. Kommissionens appel i nærværende sag
vedrører spørgsmålet om hvorvidt de midler, der
indgik i TV2 Reklame som følge af salg af reklame-
spots og tekst-tvreklamer (reklameindtægterne) er
statsmidler i artikel 107, stk. 1, TEUFs forstand.
C-657/15 P
Viasat Broadcasting UK mod TV2/Danmark
(appel)
Ved denne appel nedlægger Viasat følgende påstande:
Punkt 1 i Rettens dom of 24. september 2015 i sag T-
674/11, TV2/Danmark mod Kommissionen ophæ-
ves (påstand 1) og Den del af Rettens dom af 24.
september 2015 i sag T-674/11, TV2/Danmark mod
Kommissionen, hvorved Retten tager det tredje led i
sagsøgerens første anbringende til følge, ophæves
(påstand 2) og Kommissionens frifindes i annullati-
onssøgsmålet anlagt af TV2 og Kongeriget Danmark
og TV2/Danmark og Kongeriget Danmark, sagsøge-
re i første instans, tilpligtes at betale Viasats sagsom-
kostninger
Republikken Polen mod Europa-Parlamentet og
Rådet for Den Europæiske Union
Polen har anlagt sag ved EU-Domstolen med påstand
om annullation af Europa-Parlamentets og Rådets
afgørelse (EU) 2015/1814 af 6. oktober 2015 om
oprettelse og anvendelse af en permanent markeds-
stabiliserende kvotereserve i forbindelse med Unio-
nens ordning for handel med kvoter for drivhusgas-
emissioner og om ændring af direktiv 2003/87/EF.
Regeringen har interveneret til støtte for Europa-
Parlamentet og Rådet for Den Europæiske Union.
Ernst & Young (sag forelagt af Sø- og Handels-
retten)
1. Efter hvilke kriterier skal det vurderes, om en virk-
somheds adfærd/dispositioner er omfattet af forbud-
det i artikel 7(1) i Rådets forordning nr. 139/2004 om
kontrol med fusioner og virksomhedsoverdragelser
(forbuddet mod præimplementering), og forudsætter
en gennemførelseshandling i artikel 7(1)'s forstand, at
handlingen, helt eller delvist, faktisk eller juridisk,
udgør en del af selve det kontrol skifte eller den
sammenblanding af de deltagende virksomheders
fortsættende aktiviteter, som - forudsat at tærskelvær-
dierne er opfyldt - udløser pligten til anmeldelse? 2.
Kan en opsigelse af en samarbejdsaftale som den i
sagen foreliggende, som er afgivet under omstændig-
heder svarende til dem, der er beskrevet i forelæggel-
seskendelsens pkt. 1-20, udgøre en gennemførelses-
Kammeradvokaten
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Kulturministeriet
Finansministeriet
Erhvervsministeriet
Kammeradvokaten
Dom
09.11.17
C-5/16
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Energi-, Forsynings-
og Klimaministeriet
Energistyrelsen
GA
09.11.17
C-633/16
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Erhvervsministeriet
Kammeradvokaten
Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen
Mundtlig
forhandling
15.11.17
2
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 83: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 27/10-17
1809091_0003.png
handling omfattet af forbuddet i Rådets forordning
nr. 139/2004, artikel 7(1), og efter hvilke kriterier skal
det i så fald afgøres? 3. Gør det ved besvarelsen af
spørgsmål 2 nogen forskel, om opsigelsen faktisk har
medført konkurrenceretligt relevante markedsmæssi-
ge virkninger? 4. Såfremt spørgsmål 3 besvares be-
kræftende, bedes det oplyst, efter hvilke kriterier og
med hvilken grad af sandsynlighed det i givet fald skal
afgøres, om opsigelsen har medført sådanne mar-
kedsmæssige virkninger, herunder betydningen af at
sådanne virkninger om muligt kunne henføres til
andre årsager?
Liste over sager, der i øvrigt følges af den danske regering:
Sagsnr.
C-98/15
Titel og kort sagsresumé
Espadas Recio
1. Skal § 4 i rammeaftalen om deltidsarbejde, der er
knyttet som bilag til direktiv 97/81/EF om rammeaf-
talen vedrørende deltidsarbejde, i lyset af den rets-
praksis, der følger af [Domstolens dom af 10. juni
2010, Bruno m.fl., C- 395/08], fortolkes således, [at]
bestemmelsen finder anvendelse på en bidragsbaseret
ydelse ved arbejdsløshed som den, der er omhandlet i
artikel 210 i den spanske Ley General de Seguridad
Social, som alene finansieres af de bidrag, der indbe-
tales af arbejdstageren og de virksomheder, hvori
vedkommende har været ansat, og som fastsættes på
grundlag af de ansættelsesperioder, hvor der er indbe-
talt bidrag i de seneste seks år forud for det tidspunkt,
hvor personen bliver arbejdsløs i juridisk forstand?
CTL Logistics
Sagen vedrører: 1. Skal EU-retlige bestemmelser,
navnlig artikel 30, stk. 1, første punktum, stk. 2, stk.
3, stk. 5, første afsnit, stk. 6, i direktiv 2001/14/EF
fortolkes således, at krav om tilbagebetaling af afgifter
for benyttelse af infrastruktur, som er aftalt eller
fastsat mellem en infrastrukturforvalter og en ansøger
i en rammeaftale, er udelukket, hvis sådanne krav ikke
gøres gældende ved de procedurer, der er fastsat for
det nationale tilsynsorgan, og de tilsvarende retslige
procedurer, i forbindelse med hvilke disse afgørelser
fra tilsynsorganet efterprøves? 2. Skal EU-retlige
bestemmelser, navnlig artikel 30, stk. 1, første punk-
tum, stk. 2, stk. 3, stk. 5, første afsnit, stk. 6, i direktiv
2001/14/EF fortolkes således, at krav om tilbagebe-
taling af afgifter for benyttelse af infrastruktur, som er
aftalt eller fastsat mellem en infrastrukturforvalter og
en ansøger i en rammeaftale, er udelukket, hvis de
omtvistede afgifter ikke forudgående er blevet fore-
lagt det nationale tilsynsorgan? 3. Er en civilretlig
efterprøvelse af rimeligheden af afgifter for benyttelse
af infrastruktur på grundlag af en national civilretlig
bestemmelse, som giver domstolene mulighed for at
kontrollere rimeligheden af fastsættelsen af en ydelse,
Interessent
Beskæftigelses-
ministeriet
Processkridt
Dom
Dato
09.11.17
C-489/15
Transport-, Bygnings-
og Boligministeriet
Dom
09.11.17
3
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 83: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 27/10-17
1809091_0004.png
når denne fastsættes ensidigt af den ene part, og even-
tuelt selv ved egen afgørelse at fastsætte den ud fra et
rimeligt skøn, forenelig med EU-rettens bestemmel-
ser, som forpligter infrastrukturforvalteren til at over-
holde generelle retningslinjer for fastsættelsen af
afgiften såsom kravet om omkostningsdækning (arti-
kel 6, stk. 1, i direktiv 2001/14/EF) eller kriterierne
vedrørende markedsbæredygtigheden (artikel 8, stk. 1,
direktiv 2001/14/EF)? 4. Hvis tredje spørgsmål be-
svares bekræftende: Skal den civile domstol ved sin
skønsudøvelse overholde kriterier i direktiv
2001/14/EF vedrørende fastsættelsen af afgifterne
for benyttelse af infrastruktur, og i givet fald hvilke?
5. Er den civilretlige efterprøvelse af afgifters rimelig-
hed på grundlag af den i spørgsmål 3 nævnte nationa-
le bestemmelse forenelig med EU-retten, for så vidt
som de civile domstole fastsætter afgiften under afvi-
gelse fra jernbaneforvalterens generelle afgiftsprin-
cipper og -størrelser [org. s. 3], selv om jernbanefor-
valteren ifølge EU-retten er forpligtet til at sikre ikke-
diskriminerende ligebehandling af alle adgangsberetti-
gede (artikel 4, stk. 5, i direktiv 2001/14/EF)? 6. Er
den civilretlige rimelighedsefterprøvelse af en infra-
strukturforvalters afgifter forenelig med EU-retten i
betragtning af den omstændighed, at EUretten lægger
til grund, at tilsynsorganet har kompetence til at træf-
fe afgørelse om uenigheder mellem infrastrukturfor-
valteren og den adgangsberettigede om afgifterne for
benyttelse af infrastruktur eller om størrelsen eller
strukturen af de afgifter for benyttelse af infrastruk-
tur, som den adgangsberettigede skal betale eller ville
skulle betale (artikel 30, stk. 5, tredje afsnit, i direktiv
2001/14/EF), og at tilsynsorganet i lyset af potentielt
mange tvister ved forskellige civile domstole ikke
længere ville kunne sikre en ensartet anvendelse af
jernbanelovgivningen (artikel 30, stk. 3, i direktiv
2001/14/EF)? 7. Er det foreneligt med EU-retten,
navnlig artikel 4, stk. 1, i direktiv 2001/14/EF, hvis
nationale bestemmelser forlanger en beregning af
samtlige infrastrukturforvalterens afgifter for benyt-
telse af infrastruktur, som udelukkende er baseret på
direkte omkostninger?
C-227/16
Spanien mod Kommissionen (appel)
Påstande:
Nærværende appel antages til realitets-
behandling, og Rettens dom ophæves.
Ved en ny
dom kendes Kommissionens gennemførelsesafgørel-
se 2014/458/EU af 9. juli 2014 (1) om udelukkelse
fra EU-finansiering af visse udgifter, som medlems-
staterne har afholdt for Den Europæiske Udviklings-
og Garantifond for Landbruget (EUGFL), Garanti-
sektionen, Den Europæiske Garantifond for Land-
bruget (EGFL) og Den Europæiske Landbrugsfond
for Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL) ugyldig
for så vidt angår de udgifter, som er afholdt af Kon-
geriget Spanien med et beløb på 2 713 208,07 EUR.
ANGED m.fl.
1) Skal artikel 49 TEUF og 54 TEUF fortolkes såle-
Miljø- og Fødevare-
ministeriet
Dom
09.11.17
C-233/16,
C-234/16,
C-235/16,
Erhvervsstyrelsen
GA
09.11.17
4
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 83: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 27/10-17
1809091_0005.png
C-236/16,
C-237/16
des, at de er til hinder for en regional afgift, som
pålægges anvendelsen af store individuelle detailhan-
delscentre med et salgsareal på eller over 2 500 m2 på
grund af den påvirkning, som disse detailhandelscen-
tre kan have på landområdet, miljøet og handelen i
byerne i denne region, men som juridisk set gør sig
gældende, uanset om disse detailhandelscentre reelt er
placeret uden for eller inden for byzonen, og i de
fleste tilfælde i praksis pålægges virksomheder fra
andre medlemsstater, i betragtning af: i) at afgiften
ikke påvirker forretningsdrivende, der ejer flere de-
tailhandelscentre med et individuelt salgsareal på
under 2 500 m2, uanset størrelsen af det samlede
salgsareal for alle ejerens detailhandelscentre: ii) at
afgiften fritager store kollektive detailhandelscentre,
iii) at afgiften fritager individuelle detailhandelscentre,
der beskæftiger sig med salg af havebrugsartikler,
køretøjer, byggematerialer, maskiner og industrimate-
rialer, og iv) at kun 40% af beregningsgrundlaget for
afgiften opkræves hos virksomheder, der hovedsage-
ligt beskæftiger sig med salg af møbler, vvs-artikler,
døre og vinduer, samt gør-det-selv-forretninger? 2)
Skal artikel 107, stk. 1, TEUF fortolkes således, at
følgende udgør statsstøtte, der er forbudt i henhold til
denne bestemmelse: i) den fuldstændige fritagelse i
IGEC for individuelle detailhandelscentre med et
salgsareal på under 2 500 m2, kollektive detailhan-
delscentre og individuelle detailhandelscentre, der
beskæftiger sig med salg af havebrugsartikler, køretø-
jer, byggematerialer, maskiner og industrimaterialer,
og ii) den delvise fritagelse i IGEC for individuelle
virksomheder, der hovedsageligt beskæftiger sig med
salg af møbler, vvs-artikler, døre og vinduer, samt
gørdet- selv-forretninger? 3) Hvis de nævnte fuld-
stændige og delvise fritagelser i IGEC udgør statsstøt-
te som omhandlet i artikel 107, stk. 1, TEUF, hvad er
da den tidsmæssige gyldighed af denne afgørelse i
betragtning af eksistensen og indholdet af den skri-
velse af 2. oktober 2003, som direktøren for GD
COMP’s kontor for statsstøtte sendte til Kongeriget
Spaniens faste repræsentation ved Den Europæiske
Union i forbindelse med sag CP 11/01 vedrørende
påstand om statsstøtte ydet af den selvstyrende region
Catalonien i henhold til den lov, der er vedtaget af
Parlament de Catalunya?
Maio Marques da Rosa
Sagen vedrører: 1) I lyset af artikel 5 i Rådets direktiv
93/104/EF af 23. november 1993 og Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2003/88/EF af 4.
november 2003 samt artikel 31 i Den Europæiske
Unions charter om grundlæggende rettigheder er det
da nødvendigt i et tilfælde med skifteholdsarbejdere,
der har skiftende hvileperioder, og som er ansat i en
virksomhed, der har åbent alle ugens dage, men som
ikke er åben kontinuerligt i alle døgnets 24 timer, at
tildele den obligatoriske hviledag, som arbejdstageren
har ret til inden for hver syvdagesperiode, dvs. som
minimum på syvendedagen efter seks på hinanden
Beskæftigelses-
ministeriet
Dom
09.11.17
C-306/16
5
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 83: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 27/10-17
1809091_0006.png
følgende arbejdsdage? 2) Er en fortolkning, hvorefter
arbejdsgiveren i forhold til disse arbejdstagere frit kan
vælge de dage, hvor han inden for hver uge tildeler
arbejdstageren de hvileperioder, som den pågældende
har ret til, således at arbejdstageren kan forpligtes til
uden vederlag for overarbejde at arbejde i op til ti på
hinanden følgende dage (f.eks. fra onsdagen i én uge,
hvor der har været hviledag mandag og tirsdag, indtil
fredagen i den følgende uge, hvorefter lørdag og
søndag er hviledag), forenelig med de nævnte direkti-
ver og bestemmelser? 3) Er en fortolkning, hvorefter
den ikke-afbrudte hvileperiode på 24 timer kan tilde-
les på en hvilken som helst kalenderdag inden for en
bestemt periode på 7 kalenderdage, og den efterføl-
gende ikke-afbrudte hvileperiode på 24 timer (hvortil
lægges 11 timer daglig hvile) ligeledes kan tildeles på
en hvilken som helst kalenderdag inden for den peri-
ode på syv kalenderdage, der følger efter den først-
nævnte periode, forenelig med disse direktiver og
bestemmelser? 4) Er en fortolkning, hvorefter ar-
bejdstageren i stedet for at afholde en ikkeafbrudt
hvileperiode på 24 timer (hvortil lægges 11 timer
daglig hvile) for hver syvdagesperiode kan afholde to
perioder, sammenhængende eller ej, på 24 timers
ikke-afbrudt hvile på en hvilken som helst af de fire
kalenderdage i en bestemt periode på 14 kalenderda-
ge, forenelig med disse direktiver og bestemmelser,
henset også til artikel 16, litra a), i Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2003/88/EF af 4.
november 2003?
C-359/16
Altun
Sagen vedrører: Kan en E 101- attest, der er udstedt i
henhold til artikel 11, stk. 1, i Rådets forordning
(EØF) nr. 574/72 af 21. marts 1972 om regler til
gennemførelse af forordning (EØF) nr. 1408/71 om
anvendelse af de sociale sikringsordninger på arbejds-
tagere og deres familiemedlemmer, som flytter inden
for Fællesskabet, således som den var gældende, indtil
den blev ophævet ved artikel 96, stk. 1, i forordning
(EF) nr. 987/2009 om de nærmere regler til gennem-
førelse af forordning (EF) nr. 883/2004 om koordi-
nering af de sociale sikringsordninger, annulleres eller
lades ude af betragtning af en anden ret end en ret i
den udstationerende medlemsstat, såfremt de faktiske
omstændigheder, som den skal tage stilling til, tillader
den konstatering, at attesten er erhvervet eller gøres
gældende på svigagtig vis?
Egenberger
Sagen vedrører: 1) Skal artikel 4, stk. 2, i direktiv
2000/78/EF fortolkes således, at en arbejdsgiver
såsom den sagsøgte i den foreliggende sag
eller
kirken på dennes vegne
med bindende virkning selv
kan bestemme, om et krav om, at en ansøger tilhører
en bestemt religion, under hensyn til aktivitetens
karakter eller den sammenhæng den indgår i, udgør et
regulært, legitimt og berettiget erhvervsmæssigt krav
på baggrund af arbejdsgiverens/kirkens etik? 2) Så-
Beskæftigelses-
ministeriet
GA
09.11.17
C-414/16
Beskæftigelses-
ministeriet
Moderniserings-
styrelsen
GA
09.11.17
6
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 83: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 27/10-17
1809091_0007.png
fremt det første spørgsmål besvares benægtende: Skal
der i en retstvist som den foreliggende ses bort fra en
bestemmelse i national ret
som her AGG’s § 9, stk.
1, første alternativ
hvorefter det også er tilladt at
udøve forskelsbehandling på grund af en persons
religion ved beskæftigelse gennem trossamfund og
institutioner, der henhører under disse, såfremt det
henset til dette trossamfunds selvforståelse og selvbe-
stemmelsesret er berettiget at stille et erhvervsmæssigt
krav om, at en person tilhører en bestemt religion? 3)
Såfremt det første spørgsmål besvares benægtende,
spørges der desuden om følgende: Hvilke krav skal
der stilles til aktivitetens karakter eller den sammen-
hæng den indgår i, for at det kan anses for at udgøre
et regulært, legitimt og berettiget erhvervsmæssigt
krav på baggrund af organisationens etik som om-
handlet i artikel 4, stk. 2, i direktiv 2000/78/EF?
C-423/16 P
HX mod Rådet (appel)
Påstande:
Det fastslås, at appellen er begrundet og
i sin helhed kan antages til realitetsbehandling, og alle
anbringender til støtte for appellen tages til følge.
Det fastslås, at de anfægtede retsakter delvis kan
annulleres.
Dom afsagt af Den Europæiske Uni-
ons Ret den 2. juni 2016 i sag T-723/14, HX mod
Rådet for Den Europæiske Union, ophæves for så
vidt angår den del, hvorved Hashem Akkad ikke fik
medhold.
Rådets afgørelse (FUSP) 2015/837 af
28. maj 2015 om ændring af afgørelse
2013/255/FUSP om restriktive foranstaltninger over
for Syrien, hvorved Rådet forlængede gyldigheden af
afgørelse 2013/255 frem til den 1. juni 2016, annulle-
res, for så vidt som den vedrører Hashem Akkad.
Rådet for Den Europæiske Union tilpligtes at
betale appellantens sagsomkostninger, herunder ud-
læg, honorarer osv. i forbindelse med dennes forsvar.
APVE e.a
1) Kan aftaler, vedtagelser eller former for praksis
inden for producentorganisationer, sammenslutninger
af producentorganisationer og faglige organisationer,
som ville kunne kvalificeres som konkurrencebegræn-
sende i forhold til artikel 101 TEUF, falde uden for
det i denne artikel fastsatte forbud på grund af det
forhold alene, at de kan henføres til de opgaver, der
inden for rammerne af den fælles markedsordning er
overdraget til disse organisationer, og det på trods af,
at de ikke henhører under nogen af de generelle und-
tagelser, der blev fastsat først i artikel 2 i forordning
(EØF) nr. 26 af 4. april 1962, siden i artikel 2 i for-
ordning (EF) nr. 1184/2006 af 24. juli 2006 og ende-
lig i artikel 176 i forordning (EF) nr. 1234/2007 af 22.
oktober 2007? 2) I bekræftende fald, skal artikel 11,
stk. 1, i forordning (EF) nr. 2200/96, artikel 3, stk. 1,
i forordning (EF) nr. 1182/2007 og artikel 122, stk. 1,
i forordning (EF) nr. 1234/2007
som blandt de
målsætninger, der er tillagt producentorganisationerne
og deres sammenslutninger, fastsætter målsætningen
om at regulere produktionspriserne og målsætningen
Udenrigsministeriet
Erhvervsministeriet
Erhvervsstyrelsen
Dom
09.11.17
C-671/15
Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen
Dom
14.11.17
7
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 83: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 27/10-17
1809091_0008.png
om at tilpasse produktionen efter efterspørgslen,
navnlig hvad angår mængde
da fortolkes således, at
de former for praksis, der vedrører kollektiv fastsæt-
telse af en minimumspris, samordning af de mæng-
der, der bringes i omsætning på markedet, eller ud-
veksling af strategiske oplysninger, og som gennem-
føres af disse organisationer eller deres sammenslut-
ninger, falder uden for forbuddet mod konkurrence-
begrænsende karteller, for så vidt som de tilsigter at
opfylde disse målsætninger?
C-165/16
Lounes
Såfremt en spansk statsborger og unionsborger:
i) flytter til Det Forenede Kongerige og dermed har
gjort brug af sin ret til fri bevægelighed i henhold til
direktiv 2004/38/EF og ii) opholder sig i Det For-
enede Kongerige og dermed har gjort brug af sine
rettigheder i henhold til artikel 7 eller 16 i direktiv
2004/38/EF og iii) efterfølgende opnår britisk stats-
borgerskab i tillæg til hendes spanske statsborgerskab
i form af dobbelt statsborgerskab og iv) adskillige år,
efter at hun har opnået britisk statsborgerskab, gifter
sig med en tredjelandsstatsborger, som hun opholder
sig sammen med i Det Forenede Kongerige, er hun
og hendes ægtefælle da begge berettigede i henhold til
direktiv 2004/38/EF som omhandlet i artikel 3, stk.
1, mens hun opholder sig i Det Forenede Kongerige
og har både spansk og britisk statsborgerskab?
Schrems
1. Skal artikel 15 i Rådets forordning (EF) nr.
44/2001 fortolkes således, at en »forbruger« som
omhandlet i denne bestemmelse mister denne egen-
skab, hvis han efter længere tids benyttelse af en
privat Facebook-konto i forbindelse med håndhævel-
sen af sine krav udgiver bøger, holder foredrag til dels
mod vederlag, driver websites, indsamler donationer
til håndhævelse af kravene og lader talrige forbrugere
overdrage deres krav til ham mod tilsagn om, at de vil
få del i et eventuelt positivt resultat af søgsmål efter
fradrag af sagsomkostninger? 2. Skal artikel 16 i for-
ordning nr. 44/2001 fortolkes således, at en forbruger
i en medlemsstat samtidig med sine egne krav som
følge af en forbrugertransaktion ved sagsøgerens
værneting også kan gøre andre forbrugeres lignende
krav gældende, når disse forbrugere har bopæl ia.
samme medlemsstat b. en anden medlemsstat eller c.
et tredjeland og kravene i medfør af disse forbruger-
transaktioner med samme sagsøgte og i samme retlige
sammenhæng er blevet overdraget til ham, og over-
dragelsen ikke er led i sagsøgerens erhvervsmæssige
eller professionelle virke, men tjener til fælles hånd-
hævelse af kravene?
Robeco Hollands Bezit e.a.
Skal et system, hvori deltager flere fund agents og
mæglere, som inden for systemet repræsenterer hen-
holdsvis »open end« investeringsselskaber og investo-
rer i handelstransaktioner, og som faktisk kun hjælper
disse »open end« investeringsselskaber ved udførelsen
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Dom
14.11.17
C-498/16
Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen
Forbrugerombuds-
manden
GA
14.11.17
C-658/15
Finanstilsynet
Dom
16.11.17
8
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 83: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 27/10-17
1809091_0009.png
af deres pligt til at gennemføre de af investorerne
indgivne købs- og salgsordrer på deltagerrettigheder,
betragtes som et reguleret marked som omhandlet i
artikel 4, stk. 1, nr. 14), i direktiv 2004/39/EF, og
hvilke kriterier er herved i bekræftende fald afgøren-
de?
Forende
sager
C-331/16 og
C-366/16
K. m.fl.
Skal EU-retten, navnlig unionsborgerskabsdirektivets
artikel 27, stk. 2, alene eller i sammenhæng med
chartrets artikel 7, fortolkes således, at en ansøgning
om opholdstilladelse, som er indgivet af en tredje-
landsstatsborger, som er familiemedlem til en uni-
onsborger, der har gjort brug af sin ret til fri bevæge-
lighed og etablering, kan afslås af en medlemsstat på
grund af den trussel, som udgår fra tilstedeværelsen i
samfundet af dette familiemedlem, som i en anden
medlemsstat er blevet udelukket fra flygtningestatus i
overensstemmelse med flygtningekonventionens
artikel 1F og kvalifikationsdirektivets artikel 12, stk. 2,
fordi han har været involveret i faktiske omstændig-
heder i en konkret historisk-samfundsmæssig sam-
menhæng i oprindelsesstaten, hvorved antagelsen af,
at truslen fra dette familiemedlems adfærd i op-
holdsmedlemsstaten er umiddelbar og reel, udeluk-
kende støttes på en henvisning til afgørelsen om
udelukkelse, uden at der herved sker en vurdering af
risikoen for recidiv i opholdsmedlemsstaten?
Dĕdouch e.a.
Sagen vedrører: 1. Skal artikel 22, nr. 2), i Rådets
forordning (EF) nr. 44/2001 af 22. december 2000
om retternes kompetence og om anerkendelse og
fuldbyrdelse af retsafgørelser på det civil- og handels-
retlige område (herefter »Bruxelles I forordningen «)
fortolkes således, at den også omfatter retsforhand-
linger om efterprøvelse af rimeligheden af det veder-
lag, som en hovedaktionær skal betale, svarende til
kapitalandelenes værdi, til de tidligere ejere af disse
kapitalandele, der blev overdraget som følge af en
beslutning truffet på et aktieselskabs generalforsam-
ling om tvungen overdragelse af de øvrige kapitalan-
dele til hovedaktionæren (også kendt som »tvangsind-
løsning«), når den på aktieselskabets generalforsam-
ling trufne beslutning fastsætter beløbet for et rime-
ligt vederlag, der er bindende for hovedaktionæren og
for selskabet i henhold til de ydede rettigheder samt
over for de øvrige ejere af kapitalandele? 2. Såfremt
svaret på ovenstående spørgsmål er benægtende, skal
Bruxelles Iforordningens artikel 5, nr. 1), litra a), da
fortolkes således, at den også omfatter retsforhand-
linger om efterprøvelse af rimeligheden af det i oven-
stående spørgsmål beskrevne vederlag? 3. Såfremt
svaret på begge de ovenstående spørgsmål er benæg-
tende, skal Bruxelles I-forordningens artikel 5, nr. 3),
da fortolkes således, at den også omfatter retsfor-
handlinger om efterprøvelse af rimeligheden af det i
det første spørgsmål beskrevne vederlag?
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
GA
16.11.17
C-560/16
Finansministeriet
Finanstilsynet
GA
16.11.17
9
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 83: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 27/10-17
1809091_0010.png
T-458/16
Acquafarm mod Kommissionen
Påstande: Sagsøgeren har for Retten nedlagt påstand
om erstatning for det tab, denne har lidt som følge af
den manglende koordinering af administrationen af
akvakulturanlægget i Gibraleón (Huelva), hvilket
alvorligt krænker den berettigede forventning, der er
opstået i denne virksomhed, idet den blev tilkendt
støtte til gennemførelse af et akvakulturprojekt, som
Den Europæiske Union parallelt hermed har gjort
umuligt at gennemføre, henset til, at den har forbudt
eksport af den fiskeart, der skal opdrættes i det anlæg,
der skal opføres.
Miljø- og Fødevare-
ministeriet
Dom
16.11.17
10